MPX Fox Draadje

Ik heb met me prop saver nog nooit de prob gebroken, vlieg met 5x5e proppie klapt altijd om, breken zal dat ding met geen mogelijkheid.

PS voor je maiden : wil je meten hoelang je kan vliegen?

Multiplex Fox RC conversie

Ik heb met me prop saver nog nooit de prob gebroken, vlieg met 5x5e proppie klapt altijd om, breken zal dat ding met geen mogelijkheid.

PS voor je maiden : wil je meten hoelang je kan vliegen?

Ik had op basis van een filmpje op youtube m'n setup bepaald. Ziet er allemaal goed uit, maar volgens mij is de daar aanbevolen prop te klein: een 4X2.5. Die is dan ook nog eens zo dun, dat je hem bijna elke keer breekt.

Mijn motortje is een 2000kV 10gram dingetje, de controller een 10A en de batterij een 360mAh 2S. Welke prop zouden jullie aanbevelen voor zo een Fox-setup ? Heb nu van HK een setje 4,5X3 folding prop met spinnertje onderweg. Hoop dat dat beter gaat, maar hoop ook dat de spinner het geheel niet te neus-zwaar maakt...

Ik heb 10 gram hobbyking motor met 5x5E prop met prop saver en 6A TGY Plush ESC

Duidelijk andere prop... 5x5 ?
Die prop saver heb ik ook, alleen, die blijkt niet echt efficient: als de fox op z'n neus neergaat breekt die prop toch. Tweede nadeel: vind die prop saver maar eens terug in het gras...

Wat zijn jouw ervaringen ?

Duidelijk andere prop... 5x5 ?
Die prop saver heb ik ook, alleen, die blijkt niet echt efficient: als de fox op z'n neus neergaat breekt die prop toch. Tweede nadeel: vind die prop saver maar eens terug in het gras...

Wat zijn jouw ervaringen ?

Prop is nooit gebroken (en nee, ik land niet altijd even netjes ;) )
Prop saver nooit verloren.
Prop klapt om met prop heel en saver er nog op.

Mijn nadeel komt vast omdat ik geen goed ringetje ervoor kan vinden, net te groot of te klein.
dus hij vibreert lichtelijk maar verder geen enkel probleem.

Prop is....

Mijn nadeel komt vast omdat ik geen goed ringetje ervoor kan vinden, net te groot of te klein.
dus hij vibreert lichtelijk maar verder geen enkel probleem.

ringetje kan je goed vinden op het gebied van "loodgieter/installateur" word gebruikt in vele
koppelingen en kranen als afdichting.

ringetje kan je goed vinden op het gebied van "loodgieter/installateur" word gebruikt in vele
koppelingen en kranen als afdichting.

Daar ga ik idd eens langs !
Echter: ik heb het gevoeld dat mijn propje (4X2.5 van HK) zo licht en dun is dat de propsaver z'n werk niet kan doen....

Mijn tip was bedoeld voor de opvulling als je teveel ruimte tussen het propgat en de saver hebt.
Ik lees nu dat het om een O ringetje gaat, voor bevestiging prop aan saver, die inderdaat bij de loodgieter of Gamma/ Praxis etc. te verkrijgen zijn.
Ton

Mijn tip was bedoeld voor de opvulling als je teveel ruimte tussen het propgat en de saver hebt.
Ik lees nu dat het om een O ringetje gaat, voor bevestiging prop aan saver, die inderdaat bij de loodgieter of Gamma/ Praxis etc. te verkrijgen zijn.
Ton

Zou het in tegendeel kunnen dat mijn prop net iets te vast op de saver zit, waardoor hij er niet kan af wippen en dus toch breekt ?

Kan natuurlijk ook het geval zijn maar dat kun je zelf voelen.
Je duwt tegen de uiteinden van de prop en kijkt of hij van de saver af gaat.
Je ziet dan vanzelf waar de prop wringt.
Of anders een close up foto plaatsen.
Succes
Ton

Dat probleem ken ik, de rubber bandjes die bij de propsaver zitten zijn soms veel te stug. Ik gebruik daarom meestal twee kleine elastiekjes (er breekt er meestal maar 1 tegelijk). Niet zo duurzaam, maar het beschermt de prop beter.

Martin

Als je een goeie propsaver hebt dan schiet de prop er gewoon naast als je iets raakt.
Kijk maar naar dit plaatje dan zie je de schuine kanten waardoor de prop er naast kan.
Heb je een saver met rechte kanten dan zou je aan het bovenste deel een verloopje kunnen vijlen.
Motor aan en vijl er tegen klaar is kees.
De onderkant van die verhoging moet de gatmaat van de prop behouden.
Succes
Ton
propsaver.jpg

Bedankt voor de tips Martin en Helitony !
Omdat ik het principe van de propsaver niet kende maakte ik een foutje: de as van de motor is ong. 1.5mm langer dan de hoogte van de propsaver. Ik had de propsaver tot helemaal op het einde van de as geschoven (zo dicht mogelijk tegen de motor). Hierdoor stak dus nog 1.5mm as er boven uit. Dat moet als resultaat gehad hebben dat de propsaver z'n werk niet naar behoren koen doen.

Voorlopig heb ik de propsaver wat naar voren geschoven. Als ik nu de test manueel doe lijkt me dat wel te werken. Nog een paar dagen wachten op het nieuwe zakje props en dan op windstil weer en we doen nog eens een echte test.

Keep you posted !

MPX Fox

Gisteren wegens windstil wat kunnen experimenteren met mijn electro-Fox. Deze heeft qua motor en batterij exact de zelfde set-up als die van JungleMonkey. Het enige verschil bij mij is dus de prop (zie posts hierboven).

Vaststellingen na enkele tests:
1) Het probleem van de prop en propsaver zoals hierboven besproken is nu goed opgelost
2) het toestelletje vliegt niet goed: besturing is geen probleem, zwaartepunt ook niet, maar bij mij blijkt de motor niet krachtig genoeg: bij handstart met vol gas zakt de fox op een afstand van een meter of 20 zachtjes naar de grond. Ik kan dus geen enkele hoogte winnen.

Kan iemand raad geven ? Is de prop te klein ? Nochtans heb ik de volledige setup overgenomen van iemand op youtube (alles identiek materiaal van HK), en diens Fox gaat heel stevig ! Heeft het toestel toch een beetje wind nodig ? Of zie ik iets anders over het hoofd ???? :confused:

Capglider, welke prop heb je nou eigenlijk, een 4X2.5 van HK? Die lijkt me veel te klein als je met 2s lipo's vliegt.

Neem een 3s lipo of een 5x3 - 5x5 prop en check of de motor en regelaar niet te warm worden.

Martin

Capglider, welke prop heb je nou eigenlijk, een 4X2.5 van HK? Die lijkt me veel te klein als je met 2s lipo's vliegt.

Neem een 3s lipo of een 5x3 - 5x5 prop en check of de motor en regelaar niet te warm worden.

Martin

Ik heb wel degelojk een 4x2.5....Heb ook nog El een 4.5x3 liggen die ik eens kan proberen. De andere spullen zou ik moeten aankopen. Toch vreemd dat die zelfde setup bij anderen wel perfect blijkt te werken...

Back