Motorkeuze Swiss trainer 3.6m

Beste,

Ik ben gestart aan een wederopbouw van een bruckmann Swiss trainer 3.6m.
Kit komt nu op +/- 13.5 Kg zonder motor en elektronica.
Iedereen heeft het over 150cc of meer om op deze kist te monteren?
Zie zelfs toestellen met 222DLE.
Die komen dan ook al snel op + 22Kg en zelfs nog een stuk zwaarder.

Ik dacht eerder aan een DLE 111 te monteren.(+/- 3.5Kg met dempers?)
Deze heeft +/- 24.5Kg trekkracht.
Dit zou dan toch voldoende moeten zijn om wat deftige kisten te slepen, Niet?

Graag jullie mening aub.
 
Beste,
Ben niet zo voor de ZDZ en dit vooral omdat ze nog steeds werken met de rotary valves.
Juist daardoor startvriendelijk en juiste carterspoeling waardoor hogere Carter druk en betere cilinderspoeling met als resultaat goed beetje vermogen. Een stel read valves loopt alleen maar achter de feiten aan. Daarom verhoogt DLE de compressie om het gemis van goede spoeling te compenseren. Vooral met hogere toeren ga je het merken.
Een DLE 85 trapt er met moeite 8,5 pk uit bij 7500 rpm terwijl mijn zdz 90 rvj er moeiteloos 11pk uitgooit bij 7000rpm.

Een 3w 85 xi snapt het spelletje wat beter dan DLE. Die poept er 10,5 pk uit.
Als je dan voor inlaat menbramen gaat zou ik voor 3w gaan. Vooral omdat deze goed tegen duur belasting kan . Een da, DLE, gp kunnen kortstondig veel leveren, maar niet op lange duur omdat ze anders te heet worden (hoge compressie)
Een 3w moet je goed in laten lopen, dan heb je er het langste en meeste plezier van
 
Juist daardoor startvriendelijk en juiste carterspoeling waardoor hogere Carter druk en betere cilinderspoeling met als resultaat goed beetje vermogen. Een stel read valves loopt alleen maar achter de feiten aan. Daarom verhoogt DLE de compressie om het gemis van goede spoeling te compenseren. Vooral met hogere toeren ga je het merken.
Een DLE 85 trapt er met moeite 8,5 pk uit bij 7500 rpm terwijl mijn zdz 90 rvj er moeiteloos 11pk uitgooit bij 7000rpm.

Een 3w 85 xi snapt het spelletje wat beter dan DLE. Die poept er 10,5 pk uit.
Als je dan voor inlaat menbramen gaat zou ik voor 3w gaan. Vooral omdat deze goed tegen duur belasting kan . Een da, DLE, gp kunnen kortstondig veel leveren, maar niet op lange duur omdat ze anders te heet worden (hoge compressie)
Een 3w moet je goed in laten lopen, dan heb je er het langste en meeste plezier van


Dan zou bv de ZDZ 100 NG B2 ook kunnen dienen?
Ik wil vooral het gewicht van de kist laag houden.
een 3w 120 zou ook nog kunnen.
enkel jammer dat beide een carburateur aan de achterkant hebben.....moet je weer een gat in motorspant maken.
 
Dan zou bv de ZDZ 100 NG B2 ook kunnen dienen?
Ik wil vooral het gewicht van de kist laag houden.
een 3w 120 zou ook nog kunnen.
enkel jammer dat beide een carburateur aan de achterkant hebben.....moet je weer een gat in motorspant maken.
Daardoor wel betere en stabielere lucht beschikbaar. En dat heeft mijn voorkeur. Tevens is zo je inlaat geluid ook gedempt (50 procent van je motorgeluid.)
 
ik heb op een decathlon van 3.5m (hangar9) een DLE111 staan met ks dempers.
prima combi sleept mooi. motor is al 300liter oud en nooit problemen.
op de andere decahtlon (wit) heeft een span van 3.38m staat een 3w 140.
meer power. van het zomer een zware oltimer zonder problemen omhoog getrokken


ik heb liever de carbrateur in de romp gaat.
 
ik heb op een decathlon van 3.5m (hangar9) een DLE111 staan met ks dempers.
prima combi sleept mooi. motor is al 300liter oud en nooit problemen.
op de andere decahtlon (wit) heeft een span van 3.38m staat een 3w 140.
meer power. van het zomer een zware oltimer zonder problemen omhoog getrokken


ik heb liever de carbrateur in de romp gaat.
Wat weegt de 3.5m deca?

