Motorlagers os 55

Student

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Heren/dames,

Kort vraagje waar ik even snel geen antwoord op kan vinden: wanneer is een motorlager nu versleten, waar merk je dit aan?

Momenteel zoek ik me een ongeluk in mn 600
Hij start geweldig (1 tik en lopen), pluggen zijn prachtig glimmend als ze er uit komen en gaan een eeuwigheid mee
Optoeren gaat goed, vermogen is goed, hij geeft geen klap verkeerd

Geweldig zou je zeggen, alleen de laatste 2 vluchten doet hij raar

Eerste vlucht met problemen was tijdens een fast forward, en dan opeens achterover trekken, waardoor je met bijna vol negatief moet werken om 1 hoogte te houden
Er zat een rammel in, die alleen dan te horen is, en de motor stotterde
Voor de rest geen problemen, alles perfect
Ding uit elkaar gehaald, lager van de startpen zat bijna vast, dus dacht dat dat het was en spul vervangen

Vandaag weer opnieuw geprobeerd, maar nu gaat de motor nog eerder stotteren
Iedere keer als ik van flink hoog vol negatief naar beneden kom, geeft hij een geluid alsof hij lucht pakt..
Dus gestopt, net eens flink zitten blazen in de leiding, maar headertank en hoofdtank zijn gewoon dicht.
Dus geen luchtlekkage

Dus backplate eens van de motor gehaald, alles ziet er glimmend en mooi uit vanbinnen, behalve het lager (beetje bruine aanslag oid)

Kan mijn probleempje hier uit voortkomen?
Kan die aanslag op het lager zulke gedragingen geven?

En de hamvraag, hoe hou ik dit weg?
Ander type lagers of gewoon meer after run erin?
En hoe doen jullie de after run erin, momenteel laat ik hem drooglopen aan het eind van de vliegdag, en geef een spuit van die zooi in de brandstofslag
 
Als je regelmatig vliegt,helemaal geen after run olie gebruiken.Dit is goed als je van plan bent,om de motor een paar maanden niet te gaan gebruiken.
 
Wat doet de moter als je hem handmatig door het TDE draait?
Zie je met backplate eraf of je krukas (bigend) enige speling heeft.
En tijdens het doordraaien opeens doorschiet?
Dan zit er teveel speling(slijtage) in je lager.

gr Richard
 
Normaal gebruik ik alleen after run als ik 2 weken stil sta
Mijn vorige set lagers is zonder after run met erg veel roestachtige aanslag naar voren gekomen
Toen liep de motor niet lekker, sloeg af etc etc
Bij openmaken zat de zuigerveer alles er vol mee, heb toen de veer en lagers moeten vervangen
Maar om nou ieder half jaar dat spul te vervangen...

Speling heeft hij gewoon niet
Iig, niet dat ik zie (en ik kijk best krap)
Ook niet op de lagers
Maar die aanslag zal hem ook geen goed doen, zelf denk ik dat die aanslag de beweging van het lager belemmert, waardoor hij stroever gaat lopen

Maar vroeg me af of dit zowieso normaal is, en wat bij de meesten de tijden om te vervangen zijn, en hoe zij merken dat de lagers versleten zijn

Ik vlieg trouwens 15% nitro, quartelmengsel
 
Even om zelf een oordeel te vellen, een foto van haar achterwerk:

full


full


Gelukkig is ze niet preuts..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Van mijn Rossi 53 die 8 jaar dienst gedaan heeft in de lesheli, heb ik één keer tussendoor het voorste lager vervangen, verder niet.
Van mijn OS 4 takt heb ik na 10 draaiuren (ongeveer) beide krukaslagers vervangen voor niet-originele kogellagers, en sindsdien niet meer, en verder heb ik eerlijk gezegd nog nooit lagers vervangen (wat niet wil zeggen dat al die lagers dan nog goed waren....)

Als je zo hard negatief naar beneden komt, moet je ontzettend oppassen dat je de boel niet vernaggelt, het mengsel word dan best kritisch: het gas gaat dicht en de motor krijgt dus veel minder (koude) inlaatlucht, en ook nog eens een keer minder brandstof, maar je jaagt hem wel hoog in toeren.
Gewoon je motor lekker vet houden onderin, OF accepteren dat je regelmatig een nieuwe drijfstang en of kogellagers nodig hebt....

