Motorsnelheid vertraagd tijdens varen

Discussie in 'Speedboten' gestart door b.vanhaastrecht, 21 jul 2018.

  1. b.vanhaastrecht

    b.vanhaastrecht

    Lid geworden:
    13 jan 2008
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Hillegom
    Hallo,

    Ik heb een speedboot gebouwd met een Turnigy Marine 120A (watergekoeld), en een Turnigy XK 4074 B 2000kv motor. De motor is niet gekoeld.

    Als ik begin met varen dan behaal ik de maximale motor snelheid. Na een paar keer gas geven gaat de motor niet meer zo snel als daarvoor, en dat wordt steeds minder. Haal ik de battery even los, dan gaat hij momenteel weer op top snelheid maar dat degradeerd sneller dan daarvoor.

    Het lijkt mij een thermisch iets. De ESC voelt totaal niet warm, de motor daartegen is wel warm/heet. Je kunt hem aanraken maar niet lang.

    Vergroot ik de prop, dan degradeerd hij sneller in rotatie snelheid.

    In de specs zie ik geen thermische beveiliging in de motor. Dus ik begrijp niet waardoor de motor zo snel in snelheid achteruit gaat. Ik weet niet of de motor de ESC kan vertellen om minder snel te gaan oid.

    Heeft iemand een idee?

    https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-xk-4074-2000kv-brushless-inrunner.html?___store=nl_nl

    https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-marine-120a-brushless-boat-esc.html

    Alvast bedankt.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Accu niet goed en/of niet goed geladen en/of ontlaadstroom (veel) te hoog met als gevolg dat de klemspannng in elkaar dondert.
    Andere accu geprobeerd? Minder belastende schroef geprobeerd?

    Welke boot?
    Welke accu, merk/type/spanning/capaciteit/C-waarde?
    Welke schroef?
    De belangrijkste informatie ontbreekt nog: gemeten accustroom.

    Hoe ben je tot componentkeuze gekomen? Waarom Kv = 2000rpm/volt? Welke accuspanning?

    Motoren hebben geen enkele beveiliging, ook geen beperking op stroom, vermogen of toerental. Motoren doen netjes wat hun baasje verlangt, al zou dat tot een vurige dood leiden.
    Door een goede keuze/berekening van parameters zorg je er voor dat toerental, stroom en vermogen niet te hoog kunnen worden voor accu, regelaar en motor:
    Opgenomen stroom is rechtevenredig met spoed¹, #bladen¹, spanning², Kv³ en diameter⁴.
    Opgenomen vermogen rechtevenredig met spoed¹, #bladen¹, spanning³, Kv³ en diameter⁴.

    Een te hete motor verzwakt de magneten (onomkeerbaar!), daardoor wil de motor sneller gaan draaien, en veeeel meer stroom gaan trekken. Waardoor hij nog heter wordt, sneller draait, nog meer stroom trekt, heter wordt, zwakkere magneten ... etc.etc. ... en poeffff :(
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2018
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo B,

    Je zegt niet op welk voltage je vaart, ik gok op 4S of 5S, laat ons dat even weten.
    Een motor in een speedboot zonder waterkoelmantel laten werken grenst aan 'mishandeling', de gevolgen heeft Ron hierboven beschreven.
    Voor het geld hoef je het niet te laten:
    https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-xk-brushless-motor-water-cooling-jacket-4074-40-50mm-purple.html
    Langer is beter (60-65 mm), maar of het voor je huidige motor nog nut zal hebben, vraag ik me ernstig af...

    Als je de motor vaak genoeg bloedheet laat worden zal de maximale stroom elke keer hoger worden, de regelaar doet aan zelfbescherming en zal het voltage terugregelen om uitbranden te voorkomen.

    Een motor met een maximale stroom van 120A willen regelen met een 120A regelaar is op z'n best gezien enthousiast, zoals Ron al zei heeft een motor geen ingebouwde bescherming en zal bij het wegvaren vanuit stilstand (met vol gas) en het accelereren na een bocht vrolijk piekstromen trekken die twee keer zo hoog kunnen zijn, de motor neemt wat 'ie nodig heeft, ongeacht het feit of de regelaar en lipo dat kunnen leveren.

