Jorrit en andere belanghebbenden.
Ik heb het volgende te melden over de veel besproken "ontvanger" storingen.
Ook ik heb de nodige praktijk ervaringen aan den lijve moeten ondervinden nadat ik een beetje serieuzer met electro kisten in de weer ben.
Alles blijkt mijnsinziens samen te vatten in de volgende adviezen. De ontvanger zover mogelijk van de regelaar en de diverse stroom draden vandaan houden en als het niet anders kan dan de antenne DWARS van de stroom draden laten lopen.
Betreft het geborstelde electromotoren dan BEIDE polen aan het motorhuis en over beide polen met condensatoren ontstoren.
En dan mijn tot nu toe aan mij gedane BESTE advies van een collega vlieger.
Mijn P38 van 1,80 m span heb ik uitgerust met 2 xborsteloze GRAUPNER 390 met 2 x40 AMP regelaars en 2 accu pakketten van 10 cellen ieder.
Ik had direct vanaf het begin last van onregelmatige storingen, en was in mijn onkunde ervan uitgegaan dat de borsteloze motoren zo goed als geen storingen zouden veroorzaken HARTSTIKKE FOUT DUS.
Gelukkig was een goede vriend en mede vlieger getuige van dit alles en gaf mij het volgende advies.
Doe een ferriet ringetje om de servo leider zo dicht mogelijk bij de ontvanger van waaruit de regelaar zijn signaal krijgt EN doe dat OOK zo dicht mogelijk nogmaals bij de regelaar om de signaal draad, gebruik dus 2 FERRIET ringetjes aan de uiterste einden van je signaal draad.
En wat bleek, ALLES WERKTE NU PERFECT, GEEN STORING MEER KUNNEN WAARNEMEN, ook in mijn geborstelde motor kisten werkt dit principe perfect en dat met diverse ontvangers PICO 4/5, PICO 5/6, MICRO 5/7, en MICRO 5/7 IPD.
Hopende je hiermede van dienst te zijn.
Groet Ger Kovacs. (raar tijdstip ? nee hoor ik heb nachtdienst)