Ik ben deze week getuige geweest van de eerste testen van de SAB 3bladskop door Kyle Stacy en Bert kammerer. Om te antwoorden op je eerste vraag, nee ze zijn niet preciezer, maar ook niet minder precies, het zit hem allemaal in de instellingen
Het grootste verschil zit hem in de wendbaarheid. Een 3bladskop heeft veel meer 'pop', dit houdt in dat je met bv. 1800rpm dezelfde snelheden kan halen als met een 2bladskop aan bv. 2200rpm. Ook kan de heli veel sneller rollen en flippen hierdoor, dit kan je mooi zien als Kyle Stacy aan het vliegen is met zijn heli.
Heeft het veel voordelen voor 3D vliegen? Nee. Het heeft vooral voordelen in speed vliegen en F3C door de grotere stabiliteit.
Dat denk ik nu net allemaal niet....
Er zit inderdaad weinig verschil in precisie (of je moet met flybarred vergelijken, dan is de flybarless kop in zijn algemeenheid preciezer), maar een driebladskop heeft bij 1800 rpm minder tipsnelheid als een vergelijkbare tweebladskop bij 2200 RPM, sterker nog, bij dezelfde toerentallen zijn de tipsnelheden al verschillend, omdat een meerbladskop kleiner is in diameter.
Ergo zul je met speedvliegen eerder tegen de grenzen aan lopen van de luchtstroming om het achterlopende blad.
Stabieler zijn ze ook niet, maar met name 3 en 5 blads koppen gedragen zich rustiger door de gelijkmatiger verlopende krachtwisselingen, en zullen dus het leven van een FBL unit een stuk veraangenamen, waardoor de stabiliteit van de heli best beter zou kunnen zijn. Maar dat is dus niet vanwege de rotor, maar omdat de FBL het makkelijker heeft.
Of een meerbladskop sneller kan rollen, durf ik ook niet zo te stellen, ik heb in elk geval geen merkbaar verschil kunnen vaststellen tussen 2, 3 en 4 blads koppen.
En ik denk dat ik dat zou kunnen beoordelen: ik vlieg ze zonder electronica, en mijn stickgevoel wordt dus niet beinvloed door de instellingen, de kwaliteit of de trillingsgevoeligheid van de FBL-unit.
Maar ik geloof absoluut wel, dat de voordelen zoals ze je opnoemt, er zijn, de achterliggende reden is alleen anders.
Is op zich niet problematisch, maar je moet oppassen met verkeerde verklaringen, die kunnen venijnig bijten als je eens iets nieuws probeerd op basis van die
ideeen: bijvoorbeeld bij speedvliegen werk je met heli's die in bepaalde opzichten ver van de grenzen van het normale vliegen. De verklaring dat een driebladskop sneller kan, zou iemand met een schaalheli het idee kunnen geven dat hij probleemloos hoge snelheden kan vliegen omdat hij toch een meerbladskop heeft, waarna hij onaangenaam verrast wordt door een retreating blade stall, en zijn heli kwijt is. Om maar iets te noemen....
Groet, Bert