In 1998 bracht Multiplex een 'old-timer' elektro-vliegtuig uit, de Hummel, vertaald in het Nederlands, Hommel (Bombus). Inmiddels had één exemplaar een tussenstop gemaakt op een Nederlandse zolder, om daar een paar jaartjes te toeven. Veelal worden vliegtuigen daar niet beter op. Toen de eigenaar de Hummel als opknappertje aanbod vond ik het uit overwegingen van nostalgie alleen al meer dan de moeite waard de uitdaging aan te gaan en het toestel weer vliegend te krijgen.
De motordraden van de buitenloper liepen over de buitenloper heen, weliswaar voorzien van krimpkous als hitteschild. Een mooi moment om dat 's aan te pakken:
De ingebouwde buitenloper bleek een Typhoon-Micro van HET-RC, een uitgebalanceerde buitenloper die nog steeds verkrijgbaar is. Eigenlijk gedateerd, maar technisch in prima staat, dus die gaat weer terug op z'n vertrouwde plekje in de MPX Hummel, specs: - 1500 kV - 78% werkingsgraad - 10 polen - 74gr gewicht
Leuk om te zien... Heb er zelf ook jaren mee gevlogen toen ik net begon. Maar die 15-10 is echt overkill. Ik vloog hem met een Typhoon 1500 kv geel motortje (de 6/3D neem ik), ongeveer de helft van deze 15-10. Met een 8x3.8 meen ik zo (is ten minste 7 jaar geleden). Kon gewoon grondstarts maken in lang gras.. Accu's waren 3S van 1100 tot aan 2500mah.. Heb nog de grote broer in doos liggen.. Veel plezier ermee..
Hoe zou het zijn met de Hummel? Vandaag was het erg koud en er stond een kille oostenwind. Prima gelegenheid voor het bewerken van wat ruw filmmateriaal: