Multiplex DG600

Hallo allemaal!

Een paar dagen geleden ben ik in het bezit gekomen van een Multiplex DG600. Verstopt onder een enorme laag stof zat een mooie kist in goede staat.

sv5g8p.jpg

Nu weet ik weinig over deze kist en ik kan er ook weinig over vinden. Binnenin de kist vond ik het volgende plaatje

23jga4k.jpg

Nu lijkt het mij mooi om deze kist weer vliegklaar te maken. Maar tegelijkertijd vraag ik mij af wat de waarde van deze kist is. Ik heb namelijk wel al eerder met zwevers gevlogen, maar de grootste daarvan had een spanwijdte van 2.0 meter. Deze is dat toch 1.5 meter groter. De vorige waren ook van schuim dat eenvoudig te lijmen was. Het zou ontzettend zonde zijn als deze kist stuk zou gaan.

Graag zou ik willen weten:

Wat is de waarde van deze kist?
Kan iemand mij wat vertellen over de vliegeigenschappen?
Kan ik deze kist starten met een hoogstart elastiek?

Als deze vragen beantwoord zijn zullen er vast en zeker meer volgen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

zooooooo!! Pareltje!! Waar heb je die opgeduikeld? De kist lijkt me het meest geschikt voor lierstart of sleepstart. Een stiekstart met deze maat stelt wel wat eisen aan je start elastiek. De waarde... wat de gek er voor geeft. Is niet zo in te schatten, afhankelijk van hoe graag mensen de kist willen hebben.

Wees er zuinig op, een mooie Tangent kist heb je daar, en die staan voor ouderwetse kwaliteit:p

hier een draadje

DG 600 von Multiplex

en de wiki op RC network

DG 600 von Multiplex

De waarde is vaak een emotionele waarde, maar je ermee gaan vliegen toch, niet verkopen;)

Heb je nog meer info over de kist, hoe zijn de servo's , welke servo's?

Zijn rolroeren en kleppen vanuit de romp aangestuurd, of met servo's in de vleugels.

Goed nakijken en nadenken over de uitrusting en een ervaren zweefvlieger zoeken, die hem desnoods voor je wil invliegen, en je daarna wil helpen, want het is wel heel wat anders als een twee meter zwever.

groet

Terence

Bedankt voor jullie reacties!
Even een paar van jullie vragen beantwoorden.

Waar heb ik deze kist gevonden?

Deze kist lag al jaren stof te verzamelen ergens op een zolder. Bij opruiming van de zolder werden een aantal modelvliegtuigen gevonden. Het was meenemen wat ik wilde hebben en de rest werd weggegooid. Ik was niet alleen, dus we hebben de kisten eerlijk verdeeld en ik heb deze toen meegenomen. Op het juiste moment op de juiste plek.

Staan er nummers in?

Nog niet gevonden, maar eerlijk gezegd ook nog niet goed naar gezocht. Ga ik nog doen!

De servo's.

Ik heb de servo's nog niet getest omdat ze de oude aansluitingen hebben die niet op mijn ontvanger passen. Het zijn de oude Robbe stekkers. De servo's die er in zitten zijn Robbe RS300 High Class servo's. De rolroeren worden vanuit de vleugels bestuurd. Deze zijn erg netjes verwerkt waardoor ik niet kan zien wat voor servo's de rolroeren besturen. De hoogteroer, richtingsroer en kleppen worden met de Robbe RS300 bestuurd. De kleppen worden met 1 servo van uit de romp bestuurd. Ik heb hier foto's van en die kan ik wel even hier neer zetten als daar belang bij is.

Ik zou graag met deze kist gaan vliegen. Maar ik zou het ontzettend jammer vinden als ie kapot gaat. Daarom zie ik deze kist liever in de handen van een echte liefhebber en dat ik voor het geld wat ik er voor kan krijgen iets ga kopen waar ik zeker weten mee kan vliegen. Ik heb namelijk ook niet iemand met een sleepkist in mijn buurt en een lier bouwen is ook geen eenvoudige klus. Of zie ik dit verkeerd?

Mocht er iemand zijn die deze kist ontzettend graag van mij over wil nemen, dan hoor ik dit graag via een pb.

