motorisering voor toestel

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Vinze, 1 apr 2003.

  1. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    hoi,

    ik ben weer in de weer geweest met wat balsa en folie en heb zit nu momenteel nog in dubio hoe de motorisering van dit toestel uit te voeren
    het toestel is heeft de volgende eigenschappen.

    span. 100 cm
    lengte 80 cm
    gewicht +/- 700/ 800 gram
    vleugel opp. 28.5 dm2
    wingloading 24 tot 30 g/dm2

    als voorstuwing heb ik als basis genomen een speed 400 (6v) met 7 of 8 cellen GP1000mah (heb hier het toestel ook naar ontworpen) maar begin nu een beetje te twijfelen of ik de prop nu direct aan moet sturen of via een vertraging.

    ook twijfel ik nog aan de prop keuze (gunther?) het toestel moet gewoon met normale (trainer) snelheid zijn te vliegen het hoeft geen speedmodel te worden
    graag advies over prop en/of vertraging

    regards,

    Vinze
     
  2. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Ik heb bij ons op de club met die maten een "flans400" (naar in elkaar flansen) ontworpen, maar die zit onder 500g.
    Vliegt 10 minuten op 8x1000mAh.

    Boven 700g is echt een hoop voor een directdrive sp400.
    Met vertraging gaat het wel, maar je wint toch het meest door op gewicht te besparen.

    Zorg dat je bij een vertraging een snelle motor neemt en veel cellen om flink vermogen te generen.

    Bijvoorbeeld:
    sp400 6V 8 cellen, 1:2.3 8x5 tot 9x5 (rond 10A)

    Beter nog met:
    pro 480 HS (van jamara) en rest hetzelfde.
     
  3. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    de romp is nu in zijn geheel klaar en bespannen. en weegt inclusief RC en accu 450 gram. de vleugel weegt momenteel 100gram daar nog enkele tientallen grammen bij voor de bespanningen kleindelen dus een totaal gewicht word nu ergens tussen de 560 tot 600 gram.... klinkt al een stuk beter dacht ik niet.

    komt speed 400 direct daar wel mee inzicht of nog steeds een vertraging... (de doorjou genoemde dan)
     
  4. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Ja, dat klinkt al een heel stuk beter :D

    Als je een vliegtuig van 500g ideaal noemt voor een sp400 (kan zelfs lichter), dan is 600g maar 20% "slechter" dan ideaal.

    Een vertraging geeft natuurlijk meer vermogen, maar je kan het zeker met direct proberen bij dit gewicht.
    sp400 7.2V, 8 cellen, gunter, zal wat zwak zijn, maar wel veel loopduur.
    7A.

    sp400 6V, 7 cellen, gunter. Iets meer vermogen, maar veel volgas nodig, dus beperkte loopduur.
    9A

    sp400 6V, 8 cellen, gunter. Veel vermogen en als je goed met gas om gaat ook leuke loopduur (1 cel meer, gemiddeld lagere stroom voor zelfde vermogen).
    Heb je teveel volgas is je motor in een paar vluchten versleten.
    Inlopen en timen belangrijk.
    12A

    Alternatieven die wat meer vermogen kunnen.
    Permax 480, of 480 van jamara met 8 cellen. Met gevoelig gas zelfs 10 cellen. Op 10 cellen >500g stuwkracht. Jihaa...

    pro 480 HS van Jamara met 7 (of 8) cellen.

    Ik ben niet kapot van speed 480 van graupner. Lopen te snel.
     
  5. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    Harold

    toch nog even je deskundigheid nodig... het toestel is nu bijna helemaal klaar maar gaat door al met al toch richting een hoge 600 gram. dus gaat toch maar aan een vertraging zitten denken.. (makkelijk nu dortmund er aan zit te komen) echter voor zo'n soort kist wat voor soort vertraging moet ik dan aan denken?

    groet,

    vinze
     
  6. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    1:2.3 of 1:2.5
    Graupner of aeronaut is al mooi.

    Met sp400 6V motor en 8x4 prop heb je dan minder dan 9A en een heel net rendement. Meer dan 350g stuwkracht.
     
  7. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    en als je nog groter wil vertagen, 1:3 met een 9*6 gaat ook lekker tot ca 10 AMP (je kan dan zelfs naar 10 cellen gaan. Ik zou wel een propsaver gebruiken met zulke wieken.
     

Deel Deze Pagina