    In welke boot bedrijf je die motorbarbecue? Foto's?

    Groeten, Jan.
     
  4. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Zo te lezen is die motor rijp voor de de schroot.
    Welke prop, welke lipo, welke boot?
    Een 4074 met een 120 amp esc dat gaat, maar dan moet je wel weten wat je doet
     
  5. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Wat voor accu gebruik je? Een te lage C waarde helpt ook niet...
     
  6. b.vanhaastrecht

    b.vanhaastrecht

    Lid geworden:
    13 jan 2008
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Hillegom
    Bedankt voor jullie reacties.

    Ik heb de motor hopelijk nog niet defect gemaakt, ik heb er pas een paar proefvaarten mee gemaakt en kwam direct dit probleem tegen.

    Antwoorden op jullie vragen:
    - Ik gebruik een 5000mah 4S accu met 25C. Ik heb drie van deze accu's, en zijn allemaal gebalanceerd voor gebruik en zijn in orde.
    - Ik heb diverse hydro props, op dit moment heb ik de kleinste er op zitten. M4 27.5mm.
    - Koeling ga ik inregelen voor de motor, maar vraag mij af of dit de oorzaak van het probleem is. Je merkt dat het in trapjes gaat, dus niet een gelijkelijke afname van snelheid, maar bij elk opnieuw gasgeven is het een significatnte stap terug van rotatie snelheid. Stroom eraf, en het is weer in orde.
    - De combinatie van motor en ESC heb ik met mijn beperkte kennis van booten zelf bepaald. Dit is niet berust op calculaties oid maar op vergelijkbare setups van anderen.
    - Foto's heb ik bijgevoegd.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En hoe hoog was de stroom die je gemeten hebt?

    Bij een nieuwe of gewijzigde setup altijd de stroom controleren met een watt-meter. Want kleine wijzigen/vergissingen kunnen fikse invloed op motorstroom en -tempatuur hebben.

    Without a watt-meter you are in the dark, until something starts to glow :( ;)
     
  8. b.vanhaastrecht

    b.vanhaastrecht

    Lid geworden:
    13 jan 2008
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ben het met je eens, meten is weten, maar dat heb ik in dit geval (nog) niet gedaan. Ik zou dat vanavond in ons bad kunnen doen, daar kom ik op terug.
     
  9. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.342
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb niet echt verstand van boten, maar de C waarde lijkt mij aan de lage kant en ik denk niet dat alle stekkerverbindingen helpen qua weerstand?
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo B,

    1) Een borstelloze motor draait, of hij draait niet, tussenin zijn geen gradatie, het werkt, of 'ie is stuk.
    Het telkens in stappen teruglopen van het toerental lijkt me van de regelaar te moeten komen, die stuurt de motor aan, een defecte regelaar is dus ook nog een mogelijkheid, óf een verkeerd geprogrammeerde regelaar, hoewel dat bij de beperkte instelmogelijkheden van deze regelaar niet waarschijnlijk is (1= running mode, 2= Aantal cellen3= LVC, 4= timing).
    Gebruik je de programmeerkaart of heb je piepjes geteld?
    Welke instelling heb je de regelaar gegeven?

    Heb je een andere regelaar bij de hand om uit te sluiten dat het aan de regelaar ligt?

    Andere vraag, heb je, zoals het bij een speedboot hoort, minstens 80% van de vaartijd vol gas gevaren?
    Doe je dat niet dan wordt de motor (en de regelaar, maar die is watergekoeld) erg warm en zonder waterkoeling kan dat hard gaan.
    Rondkeutelen met half gas is not-done, zeker niet als de motor geen koeling heeft.

    2) Voor deze motor (het vorige type zie ik, de XK4074-B-2000Kv, 1775W) is 25C aan de lage kant, maar met zo'n ieniemieniepropje zullen er geen grote stromen gevraagd worden, een Ø40 mm motor trekt fluitend een 2318.42 rond, dan lopen de piekstromen wél richting het maximale wat de lipo kan leveren.

