motorpassagiersschip m.s. 'Oranje' - 1937

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door larsvdveen, 21 sep 2014.

  1. larsvdveen

    larsvdveen

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    2
    Hallo,

    Ik heb hier een prachtig bouwpakket liggen van de m.s. Oranje, vermoedelijk een van de eerste uitgebrachte versies in de modelbouw, uit 1937. Het bouwpakket is niet zoals de modellen zoals ze nu in de speelgoedaken liggen; al het hout moet zelf gesneden/ gezaagd worden.

    Mijn opa is hier vroeger aan begonnen te bouwen en heeft het helaas niet meer kunnen afmaken. Nu heb ik mijn vader beloofd op welke manier dan ook dat het schip afgemaakt gaat worden. Dit zou zijn grootste wens zijn om dit schip compleet te zien. Echter, ik ben geen houtbewerker en geen scheepsbouwer en zal er meer aan kapot maken, dan goed doen.

    Nu is mijn vraag of er nog mensen zijn die hier verstand van hebben en dit volgens de handleiding en op de originele manier zou kunnen afbouwen, of waar ik iemand kan vinden die dit kan. Zie foto's.

    Alvast bedankt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Welke foto,s en waar kan ik die vinden?
     
  3. larsvdveen

    larsvdveen

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    2
    Volgens mij kun je ze nu zien; beveiligingsinstellingen stond verkeerd.
     
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik heb een moderator gevraagd dit naar het "Algemeen Scheepsbouw" forum te verplaatsen. Daar lijkt de kans op respons aanzienlijk groter.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  5. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Wel een mooi schip - en een elektromotor "oude stijl"

    Hoe moet dit dan gemaakt worden? Volledig snijden uit een aantal blokken hout?
     
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dat wordt de "stapelmethode" genoemd Hans. Dat was gebruikelijk voordat de spantenbouw toegepast ging worden. Tegenwordig wordt het nog wel gebruikt voor voor- en/of achterschepen waarvan de vorm moeilijk te beplanken is.

    Groet,

    Ad
     
  7. Henk Grondman

    Henk Grondman

    Lid geworden:
    3 feb 2010
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Oss
    Grappig toen ik nog als handvormer ijzergieter in opleiding was is van mijn werk veel gebruikt op dit schip. Het lag toen bij de N.D.S.M voor onderhoud.

    Henk
     
  8. victronic

    victronic

    Lid geworden:
    11 sep 2017
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Lars en alle anderen
    ik weet niet hoe ver dit model in tussen is want deze oproep is al even geleden
    Even in het kort mocht er belangstelling voor zijn dan komt het in een persoonlijke mail of telefoon
    even voorstellen ik ben Victor de Lang 70 Jaar als hobby scheeps modelbouw www.victronic.nl
    Met dit schip MS.Oranje ben ik uit Indonesiƫ gekomen 1954
    Nu over het model,een paar weken geleden kwam ik dit model op het spoor
    Na een afspraak gemaakt te hebben is de bouwer met het model bij mij langs gekomen en ik heb
    het model overgenomen
    het model stamt uit 1939 de tekening ( in zeer slechte staat ) en het boekje heb ook
    bij deze een paar beelden van het model
    mocht er belangstelling zijn voor meer info dan hoor ik dat wel

    hg Victor de Lang Haarlem info@victronic.nl

    PS ik krijg de foto's niet ingevoegd
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Eind 50-er jaren heb ik een half afgebouwd exemplaar van een oom gekregen. Ook met dezelfde electromotor. In de tijd dat de Oranje in de vaart kwam is een soort wedstrijd geweest om dit model te bouwen. Je kon de tekening en het hout op diverse adressen kopen. Hoe de wedstrijd is verlopen weet ik niet. Waarschijnlijk heeft de oorlog roet in het eten gegooid. Wel leuk dat er nog iets van opduikt. Herinner me dat de romp volgens de boter en brood methode was gebouwd. Schip met een verhaal dus. Gr. Klaas.
    http://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?t=1965
     
  10. JohnMGD

    JohnMGD

    Lid geworden:
    15 mrt 2009
    Berichten:
    29
    Hallo,
    Ik heb een Papier model van het MS Oranje, echter het is alleen een waterlijn model. Mijn plan is om een volromp model te bouwen in schaal 1:200, mijn vraag daarom heeft iemand een spantenplan van de ORANJE, bij modelbouwtekeningen is een complete set te koop, maar ik heb alleen een spantenplan nodig.
    SVP een reactie hierop !!! alvast bedankt !!
     

Deel Deze Pagina