Motortandwiel LOGO 10

Hoi,

Momenteel vlieg ik met een ARK X400 heli, maar ben net begonnen met de bouw van een LOGO10.

Nu heb ik een probleem met de motor en tandwiel. De verkoper had mij een Hacker A30-8XL voorgesteld
met een 22T tandwiel. Nu is het probleem dat de motor met dit 22T tandwiel niet correct past op het chassie. Het tandwiel zit geklemt tussen Rotortandwiel. Het tandwiel is ook van Mikado. De motor staat op zijn verst mogelijk afstand gemonteerd. Is dit tandwiel bruikbaar of moet ik een kleiner aantal tanden nemen? De batt. zijn 4cel Lipo´s.

Als servo´s worden de H81 van Hitec gebruikt. De servo-armen zijn wel korter dan de afmeting die in de bouwbeschrijving opgegeven wordt. Daardoor is dus ook mijn uitslag op de swashplate kleiner, kan dot problemen geven?

Greetz
Sven

De hs 81's zijn wel erg minimaal imho voor de logo 10. Er zijn wel grotere armpjes voor te bestellen.

Ja, dat idee heb ik nu ook. het was op voortsel van de verkoper. Waarschijnlijk zijn de HS85 wel beter. Zal deze toch maar gaan omruilen.

laurens zei:
De hs 81's zijn wel erg minimaal in my humble opinion voor de logo 10. Er zijn wel grotere armpjes voor te bestellen.

Ik heb er véél mee gevlogen, inmiddels vervangen voor identieke servo's (afmeting en specs.) van Hobico. Voldoen prima, ook met de standaart servoarmpjes kan je de gewenste uitslagen behalen.

Greetz, Aldert

Kan je niet de schroefgaten van de motorplaat wat uitvijlen zodat de motor verder van het hoofd tandwiel kan?

De HS 81 en de HS 85 zijn beide marginaal. Voor de staart is een HS 81 prima.

De HS 81 of HS 85 zijn goed te gebruiken voor normale vlucht, je moet de linkjes dan wel zo afstellen voor normale vlucht en niet voor 3D vlucht. (zie de handleiding) Voor 3D vlucht is er een pitch bereik van zo'n 10-12 positieve en negatieve graden nodig daarbij zijn er ook langere pitch armen nodig, wat resulteert in een te grote kracht op de servo's. Let er ook erg goed op dat je cyclic uitslag niet te groot is dat de rotorkop zijn maximale uitslag overschrijd en de servo's terug drukt. (dit kun je controleren door de rotor te draaien waarbij je de sticks in alle extremen drukt, de servo armen mogen niet op en neer "dippen")
Let er ook goed op dat alles soepel loopt. Vooral de kunstof swashplate wil nogal stroef zijn. Dit geeft extra veel belasting op de al marginale servo's.

Wil je wel 3D vliegen, wil je (digitale) S9650 servo's van Futaba aanraden. Ga geen grotere servo's nemen als de S9650, die passen niet in het frame.

Satoer,
Je zegt dat de trekkracht niet voldoende is van een HS 81/85.
Echter is de trekkracht van de S 9650 ook maar 3,3/4,1Kg/cm(4,8V/6,0V)
De 85 heeft een trekkracht van 3,0/3,5Kg/cm(4,8V/6,0V)
Dat is dus maar een klein verschil, zeker op 4,8V

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die kleine verschillen zo doorslaggevend zijn. :!:

En kwa snelheid is het verschil ook klein. de kleine 81 is bijna net zo snel als de ruim 3x zo dure robbe S 9650
Spec's:
HS-81MG
HS-85MG
S 9650

Michiel, daarom zeg ik dat de hs 81 minimaal is. Snelheid maakt niet uit.

Zelf zou ik denk ik de 3150 of zijn normale variant gebruiken.

Het tandwiel zou moeten passen. Een vriend vloog met een logo 10 met hacker A30 met 23 tands.... nu met 18T op 5s lipo. Uitvijlen kan je gewoon doen.

Ik ben van HS 85 overgestapt naar de S 9650 (na vele positieve reviews gelezen te hebben op Runryder)
Het verschil in kracht is in de praktijk echt niet vergelijkbaar, ze houden hun kracht echt veel beter dan de HS 85. De servo's zijn ook een stuk groter (en veel sneller).

Hier is een (vrij verouderde) lijst met servo's voor de logo 10:
http://www.logoheli.com/servos.htm (mijn servo staat er helaas niet tussen)

Ik heb ook de Futaba 3151 erin en dat vliegt super. Reageert snel en nauwkeurig. Sterk genoeg voor lekker acro vliegen.

Hallo

Bedankt allemaal voor de snelle respons. De heli zal momenteel enkel gebruikt worden voor wat rondvluchtjes, geen 3D.

Wat betreft de hacker motor, deze wordt dus zonder de bijgevoegde adapterplaat op de heli gemonteerd, als ik het niet mis op heb. Ik zal dan toch de gleuven ietsjes uitvijlen.

Nu is nog mijn probleem, hou ik de HS81 of ruil ik deze in voor andere types?
3D is nog niet echt mijn niveau van vliegen en ik denk dat dit nog wel enige jaartjes zal duren.

Ben nog aan het twijfelen als ik mijn X400 zou houden of verkopen. Ik zal zien hoe lekker het vliegen is met de LOGO. Ik ben benieuwd, maar hoor toch heel veel positieve reacties.

Back