MTR Regels duitsland

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Robert-Jan, 24 nov 2006.

  1. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Volgens mij is Woldlake erg beschermend over zijn recepten en experimenten die Owen en Stephan aan hun nederlands record hebben geholpen. Ik ben absoluut geen brandstof man, maar mijn 2-cents zijn als volgt.

    De kracht komt uit de petroleum (of vergelijkbaar aardolieproduct als kerosine, lampolie etc., volgens mij geraffineerde en gezuiverde vormen van peut). Ether is nodig om de motor aan de praat te krijgen en is daarna eigenlijk niet meer nodig.

    Wat olie betreft, bij glowmotoren moet je wonderolie gebruiken of een synthetische olie die in methanol oplost, want niet alles lost daarin op. Minerale olie, zoals motorolie, in ieder geval niet, maar die lost wel op in petroleum, dus die kan prima in dieselpeut worden verwerkt. Ik geloof niet dat dergelijke olie kwaad kan, tot de motor zo heet wordt dat andere olieën verbranden en dus niet meer smeren en, vergeet dat niet, niet meer koelen, zodat de verhitting een zichzelf versterkend proces wordt en de motor vastloopt (bij diesels gelukkig meestal geen fataal gebeuren voor de motor).

    Wonderolie verbrandt niet, en blijft dus smeren en koelen, hoe heet de motor ook wordt. Bij 4-takt motoren wordt daarom altijd iets wonderolie aan de meestal syntethische olie toegevoegd.

    Toevoegingen: IPN en dergelijke producten worden toegevoegd om de wijze van verbranding en het ontbrandingstijdstip te beinvloeden. Op zich niet nodig om te laten lopen, maar van belang als je ultieme prestaties wilt. Je zou een diesel kunnen starten met een klein tankje met brandstof met behalve petroleum en olie ook ether (30-40%) en IPN voor het makkelijk starten, en daarna over kunnen schakelen op een andere tank met 20-25% olie en verder alleen petroleum. Ik heb het nooit geprobeerd, maar het zou moeten kunnen.

    De vraag is alleen, welke olie en welke toevoegingen en in welke verhouding moeten er in de brandstof om net die tiende van een seconde sneller te zijn dan anderen met andere brandstof. Daar haak ik verder af. Dat is een kwestie van experimenteren. Persoonlijk vlieg ik voor de lol en niet om het gedoe met brandstofmengsels, dus dat laat ik aan anderen over.
     
  2. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Zeer duidelijk en welkom verhaal, Fox.
    Inderdaad is brandstof een van de belangrijkste onderdelen in de racerij.

    1 kleine aanvulling/verbetering IPN heeft absoluut niets te maken met makkelijk starten, het maakt het starten waarschijnlijk alleen maar moeilijker.
    Het vlakt namelijk de kracht van de Ether af.
    Normaal gesproken ontbrand de Ether zo rond de 170 graden, en de Petroleum rond de 300 graden. Dit heeft als gevolg dat de ether dermate eerder ontbrand dan de Petroleum, dat dit geen nette overgang geeft tussen de twee ontbrandingen, en dus onregelmatig lopen, detonatie, klappen op je drijfstang enz enz enz.
    Een heel klein beetje IPN toevoeging in je brandstof zorgt ervoor dat Ether pas op een hogere temp ontbrand, en daarom geleidelijker over gaat in de ontbranding van Petroleum.
    Er is dan ook een erg kritisch punt waarbij je teveel IPN toevoegt en daardoor de start temp van de motor zo hoog hebt gebracht dat die niet meer wil starten als die koud is.
     
  3. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Ik zal het nog eens proberen te vertellen hoe het werkelijk is.

    Het motortje heet "diesel". Dat heeft een reden.

    Die reden is , dat het basis verbrandingsproces een zgn. diffusieve verbranding is. Dat wil zeggen dat per zwaar koolwaterstofdeeltje zuurstof uit de beschikbare lucht moet worden gemengd. Zo'n zwaar deeltje brandt langzaam op . Denk even aan een vetbolletje dat schil voor schil naar binnen toe opbrandt. Of denk aan de manier waarop een kaars opbrandt. Om tot het punt te komen dat het proces gaan werken, heb je als start een explosieve verbranding nodig. Die wordt geleverd door de ether.
    Ether komt "spontaan", dus explosief tot ontbranding als functie van temperatuur en druk.

    Nu wil het geval, dat het diffusieve verbrandingsproces tijd kost. en die tijd is er niet. Ppetroleum kan wel radicalen vormen. Zo'n radicaal kan een methaan molecule zijn met een vrije binding, die sne kan reageren. Daardoor is wel enig petroleumverbruik.Wat er gebeurt in de motor is primair een waterstof verbranding. Daarom komt er veel energie uit de ether en weinig uit je petroleum. Zodra je echt begint petroleum te verbranden (dus koolsof) dan gebeurt dat volgens bovengenoemd diffusief proces en langzaam , maar levert wel veel energie. Omdat dat langzaam gebeurt, is in de cyclus de zuiger al naar beneden aan het bewegen bij de verbranding.
    Het gevolg is, dat de cilinderwand overdreven wordt verhit en dat een vastloper op de loer ligt.