Groet, Bert
 
Ik vlieg in idle up, met governor
Daarnaast heb ik een 3 naalds carb, dus ik kan mn lage toeren afstellen.
En die schroef staat eigenlijk juist een tikkie rijk
De hoge naald zal best 3 kliks armer kunnen, maar ik hou niet van arm rondvliegen

Verder volgas rondvliegen is no problemo, motor blijft netjes met een goeie pluim en met een goed geluid rondvliegen

En de -12 naar beneden komen was even de testmethode, ik begon het te merken op het hoogste punt van mn stall turn (brandstof bovenin tank, motor redelijk onbelast) en net over het hoogste punt van een looping (brandstof ook bovenin, motor ook redelijk onbelast)

In normal snap ik het trouwens wel, dan gaat je motor terug naar stationair, en geef je hem aardig op zn donder als hij ineens op moet toeren
Dit kom ik dan weer niet tegen, ik zit ook nog niet in het autorotatie stadium..
 
Trouwens, als randinformatie

Als mn motor een beetje aan de te rijke kant staat, gaat mn staart gek doen.
Vandaag bleef de staart een beetje raar doen,ook na het bijstellen van de motor

Ook de governor scheen na de grote pitchwissels wat moeite te hebben de motor in het juiste toerensegment te houden (normaal heeft hij daar dus echt geen probleem mee)
 
Op de fotoziet jouw lager er niet fantastisch uit.
Wanneer is hij slecht?
Ik kan het het beste horen als hij stationair loopt.
In plaats van een donkere ronde purrrrrr hoor je een metalen ringel er bij.
Ik verving de lagers minimaal 1x per jaar, maar ik vloog wel 30%
Bij slechte lagers wordt de performance algeheel minder, niet zoals jij beschrijft.

Aan de symptomen te horen lijkt jouw mid naald niet goed te staan:
- Geen probleem in vollast (volledig grote naald)
- Geen probleem in Idle (kleine naald)
- Wel probleem bij nullast op toeren (mid naald)

Maar het kunnen ook andere zaken zijn:
- Vuile carb
- Slangetjes IN de tank poreus (ik verving ze per 4 maanden).

Wanneer heb je de slangetjes IN de tank vervangen?
En van de Headertank?
 
Zolang die motor netjes loopt, zonder glasbakgeluiden , zou ik mij daar niet druk over maken. Slechte lagers uiten zich meestal in kapotte pluggen, zeg maar 2 per dag.

Jouw probleem lijkt veroorzaakt door je vrijlooplager wat vastzit.
 
Vrijlooplager is los, was het eerste wat ik gechecked heb

De slangen in de tank zijn nu een jaar oud
Zou misschien tijd worden om ze te vervangen..

Alleen is de header gewoon helemaal vol als het gebeurd, en tijdens mntestvlucht was de hoofdtank ook nog helemaal vol
Als de slang nog volledig omringt is door brandstof, kan hij toch geen lucht trekken?

Qua afstelling, hij heeft het op deze afstelling altijd goed gedaan
Af en toe een kleine correctie op de hoofdnaald, verder niets
De middennaald staat redelijk dicht, dat komt omdat hij rond hoover zo vet als een varkentje was (men verteld dat de middennaald met een tic toc het beste afgesteld kan worden, ik kan alleen nog geen tic toc, dus vandaar rond hoover)
De mixture zit een piets dichter als standaart

De rammel tijdens stationair heb ik niet, echt performanceverlies merk ik niet
Maar zolang dit niet extreem is, voel ik dat ook niet
Dat ding heeft zoveel vermogen..
Ik gebruik lang niet alles

Zou dit inderdaad een puntje afstellen kunnen zijn?
Ik vind het zo raar dat dit de laatste 2 vluchten opeens zo veranderd is dan
 
Dat was inderdaad mijn conclusie;-)
Ik ben nu aan het wachten op een stainless steel variant, en voor de test een half keramisch
Dat zou mn aanslagproblemen op zn minst moeten halveren, hoop ik?

Mijn persoonlijke, alleen op logica gebaseerde theorie is dat het haperen van de motor bij nullast komt door de zwaardere loop van de motor
Die aanslag zal nest wat extra inwendige wrijving geven...

En bij ons op het veld kunnen de condities soms zodanig zijn dat de motor gewoon niet lekker kan presteren, ook bij arm lopen komt er dan gewoon minder uit dan normaal
Dus misschien dat ik daarom het vermogensverlies niet zo 1 2 3 opgemerkt heb

Mijn vorige lager kwam ik net wat later achter, toen zat de troep ook in de krukas, zuiger etc
Alles goed schoon gekregen, en geheel is weer geweldig gaan lopen

Maar hoe gaat dit bij jullie, hoelang gaat een lager mee?
Hoeveel en vooral hoe doen jullie de after run in de motor? Via de luchtinlaat is een beetje lastig, daar zit heel de koeltunnel omheen
Hoe ga ik dit voorkomen, naast het stoppen met nitrovliegen? (ik weet uit ervaring dat hij minder nitro minder prettig vind
 
jouw lagers moeten wel super gaar zijn om dat effect te krijgen.
mid naald dicht... dan overcompenseer je met de grote naald, gegarandeerd.

de grote naald stel je af via een lange climbout en de mid op de weg naar beneden op -4 pitch.
lees mijn manual voor heli motor tuning op Jupiter Modelvliegclub onder tips&tricks.
maar eerst slangen en kagers vervangen.

lagers verving ik 1x per jaar
slangen om de drie maanden.
 
