Multiplex Acro master vs. GWS Formosa II

Leuke kistjes voor het komende jaar
Welke voorkeur heb je en waarom?

De GWS is iets lichter, iets kleiner en iets voordeliger; koop de slopeglider-versie, zet er een landingsgestel op en beide kisten zijn goed te vergelijken, als is de GWS waarschijnlijk met iets minder euro's goed te motoriseren
De Acro Master zal iets sterker zijn omdat ie van Elapor is en, afgaande op mijn ervaring met Multiplex, zal de bouwkwaliteit weer perfect zijn

1139222856214215.jpg

http://www.gwsus.com/english/product/airfly/formosa2.htm
airplane_formosa2_07.jpg

Ik weet wel welke ik mooier vindt ;)
Keuze zal denk ik meer aan de portemonnee liggen, in de Formosa kun je ook nog eens met een heel wat goedkopere aandrijving en lipo toe....

Ik heb nu een paar keer van gws tuigen gehad..
En t is t eigenlijk net, net niet.
Vooral bij de wat complexere kisten ipv simpel slowflyspul..
Wordt te vlug en te goedkoop uitgebracht, ipv goed doordacht en goed door te testen.

Multplex is beter door en uitontwikkeld.

Ik zou voor de Acro Master gaan, ik heb nog niks slechts van mpx gehad, dus ik verwacht dat ditgeen uitzondering zal zijn.
Natuurlijk heb ik hem nog niet in het echt gezien, wat ik bij zoon schuimpie altijd wel prettig vind, even voelen wat het allenmaal is.

Formosa II zal een stuk goedkoper uitkomen qua componenten, en ik vind de acromaster eigenlijk redelijk zwaar.
Toch denk ik dat ik voor de akromaster zou gaan omdat ik gws kwaliteit niet zo super vind. Ik heb nu formosa 1, over de vliegeigenschappen niks dan lof, maar ik vond het doosje minder qua kwaliteit.
Ook verwacht ik dat een akromaster een veel langere levensduur zal hebben.

Zou zelf voor de acromaster gaan. Leuk kistje om even snel te vliegen uit je werk. Dat is het makkelijke met dit soort dingen. Accu erin en gaan met de handel 8)
Kist ziet er verder leuk en strak uit.

De acromaster is denk ik ondanks et gewicht een hele goede 3D trainer. Tenminste, als ie zoals de meeste MPX modellen gemaakt is van dat speciale elapor goedje. Dan kun je tenminste nog n paar keer stuiteren. ;) Die GWSjes zijn allemaal sneeuw als je n keer vreemd neer komt.

Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd wat nou een beetje aan te raden setup's zijn voor dit soort kistjes (motor/esc/prop/accu), zonder dat 't gelijk een financieel drama wordt

Zijn eenvoudige Typhoon/Tsunami-combotjes geschikt voor dit soort kistjes, of is dat, met name voor de MPX, veel te licht?

Ik denk het wel, je komt al snel in de serieusere electro motoren. Denk er wel aan dat je met een kist van 900-1000 gram echt wel 350 watt kan hebben voor vol 3d.
En ik weet zo geen typhoon 350 watt in een 10 tot 12" prop pomt. (Typhoon 29/12/14?)
En als je een 1p accu wilt bijven houden, en niet de duure 3200mah kokam wilt kopen zit je aan de 2000mah 20c accu dus 40A max en dan is 3s (9v onder zulke belasting) eigenlijk niet meer genoeg, dus ga je naar de 4 of 5s (persoonlijk ben ik geen 4s fan, weet ook niet echt warom) dus 5s wat dus ook weer minder belast word voor hetzelfde vermogen, en ook nog eens langer meegaat. en word dus zoon 16V met 22A (25A zou fijn zijn voor echt 3d).

Uiteindelijk kom je hiermee op een motor/prop die bij 5s 25A trekt.
axi 2820/12
strecher 260.20
hacker A30-12XL (beetje zwaar) of A30-12L (kleine prop?)
(Typhoon 29/12/14) word niet helemaal wijs uit die thyphoon's :oops:

Een andere manier is door toch 3s te blijven doen en dan voor accu's kiezen met een hogere capicitijd om de accus wat minder te laten inzakken, eventuweel is dit te berijken door 2p (een 3500-4000mah accu totaal).
10V 35-40A motortje kom je dan op uit.
AXI 2820/08 - AXI 2820/10
A30-12M
Hoewel ik van deze iets minder zeker ben, de 5s manier trekt mij wat meer.
let er wel op dat je regelaar en lader wel 5s kunnen hebben, anders zit je wel bijna altijd aan de 3s vast dat is zoiezo al snel goedkoper.
Maar echt goedkoop lijkt me zoiezo lastig.

ps: een reden dat ik niet zoon 4s fan ben is omdat het vaak zo is dat dan mensen alles op 3s hadden gemaakt en net niet genoeg power hebben, dus maar een extra cel, gevolg is dat de motor accu en regelaar net buiten de spec's worden gebruikt.

Met een Axi 2820-12 en 12x7 prop op PQ 4s3100 al 2 kg trekkracht op 31A....
Meer dan voldoende voor de AcroMaster.
Veel lichter kom je ook niet wat betreft een lipopack dat de benodigde 450 Watt aan kan.

4slipo= 14 cellen: www.flyingmodels.org

Voor extreme 3D, dus dubbel trekkracht op vlieggewicht wel...
Maakje er een patternkistje van dan kun je natuurlijk met veel minder toe....
De Acro Master is 4x zo zwaar/1,5 keer zo groot als een shocky....
Goedkoop en heel leuk is een shocky van 90 span uit 6 mm depron met een Axi 2212/34 op 3slipo en slechts 10 ampere ;)

Da's leuk spul dat jij daar opsomt Pjottr; is dat een beetje redelijke kwaliteit enzo? (ik kende, eerlijk gezegd, die hele site niet)

Geen idee, maar de goedkopere lipo's zijn tegenwoordig ook goed en aan een brushless motor kan je niet veel verkeerd doen...
Ik zou de gok wel nemen ;)

Back