    Dat trage karakter van de diffusieve verbranding wordt wel tot uitdrukking gebracht door de term : gelijkdrukproces. Immers er is al expansie tijdens de verbranding.

    Dit staat in schril contrast met het gelijk volume proces, dat plaats vindt in een benzine motor. Hierbij is de verbranding zo snel, dat de zuiger om het bovenste punt is tijdens het branden.

    Nu wil het geval dat in het modeldieseltje door de etherverbranding (explosief karakter) eigenlijk ook een gelijk volume proces plaatsvindt, en omdat uit de petroleum eigenlijk alleen de waterstof wordt verbrand.

    Moraal: onderschat de functie van je ether niet en overschat de functie van de petroleum niet.

    een beetje cynisch zou je kunnen zeggen dat de petroleum als een koelmiddel de verbrandingsruimte verlaat.

    Uit de F2C klasse leer je dat met een drukvulsysteem met prime en voldoende ether het heet starten geen probleem meer is.

    De rol van de IPN is werkelijk die van een igition improver, dus cetaangetal verhoger. (van de petroleum wel te verstaan).

    Maar het zij nogmaals gezegd, IPN zal er nooit voor zorgen dat veel petroleum verbrand , hooguit dat het eerder in de cyclus gebeurt.

    Dit was iets meer dan mijn twee cent, mag dat?

    Gerben Wassenaar
     
  4. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Ik heb er wel een stuiver voor over :p

    Volgens mij ga je iets te ver over op DII. Oftewel Diesel Ignition Improver. Chemisch niet echt te vergelijken met IPN, uiteindelijke uitwerking op de motorloop is bijna hetzelfde.

    Samen komen we mischien nog wel tot de echte wereld peut :p
     
  5. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    ook al is het voor het aanmaken van je BBQ :p
     
  6. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Das altijd een goeie oplossing met de verkeerd gemengde peut, of mislukt mengsels.

    Alleen is de peut zo chemisch dat de worst waarschijnlijk wel een raar nasmaakje zal krijgen
     
  7. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    OK, een paar cent aan info rijker een scheikundige uitleg hoe de verbranding verloop wat erg interessant is, maar welke syntetische olie is nu toe te passen?
    Welke ervaringen zijn er goed of slecht met welk merk etc.

    volgens mij moeten we trouwens een nieuwe draadje starten mbt MTR brandstof, tankjes etc
    het houdt een ieder erg bezig en ik geloof best dat na de betrouwbaarheid de brandstof een hele belangrijke faktor is.

    ultieme mengsel zal er niet zijn, een betere wellicht wel en zolang het hier besproken wordt hebben we weer evenveel kansen tijdens de wedstrijd(en).
    met name het aandeel olie, hoever kun je terug gaan zonder problemen.

    Laatste generatie MTR motoren zijn allemaal, op een enkele weer teruggemodificeerde na, uitgevoerd met kogellagers en het brandstogmengsel van Cyclon zal dus best toe te passen zijn.
    E.e.a. zal ook wel tussen de oren zitten, 20% klinkt vetrouwd dus minder wordt al als weinig ervaren.
     
  8. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Nou wordt ie leuk!

    DII is generieke naam voor Diesel Ignition Improver. Werd vroeger geleverd door de Ethyl Cororation. Volgens hen bevatte het een cocktail waaronder amylnitraat.

    IPN is Isopropylnitraat. Werd gebruikt als armelui's Amylnitraat. Is ook een ignition improver.

    Amylnitraat is een ignition improver, is het stabielere broertje van
    Amylnitriet, dat op zich instabiel is, speciaal in zonlicht. Had een typische kattezeiklucht. Later ook bekend als "Popper" in kleine capsules.

    Moeilijke manier om ze te klasseren: het zijn allen cetaangetalverhogers.
     
  9. woldlake

    woldlake

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    320
    Locatie:
    B 52° 24' L 5° 53'
    hmm wat doen ze allemaal moeilijk je gooid gewoon het 1 en ander door elkaar en kruis je vingers als hij gaat lopen doet ie dat niet gooi je voor 10 euri voor 300 cc in de bbq
    wat bij ons nog al eens is gebeurt :lol:
    en verder de ultieme brandstof is na mijn idee er nog steeds niet
    En zeker nog niet bij ons.
     
  10. woldlake

    woldlake

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    320
    Locatie:
    B 52° 24' L 5° 53'
    Wil ik er nog even wat aan toevoegen
    Dat de brandstof erg afhankelijk is van welke motor je gebruikt.
    een kogelgelagerde heeft een andere benadering nodig als een glijlagermotor.
    heeft het een stalen bus of aluminium
    hoe is de luchtsnelheid in je inlaat enz enz
     
  11. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Het was toch 4% IPN?? Of heb ik het briefje nou verkeerd gelezen :p :p :p
     
  12. woldlake

    woldlake

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    320
    Locatie:
    B 52° 24' L 5° 53'
    hmm geloof het wel maar ik weet het niet meer zeker
    het is al lang geleden dat ik de laatste brandstof heb gemaakt
    Maar ik zou toch zeker niet boven de 10% uitgaan
     

Deel Deze Pagina