MT325 + Scorpion stroomverbruik

Ik heb een Scorpion 2221-8 v1 te leen en ben daar een beetje mee aan het experimenteren geslagen.

Setup:

Scorpion 2221-8 met 15 of 13 tandwiel
Ace RC 40A regelaar
2200 3s lipo Hextronic el-cheapo's
CY Radixen 325
Standaard paddles
150 main gear
3x3153, 1x9257, GY401, K&S tailblaadjes

Eerste indrukken zijn erg goed, de MT is een raketje met de Scorpion erin... Maar de loggerdata verward me een beetje.

Met 15t op de motor (De Kv is nagenoeg gelijk aan de std motor) is de MT met een 75-65-60-65-75 curve ballistisch, een headspeed van rond de 3400 en waanzinnige climbout. De logdata ziet er zo uit:

MT%2015t%20Scorpion.png

Zoals je ziet dikke waardes, vooral de 45,73A piek is ruigjes, evenals de 445.4 Watt piek. De specs van de motor zijn 475Watt, en de regelaar kan 40A nominaal verstouwen.

Dus ik denk: Te veel stroom voor de regelaar dus de 13 tands eronder, minder belasting is minder stroomverbruik toch? Maar ziehier de logdata:

MT%2013t%20Scorpion.png

Das andere koek... over de 500 watt, en een stroompiek van 52 ampere... U ziet, ik ben in de war. Theoretisch belast ik de motor minder, maar het resultaat is meer stroom en dientengevolge meet vermogen?!? De accu is in deze sessie ook flink aan de tand gevoeld en het zou me dan ook niet verbazen als deze einde oefening is.

De vliegstijl (Of gebrek daaraan ;)) in beide sessies is fff, beetje aerobatics etc maar geen energieverslindende figuren.

Voor de eigenaren van de Eagletree loggersoft, de loggerfiles staan op Index of /logger

Wie heeft er een verklaring voor dit fenomeen?

Groetjes,

Ton

Laatst bewerkt:
Ik ben zeker geen deskundige, Enige wat ik kan bedenken is dat de twee overbrengingsverhoudingen een bepaalde hoeveelheid arbeid opleveren ( de 13T zelfs meer) waardoor de headspeed wel veranderd, maar de belasting op motor en accu anders is ??....

Eric

Volgens mij beredeneer ik net zelf tijdens het typen van het eigenlijke reply'tje waarom het zo gaat:

Met 3500 op de kop en een 1:10 verhouding draait de motor 35000 toeren
Met 2700 op de kop en een 1:11,5 verhouding draait de motor 31000 toeren

Hoe minder toeren hoe minder tegen-EMS dus hoe lager de electrische weerstand en hoe hoger de stroom. Als ik de motor weer rond de 35000 kan krijgen zou het dus gefikst moeten zijn.... 35000/11.5=+/ 3050 op de kop.
Of ik heb de verkeerde parameters in de logger geklopt, ga eens kijken...

Ik gooi een soortgelijk topic in het electronica forum, misschien weet Ron er iets over... Blijft vaag.

Ja, maar niet zoals met de Scorpion... Met dat 15 tandwiel was het echt afschieten ;) Stock doet ie het ook wel... Maar goed, blijft de vage vermogensontwikkeling.

Laatst bewerkt:
Maar goed, blijft de vage vermogensontwikkeling.

Kan het liggen aan je lipo's? Je hebt waarschijnlijk twee verschillende lipo's gebruikt in je twee testen (ik neem aan van hetzelfde type). Wellicht kon je tweede lipo simpelweg meer vermogen leveren.

Wel opmerkelijk dan dat de laagst gemeten accu spanning in de tweede test dan toch nog een stuk lager is: 7,08V ipv 9,21V. Probeer eens exact dezelfde accu met 13T en 15T indien dat niet het geval was. Controleer uiteraard ook goed of je gear mesh gelijk en goed is bij 13T en 15T, dat kan uiteraard ook best uitmaken.

Ik begrijp overigens het volgende niet:
Met 15t op de motor (De Kv is nagenoeg gelijk aan de std motor) is de MT met een 75-65-60-65-75 curve ballistisch, een headspeed van rond de 3400 en waanzinnige climbout. De logdata ziet er zo uit:

Ik reken zo: 3595kv * 11,1V * (15T/150T) * 0,70 (wat meer dan laagste punt throttle curve, bij klim zal je headspeed niet gigantisch toenemen) * 0,90 (voor weerstand bladen etc) = circa een headspeed van 2500 RPM.

Volgens mij kan je regelaar die 515Watt piek eventjes nog wel aardig hebben (wel kantje boord). Hij zou 5 min lang constant 40A moeten kunnen leveren, dus de piek zal schat ik zo'n 50A zijn (BLX-35 heeft al een piek van 45A). Ik zou denk ik 13T erop zetten en mijn throttle vlak op 100% zetten zonder governor en hard timing. Dat lijkt me heftig (headspeed ruim 3100 rpm), en ik denk dat de motor dan ook efficienter werkt. Ik heb een koelertje op mijn stock motor gezet voor constanter vermogen en hij is nu in 30 graden omgevingstemperatuur na 5 minuten heftig vliegen circa 45 graden. Ook mijn regelaar blijft nu koeler dankzij extra luchtcirculatie in de canopy.

Succes!

Pixelflyer zei:
Kan het liggen aan je lipo's? Je hebt waarschijnlijk twee verschillende lipo's gebruikt in je twee testen (ik neem aan van hetzelfde type). Wellicht kon je tweede lipo simpelweg meer vermogen leveren.

Dezelfde accu-types, evenveel ladingen/ontladingen gehad (Hou ik bij in een database) en beide vers van de lader af.

Pixelflyer zei:
Wel opmerkelijk dan dat de laagst gemeten accu spanning in de tweede test dan toch nog een stuk lager is: 7,08V ipv 9,21V. Probeer eens exact dezelfde accu met 13T en 15T indien dat niet het geval was. Controleer uiteraard ook goed of je gear mesh gelijk en goed is bij 13T en 15T, dat kan uiteraard ook best uitmaken.

Die dip in de spanning kan komen omdat ik op dat moment een vrij vage maneuvre deed, vol pitch fff en dan up geven. Resulteert vaak in een enorme vermogens-piek, maar was even een heat-of-the-moment actie... Dacht een lantarenpaal te gaan raken ;)
De mesh stel ik standaard af door een strookje 80-grams papier tussen main en pinion te doen en de motor vast te zetten. Zo krijg je net genoeg speling voor soepel en geruisloos draaien.

Dat main rotor toerental is nog wel het vaagste, ik kwam zoals jij niet op echt extreme waardes uit (met 15 tandjes op 11.1x3595x15/150*.8=3192 rpm volgas), maar de logger meet die 3400 toch echt. Kan zijn dat de electronische opnemer die ik gebruik de differentiaalslip van de motor meerekent.... Eigenlijk moet ik mijn volgende investering maar eens een optische tach laten zijn, dan weet ik het tenminste zeker.

Ik zal voor de volgende vlucht de Eagletree nog een keertje ijken, en kijken of ik een tach kan regelen ergens. Ben wel ernstig benieuwd... Ook zal ik vlucht 1 met een 13 tands doen, en dan de accu weer laden om met de identieke setup te testen wat de 15 tands doet.

iig tia voor het meedenken ;)

Probleem gevonden, geelimineerd en opgelost.

Ik had het verkeerde tandwiel eronder gezet.

Zo, dat is er uit. Alle factoren uitsluitend kwam ik tot de conclusie dat de laatste factor de menselijke was, en dat klopte. De 15-tands log is met een 13-tands gemaakt, en de 13-tands log is met een 15-tands gemaakt. Vandaar de enorme verschillen in headspeed met de werkelijkheid en het verschrikkelijke stroomverbruik met de naar later bleek 15-tands pinion...

Ik zal proberen de loggerdata te manipuleren zodat de echte gegevens boven water komen.

Iedereen bedankt voor het meedenken en excuses voor de opgebruikte collectieve tijd... Ik schaam mij diep...

Groetjes,

Ton

Back