Die zou niet misstaan naast mijn LS3 :) Weet je zeker dat je er niet zelf mee wilt vliegen joh! Tis echt een hele mooie kist man!

Als je denkt dat je er nog niet goed genoeg voor stuurt, moet je hem gewoon 1 of 2 jaar aan de kant leggen en ervaring opdoen. Dan onder begeleiding van een ervaren piloot maidenen en invliegen. Daarna veel mee vliegen, maar bij rustig weer.
Maar niet wegdoen!! Daar trek je later een hoop haren voor uit je kop ....

Dirk

Laatst bewerkt:
Nog even een update en een paar vragen.

Wat heb ik allemaal gedaan?

De landingsklep van de rechter vleugel zat vast en was kapot. Deze heb ik gerepareerd en werkt naar behoren.
Ik ben er achter gekomen hoe de sluiting van de kap werkt.
Tot slot heb ik de servo's van het richtingsroer en hoogteroer vervangen, de stekkers van de rolroeren vervanger voor JR stekkers ipv de oude Robbe.

Dan mijn vragen.

Ik vraag mij af hoe dit systeem (zie foto) de wortels van de vleugels op zn plek gaan houden. Ik ging er van uit dat er een bout in moest die de wortels klem draaide, maar wanneer de vleugels op hun plek zitten, dan is de wortel niet te zien. Hoe werkt dit?

bgsbwl.jpg

En mijn laatste vraag. Ik vond dit ding. Iemand enig idee waar het voor is?

2091uhf.jpg

Ik hoop dat jullie mij bij deze vragen kunnen helpen! :)

Ik vermoed dat er in elke vleugel een vlakstaal verlijmd is. Die steek je in die messing bussen. In het schroefgat in die stalen beugelconstruktie draai je een schroef/bout die aan het uiteinde (niet de kant van de kop, maar het schroefdraafeinde) heel licht bol en glad is gemaakt. Als je die aandraait pers je die 2 vlakstalen vast. Het rammelt er dan niet zomaar meer uit, maar kan bij een hardere landing toch wat slippen en daardoor erger voorkomen.

Dat andere ding is veroedelijk iets voor de aan/uit-schakelaar.
Dat oogje steekt uit de romp, en een van die 2 'pennetjes' valt waarschijnlijk in een gaatje in de knop van de schuifschakelaar. Vroeguh een zeer gangbare construktie.

Dirk.

Dan mijn vragen.

Ik vraag mij af hoe dit systeem (zie foto) de wortels van de vleugels op zn plek gaan houden. Ik ging er van uit dat er een bout in moest die de wortels klem draaide, maar wanneer de vleugels op hun plek zitten, dan is de wortel niet te zien. Hoe werkt dit?

bgsbwl.jpg

Het is dezelfde bevestiging als bij mijn 4 meter Graupner Discus.
Het kan zijn dat, net als bij mijn Discus, aan de achterkant ook een boutje een halve of hele milimeter uitsteekt.
Daarmee klem je van beide zijden de stalen strippen door de messing buis heen vast.

Rick

Hallo,

Bedankt voor de reacties!
Ik had verwacht dat je de schroef op de wortel vast moet draaien en niet op de messing bussen. Ik heb een bout gevonden die op de constructie past en ik ga vanmiddag testen of dit goed werkt. Ook heb ik even aan de achterkant van de constructie gevoeld maar deze is gewoon glad.
Heren bedankt!! :D

Steven

Waar woon je ergens misschien is er iemand in de buurt die je kan helpen.
verkopen zou ik hem zeker niet want van zo'n mooie kist kan je enorm veel plezier beleven.
Ik heb ook wel eens kisten verkocht waar ik reuze spijt van heb, niet doen dus.;)

Een jaartje verder.............

Ik heb ook een DG 600 liggen.
Ga ik weer aan het vliegend maken hoop ik.
Hij is van een overleden vader van een vriend dus de nodige emotie hangt aan de kist.
Maar, de stabilo ontbreekt.
Is er iemand die weet waar ik een tekening kan vinden van de DG600 ?
Tevens is de canopy gescheurd dus een mal moet er ook nog komen.
Graag tips en adviezen.

Back