motorisering corsair

ik ben van plan een arf corsair te kopen met de volgende specs

TECHNISCHE BESCHREIBUNG:Spannweite:1885 mmGewicht:ca.7500 g(Flugg.)empf.Motor:ca.20 ccm (4T)Steuerung:S,H,M,Q,LK,(EZFW)Hersteller:Planet-HobbyRumpf:GFKFlächen:GFK/Holz-Rippenb.Ausführung:F-Fertigmodell

nu is mijn vraag of een 20 cc 4 takt motor wel voldoende is om een kist met dit gewicht een beetje fatsoenlijk omhoog te krijgen. wie heeft er ervaring met soort gelijke modellen en motorisering

gr rene

Ik heb een Mustang gevlogen van dat formaat (1,85m) met een Saito 20 cc die had 2,2 PK volgens het boekje.
Dat was ruim voldoende.

Hangt vooral af van welk merk 4 takt omdat de vermogens nog wel eens wat willen verschillen.

En heel belangrijk bij een Corsair is dat de prop voldoende buiten de motorkap uitsteekt, de neus van een corsair is nogal breed ;)
Dus liever een grote 2 blads als een 3 blads ook al staat dat meer schaal.

Op mijn Mustang van 1m80 zit een 30cc Saito. (hiernaast op de foto)
Omdat het huis van de 20,25 en 30cc even groot zijn, koos ik voor de laatste.
Die draait een 17x10 met 7600 toeren. Het geluid van de kist is lekker laag, een duidelijke 4takt grom.

ik heb het idee om er dan een saito 150 op te kopen, en daarvan denk ik dat het genoeg moet zijn maar omdat niet bekend ben met de kracht van de motor en het toch redelijk zware gewicht van de kist wil ik eigenlijk wel zeker weten dat het goed gaat.

@ garfield

ik heb nu een kleine corsair van 1.40 meter waarvan de motorkap ook al vrij groot is kan ik ook deze niet met een fatsoenlijke 3 blads prop draaien en daarbij word een 8 cc 4 takt als minimaal aangegeven maar dat is eigenlijk onvoldoende, vandaar dat ik mij afvraag of een 20 cc voor de 1.88 meter wel voldoende is.

gr rene

Laatst bewerkt:
Mijn gevoel zegt dat een 20cc 4-takt en een gewicht van 7,5kg niet de beste combi is.

Ik zou zeker voor een maatje gaan en dan die Saito 150 als minimum aanhouden.
Als ik kijk hoe TF kisten vliegen met een 20cc 4-takt en dan ewen vlieggewicht van 6 kilo dan wil je daar echt geen 1,5 kilo bij hebben :nooo:

Als je een 150 koopt...waarom dan geen 180?
Die is even zwaar en even groot. Zit in hetzelfde huis.
Gas terugnemen kan altijd nog, dan vliegt de kist meer op schaal, met vooral een grotere prop en lager toerental.
Op een S180 werkt een 17x10 prima. Ik heb een poos met 18x8 gevlogen, dat geeft nog een iets langzamere schaalsnelheid. Maar ik had het gevoel dat de kist (P-51, 1m80) een beetje tegen het maximum toerental "aan zat te duwen" na een duik, en dat was niet mooi om te zien.
De meeste schaalmodellen vliegen veel, en dan ook veel te snel, maar je hoeft kracht niet alleen voor snelheid te gebruiken. De klank en juiste snelheid doet veel voor een mooi vliegbeeld, ondanks dat de kist verre van mooi is, krijg ik daar altijd complimenten over.

Omdat modelvliegtuigen meestal overpowered zijn houden modelpiloten geen rekening met behoud van energie. Full size piloten, vooral van kisten die marginaal gemotoriseerd zijn, werken tijdens een demo altijd met omzetten van energie. Hoogte naar snelheid en omgekeerd.
Als je dit effect met een model nadoet, dan lijkt je toestel veel groter dan het werkelijk is. Omdat de toeschouwers vanaf de grond een gedrag zien dat overeenkomt met dat van een full size kist.
Waar ik mijn grote motor voor gebruik is het volgende. Meestal tijdens de cruise vlieg ik met net iets meer als half gas. Het effect daarvan is een mooie lage pruttel. In een duik geef ik nooit gas bij, dat doe ik pas in de klim, zodat ik massa simuleer die doorschiet omhoog.
Daardoor lijkt het toestel veel groter en zwaarder dan het in werkelijkheid is. De zware Saito 180 helpt daar enorm bij. Een mooi figuur om op die manier te vliegen is een enorme barrel-rol.
Deze combinatie en de hoeveelheid complimenten die ik krijg, heeft voor mij bevestigd dat goed werken met gas en een zware motor beter is als met een kleine motor volgas rond boren.
Een klein nadeel van de dorstige motor (700ml op een klein kwartier) was dat de tank op het zwaartepunt moest liggen. Maar behalve het toevoegen van een Perry pomp gaf dat geen problemen. Als je wilt weten welke setup ik daar gebruik, dan laat maar horen.

Nog een kleine opmerking, Jan Hermkens vliegt op zijn Corsair van 2m met een laser V-40cc. Alleen vliegt zijn toestel veel te snel naar mijn smaak.

Laatst bewerkt:
ik ben even gaan zoeken maar toch is een 180 motor 80 gram zwaarder dan een 150 motoren nu weet ik niet wat de kist kan hebben qua gewicht maar 80 gram vind ik een redelijk verschil. ik zal eens contact opnemen met de verkoper van de kist om te checken waar anderen mee vliegen.

linkje van de kist:

Modellbau Lindinger Onlineshop

gr rene

De Saito 180 is 30 gram zwaarder dan de 150, geen 80.

De vraag is of het erg is. Als je straks een 150 monteert en dan 100 gram lood in de neus moet doen om het zp goed te krijgen..

Ik zou niet beginnen aan trillende, je kist slopende, vet makende, brandstofmotor, maar er een mooie electromotor opzetten. Schaalgeluid? Diegene die mij een 1:1 kist kan aanwijzen die klinkt als een Saito 150/180.. heeft een nieuw gehoorapparaat nodig :P

Ik zou niet beginnen aan trillende, je kist slopende, vet makende, brandstofmotor
Tsss, ineens is brandstof niet goed genoeg meer???

En qua schaalgeluid met electro ben je nog verder van huis,
tuurlijk zet er een speaker in met soundmodule dan kan je het echt schaalgeluid nabootsen ;-)

Bedoelde het niet zo serieus hoor, niet bedoeling om die discussie hier te starten. Nitro heeft voor mij totaal afgedaan, maar dat is een persoonlijk iets.

Voor de rest ben ik het met anderen eens.. gas terugnemen kan altijd, meer dan vol gas kun je nooit geven.. en het zou mij niets verbazen als je qua gewicht prima uitkomt.. ik weet niet hoe het bij deze specifieke kist zit, maar schaalkisten hebben toch vaak snel de neiging staartlastig te worden. Zou toch zonde zijn als je straks vanwege het gewicht een lichtere motor hebt gekozen, en dan alsnog dat gewichtsverschil met lood moeten gaan opvangen.. dan heb je pas echt nutteloos metaal onder de motorkap :P

Back