FOX35
PH-SAM
Volgens mij is Woldlake erg beschermend over zijn recepten en experimenten die Owen en Stephan aan hun nederlands record hebben geholpen. Ik ben absoluut geen brandstof man, maar mijn 2-cents zijn als volgt.
De kracht komt uit de petroleum (of vergelijkbaar aardolieproduct als kerosine, lampolie etc., volgens mij geraffineerde en gezuiverde vormen van peut). Ether is nodig om de motor aan de praat te krijgen en is daarna eigenlijk niet meer nodig.
Wat olie betreft, bij glowmotoren moet je wonderolie gebruiken of een synthetische olie die in methanol oplost, want niet alles lost daarin op. Minerale olie, zoals motorolie, in ieder geval niet, maar die lost wel op in petroleum, dus die kan prima in dieselpeut worden verwerkt. Ik geloof niet dat dergelijke olie kwaad kan, tot de motor zo heet wordt dat andere olieën verbranden en dus niet meer smeren en, vergeet dat niet, niet meer koelen, zodat de verhitting een zichzelf versterkend proces wordt en de motor vastloopt (bij diesels gelukkig meestal geen fataal gebeuren voor de motor).
Wonderolie verbrandt niet, en blijft dus smeren en koelen, hoe heet de motor ook wordt. Bij 4-takt motoren wordt daarom altijd iets wonderolie aan de meestal syntethische olie toegevoegd.
Toevoegingen: IPN en dergelijke producten worden toegevoegd om de wijze van verbranding en het ontbrandingstijdstip te beinvloeden. Op zich niet nodig om te laten lopen, maar van belang als je ultieme prestaties wilt. Je zou een diesel kunnen starten met een klein tankje met brandstof met behalve petroleum en olie ook ether (30-40%) en IPN voor het makkelijk starten, en daarna over kunnen schakelen op een andere tank met 20-25% olie en verder alleen petroleum. Ik heb het nooit geprobeerd, maar het zou moeten kunnen.
De vraag is alleen, welke olie en welke toevoegingen en in welke verhouding moeten er in de brandstof om net die tiende van een seconde sneller te zijn dan anderen met andere brandstof. Daar haak ik verder af. Dat is een kwestie van experimenteren. Persoonlijk vlieg ik voor de lol en niet om het gedoe met brandstofmengsels, dus dat laat ik aan anderen over.
De kracht komt uit de petroleum (of vergelijkbaar aardolieproduct als kerosine, lampolie etc., volgens mij geraffineerde en gezuiverde vormen van peut). Ether is nodig om de motor aan de praat te krijgen en is daarna eigenlijk niet meer nodig.
Wat olie betreft, bij glowmotoren moet je wonderolie gebruiken of een synthetische olie die in methanol oplost, want niet alles lost daarin op. Minerale olie, zoals motorolie, in ieder geval niet, maar die lost wel op in petroleum, dus die kan prima in dieselpeut worden verwerkt. Ik geloof niet dat dergelijke olie kwaad kan, tot de motor zo heet wordt dat andere olieën verbranden en dus niet meer smeren en, vergeet dat niet, niet meer koelen, zodat de verhitting een zichzelf versterkend proces wordt en de motor vastloopt (bij diesels gelukkig meestal geen fataal gebeuren voor de motor).
Wonderolie verbrandt niet, en blijft dus smeren en koelen, hoe heet de motor ook wordt. Bij 4-takt motoren wordt daarom altijd iets wonderolie aan de meestal syntethische olie toegevoegd.
Toevoegingen: IPN en dergelijke producten worden toegevoegd om de wijze van verbranding en het ontbrandingstijdstip te beinvloeden. Op zich niet nodig om te laten lopen, maar van belang als je ultieme prestaties wilt. Je zou een diesel kunnen starten met een klein tankje met brandstof met behalve petroleum en olie ook ether (30-40%) en IPN voor het makkelijk starten, en daarna over kunnen schakelen op een andere tank met 20-25% olie en verder alleen petroleum. Ik heb het nooit geprobeerd, maar het zou moeten kunnen.
De vraag is alleen, welke olie en welke toevoegingen en in welke verhouding moeten er in de brandstof om net die tiende van een seconde sneller te zijn dan anderen met andere brandstof. Daar haak ik verder af. Dat is een kwestie van experimenteren. Persoonlijk vlieg ik voor de lol en niet om het gedoe met brandstofmengsels, dus dat laat ik aan anderen over.