Tijdens de climbout blijft hij netjes doorgaan, minutenlang vol pitch rondjes vliegen blijft er een nette pluim uit komen

En normaal gesproken was naar beneden komen no problemo, ik stel hem nl ook af via het vermelde pdf'je
-4 ging op zich nog zonder problemen de laatste vluchten, -12 begon de motor te stotteren

Bij de weg, hoe krijg je die clunk er op een nette manier uit?
Dat rubber is een partij hard niet gezond meer, het was ook al een ramp om hem netjes op de plek te krijgen..
Lijkt me sterk dat je dat ding iedere keer kapot snijd

Evt een optie om eens bij je langs te komen als je zin/tijd/gelegenheid hebt(en het lager er weer in zit)?
de heli horen / voelen zegt meer dan 100 posts...

En ik begin hem afgesteld te krijgen, maar word een beetje gek van noobdingetjes
 
welk rubber is hard?
Als het rubber is wat om de clunc zit dan kan het zijn dat dit lucht lekt.
dan kan hij niet genoeg druk opbouwen en krijg je ook problemen.
Maar je mag altijd langs komen.
het is wel van belang dat mechanische problemen zijn uitgesloten anders heeft afstellen weinig zin.

dus.
Lagers
slangen, ook van de uitlaat naar de tank. (gewoon alles vervangen, kost bijna niets)
rubbers ok?
plug ok?
juiste plug? (OS8 ENYA4)
 
Het rubber wat voor de afdichting tussen tank/slang zorgt is nogal hard
De andere slangen zijn net nieuw
Ik vlieg met een os7, met een 8 komt er bijna geen vermogen uit.
De 7 loopt ie lekker stationair, en er zit nu wel power in

Lagers moet ik ff op wachten, maar gaat goedkomen
 
Originele algers in m'n eerst 50 Hyper motor heb ik vervangen na zo'n 60 liter.
Alhoewel ze niet kapot waren, heb ik ze vervangen door stainless.

Ik ben van mening dat het meer brandstof gerelateerd is dat lagers langer of korter
meegaan. Soort en hoeveelheid olie er in de brandstof zit.

Ik wil niet zeggen dat er geen aanslag op het lager zat, dat was er maar minimaal.
De staat van het lager kun je al voelen als je de motor in de hand hebt en ronddraait.
 
Ik heb zelf de ervaring dat de stainless lagers het niet perse langer uithouden dan normale merk lagers (SKF bijv.)
Gingen bij mij net zo lang mee.
Olie percentage en het soort conserveringsmiddel in je brandstof doet daar het meeste in.
Keramisch is mooi (en duur), alleen hoor je die niet langzaam kapot gaan.
Gaat het mis dan hoor je 1x heel kort iets.....
En dan heb je waarschijnlijk veel meer schade in je motor dan alleen de lagers, dat spul is knetterhard ;)
Goede brandstof en je temperatuur goed in de gaten houden (afstelling), en zoals walter zegt s'winters gewoon je lagers en slangen vervangen en de motor goed nakijken.
 
Ik heb zelf de ervaring dat de stainless lagers het niet perse langer uithouden dan normale merk lagers (SKF bijv.)
Gingen bij mij net zo lang mee.
Olie percentage en het soort conserveringsmiddel in je brandstof doet daar het meeste in.
Keramisch is mooi (en duur), alleen hoor je die niet langzaam kapot gaan.
Gaat het mis dan hoor je 1x heel kort iets.....
En dan heb je waarschijnlijk veel meer schade in je motor dan alleen de lagers, dat spul is knetterhard ;)
Goede brandstof en je temperatuur goed in de gaten houden (afstelling), en zoals walter zegt s'winters gewoon je lagers en slangen vervangen en de motor goed nakijken.

gewoon een opmerking van een machinist: zijn we nu niet een héél klein beetje debiel bezig?? Kogellagers zouden onder de belasting (toerental en kracht) waarmee wij bezig zijn het ongeveer 2000 uur MINIMAAL uit moeten houden... en wij jagen ze binnen 100 uur af....

Beetje raar als je het mij vraagt.....

Volgens mij, moeten we een stapje terug doen met zijn allen, en weer eens nadenken over waar het nu allemaal wérkelijk om draait....

Groet, Bert
 
Back
Top