MPX Pico 4/5 aluminium folie modificatie?

Ik herinner me op
shutup.gif
M.com
shutup.gif
nog een topic over het modificeren van een Multiplex Pico 4/5 ontvanger met aluminium folie waardoor hij ontstoord zou zijn o.i.d.

Wie weet nog precies hoe dat zat, eventueel met linkje? Ik ben niet geheel in staat om op
shutup.gif
M.com
shutup.gif
te searchen... :oops:

ik kan je niet meer vertellen dat het mij ook is aangeraden... er blijken bepaalde tweak pulsen te ontstaan als er metaal op metaal (of iets anders)tikt als je dan allumillium folie om je ontvanger (of Regelaar) heen deed was het weg "zeiden ze"
nou bij mij heeft het niet gewerkt

ook al beantwoord ik niet helemaal je vraag, hoop ik dat je er wat aan hebt

Groet Robo

Jorrit voor welk model is dit?
probeer als eerste bij een electromodel de ontvanger zo ver mogelijk van de accu en regelaar en motor te houden. Lukt dit niet dan kun je door die alufolie om de ontvanger te doen een kooi van faraday creeren waardoor ongewenste instraling wordt tegen gegaan. Maar als de ontvanger antenne dan nog kort langs het hoog stroom gedeelte van de accu en motor loopt heeft het weinig nut.

Ik heb een multiplex 5/6 ontvanger die ook regelmatig vreemde storingen geeft. Het zijn inderdaad korte pulsen die het vliegtuig even van zijn koers brengt. Meestal is er sprake van een storing van een tiende van een seconde ofzo. Wel heb ik gemerkt dat het vaak op dezelfde plekken gebeurt. Zo heb ik last op één plek in de manege waarin ik vlieg, maar op de camping in een weiland bleek steeds op ongeveer dezelfde hoogte en locatie het ook te ontstaan (aardstralen???bwaah!!!)
Deze ontvanger is geheel (op stekkeraansluitingen na) ingepakt in alluminium folie... Zowel voor het inpakken als erna... evenveel storing.
Ik hoop dat jij meer succes hebt met je kooi van Farraday.
Volgens mij komt de stroing gewoon via de antenne binnen.

grt,
Alex

Die storing heeft meestal te maken met de orientatie van de beide antennes.

Over storing is al vreselijk veel geschreven en dat zal wel zo blijven denk ik. Je ontvanger inpakken in aluminium folie KAN bepaalde storingen buiten de deur houden. Je moet de folie dan wel doorverbinden met de min (-). Dat kan je doen met een servo snoertje. De storing die via de antenne binnen komt houd je hiermee natuurlijk niet tegen!
Als je vaak rare tikken hebt op een bepaalde plaats dan kunnen dat "aardstralen" zijn. Alleen is de oorzaak van die "aardstralen" vaak iets eenvoudigs zoals een schrikdraadapparaat of iemand die met een eenvoudige motorgrasmaaier bezig is waarvan de ontsteking op geen enkele manier afgeschremd is (het komt nog voor!).
Bij een manege of in een weiland is een schrikdraadapparaat helemaal niet ondenkbaar en de lange schrikdraad is een fantastische antenne om die stoorpulsen de lucht in te sturen.
Verder speelt ook de opmerking van Theo zeer zeker mee. Het hangt ook af van hoe de antenne van de zender en de ontvanger ten opzichte van elkaar staan. Onder bepaalde hoeken kan het zo zijn dat de ontvanger vrijwel niets ontvangt, op die momenten kunnen de servo's natuurlijk een beetje raar gaan doen. Voor zulke storingen is een PCM ontvanger heel mooi. Die houd ze tegen zodat de servo's er niets van merken. Alleen zal jij merken dat de besturing wat traag verloopt omdat de ontvanger steeds even stopt met het verwerken van het signaal omdat het te veel verstoord is. Gedurende die stops stuurt de microprocessor in de ontvanger gewoon de laatste wel goed ontvangen signalen door naar de servo's.

Ik heb geëxperimenteerd met de antenne stand.
Van mijn zender zoveel mogelijk vertikaal omhoog, die van de ontvanger vertikaal (hangend) naar beneden. Maar de storing bleef.

Op de camping had ik elke avond op dezelfde plek een harde tik (vliegtuig buitelde soms bijna uit de lucht). Geen schrikdraad in de buurt, en geen dolgedraaide grasmaaier :wink:

Toch moet het iets lokaal zijn geweest. Ik heb het niet kunnen vinden wat het was. Maar ja, dan maar zoveel mogelijk ontwijken.

Ik vraag me alleen af of ik met andere ontvangers hetzelfde probleem zou hebben, nu ik hoor dat er anderen zijn met PICO's met hetzelfde probleem. (ik heb trouwens een Robbe Terratec zender :oops: )

grt,
ALex

Dat probleem hebben meerdere soorten ontvangers. Een echte oplossing is er niet direct voor.

