Mount Fleet Coaster 1:32

Puffin

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Na jaren stilte op de werf, inmiddels nieuwe werf, bijna klaar, tijd voor een geheel nieuw project.
(alle andere projecten zijn verkocht of in de opslag) Wil gewoon een vers model voor de komende tijd.
Wikken en wegen, budget regelen en bestellen: http://www.mountfleetmodels.co.uk/admiralty-coaster-c642.html

En deze week kwam de bezorgdienst...........
IMG_1405.JPG

1257mm. lang en 1600 tinnen onderdelen!

Over het origineel is weinig te vinden, zowel de Admirality C642 als de Clanity versie. Beetje google leverde dit op:

brad00006.jpg

SNIDER1946.jpg

Maar ik ga mijn eigen versie maken en links en rechts wat aanpassen naar mijn eigen smaak. Officieel in 1946 gebouwd ga ik een wat oudere versie samenstellen. Klinknagels, houten dek, en een behoorlijk chagrijnige beknibbelende "owner" met een luie bemanning waardoor een beetje roestige, slecht onderhoud, rommelig schip over blijft. Niet de grijze versie maar zwart met een andere kleur, welke staat nog open, menie rood, oker/geel/beige of totaal iets anders, maar geen wit.

Wat ga ik aanpassen:
- Houten dekken ipv staalplaat
- Klinknagels op de romp en waar mogelijk
- Vrachtluiken niet met de schuine kanten maar rechte "bak" dus ook groter
- Schoorsteen iets hoger
- Andere bovenbouw machine kamer deels lager en meer luiken (extra gekregen)
- 1e brug geen reling maar hout
- Geen kolen luiken met planken maar ronde gaten en deksels (ook extra gekregen)
- Ander roer, alle tin is mooi maar het roer niet, gewoon lelijk.

Wat extra:
- open deuren met inrichting waar mogelijk (klere zooi van binnen dus zichtbaar)
- Vracht een beetje zichtbaar, nog niet uit wat... whisky vaten???
- Mogelijkheid om geladen en ongeladen te balasten (diepgang)
- Wat ik maar kan vinden aan extra tierlantijnen, touw, tonnen, gereedschap, kolenschep etc.

Welke functies
- Geluid, waarschijnlijk met arduino oid. machine, telegraaf, bel, stoomfluit, etc
- Licht, navigatie en binnen. Dekverlichting ga ik bekijken denk het wel.
- Misschien zoeklicht op het bovendek
- Roerketting beweging simulatie (fake, servo onder dek)
- Rookgenerator, neig naar de waterdamp versie (arduino bestuurd)

Bewust voor dit model gekozen, ik woon 50 meter van de Neder Rijn waar standjes zijn en redelijk vlak vaarwater, maar af en toe golven van 30cm als een boot passeert. Daar ga ik rekening mee houden, zowel met vermogen en waterdichtheid.

Eerst rustig alles bekijken en uitzoeken, een plan van aanpak maken en heel langzaam er aan werken, geen haast. Ik verwacht ook meerdere jaren er over te doen. Arduino zijn echt zij trajecten en gaan apart.

Eerst een bouwplank en de romp onder handen nemen. Weinig beschadigingen of mal foutjes. Wel zijn de patrijspoorten niet goed uitgelijnd, dus dicht plamuren en dan pas op maat boren. Binnenzijde glad plamuren waar het zichtbaar is en waar het glas komt van de patrijspoorten. En langzaam stevigheid brengen in de romp om geen vervorming te krijgen. We zien wel, rustig beginnen.

Gezien het gewicht wat nodig is ga ik op de bodem daklood aanbrengen en een basis plateau in lijmen voor alle inbouw. Waterdichte compartimenten voor het geval dat komen er ook, plek zat. Voorlopig eerst nog de werf gereedmaken. Updates komen dus niet vaak maar ga dit verslag wel bijhouden.

IMG_1412.JPG

Leuk model, weer eens wat anders.

Ik had ook wel eens plannen voor aanschaf van een Mount Fleet model.

Ik heb alleen geen goede ervaringen met "white metal fittings" na enige jaren werd het zo bros als wat en brak het af de verf ging bladeren.

Benieuwd wat jou ervaringen hier mee zijn.

Wat was de levertijd van je model?

Succes met de bouw!

Ik heb een clyde puffer van caldercraft, nu 15 jaar oud, alles nog goed. Ik mag dat tin wel, is een beetje vijlen maar prettig werken en je kan het solderen. Levertijd was ongeveer 5 weken, was niet op voorraad en ik had extra onderdelen gevraagt, gratis gekregen.

Mooi karaktervol schip en net als Roel schrijft typisch Engels. Leg er maar eens een Nederlandse coaster uit dat tijdperk naast. Vandaag ondenkbaar om met zoiets rendabel te varen. Maar dat even terzijde. Maak er een echt Engels scheepje van met alle troep wat je daarop kon vinden. Alleen de geur al als je bij zoiets aan boord stapte.
Gr. Klaas.

Ik heb al een roestbak van een clyde puffer, dit wordt de grote zus. Het voorzien van details vindt ik eigenlijk het leukste werk. Inderdaad veel troep!

Bedankt voor je reactie, ik denk dat ik in de war was met fittings van resign

Ik ga eens kijken voor een visserschip van mount fleet.

Kan ook lekker in de roest en verdere verwerings technieken en natuurlijk ook troep aan dek.

Je topic zal ik met belangstelling volgen.

Ik mag dat tin wel
Heb je al een manier gevonden om dat een roestkleur te geven?
Als het verder gaat zoals nu, dan heb ik straks 45 baggeremmers "in tin kleur" (weliswaar van zamak, maar die kleur komt overeen met tin) en dat is heel ver naast de werkelijkheid.
Ik heb nog nergens geheel glimmende stalen emmers gezien, die zijn altijd verroest.

Grijze grondverf, beetje verweren met airbrush, zwart en bruin/rood. Van de pipoos had ik een roest setje, ijzer poeder verf met oxidatie middel. Dat spul blijft jaren door werken met oxideren, alleen op details en naden gebruiken.
Heb er wel wat lak over gespoten het slijt wel.
Er zijn ook mooie roest pigmenten uit de plasticmodelbouw, wel aflakken.

Heb je al een manier gevonden om dat een roestkleur te geven?
QUOTE]

De 1:35 tankbouwers gebruiken vaak diverse kleuren donkergeel/bruin/zwart krijt.
Krijt op een grof schuurpapier tot poeder vermalen, met een kwastje opbrengen in de diverse kleuren (subtiel is het toverwoord) en aflakken met blake lak (met de airbrush).

Back