Multiplex Bonito

... Maar als de motor bij de start begint met 'rammelen', dan niet te lang volhouden. De motor draait dan nog niet, en geeft dus nog geen tegen-EMK. Dat houdt in dat de accu op dat momentr nagenoeg is kortgesloten. Ergo: er lopen zeer hoge stromen. Je blaast binnen de kortste keren motor en/of regelaar op. ...
Zie ook de uitleg onder Soldeerverbindingen zijn slecht, of zijn moeilijk te doen, doordat ... in
s39-s65-en-soldeer-vet-pasta-zijn-grote-bagger

... Let goed op in het tweede filmpje, daar hoor je mijn vrouw roepen dat er rook uit de motor komt (na een paar sec.). Geeft aan hoeveel stroom er dan loopt. N.B. de motor heeft het overleefd. :yes:...
Ik zou de wikkelingen goed controleren Dirk, of zelfs sowieso opnieuw wikkelen want ergens zit nu een zwakke plek.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zie ook de uitleg onder Soldeerverbindingen zijn slecht, of zijn moeilijk te doen, doordat ... in
s39-s65-en-soldeer-vet-pasta-zijn-grote-bagger

Ik zou de wikkelingen goed controleren Dirk, of zelfs sowieso opnieuw wikkelen want ergens zit nu een zwakke plek.
Ron,

Jouw opmerking over S39 etc. snap ik niet in deze kontekst. Inderdaad S39 gebruik ik alleen voor waterleidingen e.d. Maar mbt. het probleem van die vibrator van Aveox: toen heb ik niet gesoldeerd, zeker niet met S39.

Opnieuw wikkelen, zwakke plek. Tja, wellicht. Maar ik vlieg hier nu alweer een dikke twee jaar met die motor (niet op die Alpina, maar veel minder zwaar belast). Het valt wel mee met de zwakte denk ik zo.

Dirk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Onlangs zijn de spullen uit HK binnengekomen waarmee de Bonito grotendeels kan worden afgemaakt. Digitale MG servo's, 60/70 amp regelaar, twee kleuren folie, kwiklinks etc.

Nu nog even tijd vinden naast mijn afstuderen om af en toe wat te klussen...

Messing roerhoorntjes

Zijn er mensen die weten of dergelijke roerhoorntjes ook in NL te koop zijn? Tot op heden heb ik ze niet kunnen vinden. :confused:

t3867741-122-thumb-Ruderhorn%20Messing%204mm%20Z-122.jpg

RC-Point & 2ehandsRC Webshop en Modelbouwwinkel Beugen

Is makkelijk te vinden als je ze zelf nog hebt liggen ;)
Ik heb nog een zakje liggen, 5 stuks, en voorlopig geen project waarvoor ik ze nodig zou moeten hebben. Als je interesse (of bouwhaast ;) ) hebt geef maar een gil. Komen we wel uit.

Mooi! Zijn ze erg zwaar? En denk je dat het gedeelte wat in het roervlak gelijmd moet worden nog iets ingekort zou kunnen worden (stukje afzagen), zodat deze wat minder dikte nodig heeft?

Wellicht kan ik ook alleen de heveltjes zelf gebruiken. In de omschrijving wordt namelijk over de onderstaande methode gesproken:

Laatst bewerkt:
Wat verder ook niet meer bij het vliegtuig zat, zijn de Multiplex servo frames voor in de vleugels. Het gaat om een gatmaat van 50,5 x 46,5 mm.

Wellicht dat iemand ook die nog heeft liggen en niet meer gebruikt?

Anders moet ik zelf best veel zaken zelf gaan maken / verstevigen.

Het zou gaan om frames met het order nr. 85979

Laatst bewerkt:
Mooi! Zijn ze erg zwaar? En denk je dat het gedeelte wat in het roervlak gelijmd moet worden nog iets ingekort zou kunnen worden (stukje afzagen), zodat deze wat minder dikte nodig heeft?

Wellicht kan ik ook alleen de heveltjes zelf gebruiken.

