Multiplex Cularis

Hallo allemaal,

Na enorm veel ervaring op gedaan te hebben met een Multiplex Easystar en een Pipertje, ben ik er achter gekomen dat het zweefvliegen mij erg aantrekt.

Nu vraag ik me af of een Multiplex Cularis een geschikte zwever is. Mij lijkt het van wel omdat ik zeer tevreden was over mijn vorige Multiplex toestel, de Easystar. De Cularis spreekt me erg aan, omdat hij zo groot is (2.60m!!) en omdat hij zo'n goede zweefeigenschappen heeft. Dit spreekt me aan omdat ik erg van lange vluchten hou.

Wat raden jullie aan?

Ik heb geen ervaring met andere grotere zwevers (nou is 2,6 m nog niet echt groot) maar ik vlieg sinds enkele maanden met de Cularis en ben er zeer tevreden over.
Hij vliegt goed en stabiel, mooi vluchtbeeld, grote stijgkracht en het schuim is sterk, dus als het fout gaat, goed te repareren. (overigens nog niet nodig geweest)
Nou is dat schuim tevens een nadeeltje, althans, ik vind het niet echt mooi, maar als beginzwever kan ik hem je zeker aanraden..... een mooie kan altijd nog ;)
Naamloos document

Succes met je keuze,
Jan

Wat leuk om te horen dat je zo enthousiast bent over dit model! Ik ga hem een van deze dagen bestellen.

Nu heb ik een vraag, wat wat voor zender en ontvanger raden jullie mij aan? Ik heb nog van vorige modellen een 4ch zender liggen, maar deze is natuurlijk niet geschikt.

Nu ben ik al redelijk wat geld kwijt aan het model en motor servo's etc. en wil ik liever niet te veel uitgeven voor de zender en ontvanger.

Op hobbyking heb ik gezien dat er veel zeer voordelige zendersetjes te koop zijn van het huismerk HobbyKing, 6 kanaals setjes voor nog geen 30 dollar! Heeft er iemand hier ervaring met de zendersetjes van hobbyking? zijn deze degelijk?

Hartelijke groet!!! en bedankt!

Welke zender is wel een heel moeilijke vraag.
Er zijn ongetwijfeld heel veel zenders geschikt, ik ken de HK zenders niet, ik weet ook niet of ze hier toegestaan zijn.
De keus zal voornamelijk bepaald worden door wat je ervoor wilt uitgeven.

Mijn advies is, koop een goede, betrouwbare set waarmee je voorlopig vooruit kunt, ook in toekomstige modellen.
Je gaat deze hobby vast nog lang beoefenen en dan ben je uiteindelijk nog niet duurder uit dan wanneer je een paar keer een goedkope set koopt omdat die uiteindelijk toch niet voldoen.

Ik zou in ieder geval voor een bekend merk gaan, bv. Graupner, Futaba of Spektrum.
Een duurdere/betere zender zal ook meer instel/mixer mogelijkheden hebben waardoor je het vliegtuig beter kunt gebruiken, en gebruiksvriendelijker zijn.
Ik vlieg hem zelf met Graupner MX16 HoTT, met GPS module, die geeft oa aan of je stijgt of daalt (variometer) en hoe hoog je zit( nederlands gesproken) .....dat is een heel aparte ervaring.

Meer over mijn Cularis op mijn website.

Veel succes met je keuze en je vliegtuig.

Grtz,
Jan

Dag Algysy (Jan),

"komen we hier elkaar ook nog tegen" :D

Voor wat de zender betreft, de HK zenders zijn, mits voldoend aan de CE eisen, hier wel toegestaan.

Voor de TS: als je HobbyKing R/C Hobby Store : Hobby King 2.4Ghz 4Ch Tx & Rx V2 (Mode 2) zender bedoeld; deze worden ook geleverd (6 kanaals) bij de gewoon in nederlandse (web)winkels verkrijgbare CopterX helikopters, en zouden dus gewoon toegelaten moeten zijn. Ik gebruik zelf de KDS K7XII zender; heeft nageneog alle noodzakelijke functies (geen leuke extraatjes zoals de MX16 HoTT) en is zéér betaalbaar.

Forumtipje, of eigenlijk twee:
Geef woonplaats of regio op in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.
Als je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes.

Hier Nog een foto's van zijn model in actie
1798427_638226126232305_225739055_n.jpg

10003473_638226132898971_520581476_n.jpg

Laatst bewerkt:
Als zweven jouw ding is dan is de zenderkeuze wat lastiger. Veel zenders hebben een beperkte keuze aan zweef mixers aan boord. De nadruk ligt daar niet op bij de meeste fabrikanten. Een zwever met 4 kleppen vleugel wordt pas leuk als je die kleppen ook echt goed kan gebruiken. Ook de combinatie van motor en kleppen op één stick kan handig zijn. Zo heb ik mijn zender ingesteld met een aparte flight mode voor het landen. I.p.v. het gas zitten dan de remkleppen op de gas stick. Ik kan daarmee heel mooi beheerst remmen.

Om dit op mijn Futaba 10C voor elkaar te krijgen heeft me heel wat gepuzzel opgeleverd. Uiteindelijk is het gelukt, maar ik had alle beschikbare mixers nodig. Met mijn Taranis zender was het een eitje. Ook telemetrie is erg handig bij een zwever. Een simpele vario sensor in je kist en de zender verteld je hoe hoog je zit en of je aan het stijgen of dalen bent. Ook op dit vlak is de Taranis prijs technisch niet te verslaan. Wil je (bijna)hetzelfde kunnen met een Futaba dan ben je bijna 3x zo veel geld kwijt. De prijs zal je misschien afschrikken (hij is echt goedkoop), maar dat is zeker niet nodig. De kwaliteit is gewoon dik in orde.

Back