Multiplex ASW20 3,6m

... en ben voor het eerste glas-balsa ingedekte vleugels aan het maken. Dat valt niet tegen en daardoor kwam ik op het idee om deze ASW ook strakke vleugels te gaan geven door ze ook uit schuim te snijden en in te dekken zoals de WIK Salto.
Overweeg eens om geen balsa, maar b.v. 0,5 mm dik Abachi-fineer te gebruiken. Net zo zwaar, en 1 nadeel van balsa minder.

Balsa is nl. nogal kwetsbaar. M.n. tijdens vervoer en hanteren komen er snel kleine deukjes in het hout. Daar heb je met Abachi of een andere hardere houtsoort geen (veel minder) last van. Wel een houtsoort nemen met weinig tot geen jaarringen van verschillende hardheid (zoals vuren) die krijg je nooit mooi glad geschuurd.

Dirk.
 
Dank je Dirk, goeie suggestie.

Mijn plan is dat ik van achter naar voren ga werken, dus eerst hoogte en richting met servo in het kielvlak voor hoogte en wellicht pull/pull voor richting. Dat is me goed bevallen bij mijn andere ASW. Lekker spelingvrij.

Waar ik wel nog een keus in moet maken is het nieuwe vleugelprofiel, je noteert al in dit draadje dat het huidige Wortmann belasting nodig heeft. Deze zwever wil ik gebruiken voor in de thermiek, dus moet het profiel aangepast worden. Daarnaast wil ik wel net als de originele flaps en verstoorders inbouwen. Dus moet er een profiel komen wat verwelfd mag worden, sterker, wat daar ook voor bedacht is. Nu ben ik met Reynolds/profielen/aerodynamica een no-no, en daarom laat ik mij graag adviseren!

Dit draadje over een Topp Rippin ASW 24 volg ik nu dus met meer dan gemiddelde belangstelling omdat het veel op mijn ASW lijkt met een soortgelijke vraag: het verschil is dat ik wel nieuwe vleugels ga bouwen en daarom nu het ideale profiel kan uitkiezen. Is dat dan jou voorstel voor HQ-3-12 of zelfs HQ-3,5-12?

Alle zinvolle opmerkingen en vragen zijn welkom!

JB
 
Je geeft aan dat er geen echte haast bij is.
Sla dit plaatje een op, vul de maten in (mm's), en mail het eens naar mij.
Ik mail je in een PBtje wel even mijn mailadres.

ASW20%203view.PNG
 
Vanmorgen eens lekker in de ASW20 doos gedoken. Zoals gezegd gaan de vleugels opnieuw opgebouwd worden uit schuim met glas en indekking (balsa/abachi). Ik heb ze nog eens nauwkeurig bekeken en het is een verstandige keus om dat te gaan doen. Ze zijn jammer genoeg echt niet mooi recht, her en der is er al wat aan de neuslijst geschuurd maar niet op de juiste plekken, etc. Ook de verbindende stroken balsa tussen de liggers voldoen niet helemaal aan de norm:

2014-01-26%2011.58.13.jpg


Wel heel mooi zijn de originele Multiplex kleppen die ik onbeschadigd uit de vleugel heb kunnen halen door 1 voorzichtig rukje:

2014-01-26%2012.00.39.jpg


Voelde toch een beetje raar om iets waar een ander zo zijn best op heeft gedaan kapot te maken. Sorry..

Als eerste ga ik het stabilo maken, ook uit schuim. Uitdaging is het maken van het eindprofiel omdat op tekening alleen maar een doorsnede van het midden van het stabilo terug te vinden is. Maar daar kom ik vast wel uit, hulptroepen zijn al ingeschakeld :D

Groet,

JB
 
Jacob,

Leuk dat je deze ASW20 luchtwaardig gaat maken.
Ik heb er eind 70er jaren een gebouwd. Heel erg lang mee gevlogen, op de helling, met elastiek, gesleept en op de rug van de "sleper".
Mijn ASW was bekleed met "silkspun" en daarna geplamuurd en gelakt.
 
Met hulp van de reeds genoemde hulptroepen (met name Dirk Schipper, enorm bedankt!) ben ik gestart met het maken van de stabilo snijmallen. Advies qua profielen van Dirk heb ik graag opgevolgd, ik heb er geen verstand van en hij heul veul..

Stabiloprofiel wordt een SD8020. Met Profili heb ik de profielen naar Draftsight (gratis Autocad alternatief) gebracht en daar de mallen ingetekend. De werkwijze die ik met mijn 'gravity-cutter' bij de Salto heb gebruikt beviel me wel en ga ik nu ook weer toepassen. Die werkwijze is dat ik na het indekken een neuslijst van 5mm balsa aanbreng en deze in model schuur. Vooraf snijd ik de schuimblokken exact op maat die nodig is en leg ik de snijmallen aan de voorzijde van het schuimblok aan door een hoekje uit de snijmal weg te halen. Ik denk dat de tekening het duidelijk maakt:

Snijmal_ASW20.png


Schuimblokken zijn klaar, snijmallen moet ik nog uitzagen en bijschuren. Dat wordt volgende week, morgen eerst hier heen :D

2014-02-15%2019.13.26.jpg



Groet,

JB

PS Hendrik nog mijn dank voor het achterlaten van je 'afval'.
 
Laatst bewerkt:
Goed! CNC zoals Dirk heeft is natuurlijk altijd beter maar als je rustig en nauwkeurig werkt is het dikke prima. Vind het principe gewoon prachtig, Excelletje wat getallen invoeren, draden op de goede plek en vervolgens de zwaartkracht je laten helpen en met je handen over elkaar een mooie vleugel zien ontstaan. Prachtig.

