Even terug de DG500 bovengehaald, om wat afwisseling te hebben van andere werkzaamheden.
Ik heb het advies omtrent het schraapijzer nog wat beter uitgediept en een zogenaamd plamuurmes een scherpe(re) kant gegeven. En dat werkt inderdaad heel goed, haaks op de vezel, zoals René hierboven al meermaals aanhaalde. Het enige probleem bij deze vleugel is dat de lijm en/of kleurstof/verf met de jaren in het hout is gedrongen, en daardoor erg moeilijk te verwijderen zijn.
Ik ben ook al beginnen kijken naar het inbouwen van een rolroer servo, en toen viel me pas op hoeveel barsten er in het hout zitten, in de lengterichting ("spanwijdte-gewijs"). Ik denk niet dat dat een ernstige impact heeft op de sterkte, maar ik ga hier toch proberen om lijm in die barsten te krijgen.
Andere barsten zijn een gevolg van de crash schade, en daar zie je wat "tunnels" in de vleugel hun impact is op de sterkte: waar de stuurstang van het rolroer doorheen de achterkant van de vleugel gaat, is zelfs de reparatie serieus gebarsten: (heb de barst voor de foto wat opengetrokken door de vleugel wat te belasten)
Na wat paswerk zie ik dat ik de stuurstang heel discreet en kort langs de intrados van de vleugel kan laten lopen, zodat deze "tunnel" dicht kan gemaakt worden indien gewenst.
Ik ga wat sleufjes maken dwars over de barst, en daar wat carbon of houten stripjes inlijmen.
In de vrijgekomen ronde opening, war een mechanische hevel zat, kan ik net een 12g servo kwijt, die 3,8 kg/cm2 kan leveren aan 6V (3,4 aan 5V). Dat zou volgens mij genoeg moeten zijn voor dit type model.
Ik heb nu in beide vleugels de stalen stuurstang van vleugelwortel naar de ronde opening van de foto vervangen door servo draad. Dat ging vrij goed omdat die stang netjes rechtdoor loopt.
Een ander verhaal wordt het voor de remkleppen. Daar zit ik met twijfel omtrent wat te doen.
Het zijn origineel mechanische remkleppen, die nog in redelijk goede staat zijn.
De stuurstangen lopen echter vrij stroef.
Een eerste optie zou zijn om deze remkleppen te vervangen door elektrische exemplaren, maar daar zit ik met het probleem dat de stalen stuurstang niet rechtdoor loopt in de vleugel. Dat is mooit te zien op deze foto: aan de vleugelwortel zit de stuurstang dichter bij de aanvalsboord dan aan de remklep:
Ik ben met een sterke magneet de stuurstang gevolgd, hopende dat er ergens onderweg ook zo'n hevel zou zitten zoals bij de rolroeren, en dan kon ik daar bijvoorbeeld een servo inbouwen. Maar de stuurstang blijkt op het eerst zicht (gevoel) gewoon wat krom te lopen binnen in de vleugel. Hij gaat nochtans perfect haaks de vleugel in aan beide zijden.
Zou chirurgie op de onderzijde van de vleugel te overwegen zijn, over die lengte?
Pro behouden van de originele remkleppen:
- het blijft origineel
- geen extra kosten (elektrische kosten rond de 90 Euro)
Pro elektrische remkleppen:
- veel minder afstelling nodig om ze aan beide zijden perfect synchroon te krijgen
De ervaring bij het herspuiten van mijn ASH26 leert me dat de grijze primer blijft doorschijnen in de witte lak; je blijft dat kleurverschil zien tussen romp en vleugel.
Deze romp is ook in de grijze primer gezet, welke ik ga verwijderen. Dat geeft ook beter zicht op de echte conditie van de romp. Aan de staart duidelijke micro barstjes die al tevoorschijn komen:
En dan het hoogteroer, dat duidelijk verzwakt was door het inlijmen van de roerhevel, waardoor het roer zelf in twee is gebroken bij simpele demontage:
Ik ga hier wat versterkingen inlijmen, door wat openingen te maken in het schuim, en in die holtes wat houten of carbon strookjes met epoxy in te lijmen dwars over de breuk.
Werk genoeg....