Multiplex Alpha 270 E

hmmm als je nu je vleugels eens volblaast met helium? zou best lekker zweven dan ;)

Het gaat allemaal niet erg snel.
Vandaag boodschappen gedaan om de "kabelboom" voor de vleugelservo's te solderen. Ik zit er behoorlijk tegenaan te hikken, maar @Fotor heeft al een mooie voorzet gegeven. Ga het maar doen zoals hij het voorstelt.
De zender is ook gerepareerd, het weekend wordt slecht. Ben benieuwd of het me lukt.

74584af43fa418724.jpg

Maakt het nog wat uit welke stekker uit de vleugel komt? Man of vrouw ?

Groeten, JH

Laatst bewerkt door een moderator:
Zelf doe ik het mannetje aan de vleugelkant. Dus vrouwtje aan de ontvanger, op deze manier kun je geen sluiting maken als je met ingeschakelde ontvanger in de romp aan het rommelen bent.

Zelf doe ik het mannetje aan de vleugelkant. Dus vrouwtje aan de ontvanger, op deze manier kun je geen sluiting maken als je met ingeschakelde ontvanger in de romp aan het rommelen bent.

Dank je wel !!!

Wat.....kun jij nou niet JH????
Dit gaat ook helemaal goedkomen!

Nou Kees, dat kan aardig tegenvallen.
Er huizen hier op het forum enorme kunstenaars. Zie de topics over de bouw van kunstofkisten. Da's pas kunst !!
Het zal trouwens inderdaad wel goedkomen.

Groeten, JH

Het gaat allemaal niet erg snel.
Vandaag boodschappen gedaan om de "kabelboom" voor de vleugelservo's te solderen. Ik zit er behoorlijk tegenaan te hikken, maar @Fotor heeft al een mooie voorzet gegeven. Ga het maar doen zoals hij het voorstelt.
JH,

Ik heb voor mijn DLG ook zo'n Multiplex stekkertje moeten solderen. Wat een :bad-words: gedoe! Een vertind draadje tegen een staafje aan solderen. Da's niet echt handig. Ze hadden bij Multiplex er beter een buisje van kunnen maken. Draadje er in, soldeerbout en tin er tegenaan en klaar ben je.

Dat bracht mij op een idee Als je nu gewoon dat zwarte plastic van de servostekker haalt, dan houd je koperen 'vrouwtjes' over. Passen die niet gewoon op die Multiplex stekker? Evt. solderen, epoxy- of andere lijm er over voor de trekontlasting en klaar!

Hmmm.... bij nader inzien, die truc werkt natuurlijk maar bij één kant van de stekker. Aan de andere kant zitten geen 'vrouwtjes' maar 'mannetjes'. Nou ja, de helft gaat dan in ieder geval makkelijker.

Leon

Laatst bewerkt:
Solderen van Multilplex stekkers heb ik geen moeite mee . . De truc die bij mij werkt is het gebruik van zo'n 3e handje, ff Googlen levert ook handige tips op. Vooral die van de dikte van je punt van de soldeerbout is belangrijk.

Jacob

108-627_k_.jpg

Leon en Jacob,

Onlangs zo'n mooi soldeerstationnetje aangeschaft met een mooie scherpe punt en een 3e handje heb ik ook maar het blijft toch een kwestie van veel doen. Net als met bekleden enz. Vliegen trouwens ook.....

Ik ga gewoon aan de slag.

Groeten, JH

Laatst bewerkt:
Hmm.... jullie denken nu dat ik niet kan solderen? Da's niet waar.
Ik vind het alleen niet echt makkelijk en stevig, 2 ronde staafjes tegen elkaar verbinden, of je nou kunt solderen of niet.

Trouwens, ik heb MTS Electrotechniek gedaan, en daar geleerd dat stevige klemverbindingen veel beter zijn dan solderen. Solderen is gevoeliger voor corrosie en je kunt goede en slechte verbindingen slecht van elkaar onderscheiden.

Maar... veel succes JH!

Hmm.... jullie denken nu dat ik niet kan solderen? Da's niet waar.

Nee Leon, dat is niet gezegd !!!

Ik praat alleen voor mezelf. IK moet oefenen met solderen.

Is het nog zinvol om te laten zien hoe de aansluitingen er uit zien ? Zelf heb ik helemaal geen kaas gegeten van electrotechniek en ik heb me het apenzuur gezocht tot @Fotor kwam.
Zag wel dat er hier en daar wat vragen werden gesteld.

Groeten, JH

Dit is de ontvangerkant naar de vleugelservo's toe.
Voor mij was dit eigenlijk redelijk moeilijk omdat ik volstrekt geen techneut ben.
Heb het gedaan zoals @Fotor het heeft aangegeven, tenminste als ik het goed heb begrepen.........
Voor het mooie moet er nog een stuk smeltlijm om de stekker heen.
De volgende stap is het solderen van de servo's aan de contrastekker.

Hoop dat het zo goed is.

74584afd68e20ad28.jpg

Groeten, JH

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er toch goed uit?! ;) Gewoon blijven oefenen met draadjes solderen :D

Heb net ook mijn mpx stekker in 2en ge-sneden en bedrading er aan gesoldeerd.
vond dit wel makkelijk, is voor de vleugel servo's. Had niet zoveel ruimte in mijn romp (ipv 2 stekkers)

P1030083.jpg

Groet,

Laatst bewerkt:
Vw4style,

Dat is nou een mooie oplossing voor de vleugelservo's !
Hoe vast zit dit nou ? En met trillingen,laat het niet los ?

René

Vw4style,

Dat is nou een mooie oplossing voor de vleugelservo's !
Hoe vast zit dit nou ? En met trillingen,laat het niet los ?

René

Zekers !!

Zo kom je nog eens op leuke ideeën.
Deze oplossing geldt ws alleen voor 2-delige vleugels? De ALPHA heeft een 3-delige vlegel.

Groet, JH

Back