Zakje met 5 stuks weegt 17 gram.
De methode om alleen de heveltjes te gebruiken ken ik ook. Vaak wordt er wel eerst een hard(er) houten duvel in het balsa verlijmd. Zodat de hevel meer grip heeft als deze erin wordt gedraaid. Werkt ook erg goed voor hotliners.

De handleiding geeft dit ook aan. Ze gebruiken een 10mm duvel die dwars door de aileron wordt geboord en daarna aan weerskanten wordt afgeschuurd om weer glad aan te sluiten met het profiel. Vervolgens een gaatje boren in de duvel waar de pen ingedraaid kan worden en dan, nadat alles is afgesteld, borgen met wat CA.

Ik heb even Quartel gebeld en die heeft dergelijke 3m pennetjes nog liggen a €4,60 per zakje van 6. Ik weet niet wat jij voor je zakje wilt hebben, maar dit is waarschijnlijk al minder dan wat je er oorspronkelijk voor hebt betaald (met contra busjes). Dus we moeten even kijken wat dan het beste is voor beide partijen.

Laatst bewerkt:
Wat verder ook niet meer bij het vliegtuig zat, zijn de Multiplex servo frames voor in de vleugels. Het gaat om een gatmaat van 50,5 x 46,5 mm.

Wellicht dat iemand ook die nog heeft liggen en niet meer gebruikt?

Anders moet ik zelf best veel zaken zelf gaan maken / verstevigen.

Het zou gaan om frames met het order nr. 85979

Die frames zijn vervangen door 85079

Bedankt Justin, we gaan even kijken waar we dit kunnen bestellen. Had Quartel gebeld en die kwam er niet uit met het eerder genoemde nummer. Ze bleken, naar hun zeggen, ook niet in staat mij verder te helpen als ik zelf niet het juiste nummer kon achterhalen...

Verder ben ik nog even aan het kijken wat ik met de vleugel ga doen. Zoals eerder aangegeven betreft het een styro abachi vleugel. Correct me if I'm wrong, maar veelal wordt hierbij verder geen versteviging aangebracht in de vleugel.

Nu worden er twee opties genoemd in de handleiding.

1. afwerken met folie (voldoende sterk voor normaal gebruik)

2. afwerken met een een laagje glas en daarna spuiten (voor extreem gebruik).

Nu even de vraag hoe ik dit over het algemeen moet lezen en wat ik dan wel en niet zou kunnen met de eerste optie (stijl duiken en full up daargelaten).

Is dit zonder baggen goed en strak te doen? Wordt wel weer een stukje zwaarder allemaal en minder glad...

Ten aanzien van optie 2 (zonder baggen):

A. Vleugel schuren met schuurpapier grofheid 100 en nadat hij voldoende glad is twee maal spanlakken en weer licht schuren met schuurpapier 180​

B. Inrollen met glasmat 25 grams en G4 of epoxy, G4 gaat wat sneller.​

C. 5 maal inrollen met Glitsa parketlak met een weinig talkpoeder, na elke laag schuren met grofheid 100 en de laatste 2 maal met grofheid 180.
Dit schuren tot bijna op de glasmat waardoor de toename van het gewicht zeer beperkt blijft.​

D. Inrollen met Clou Schleifgrund http://www.clou-holzlacke.de/frontend_live/start.cfm en weer met grofheid 180 geschuurd tot hij spiegelglad is.​

Met dank aan Harry​

Ja wat kan je niet met optie 1. Het gaat erom wat je ermee wilt doen. Loodrecht 300 meter aanduiken en figuren vliegen of lekker rondjagen met af en toe een looping of en rol. Het is geen zware kist dus de vleugels worden ook niet al te zwaar belast. Ik zo deze lekker in de folie zetten. But that is just my 2 cents.
PS: optie 2 is veel werk, vergis je niet​

En als je het met folie doet kun je ook gelijk foliescharnieren voor de rolroeren gebruiken. Ook makkelijk :-)

Heren, ik ben overtuigd. Ik ga hem gewoon folien. Heb de folie eigenlijk ook niet voor niets besteld.

Onlangs werd in een ander draadje de foliescharnier methode uit de doeken gedaan. Ik ga dat nog even nakijken. Heb dit nooit eerder gedaan.

Laatst bewerkt:
Back