Mouton E-Glider

Ik ben opzoek naar een rustig modelletje voor het nieuwe seizoen, om naast het raggen ook eens lekker op een warme dag op mijn gemak in een tuinstoel te gaan zitten/liggen turen naar een mooi toestel. ;)

Mijn voorwaarden waren dat de vleugel niet te lang mocht zijn (dus et moet in delen in de auto/kast kunnen), opgebouwd moettie niet te klein zijn, en ik moest beslist ailerons hebben.

Ik ben na n tijdje zoeken 2 toestellen tegen gekomen, genaamd de Mouton en de Omei. De Omei ziet er iets simpeler uit dan de mouton, maar heeft wel een spanne van 2mtr. Helaas moest de Omei helemaal uit amerika komen, waardoor die dubbel zo duur werd. De mouton heb ik voor 85 euro thuis, dus vandaar:

Mouton.jpg

L56449a.jpg

L56449b.jpg

L56449c.jpg

L56449d.jpg

L56449e.jpg

De wingspan vind ik helaas een beetje aan de kleine kant, maar et exotische uiterlijk maakt et weer n beetje goed. ;) Ik zat wel te denken om een budget brushless set erin te zetten met lipo, dus et gewicht blijft waarschijnlijk redelijk laag.

Wat denken jullie? Is een kist van rond de 800gram met een spanne van 1,6m. en een V-tail een goede formule om eens lekker lang boven te blijven?

Ik ben benieuwd. :)

Ziet er toch een beetje als een vlot hotlinertje uit, maar als je de aandrijving licht houd, dan zal het inderdaad wel aardig boven blijven.

Hoi Freak,

Dit is idd een klein hotlinertje, dat beslist goed zal zweven (en eventueel thermieken) met een lichte setup. Hij ziet er mooi uit, is het een vol glas model?
Het RG15 profiel is vaak voor de wat snellere modellen, dus ook met een lichte setup... duwen op hoogte is behoorlijk racen.

Hij doet me een beetje denken aan een Graupner terry (wat is het profiel daarvan eigenlijk?)

Groetjes A.

De spitse tips en de slanke haaievinnetjes laten hem vrij vlot ogen, daarom vind ik em juist zo mooi. :) Maar echt hotlinen is mischien niet zo verstandig, zeker niet omdat ik hem graag 2 delig laat voor transport en opslag gemak. Een monocote klepperende fluitende duik over de strip, en dan zachtjes optrekken lijkt me wel mogenlijk. :twisted:

Maar et vleugel oppervlak en gewicht ratio is wel te pruimen dus. Mooi. :) Wat voor 480size budget brushless raden jullie aan? Ik heb nog een paar ELE 3s 2200 8~12C packs liggen, mischien kunnen die dr in. Het hoeft iig niet constant volgas (voor de verandering. :P), lekker cruizen op 10%, of even 3 minuten volgas naarboven en dan uit tottie beneden is ofzo, dat is denk ik wat iedereen doet met zon ding?

En wel toevallig dat ik de graupner terry ook heb. :P Alleen vind ik dat maar een vervelend vliegtuigje. Mischien als ik dr nog es ailerons op zet dattie wat leuker vliegt, maar das n andere zaak. Nu gaat et om de mouton.

Dit soort elektrozwevers vliegt meestal langer door naar boven te lanceren + zweven dan door met beetje gas rond te tuffen.
Hangt een beetje af van de prop keuze.

3S bij 25A? Typhoon 29/12/10 bijvoorbeeld.

Lanceren? Met zon lier? Dat lijkt me best akelig. :P Ik heb er eens naar zitten kijken bij de club hier in de buurt, en die kisten kraakte bij et opvieren als n oud piratenschip. :P

Ik zag ook een paar van die zwevers bijna vertikaal omhoog schieten tot et nog maar n puntje was. En met zon 29/12/10 typhoontje doet ie dat ook denk ik. :P

Dr is nog zoiets, een huckepack ofzoiets, dan ga je op de rug van n vliegtuig omhoog. Maar das volgens mij voor de 3 meter jongens.