    3), zie 2)

    4) Als dat betekent dat je er eentje besteld hebt, prima, voor de rest zie 1)

    5) Beter goed gejat dan slecht bedacht...; zolang je het formaat prop niet overdrijft zal de regelaar het wel trekken. ik gebruik dezelfde regelaar in een 80 cm monohull met een Turnigy XK3674-B-2200Kv motor op 4S 6000mAh 50C en een 48 mm prop met smalle bladen, of een 43 mm tweeblad (Graupner 2317.43,5 kopie in staal) en daarbij worden motor en regelaar zelfs met dit weer amper 40°C

    Welke boot heb je en wat zijn de afmetingen?

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2018
  11. b.vanhaastrecht

    b.vanhaastrecht

    Lid geworden:
    13 jan 2008
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Hillegom
    Dag allemaal

    Ik heb zojuist metingen verricht. Ik heb tussen de lipo en de regelaar gemeten., daar kom ik niet boven de 10A met vol gas en volledige water weerstand.

    Beste Jan, antwoorden op jouw vragen/suggesties.
    1.1) Ik stel de regelaar in via de zender. Instellingen meermaals gecontroleerd.
    1.2) De instellingen zijn 4s, geen reverse, 3.0 cutoff, 15 timing.
    1.3) Ja ik vaar zoveel mogelijk hard, dit om de waterflow goed door te laten komen. Echter de motor is nog niet gekoeld, onderdelen daarvoor zijn besteld.
    2) Ik heb 10A gemeten aan maximaal verbruik. Ik weet zelf niet hoe ik dan kan bepalen of 25C met een 5000mah accu dan afdoende is.
    3) Ok.
    4) Ok.
    5) Het lijkt mij dat de combo van prop en motor niet overdreven is, maar de motor van mij wordt wel degelijk erg warm. Na paar seconden vast gehouden te hebben moet je er je hand afhalen.
    6) Ik heb deze boot al heel lang (10 jaar+) in mijn bezit, ik meen te herinneren dat het een Robbe was. Maar ik kan hem niet meer op internet vinden. Hij is 58cm lang, 21cm breed, het midden is 7cm hoog, de zijkanten zo'n 5cm. Het is een V vorm boot.
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo B,

    Hoe heb je gemeten?
    Boot vasthouden in het bad en dan een ampèremeter tussen regelaar en lipo?
    Als je er maar een klein propje achter hebt dan zal de opgenomen stroom inderdaad bescheiden zijn.

    De timing van 15° is de fabrieksinstelling, als je motor een D-wind is, is dat veel te hoog en zal de motor snel opwarmen...
    Zet de timimg eens lager (3,75°).
    De cut-off van 3V per cel is aan de lage kant, door de kleine prop zal het wel goed gaan, maar als je groter gaat proppen zou ik de LVC verhogen

    Een XK 4074-B-2000 in een rompje van 58 cm met een 27,5mm prop op 4S?
    Da's geen overkill, maar een mismatch; het zal wel varen, maar zo'n joekel van een motor in zo'n klein rompje...?
    (Een Ø36mm motor is al fors, zelfs een Ø28 mm motor zal zo'n romp fluitend in plané brengen).

    Heb je een paar foto's van de hele boot, zijaanzicht, bovenaanzicht?
    Met de kennis op dit forum is er vast wel iemand die weet welk model het is.

    Groeten, Jan.
     
  13. b.vanhaastrecht

    b.vanhaastrecht

    Lid geworden:
    13 jan 2008
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Hillegom
    Hallo Jan,

    Wat blijkt, in een ver verleden hebben wij het ook al eens over deze boot gehad. :)
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/robbe-piranhia-tunings-vragen-met-video.80411/

    Het is dus een Robbe Piranhia.

    Inderdaad, boot vast in de hand en meter tussen lipo en regelaar. Lijkt mij juist omdat ik de boot tegenhoudt dat hij juist meer ampere verbruikt dan in vrije vaart.

    De timing had ik ook weer geresearched, maar ik zal hem verlagen en bekijken wat dit doet.

    De keuze van de motor, ik wilde hem eens een flinke powerboost geven. Misschien over de top, ik weet het, maar daarom vind ik het terug stappen van de regelaar des te vreemder.

    Groet,
    Bastiaan
     

Deel Deze Pagina