Gr, Marco
 
De rode zit rond de 18.5kg als ik het goed onthouden heb.
Hij gaat niet oneindig rechtomhoog
Maar heb dr 6meter en 20kg zwevers mee omhoog gesleept. Maar dan moet hij wel werken!
 
De rode zit rond de 18.5kg als ik het goed onthouden heb.
Hij gaat niet oneindig rechtomhoog
Maar heb dr 6meter en 20kg zwevers mee omhoog gesleept. Maar dan moet hij wel werken!

Wij hebben testen gedaan met een grote buschmaster 70cc.
Eens de trekkracht van de motor hoger was dan het gewicht kon hij hooveren en dus ookdeels oneindig recht omhoog.
Vandaar de theorie voor mijn swiss... +/- 18,5 kg vliegklaar en dan met bv een dle 111 die ongeveer 24,5 kg trekkracht heeft .....leek mij voldoende? Bruckmann geeft aan vanaf 100cc.

Hij is,nog steeds in opbouw dus heb nog wat tijd...ook qua CG zou ik maar een goeie 3 kg in de neus moeten hebben om CG goed te krijgen.
 
T is net wat je er van vraagt. Ik draai ook een wat zwaardere biela ipv mezjlik oid.
Gp123 hoor je nu ook veel goede verhalen.
Ik heb geen idee wat wat de motor trekt. Vliegt mij goed genoeg haha heb nog geen problemen gehad met iets wat ik niet kon slepen.
Vlieg veel met para poppen. En had daar 4 popen onder dan heb je zo 6kg extra mee. Zwever mee nemen lukte dan niet.
Met de 140cc lukt dat wel.
 
ik vlieg met de huskey van gruppman hier staat de GP123 op ,deze heeft vermogen zat en trek er degelijke zwevers mee ,start zeer vlot en nog nooit problemen mee gehad, ik persoonlijk als ik weer een grote kist bouw gaat er terug een gp op.
 
Extreem veel vermogen willen heben is voor mij hetzelfde als je zegt, ik wil slepen maar kan niet vliegen.
Met 150 cc kan je in mijn ogen makkelijk een zwever van 50 kilo omhoog brengen.
Ik had met 50 cc geen enkele moeite met 17 kilo.
Mijn 6 meter gfk zwever heb ik 1 keer achter een 150 cc gehad.
Dat ging mij veel te hard, ik wil gesleept worden niet gesleurd.
 
Laatst bewerkt:
Bertus vermogen is veiligheid.
De Swiss trainer is klaar een 23 kg. Vermogen benodigd om te vliegen tussen de 80 en 100 cc. Wil je slepen dan is 120 cc het minimum nodig.
Op sleeptreffens heb je niet de tijd om 10 minuten te slepen per sleep dat kost te veel concentratie. Die rij met zwevers moeten weg. En na eehalf uur slepen achtereen ben je aardig gaar qua concentratie. Dan wordt het minder netjes allemaal.
 
Ik snap wat je bedoel daarom vond ik het bij biggs ook niet zo leuk.
Rond de 40 sleepjes moest ik ook altijd rustiger aan gaan doen.
Nu vliegt de swiss wel heel erg simpel en als je de flaps net als Richard maakt, kan hij extreem langzaam landen.
 
Bertus vermogen is veiligheid.
De Swiss trainer is klaar een 23 kg. Vermogen benodigd om te vliegen tussen de 80 en 100 cc. Wil je slepen dan is 120 cc het minimum nodig.
Op sleeptreffens heb je niet de tijd om 10 minuten te slepen per sleep dat kost te veel concentratie. Die rij met zwevers moeten weg. En na eehalf uur slepen achtereen ben je aardig gaar qua concentratie. Dan wordt het minder netjes allemaal.

Goed dat je het zegt, want dan hoef ik niet naar sleepmeetings...
 
Back
Top