MSH Brain met Graupner mx-16/assan

Hoi,

Net maar eens begonnen om een ontvanger in de Compass te prikken maar na een tijd rommelen krijg ik nog steeds niet de servo's fatsoenlijk aan de gang.

Heb het aangesloten zoals in het schematje staat en nog gewisseld met pitch/gain/switch kanaal maar swash blijf niet naar behoren functioneren.
Op pitch gaat om de 1 of andere reden ook de staart servo aan de haal maar de stick voor staart klopt dan weer wel.

Volgens manual Vol pitch en dan op servo reverse blijven drukken tot hij dit doet.

In een blanco geheugen op de zender gaat channel 4 idd iets mee op en neer met pitch volgens de status balkjes maar kan niet vinden waarom. Bij een andere heli is dit niet.
Servo swash instelling staat op 1 servo. Anders zou hier misschien het probleem zitten maar meer opties zijn er zeker niet aangezien ik geen CCPM mag instellen voor zover ik weet.
Zal vliegtuig modus eens testen.

Heb nog in de advanced instellingen de servo kanalen ingesteld zoals bij graupner bekend maar dat haalde ook weinig uit.

Graupner normaal.
1 Throttle
2 Aileron
3 Elevator
4 Rudder/tail.
5 Gain.
6 Pitch
7 optie voor schakelen tussen de modus.

Hoop dat iemand meer ervaring heeft anders wordt het maar door blijven zoeken tot het werkt.

1tje gevonden.

Standaard heeft pitch 30% correctie op tail.
Gyroloos vliegen zeg maar.

Nu nog kanaal 6 goed zien te krijgen...of 5 zal nog even een ander heli geheugen checken.

edit

pitch en elevator kloppen. Roll staat inverse.
Draaipot op de zender is normaal gekoppeld aan throttle maar is nu pitch
Kanaal 6 is op de pot ook diegene die moet bewegen (volgens HK500 geheugen) maar normaal is dit dan throttle limit. En nu gaat mn pitch op en neer.

Had al een vermoeden dat het zou zou gaan vandaar dat ik het al weken in een hoekje heb laten liggen en eerst andere dingen ben gaan doen die ik nog moest doen.

Laatst bewerkt:
Servo's min of meer aan de praat.
Weet niet helemaal zeker of het wel zo kan.

Heb 1 kanaal in de zender op reverse moeten zetten.
Servo's bewegen nu de juiste kanten op en gyros corrigeren in tegengestelde richting.

Deel met alleen throttle limit krijg ik niet los in gesteld. Moet pitch mee laten gaan omdat beide op channel 1 moeten staan in het menutje.

Programma mode selectie wil ook nog niet.
Zie wel kanaal 7 schakelen van -100/ 0 / +100 maar geen verandering in mode.
Geprobeerd op gyro kanaal 5 maar daar werkt het ook niet.
Servo in kanaal 7 doet het wel dus hij voert wel een signaal uit.

Laatst bewerkt:
Het is erg belangrijk dat in het transmitter setup menu de balkjes op elk kanaal bewegen zoals het hoort.

Dus 100/100 en in de juiste richting. Dit MOET kloppen. De rest komt later.

Dan in servo selection de juiste pulse rate en frequency selecteren en voor de veiligheid dan pas de servo's aansluiten. Zo voorkom je schade aan de servo's door verkeerde instellingen.

Daarna in swashplate type selection menu de juiste swash kiezen.

Dan in swashplate setup de servohoorntjes bijtrimmen tot 90 graden indien nodig.
En hier kun je dan op servo reverse klikken tot de swash de juiste beweging maakt.

Hoi,

De heli heeft al gevlogen alleen dit was op een spectrum dx8 dacht ik.

Kwam vanmiddag idd ook al een filmpje tegen over de setup maar de basis staat er bij mij dus al in.

Alleen voor zover ik begrijp moet ik toch eerst met subtrim en travel adjust zorgen dat alles van 100 0 100 gaat vanuit de zender gezien naar de Brain unit. Calibratie optie heb ik dacht ik niet in de zender.

Dacht eigenlijk dat je dit niet mocht doen net zoals bij Normale gyros. Al heb je daar ook wel vaak de optie op de gyro een nieuw 0 punt in te leren zoals bij futaba 401 een paar keer schakelen tussen normal en headlock.

Probleem o.a. nu is dat ik die modus switch niet aan de praat krijg.

Welke input moet de brain zien om dit uit te voeren. Kan nergens een fatsoenlijke manual vinden waar dit in zou staan. Kwam wel ergens iets tegen van spectrum met 34% en 64% maar hier zie ik hem ook niet op schakelen.

Tail gyro kan ik wel instellen via zender via kanaal 5 op de ontvanger.
Dat werkt dus wel.

Zwarte draadje zit in kanaal 7 en zou deze functie moeten hebben.
Wit is Gain (5)en rood Pitch (6).
in channel menutje staat throttle en pitch nu beide op 1 maar denk niet dat dit correct is.

