Motorkeuze voor langzaam varend model

Ik heb net met een lab voeding 7.2v op de esc gezet. Motortje aan en dan meet ik op 100% uitsturing 0.98 amp (onbelast, op de kant dus).
Dat is nog behoorlijk wat... Denk dat je schroefas nog wat zwaar loopt. In het water, verwacht ik dat je dan toch wel 2 A of meer ziet.
 
Als ik 't pakketje halveer zit ik op iets minder dan 5volt (onbelast). Gaat mijn ontvanger enn servo dan niet sputteren?
Normaliter niet... Die werken vrijwel altijd nog goed tot ruim onder de 4 volt. Meestal begint de echte ellende pas rond de 3,5 volt of lager, al lopen je servo's tegen die tijd al wel merkbaar langzamer.
 
Ik heb een automatische lader. De A3. Hier is de technische info:

Imax A3 NiMH/NiCD Snellader 2A
pixel_trans.gif





De Imax A3 snellader is een klein maar krachtige lader. De lader is heel eenvoudig te gebruiken en heeft verschillende laad niveaus zodat al uw accu's zo snel mogelijk opgeladen kunnen worden. Een 1000mAh accu kan in 1 uur worden opgeladen maar een 2000mAh met deze lader dus ook! Omdat NiMH en NICD accu's warm worden tijdens het laden is het beter om met maximaal 2 Ampere op te laden. Voor deze lader geldt dat dit de maximale waarde is waardoor de lader dus veiliger en makkelijker in gebruik is ten opzichte van laders met een hogere laadstroom. De lader kan zowel 5-8 cel NiMH als 5-8 cel NiCd accu's laden en is dus voor de meest gebruikte NiMH/NiCD accu's geschikt (bijvoorbeeld geschikt voor 7.2V en 8.4V NiMH en NiCD accu's). De lader geeft aan wanneer uw accu vol is en kan dan alweer meteen voor een andere accu worden gebruikt. U kunt in de opties kiezen welke aansluiting u nodig heeft: Tamiya, Dean of Traxxas. Onder de opties kunt u een afbeelding van de verschillende aansluitingen vinden. NIET geschikt voor LiPo accu's!



Technische Specificaties

  • Input voltage: 100-240V AC
  • Connector: Kies in de opties de connector die u nodig hebt
  • Output stroom: 1A / 2A (in te stellen)
  • Max lading vermogen: 20W
  • Te gebruiken voor NiMH en NiCd accu's
  • Voor accu's met 5-8 cellen
  • Makkelijk in gebruik
  • Geeft aan wanneer de accu is opgeladen en stopt met laden
 
Hier een test met een vergelijkbare losse motor, 750 KV op 8 Volt. De stroombron is een geladen 6 cellen 4.000 mAh Nimh pakket. Voltage en Amperage zijn zichtbaar. Je ziet dat er op langzaam maar heel weinig stroom loopt. Ook zie je dat bij vollast het voltage maar weinig inzakt. Probeer ook eens een run te maken met de losse motor. Ja, allemaal extra werk, maar dan weet je waar de energie blijft. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een automatische lader. De A3. Hier is de technische info:

Imax A3 NiMH/NiCD Snellader 2A
pixel_trans.gif





De Imax A3 snellader is een klein maar krachtige lader. De lader is heel eenvoudig te gebruiken en heeft verschillende laad niveaus zodat al uw accu's zo snel mogelijk opgeladen kunnen worden. Een 1000mAh accu kan in 1 uur worden opgeladen maar een 2000mAh met deze lader dus ook! Omdat NiMH en NICD accu's warm worden tijdens het laden is het beter om met maximaal 2 Ampere op te laden. Voor deze lader geldt dat dit de maximale waarde is waardoor de lader dus veiliger en makkelijker in gebruik is ten opzichte van laders met een hogere laadstroom. De lader kan zowel 5-8 cel NiMH als 5-8 cel NiCd accu's laden en is dus voor de meest gebruikte NiMH/NiCD accu's geschikt (bijvoorbeeld geschikt voor 7.2V en 8.4V NiMH en NiCD accu's). De lader geeft aan wanneer uw accu vol is en kan dan alweer meteen voor een andere accu worden gebruikt. U kunt in de opties kiezen welke aansluiting u nodig heeft: Tamiya, Dean of Traxxas. Onder de opties kunt u een afbeelding van de verschillende aansluitingen vinden. NIET geschikt voor LiPo accu's!



Technische Specificaties

  • Input voltage: 100-240V AC
  • Connector: Kies in de opties de connector die u nodig hebt
  • Output stroom: 1A / 2A (in te stellen)
  • Max lading vermogen: 20W
  • Te gebruiken voor NiMH en NiCd accu's
  • Voor accu's met 5-8 cellen
  • Makkelijk in gebruik
  • Geeft aan wanneer de accu is opgeladen en stopt met laden

Zoek iemand met een instelbare lader, en hang dat pakket eens een dag lang aan 100 mA...

Lang niet iedere NiMH accu kan tegen die hoge laadstromen, en zeker de goedkopere pakketten niet.
Dergelijke ladertjes zijn overigens behoorlijk link omdat je totaal niet kan zien wat je doet. Dat heeft mij al eens een pracht van een schaalheli gekost.
 
Jeroen, Het klinkt raar, maar ik gebruik daar lampjes voor. Je hebt een Lab voeding schrijf je. Zet in de laadkabel een lampje in serie en voilà je hebt een eenvoudige lader. Neem bijvoorbeeld een 12 V 5 Watt lampje. Daarmee is het mogelijk om met 0,4 Amp te laden. De voeding zet je dan op 12 + 9,6 = 21,6 Volt. Naarmate de accu voller wordt loopt de laadstroom terug. Wil je met 0,1 Amp laden dan schroef je de spanning van de voeding wat terug. Hieronder het schema van een laadcircuit, zoals ik heb ingebouwd in 3 van mijn scheepjes. Daarin staat ook een diode getekend. Die dient als beveiliging tegen verkeerd aansluiten en maakt het ook mogelijk om te laden met een adapter waaruit wisselstroom komt. Meet het de cellen in het accupakket ook als deze staat te laden. Dan krijg je een idee hoe de cellen zich dan gedragen. Best kans dat je op de defecte cel een hogere spanning dan normaal meet. In wezen is dan de weerstand in de cel te hoog. Je "slimme" lader denkt dan dat de accu vol is en schakelt af. In wezen zijn de goede cellen dan nog (lang) niet vol en dat verklaart dan weer waarom je motor maar even op dit accupakket wil draaien. Kijk maar eens wat er gebeurt. Succes ermee!

IMG_20171123_0001 lader van adapter.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een labvoeding kun je meestal naar keuze op OF een constante spanning zetten, OF een constante stroom,
NIETS is makkelijker dan die voeding op 100 mA te zetten, en dat pakket daar tien uur aan te hangen. Dat is voldoende om te kijken of die ene cel terugkomt of niet.
Gewoon een kwestie van je wekker zetten...
 
Back
Top