Ik denk dat Harold bedoeld dat ie langer bovenblijft als je zo nu en dan even met vol (electropower) omhoog klimt en dan de motor weer uitzet. Dat zal hem langer laten vliegen dan met een klein beetje power op lage hoogte te laten rondtuffen :), maar dat is soms ook heel erg leuk.........
Ik heb trouwens een Graupner "Biene", dat is geen hotliner, maar heeft dezelfde spanwijdte, is zwaarder, ik dacht zo'n 1200gram (met 7NiCad cellen 1700mAh Sanyo) maar toch vliegt/zweeft die erg goed, zonder thermiek is 15min. normaal, met thermiek heb ik wel vluchten van 45min. gemaakt, dus je kan van alles verwachten :lol:

Owww, op die fiets. Gewoon gassen tottie klein genoeg is, en pas weer omhoog alsie 5 meter hoog voorbij komt. :P

Dezelfde spanwijdte maar ongeveer 300gram lichter, en 500mAh meer aanboord. Dat kan nog een leuk iets worden, kun je op een bloedhete zomerdag lekker op 2 accutjes de hele dag door. :)

Ik vraag me ook af, waarom vliegen die e-zwevers zo vaak op die ENORME C-cell pakketen? Is dat voor de hoge C-rate zodat ze voor n 50A motor geen 5000mAh 10C lipo pack hoeven te kopen? Ik zag ze die dag bij de club sjouwen met C-cell packs waar je bang van wordt. :P Soms zelfs meer dan 12 van die dikke zwarte 3300 sanyo cellen. :| Daar sta je dan met je 7x 700mAh AAA. :lol:

Freakazoid zei:
Ik vraag me ook af, waarom vliegen die e-zwevers zo vaak op die ENORME C-cell pakketen? Is dat voor de hoge C-rate zodat ze voor n 50A motor geen 5000mAh 10C lipo pack hoeven te kopen? Ik zag ze die dag bij de club sjouwen met C-cell packs waar je bang van wordt. :P Soms zelfs meer dan 12 van die dikke zwarte 3300 sanyo cellen. :| Daar sta je dan met je 7x 700mAh AAA. :lol:

Heeft inderdaad te maken met POWER, met Ampères. Die motoren zuigen behoorlijk aan de cellen. En gaan loiehard de hoogte in. Zoals hier...

Lage res, 4 Mb: http://www.strat.at/download/Raketenwurm_2.wmv

Hoge res, 21 Mb: http://www.strat.at/download/Raketenwurm_3.wmv

Das geen e-gliden meer, maar hotlinen volgens mij. :P Gaat wel loei hard.

Wattie daar beet heeft lijkt trouwens wel erg veel op de mouton. :P

Zelf heb ik een Kyosho Soarus, welke ook 160cm spanwijte heeft en 700 gram weegt. Dit toestel lijkt er veel op en heeft ook een RG15 profile. Hiermee kan je redelijk goed zweven, en als het moet ook wat harder vliegen. Afgelopen januari in een warm land wezen helling zweven. Dat ging echt super. Waar je wel op moet letten is dat RG15 niet goed is bij hele lage snelheden. Ik moet mijn kist op snelheid binnen brengen. Vanwege het gewicht zijn landingen met turbulentie aan de grond een uitdaging. Ik heb met twee motoren ervaring in mijn kist: Een typhoon 6/3D en een typhoon 15/10 allebij met een graupner 9x4,5 CAM prop. Ik gebruik een kokam 3S 1500mah als accu. De typhoon 15/10 heeft de voorkeur (bijna vertikaal).

Bart

Een beetje van bijde wereldjes dus. :P Beetje thermieken, maar toch ook n beetje snelheid houden. Precies waar ik van houd. :)

De aandrijfset van 100 euro moet ik dan maar voor lief nemen denk ik. :P Daar was eigenlijk toch geen ontsnappen aan als je wilt wat ik graag wil. Maar voor zon mooie glimmende slee heb ik wel wat meer over dan voor mijn schuimpjes. ;) Ik heb gelezen dat je met die 15/10 motortjes tot aan n kilo trekkracht kunt komen. :P Dus vooruit komen doettie daar wel mee.

Je accu is wel bijzonder vind ik. Is dat een nieuwe generatie 20C pack ofzo? Want die 15/10 motortjes lusten d'r geloof ik wel pap van. :P Ikzelf dacht aan een 3s ELE 8~12C 2200 pack omdat ik dr daar 3 van heb liggen, maar dat is mischien tezwaar? En zou zon bonk wel in et toestel passen?

Ik heb ook zitten denken aan het landen, ik heb gezien dat je die RG15 inderdaad vrij snel moet houden. Hoe doen jullie dat met zon scheermes? Gooien jullie soms bij binnenkomst bijde ailerons omlaag als flapperons? Of moet je em echt aan een flinke snelheid laten binnenschuiven?

Ik ben alleen nog wel n beetje beniewd hoe die mouton zijn aileronnetjes geregeld heeft. Ik zie namenlijk nergens servo bakjes in de wing zitten! Maar wel de ailerons.

Het gaat allemaal een beetje om de juiste verhouding.

een t15/10 draaid het lekkerst op 15A (kan 20A, maar lager rendement)
een t29/12/10 gaat lekker tot 25A (kan meer, maar ook weer lager rendement.