JB
 
Houdt je er rekening mee dat als je snijmallen maakt:
  • de snijmal voor de profiel-bovenkant iets hoger moet liggen dan de onderkant. De kerf (weggesmolten schuim) zal nl. iets meer zijn dan de dikte van de draad. Het bovenoppervlak van het gesneden schuim zal iets lager liggen dan de rand van de snijmal.
  • De snijmal voor de onderzijde moet de de dikte van de snijdraad + 'iets' (extra kerf) onder de onderzijde van het profiel-zonder-beplanking liggen om een profiel-op-maat te snijden.
  • altijd eerst de bovenzijde snijden, pas daarna de onderzijde. Als je het anderom doet zakt het gesneden stuk schuim de 'kerf' naar beneden, en wordt het profiel dus precies een kerf te dik.
Het is slim om eerst eens een test te snijden en na te meten om je kerf te bepalen.
 
Houdt je er rekening mee dat als je snijmallen maakt:
  • de snijmal voor de profiel-bovenkant iets hoger moet liggen dan de onderkant. De kerf (weggesmolten schuim) zal nl. iets meer zijn dan de dikte van de draad. Het bovenoppervlak van het gesneden schuim zal iets lager liggen dan de rand van de snijmal.
  • De snijmal voor de onderzijde moet de de dikte van de snijdraad + 'iets' (extra kerf) onder de onderzijde van het profiel-zonder-beplanking liggen om een profiel-op-maat te snijden.
  • altijd eerst de bovenzijde snijden, pas daarna de onderzijde. Als je het anderom doet zakt het gesneden stuk schuim de 'kerf' naar beneden, en wordt het profiel dus precies een kerf te dik.
Het is slim om eerst eens een test te snijden en na te meten om je kerf te bepalen.

Jazeker Meester!

Maar: deze eigenwijze modelbouwer doet het natuurlijk weer anders.

Ik begin met de onderkant. Daarmee veroorzaak ik dat de kern in het bed zakt en dus in feite de helft van het verlies al op los. Ik denk dat jij denkt vanuit je CNC snijdraad en dat je daarom de volgorde anders afwerkt. Ik gebruik een 'gravity cutter' en dan haal je de draad er 2 x van achter naar voren doorheen in plaats van 1 x rondom.

Verder zorg ik er voor dat ik de lijntjes van het profiel op het papier wat ik op het snijmalmateriaal plak net niet wegschuur. Daarmee denk ik voldoende ´extra dikte´ in te bouwen zodat er na het snijden van de bovenzijde een kern uit komt die de juiste dikte heeft.

En je suggestie van een proef heb ik opgevolgd. Het schuimplaatje was voor het snijden 60,1 mm dik. Na 2 doorgangen/kerven was het 59,3. Betekent dat 1 kerf 0,4 mm verlies aan materiaal oplevert. 1 daarvan wordt gecompenseerd door de kern in het bed te laten zakken als de bovenzijde gesneden wordt. Blijft er 0,4 mm over om te compenseren. Dat lukt denk ik met net niet de lijntjes wegschuren. Conclusie: de afwijkingen worden dusdanig klein dat ik daar niet meer wakker van lig.

Dank voor de tips en het meedenken!

JB
 
Schuimkernen!

Na het gereed maken van de snijmallen de stoute schoenen aangetrokken en de draad door het schuim laten gaan: perfect!

Foto's zeggen het meest, de beide helten van het nieuwe stabilo:

2014-02-19%2014.08.47.jpg


Om te checken of het getekende profiel ook werkelijkheid is geworden heb ik de kern op de print gelegd, dit is de ene zijde:

2014-02-19%2014.10.33.jpg


En de andere zijde, netjes toch?

2014-02-19%2014.10.50.jpg


Volgende stap is de onderste indekking maken, gaat lekker!

JB
 
Oké, de vorm van boven- en onderkant kloppen zo op het oog goed.
Maar de afstand tussen onder en boven is 10 mm te groot?! :confused:
Dat kan ik nl. niet opmaken uit de foto's noch tekst. :rolleyes:
 
Oké, de vorm van boven- en onderkant kloppen zo op het oog goed.
Maar de afstand tussen onder en boven is 10 mm te groot?! :confused:
Dat kan ik nl. niet opmaken uit de foto's noch tekst. :rolleyes:

Ik begrijp je even niet Dirk, wat bedoel je met 10 mm te groot?

Ik vermoed dat je op het verkeerde been gezet bent door de maten die op de foto's staan. Ik heb een print gemaakt van de mal/schuimblok waarop ik de schuimkern gezet heb. Dit is de A4 die je op de foto deels ziet. Wellicht dat het je dan duidelijk wordt:
2014-02-19%2015.12.28.jpg


JB
 
Nee, het konden 2 foto's zijn waarop eerst de onderzijde netjes was gepositioneerd, vervolgens de bovenzijde netje positioneren voor de 2e foto, maar het schuimprofiel toch 'maar' 10 mm te dik ... ;)
Maar het zit goed, zie ik.

Verder gewoon niet op die opmerking letten. Ik schreef dit terwijl een bosje collega's om mij heen ontzettend melig zaten te doen. Daar wordt je kennelijk wel door aangestoken, maar het komt niet over op het forum ...
 
...Ik schreef dit terwijl een bosje collega's om mij heen ontzettend melig zaten te doen. Daar wordt je kennelijk wel door aangestoken, maar het komt niet over op het forum ...

Inderdaad, kwam even niet over :rolleyes: Gelukkig ben je 99,9% van de rest van de tijd wel helder, maar dan zit je zeker thuis en ben je voor ons aan het werk :D

JB
 
Back
Top