motorsailer van de "Smaragd"

Dag allemaal,

Ik sta op dit forum met een model cruise ship "Voyager of the Seas" Al jaren bouw ik cruise schepen, maar ik ooit gezeild dus de model zeilers staan me zeker aan. Jaren geleden kocht ik de "Smaragd" van Robbe. Die heb ik in een mooi donkerblauw, want het mag ook wel eens anders uitzien.
Een jaar later kon ik een andere bouwdoos van een Smaragd op de kop tikken voor een belachelijke prijs waar wat beschadigingen aan waren en hier en daar wat miste. Ik had er al eentje dus ik wou eens wat anders maken. Al jaren bezoek ik de tentoonstelling "Boot Dusseldorf" waar imposante schepen staan, maar ook mooie modellen overigens. (zowel bootjes als... enfin, ge weet wel :D)

Ik vind de zeilschepen met een versterkte motor capaciteit wel iets hebben. Ze wonen niet onderdeks maar hebben een ruimere opbouw. Dus ik heb de Smaragd gebouwd naar dit model. Weer een andere kleur, de kiel is met een 5cm ingekort om te kompenseren voor de zwaardere batterij en hem een realistische look te geven. Ook een vleugelkiel is wat moderner. Het roer heeft ook een serieus stuk moeten prijsgeven tevens voor de meer dagelijkse look van motorsailers.

Hij is niet gebaseerd op een bestaand schip, gewoon een fantasietje. De opbouw zit verzonken, maar staat er los op. De mast is ook ingekort tot de juiste verhoudingen. vervolgens heb ik die laten poederlakken nadat de zalingen er op stonden. De stagen en mast staan wel stevig genoeg zoals mijn zeilende variant dat hij zou kunnen zeilen als de zeilen waren aangepast aan de mast lengte.

Het is een raar idee om de mast helemaal op te tuigen voor op een motor te varen, maar met die kiel is hij geweldig stabiel en wendbiel, uitstekende vaareigenschappen.

seaoftranquility-1_zpsff2f8fac.jpg

Het is een keer want anders en best een leuk bootje.

Geinig.
Kan het zijn dat je reddingboeien te groot zijn?
Of zijn die reddingvlotten te klein?
De verhoudingen lijken mij niet te kloppen.

Ik vind dat dit er beter uitziet met evt geen op schaal onderdelen(spanners ed) dan er menig een hier zich presenteerd , persoonlijk zie ik dit 1000x liever dan een orginele smaragd ,

kijk hier met plezier

rexonamen .

Bedankt.
Om dan maar compleet te zijn voeg ik dan maar een foto bij van mijn zeilende smaragd. Ik hou wel van een afwijking, de kleur maakt dit wel duidelijk. Deze is verder origineel op wat details na. Ik heb wel de genua niet ingebuwd, dat was nogal prijzig vond ik, en met een segelwinde zeilt hij heel goed. Ik ben meer een bouwer dan een zeiler. Ik heb hem al zeker 10 jaar en ik heb er een keer of 5 mee gezeild denk ik. Moet ik eigenlijk iets aan doen. Ik heb wel een hele mooie stofkap voor de Smaragd, ik heb dat laten maken van stof bij een naaistertje, met een elastiek er in,die gaat mooi over het dek en de elastiek komt ter hoogte van de waterlijn. Dus hij blijft vrij van stof en licht en dat beschermd wel goed. Eigenlijk een aanrader.
Fijn dat jullie de motorsailer mooi vinden.
Groetjes,
jan
Picture554.jpg

Picture556.jpg

Wat een schitterende modellen, prachtig, zeer natuur getrouwd!
Een kleine kanttekening, een motorsailer kan je het eigenlijk niet noemen, daarvoor is het tuig te groot en de kiel.
Een motorsailer is zoals het woord al zegt, een kruising tussen een motorboot en een zeilboot, dit is toch wel een zeilboot maar dan met een dockhous zoals ze dat noemen.

Mvg Pascal.

Yes!

Wat een prachtig exemplaar heb je gemaakt van de Smaragd. Het is met recht een custom kunstwerk geworden.

Ik heb toevallig een Smaragd aangekocht op mp. De vorige eigenaar deed er niets mee.Deze heeft alleen de kiel netjes aan de romp gezet en het tuig in elkaar gezet. De rest is zo goed als nieuw en ongebouwd. Alle onderdelen compleet in de doos en zakjes

De smaragd gaat na mijn Atlantis het nieuwe project worden.

Ze heeft zo'n heerlijke vet aanlopende romp, prachtig.

Heet hij Endeavour of Sea of Tranquility?

Prijsvraag zonder prijs; Wat kreeg die benaming Sea of Tranquility?
Jaja, ga maar gauw googelen. Ik ben gefacineerd van ruimtevaart en hou van zeilen. Zee der Stilte voor een zeiler vind ik dan ook erg mooi en origineel met zo een historische naam.

Overigens, scherp opgemerkt van Rexonamen, ik had zelf niet eens gezien dat de DeLorean in het hoekje stond.

Heet hij Endeavour of Sea of Tranquility?

Prijsvraag zonder prijs; Wat kreeg die benaming Sea of Tranquility?
Jaja, ga maar gauw googelen. Ik ben gefacineerd van ruimtevaart en hou van zeilen. Zee der Stilte voor een zeiler vind ik dan ook erg mooi en origineel met zo een historische naam.
Iets met maanlandingen; Appollo 11. de Sea of Tranquility is de plek waar de beroemde woorden zijn uitgesproken: "een kleine stap voor een man...."
Mare Tranquillitatis - Wikipedia, the free encyclopedia

Back