Wil je 20A trekken, dan gebruik je beter een op z'n gemak draaiende t29/12/10 dan een overbelaste t15/10.

Zelfde verhaal voor T6/3D en T15/10.
Zelde rpm/v, dus kunnen zelfde prop aan, maar een T6/3D niet boven 10A gebruiken vanwege rendement. Liever dan de 15/10.

Een accu is niet snel te zwaar. Het is de accu die het vliegtuig meeneemt en niet andersom!
Voor het beste stijgen en lang vliegen wil je zo weinig mogelijk vliegtuig aan je aandrijving hangen.
Dus: zoveel mogelijk motor en accu erin als de gewenste vleugelbelasting toelaat.

De kokam 1500 is niets bijzonders! Zelfs een beetje oud. Hij weegt 100gram en geeft maximaal 15Amp. Ik geloof dat het officeel 8C is. Mijn combinatie trekt met deze accu max 13Amp.

Ik heb een servo per aileron, en gebruik ze als spoilers (dus naar boven!). Mijn ailerons zitten niet over de volledige lengte van vleugel. Als je ze naar beneden doet is dat de manier om te tipstallen!

De eerste keer is het wat eng om het vliegtuig met 'vlieg snelheid' op de grond te parkeren, maar het went snel, en na 3 keer weet je niet beter.

Let met de moter op dat hij in het vliegtuigneus past! In mijn kist past maar net een 30mm motor. Een typhoon 29/12/10 zou in mijn kist niet passen (helaas want het gaat nooit snel genoeg omhoog:-)

Bart

Ik gebruik de 1500 met de 6/3D. Lekker tot 10A (net als de motor) minder daarboven.

Voor lipo's geldt dus weer hetzelfde. Liever gebruiken op een punt waar de spanning nog lekker hoog is, dan op het maximum.
2/3 van de opgegeven continu C waarde als gemiddelde geeft prima resultaten.

Een 15/10 met 15A moet een 15C 1500 hebben om met 2/3 = 10C te kunnen draaien, of een 2200 mAh 10 C pakket die je dan bij 15A op nog geen 7C gebruikt.

Voor een hotliner die je mischien in burst van 15s gebruikt mag je best op de maximale C gaan zitten. Vandaar dat ik uitging van 25A voor dat 12C 2200 pakket. De T29/12/10 is daar een mooie motor voor.
Maarja, als dat niet past dan moet je inderdaad wat anders.

Harold: Zoals gewoonlijk weer handige statistiekjes! Maar is het voor zweven niet beter om de vleugel belasting zo laag mogenlijk te houden, inplaats van ervoor te zorgen dattie geen vleugels meer nodig heeft? ;)

Bart: 13amp uit een T15/10 is heel netjes. Daarmee overbelast je inderdaad niks. En tis vaak ook maar een minuut ofzo volgas omhoog, dus dat trekt et allemaal wel. Ik moet nog n beetje wennen aan et idee dat je af en toe je motor uit moet zetten. ;)

En bij topwing toestellen moeten de ailerons dus omHOOG? Goed dat je me dat verteld. :P Ik had ze dus gewoon omlaag laten gaan, dat heb ik eens n keer zon straaljager zien doen. ;)

En met vliegsnelheid landen doe ik altijd met mijn flying wing, simpel omdat ik nog niet geleerd heb hoe je zon ding moet afremmen (Bij mijn "normale" kisten trek ik op tot de staart begint te zakken, en dan een beetje bijgassen tottie op de grond staat).

De mouton is gemaakt voor 400~480 motor klasse, maar ik denk dat ik er et beste aan doe om eerst die kist te kopen, en dan pas te zien wat ik dr in kan passen. Toch?

Bgijsber schreef:

Zelf heb ik een Kyosho Soarus..
Een typhoon 6/3D en een typhoon 15/10 allebij met een graupner 9x4,5 CAM prop. Ik gebruik een kokam 3S 1500mah als accu. De typhoon 15/10 heeft de voorkeur (bijna vertikaal).

Ik heb zojuist een Soarus gekocht, en de standaard aandrijving moet vervangen worden... :lol:

Past de 15/10 zonder de neus in te korten ?

Hoe is het verschil tussen 6/3d en 15/10 (voor wat betreft stijgvermogen en vliegduur)

En had je het zwaartepunt op de in de handleiding aangegegeven plaats ?

@ Freakazoid: Hoe is het verder gegaan met de Mouton???

Ik heb een tijd geleden besloten om em toch maar niet te kopen. De reden was geloof ik een gezellige verzendkosten van +30 euro, waardoor et ding opeens een heel stuk minder interesant werdt.

Back