Of die pitch zit zoals het moet heb ik mn twijfels over. Leer er vast nog in tussen tijd wel wat over maar moet toch eerst de basis erin hebben voor ik echt kan kijken of alles goed werkt.

Vandaag niet verder aan toegekomen om door te gaan met zoeken.

Maar

Dit gaat iig over een graupner en mode switch. Niet helemaal zoals bedoeld maar wie weet.

Setup mode switches for bailout on older JR radios 10X, 9505 etc. - HeliFreak

Setup mode switches for bailout on older JR radios 10X, 9505 etc.
I wanted to set Aux 3 switch as bailout (switch on back above Th hold) but still be able to use aux 2 switch (tall switch on front right) to set mode/bank 1and 2. Ideally a momentary bailout switch would have been preferred but my JR PCM 10 X and older JR radios don't have one. When I initially set up the brain on channel 7 I found that I could only set the switches to each bank individually ok, but couldn't get aux 3 switch to override both other modes into a autolevel or bailout. Solution was to change the brain input channel to 8 on the receiver and the switch would give me a default of whatever the aux 2 mode 1 or 2 was set. When I switch Aux3 to forward position it would override whatever mode I was in to mode 3 which is my autolevel/bailout mode. Sounds complicated but if you have one of these older radios you will probably understand. Here is the procedure.

1. Plug Brain into ch 8 on receiver instead of ch 7.
2. You may have to reverse ch 7 and 8 on your transmitter to get the default switches and modes where you want them in the brain software. (Menu 11on 10X)
3. In Trav adj menu set aux2 to max ie +150 -150 and aux3 to +150 -115. (Menu 12 on 10X)
4. Set Aux 2 to active in function sel menu. (Menu 17 on 10X)
5. Set up a mix Aux2 (ch7) > Aux3 (ch8) . Sel norm mix. Offset +86. Switch default (Back position) to -100. And forward position +50. This is for the Aux 2 switch to select mode 1 or 2. (Menu 51 on 10X)
6. Check in brain software wizard menu 12 Flying style setup to set your modes. Mine is set using Aux2 switch to mode 1 Sport, Mode 2 3D, and the Aux 3 overide switch to mode 3 and to 3D autolevel ticked.

You may need to adjust the travel adjust or your mix up and down to get it to switch on the brain ......just make the changes live whilst watching the menu 12 in brain software and you will get the gist of the procedure. These numbers worked fine on my 10X but may need to be varied on other radios. Hope this helps anybody struggling with these older radios......the concept should work on other radios as well just takes a bit of tinkering if you don't have a spare 3way or momentary switch

sorry hoor maar je doet echt enorm veel verkeerd... Throttle en pitch beide op kanaal 1 zetten en dan gek vinden dat het niet goed werkt??? Het beste de huidige setup opslaan, reset to factory defaults en opnieuw beginnen, sowieso had je alle stappen toch zelf moeten doorlopen.

Je MOET de stuurrichtingen in stap 4 correct instellen. Dat doe je met reversen op de zender. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat 0 en +/-100% ongeveer kloppen. Daarna kun je pas gaan kijken naar wat je servos doen. MAAR, welke aansluitmethode gebruik je voor de ontvanger? Fullsize RX of HOTT/SUMD oid? Als je fullsize rx gebruikt had je niks moeten veranderen aan de kanaal keuze in de brain, dus 1=aileron, 2=elevator, 3=tail, 4=pitch, 5=gain, setup=6. En hiermee zal je dus geen throttle in de brain kunnen uitlezen en zul je de esc dus direct in de ontvanger moeten steken.
Voor HOTT moet je collective=1; aileron=2; elevator=3; rudder=4; ESC=6; aux/gyro=7 instellen (volgens vstabi.info) Maar ik neem aan dat je een fullsize RX gebruikt.

Om het setup switchen aan de gang te krijgen kan het evt helpen om een servo in die poort te steken of je monitor in de zender bekijken. In principe wil je daar kunnen switchen tussen -100, 0 en +100%. Maar met de verkeerde kanaal instellingen zal dit natuurlijk nooit werken.

Laatst bewerkt:
Dat zei ik toch ook al. Ben er nog wat mee aan het rommelen, maar er kwam helemaal niks fatsoenlijks uit.

Gebruik gewoon een losse ontvanger. Assan 7ch met lange antennes.
Zender Graupner Mx16s duitse software.

ESC zit nu in kanaal 1 maar moet nog even kijken of het toch niet kanaal 6 moet worden.
Dan zal pitch in 1 gaan en dan denk ik dat dit wel correct werkt.
Maar dan weet ik dat ik throttle juist niet moet zien in de software, en alleen pitch.
(Heb het hier over de ontvanger kanalen, niet over de brain software.)

