Multiknikspant coastertje

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door k-k, 1 jun 2015.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    En nu maar hopen dat de kapitein mede de investering geen aanvaring heeft volgend seizoen.
    dat 1mm rvs asje , daar ben ik niet volledig in mee.
    Is het een flexibel asje in een buisje?
     
  2. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Leuke radar Klaas, maar waarom zet je die servo nu dwars en niet gewoon onder de opening van de radar 2 blokjes voor de schroefjes en alles staan min of meer in lijn?
    Dit is het moeilijk maken lijkt mij, natuurlijk heb je het goed opgelost maar ik had dat toch simpeler gedaan denk ik anyway als hij werkt werkt het he...
    Tof bootje!
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marc, Het is een stug asje en loopt onder en boven in een messing busje. Denk dat het met een beetje vettigheid eraan wel een paar jaar loopt. En in wezen komt er geen kracht op.
    Jan, Heb maar een bepekte inbouwhoogte voor de servo en door het rubber slangetje is de maatgeving niet kritisch. Is geen hightech als bij jou, maar zoals je zelf stelt, als het maar werkt. Vaak werk ik uit de vrije hand, met spullen uit de rommeldoos. Meestal gaat dat wel goed. En het is inderdaad een lief scheepje. Gr. Klaas.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dankbaar gebruik gemaakt van het mindere weer. De klus ging iets minder vlot dan gedacht. Radar had wel een test gedaan, maar bleek te snel te draaien. Dus ging er een diode tussen de spanningsconverter en de microservo. Toen was het een kwestie van afstellen op ongeveer 30 omw./min. Daarna het bedraden van de verlichting en de microswitch. Helaas geen schema meer en een foutje gemaakt met het aansluiten van het toplicht. Verzuimd om dat in serie te zetten met de boordlichten. Daarom brandde het toplicht maar heel kort. Nieuw ledje opgediept en een 2k2 weerstand. Je hebt de spullen zo bij elkaar, maar eer het oude toplicht was verwijderd en het nieuwe geplaatst waren we een uurtje verder. Daarna wat tuigage weer ingeschoren en de schilder langs de beschadigingen. Hele klus is gelukt en alles schakelt, draait en brandt naar behoren. Nog maar even naar het Schipperscafé voor een drankje. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2021
    Herby63, Zeiler, JaFa en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Dat leest als een drukke dag op de werf , een natje heb je wel verdiend.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marc, Op zich viel de hoeveelheid werk wel mee, maar knutselen aan een afgebouwd model vraagt een hoop extra tijd. En van lieverlee kom ik tot de ontdekking dat mijn leeftijd? me parten gaat spelen.
    Had bij het verzamelen van de attributen een paar stukjes veroboard in handen gehad en toen ik ze wilde gebruiken nergens meer te vinden. Zeker te goed opgeborgen dacht ik. Overal gezocht, maar uiteindelijk vond ik ze terug in een doosje op het bureau. Stonden rechtop tegen de zijkant. Ook mijn 6-polige stekkers op een vreemde plek weggelegd. Maar uiteindelijk toch de boel klaar en redelijk tevreden met het resultaat. Redelijk omdat het servootje dat de radar aandrijft naar mijn zin teveel lawaai maakt. Bij gelegenheid een schuimrubber kussentje tussen leggen. Hopelijk verbetert het dan wat. Ergens moet ook nog een klein motortje met vertraging zwerven. Komt vanzelf wel eens weer voorbij. Gr. Klaas.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het kleine motortje ook gevonden, maar twijfels bij de trekkracht en het benodigde voltage. Draait op 1,5 Volt veel te snel. Schuimrubber kussentje tussen "stoeltje" en motor gelegd en nu is, althans voor mij, het geluid acceptabel. Scheepje toegedekt voor de winterslaap. Gr. Klaas.
     
  8. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Klaas, is het stugge 1 mm RVS asje niet beter te vervangen door een stukje 1 metaaldraad van 1 mm. Bouwden kabel idee. Vee soepeler, buigzaam en geeft nauwelijks weerstand in een buisje ( of zelfs alleen maar kleine stukjes als plaatselijke geleiding) in een vloeiende bocht. Misschien kun je daarmee ook meer vrijheid hebben om het originele motortje (de omgebouwde servo) te gebruiken.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Bedankt voor de suggestie, maar het RVS "asje" draait als de pieten en de rubber koppeling maakt de 90 graden bocht probleemloos. Weet dat er betere oplossingen zijn, maar uit de vrije hand werkend is dit voor mij het gemakkelijkst. Het servomotortje zit met twee fietsband-ringen aan twee schroefjes gefixeerd op het stoeltje. Had dit natuurlijk gelijk moeten doen tijdens de bouw, maar bij mij ijlt het denken altijd een beetje na. Bonuspunten voor de letter ij in deze zin, maar dat ter zijde. Er ligt nog een stukje flexibele kabel van ongeveer 2 mm in doorsnee, maar daar durfde ik de einden niet af te knippen. Ben bang dat het dan uit elkaar springt. Zal bij daglicht eens een filmpje maken. Ben allang blij dat ik tijdens de modificatie niets essentieels heb gemold. Gr. Klaas.



     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2020
    Herby63 en MicropropSport vinden dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Afgekeken in het bouwverslag van de Union Wrestler heb ik voor Arnafjord wat dammenketting besteld. Zoals Jan al schreef viel de ketting wat iel uit. In ieder geval toch beter dan de te ronde schalmen van de oude ketting. Oordeel zelf maar. Gr. Klaas.

    20201113_160014.jpg
     
    wimo100, Herby63 en MicropropSport vinden dit leuk.
  11. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Mooie dammenketting Klaas, bij mij is ze bestemd voor een 1/200 Bismarck, zelfs nog enkele tienden mm te groot.

    Ga je ze niet zwarten?
    Kolderstok modelbouw heeft daar goed product voor.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ze krijgen nog een kleurtje Herby. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Och wat een sneu verhaal! Altijd zonde als er iets stuk gaat...
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gelukkig is er nog werfpersoneel voor reparaties Marijke. En wat modificaties natuurlijk. Eigenlijk is een varend schip nooit af. Maar daarmee ben ik opgegroeid. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Ik kan het niet vinden klaas, maar okee er is ook echt niks te lezen in dit forum
     
  16. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.399
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    @klaas ( en ook Marijke )

    "Is ie klein of is ie groot : koop een boot en werk je dood."
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    31 jaar gezeild. Eerste boot als casco afgebouwd. Wat grotere modelbouw zeg maar. Ook leuk hoor! Gr. Klaas.
     
    Jan Walpot en Bootjebouwer 2 vinden dit leuk.
  18. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.399
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    1:1 is ook een schaal, hè?
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Menno, net als een weegschaal. Waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt tijdens het epoxywerk. Houtwerk van de zeilboot ingeschuurd met blanke lak en afgestreken met een plamuurmes. Daarna nog een laag of 5 met polyurethaanlak van Frencken. Afgelakt met Diaglass satijn. Toen de zeilboot na 17 jaar wegging was het houtwerk aan de binnenkant nog als nieuw. Was wel een klus, maar de moeite waard. Gr. Klaas.
     
    Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  20. fleur

    fleur

    Lid geworden:
    12 jul 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Harderwijk
    Wat een plaatje Klaas, zit me te bedenken dat er nog heel wat water door het kanaal gaat stromen voor ik zover ben.
    Weet nu wel wat je met 'vanaf de kiel bouwen' bedoeld.
    Enfin, hulp en goede raad genoeg als ik het zo inschat.
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina