Beste mensen,
Ik vind diverse draadjes waarin ik zie dat er een vuistregel is voor elektromotoren in een vliegtuig (wattage per kg), volgens dergelijke tabellen kun je, naar gelang je vliegeisen, bepalen hoeveel watt je nodig hebt.
Hierover heb ik eigenlijk 2 vragen:
vraag 1: Is of dit het wattage "aan de prop" is, of daadwerkelijk van de motor.
Het nuttig rendement aan de prop is immers veel minder dan de motor, ca 70 % blijft over.
Vraag 2: Ook kan een motor aangegeven worden als bruikbaar voor bv 3 of 4 cellen.
Als zo`n motor max 400 watt levert en op 3 cellen loopt zal hij ook niet die 400 maar ongeveer 300 watt leveren omdat de spanning lager is, hij loopt dan op 3 cellen op 75% van zijn max toerental ....of maak ik hier een denkfout?
Welk wattage moet ik dus aanhouden als ik lees dat ik 200 watt/kg moet gebruiken?
alvast bedankt voor de reacties.
Jan
Ik vind diverse draadjes waarin ik zie dat er een vuistregel is voor elektromotoren in een vliegtuig (wattage per kg), volgens dergelijke tabellen kun je, naar gelang je vliegeisen, bepalen hoeveel watt je nodig hebt.
Hierover heb ik eigenlijk 2 vragen:
vraag 1: Is of dit het wattage "aan de prop" is, of daadwerkelijk van de motor.
Het nuttig rendement aan de prop is immers veel minder dan de motor, ca 70 % blijft over.
Vraag 2: Ook kan een motor aangegeven worden als bruikbaar voor bv 3 of 4 cellen.
Als zo`n motor max 400 watt levert en op 3 cellen loopt zal hij ook niet die 400 maar ongeveer 300 watt leveren omdat de spanning lager is, hij loopt dan op 3 cellen op 75% van zijn max toerental ....of maak ik hier een denkfout?
Welk wattage moet ik dus aanhouden als ik lees dat ik 200 watt/kg moet gebruiken?
alvast bedankt voor de reacties.
Jan