[edit] Throttle gaat idd toch in kanaal 6. Net even gekeken bij mn geprakte hk500., dan klopt het wel dat het niet wilde. Dan is wat ik zei dat de throttle limit op pitch reageerde ook verholpen aangezien die 2 kanalen nog verwisseld waren. Heb ze alleen idd toen even gekoppeld in de software op dezelfde kanalen om pitch in beweging te krijgen.[/edit]

Dacht dat ik nergens norm/rev mocht toepassen dat dit vanuit de brain moest ivm de gyro's

In principe beweegt alles al de juiste kant op en werken de gyros ook correct.
Heb wel in de zender ergens een pitch instelling keuze/ voor of acher. Op achter gezet om de pitch richting om te draaien. Dit is eigenlijk alleen het omkeren van de stick input over alle servo's. En ch2 servo gereversed.
Doe het nu nog wel een keer via de balkjes in de software zodat ik zeker weet dat het klopt.

Maar ga nog wel verder. Begin wel weer even opnieuw. Ga heus niet eerder de lucht in al dat ik weet dat alles klopt maar moet ergens beginnen. Kan nergens een manual vinden.

Switch probeer ik nog wel wat. Staat zo hier en daar wel wat over op helifreaks maar iedere keer zijn de waarden anders. Dus dat wordt gewoon trial/error proberen om hem zover te krijgen. Had er idd al eens een servo in geprikt om te zien of er beweging in zat. Dit zat er alleen was de uitslag klein terwijl mn zender volle uitslag aangaf. En normaal is wat ik zie in die indicator balkjes ook het gene wat er wordt uitgestuurd.

Volgens pagina 27 in deze manual http://www.graupner.de/fileadmin/downloadcenter/anleitungen/20070222092922_4701_GB.pdf
Is kanaal 7 je tailgyro kanaal en zou je dan kanaal 8 moeten gebruiken voor het setup switchen. Kanaal 5 lijkt niet gebruikt te worden, dus misschien dat die voor het setup switchen gebruikt kan worden.
En dus idd throttle in 6 en collective pitch in 1.

ennuh
Dit gaat iig over een graupner en mode switch. Niet helemaal zoals bedoeld maar wie weet.

Setup mode switches for bailout on older JR radios 10X, 9505 etc. - HeliFreak
dat gaat toch over JR?

Oh ja klopt. Had eerst een 6ch en toen heb ik kanaal 7 naar kanaal 5 mee gemixt.
Dan moet ie nu wel in 7 dan blijft 5 over. Dat is normaal schakel kanaal voor gear/flaps.

Gyro menu in de MX16 is toch al hopeloos. Kan op 3 plaatsen de gevoeligheid instellen maar hoe en wat is slecht te achterhalen. Kan ook zijn omdat ie aan ch 5 gelinkt zat.

Gooi straks even het boeltje los, blanco menutje. Begin ik opnieuw.

Hierboven is idd JR. Voor zover ik begrijp wilde hij het alleen over meerdere schakelaars.
Heb 1 schakelaar met 3 standen en de bedoeling is Normal/ Idle up / Level flight.
Dan nog een push button voor Throttle hold/autorot.

Standaard throttle limit instelling gebruik ik meestal om de motor definitief uit te zetten bij opstarten of verplaatsen.
Zit op de draaipot, deze is gelinkt aan kanaal 6 throttle.

Laatst bewerkt:
Nou, dat lijk er al meer op tot zover.

Witte draadje pitch in ch1
Zwart switch in ch5
rood gyro in ch7

kanaal 5 gekoppeld an 3 weg switch.
Modus schakelt nu van 1-2-3 op de schakelaar. Beginner/Sport/Autolevel

Alle stick inputs goed ingesteld 100-0-100 links/rechts met juiste centers.
Pitch was iets af die iets bijgetrimd.

Rotor dreht rechts.
Pitch inversed (min pitch -hinten)

Ch1 norm. mitte +12
Ch2 norm.
Ch3 rev
Ch4 rev

Ch5 -100 / 0 / +100 via SW 6/7

Servo gain Gekoppeld aan CTRL 5

Zag alleen dat de Swash servo's op analoog staan zoals het ingesteld stond als hij dat onthouden heeft tenminste. Want moest gelijk een update draaien toen ik hem aan de pc hing. Toen backup gemaakt.

Maar Savox HS1250MG zijn digitaal.
Kan de juiste clock rates niet zo snel vinden.

Deze kwam ik tegen maar weet niet wat ie met die kleuren bedoeld. Mijne is goud/oranje namelijk

SH-1250MG blue 200 Hz blue 1520 µs purple 165 Hz

Tail.
Savox HS-1290MG

Staat nu op 1520/200Hz.

SH-1290MG blue 200 Hz blue 1520 µs blue 333 Hz

bron:
Servo Rate Chart - Page 1

Heb toch het idee dat deze waarden gereset zijn.

Die referentie naar blauw en purple is voor de microbeast. Gewoon 120Hz voor swash en 250Hz voor tail. Hoger kan vaak wel maar heeft weinig zin.

Mooi dat het nu ook allemaal lijkt te werken.

Back