Wat is het dan? Ik weet het ook niet, dan zou ik ter plaatse moeten gaan kijken en misschien meten. Ik heb de meest voorkomende oorzaken gegeven maar er zijn nog zo veel dingen die een deel van de oorzaak kunnen zijn. Hierdoor is het heel lastig om in jou geval precies te zeggen wat het is. Heb je wel eens met een heel goedkoop transistor radio'tje door een huis gelopen? Dan zou het opgevallen kunnen zijn dat je op de ene plaats een zender prima ontvangt en je lekker kunt luisteren naar je favorite radio station en op de andere plaats ontvang je haast niets. Als je bijvoorbeeld maar een meter verder gaat ontvang je niets meer! In een gebouw komt dit veel voor maar ook buiten kan dit gebeuren.
Wat veroorzaakt dit? Dat is lastig uit te leggen maar het komt er op neer dat de signalen van je zender weerkaatst kunnen worden door gebouwen, hekwerken en andere (metalen) dingen. Die weerkaatste signalen kunnen bij de ontvanger aankomen en daar het originele signaal tegen werken.
Door met onze zender op een andere plaats te gaan staan kan je mogelijk de problemen verminderen of in sommige gevallen helemaal oplossen. Het kan ook zijn dat je er vrijwel niets aan kunt doen en dat je er mee moet leren leven (vliegen).
Dit is uiterst simplistisch uitgelegd maar het gaat te ver en wordt te technisch om het helemaal juist uit te leggen. De elektronica mensen en de zendammateurs onder ons zullen precies weten wat ik bedoel.

Ik was niet van plan precies te achterhalen wat het is in mijn geval.
In de manege waarin ik vlieg, heb ik ook op één plek zo een storing.
Wat het ook is dat maakt niet veel uit. Ik vroeg me meer af of alle zender-ontanger combi's hier last van hebben of dat b.v. bepaalde ontvangers of combi's meer gevoelig zijn dan andere.
In ieder geval bedankt voor alle info.

grt,
Alex

Alex,

Dat bepaalde zender/ontvanger combinaties hier meer of minder last van zullen hebben betwijfel ik sterk. Beide zijn namelijk niet de oorzaak. Het is natuurlijk wel belangrijk dat de zender en vooral de ontvanger goed zijn afgeregeld maar dat is een ander verhaal. Over het algemeen is dat met de apparatuur die nu in de winkels ligt wel in orde.
Als je binnen vliegt kunnen de muren (metaal of beton?) het signaal weerkaatsen en de problemen veroorzaken. Probeer eens op een andere plaats te gaan staan, misschien ben je het dan wel kwijt. Helaas is het ook mogelijk dat het juist erger wordt. Als je met je zender eens rondloopt tijdens het vliegen kan je zo mogelijk en plaats vinden waar je het minst last hebt van de storingen.
Succes en veel vliegplezier.

:D :D alex
wat ernst zegt klopt heel goed als ik met mijn portofoon een verbinding maak kan een verschil van 2 meter alle,s of niets zijn .
het is dan wel een andere op golflengte maar de principe,s blijven gelijk .
maar mijn pico was ook niet geweldig ik heb wel anderen er prima mee zien vliegen.
wie weet veel maandag produkten bij de maker

mvg wiebe [PD0JP]

Grappig,

Ook wij (ie veel van ons) hebben in montfoort meer of minder last van storingen op bepaalde plekken rond het veld. De plekken zijn gek genoeg niet altijd vast. Vorige week formatie gevlogen met enkele collega's en terwijl we rond het veld vlogen (3 toestellen) gingen alle 3 de toestellen even "dip". Grappig om te zien. Heb geen idee waardoor het komt, schrikdraad lijkt niet de veroorzaker...

Jorrit en andere belanghebbenden.

Ik heb het volgende te melden over de veel besproken "ontvanger" storingen.
Ook ik heb de nodige praktijk ervaringen aan den lijve moeten ondervinden nadat ik een beetje serieuzer met electro kisten in de weer ben.
Alles blijkt mijnsinziens samen te vatten in de volgende adviezen. De ontvanger zover mogelijk van de regelaar en de diverse stroom draden vandaan houden en als het niet anders kan dan de antenne DWARS van de stroom draden laten lopen.
Betreft het geborstelde electromotoren dan BEIDE polen aan het motorhuis en over beide polen met condensatoren ontstoren.
En dan mijn tot nu toe aan mij gedane BESTE advies van een collega vlieger.
Mijn P38 van 1,80 m span heb ik uitgerust met 2 xborsteloze GRAUPNER 390 met 2 x40 AMP regelaars en 2 accu pakketten van 10 cellen ieder.
Ik had direct vanaf het begin last van onregelmatige storingen, en was in mijn onkunde ervan uitgegaan dat de borsteloze motoren zo goed als geen storingen zouden veroorzaken HARTSTIKKE FOUT DUS.
Gelukkig was een goede vriend en mede vlieger getuige van dit alles en gaf mij het volgende advies.
Doe een ferriet ringetje om de servo leider zo dicht mogelijk bij de ontvanger van waaruit de regelaar zijn signaal krijgt EN doe dat OOK zo dicht mogelijk nogmaals bij de regelaar om de signaal draad, gebruik dus 2 FERRIET ringetjes aan de uiterste einden van je signaal draad.
En wat bleek, ALLES WERKTE NU PERFECT, GEEN STORING MEER KUNNEN WAARNEMEN, ook in mijn geborstelde motor kisten werkt dit principe perfect en dat met diverse ontvangers PICO 4/5, PICO 5/6, MICRO 5/7, en MICRO 5/7 IPD.

Hopende je hiermede van dienst te zijn.

Groet Ger Kovacs. (raar tijdstip ? nee hoor ik heb nachtdienst)

Back