MPX 4000 Combi-switch vraagje

Waarschijnlijk een ontzettend stomme vraag maar goed is stel hem toch maar:

In Dortmund een Elipsoid van Reichhart gekocht. Een mooie Electro Thermiek zwever. Alleen nog even instellen in de 4000.
Alles in orde, 2 servo's in de vleugel, aangestuurd als flaperon. Werkt perfect.

Alleen nog de Combi-switch. Normaal gesproken fluitje van een cent.
Ingesteld als richting volgt rolroer op 100%.
Echter als ik rechts rolroer geef gaat het richting-roer naar links.
Ik kan dit met geen mogelijkheid andersom krijgen :cry:

Nogmaals, waarschijnlijk zie ik iets heel kleins over het hoofd.

Wie helpt ?

Janwillem.

Ik weet niet exact wat een Combi Switch in houdt, maar als ik m'n richtings roer mee zou mixen, komt er in het 'Servo' menu een extra 'instelling'. (rolroer, quer o.i.d.)
Deze selecteren en de servo-uitslag Reversen.

Zo werkt het bij mixers op mijn MPX 30XX zender.., weet alleen niet of een Combi Switch als mixer wordt gezien.

Als ik me niet vergis kan je de mate van mixen instellen tussen -100% en +100%. Als hij nu op +100% staat en hij gaat de verkeerde kant op moet je hem volgens mij op -100% zetten dan zou hij de goede kant op moeten gaan.

In het kader van de vermeende stomme vragen (een domme vraag bestaat niet, alleen domme vragen), wat is de '4000'. Ik neem aan een zender.
Reden van mijn vraag is dat ik een Epsiloid bezit en bijzonder benieuwd ben naar 'tips & tricks'.
Heb je er al mee kunnen vliegen?

@ ajs56a

Dat zou te makkelijk zijn geweest :lol:

Die optie had ik uiteraard al geprobeerd. De MC4000 staat dat overal toe behalve in het combi-switch menu.

De enige opties die daar intestellen zijn welke schakelaar, het percentage meename (0 - 200 %) :!: waar 100 % staat voor 1:1 bij waarden boven de 100 % gaat de meegenomen functie "voolopen" op de gestuurde functie en of richting wordt meegenomen door rol of andersom.

De oplossing was (achteraf) echter redelijk simpel :wink: ;
- In menu 2 bij de optie "geber seite" draairichting omkeren
- In menu 1 bij de optie "servo weg" draairichting omkeren

Dus zowel de stick-functie als de servo omkeren :!: Nu werkt alles perfect :D :D

@ AWe

De Elipsoid heeft afgelopen zaterdag zijn of haar eerste vlucht gemaakt.
Ondanks een iets te ver naar voren liggend zwaartepunt toch meteen al een vlucht van meer dan een half uur. :D Het toestel reageert al bij het minste beetje thermiek zeer goed.

In het kader van de tips & trucs:

- ik gebruik een speed 600 met 1:3 vertraging en 12*6,5 prop op 8 cellen GP3300; dit geeft een goede stijghoek bij ca. 8 min motorloop.
- het zwaartepunt moet volgens opgave op 55 mm van de voorlijst liggen; volgens mij mag dit iets verder naar achteren (60 - 65 mm)

Iedereen bedankt voor de reacties,

Janwillem

JanWillem

Heb je misschien de servo draairichting omgedraaid door een van de kanalen (rol of richting) aan de kant van de knuppels te reversen.

Het enigste zinvolle van de reverse aan de kant van de knuppel is als je geswitched op z'n kop wil vliegen. Anders leidt het alleen maar tot problemen, vooral bij het schakelen tussen vlieg-toestanden.

Dus servo richting altijd omdraaien in het servo menu.

Groetjes,

Rick

Helpt het iets als ik laat weten dat in de MC4k handleiding staat dat je de combiswitch moet programmeren VOOR alle andere programmering omdat anders de combi zich soms niet goed laat instellen......Ik heb je probleemstelling niet precies gelezen want ik viel hier ergens in de discussie binnen.

hans delemarre

Back