Multiplex DG600

Welke maat is jouw DG600 Onno? Ik heb zelf ooit een HF DG600 gehad namelijk en heb nog een stabilo liggen. Deze was afhankelijk van de "oren" 2.6 of 3.2 meter.
Dit is een gfk stabilo.

Groeten Peter

Peter, neem 'm mee naar de ESG op 9 mei in Vught a.s. kunnen we 'm meteen testen :thumbsup:
Meteen een goede reden om weer in te schrijven en mee te doen ;).

Helaas, 7 April vlieg ik weer naar het verre Oosten en ben een tijdje op pad. De Happy Star wacht weer. Augustus hoop ik weer eens ergens te komen. Stabilo gaat trouwens morgen wel op de post dus dat gaat goed komen ;-)

Groeten Peter.

Ik hoorde het van Onno, mooi, daar gaat hij wel iets van maken.
Jammer dat je er niet bij bent, volgende keer weer, goeie trip!

Groet,
Willem

Peter nogmaals bedankt.
Zeker mooi het forum. Elkaar helpen dat is belangrijk.
Zou ook in het normale analoge leven iets vaker mogen gebeuren.

Ik ben nog steeds op zoek.
Helaas past de stabilo die ik van Peter ontvangen heb niet. Heb nu wel een voorbeeld wat ik uitvergroten kan.:)
Nu nog de juiste maten.
Is er iemand die de maten van zijn DG door kan geven.
Als ik de hoogte van het roer weet met de daarbij behorende stabilo maat dan moet ik er uit kunnen komen.

Ik heb een DG300 van MPX. Vliegt geweldig trouwens. Ik weet niet of de maten ongeveer gelijk zijn. Die van mij heeft een spanwijdte van 3,8m. Cockpitkap onlangs nieuw gekocht in Duitsland

Ik vermoed dat er in elke vleugel een vlakstaal verlijmd is. Die steek je in die messing bussen. In het schroefgat in die stalen beugelconstruktie draai je een schroef/bout die aan het uiteinde (niet de kant van de kop, maar het schroefdraafeinde) heel licht bol en glad is gemaakt. Als je die aandraait pers je die 2 vlakstalen vast. Het rammelt er dan niet zomaar meer uit, maar kan bij een hardere landing toch wat slippen en daardoor erger voorkomen.

Dat andere ding is veroedelijk iets voor de aan/uit-schakelaar.
Dat oogje steekt uit de romp, en een van die 2 'pennetjes' valt waarschijnlijk in een gaatje in de knop van de schuifschakelaar. Vroeguh een zeer gangbare construktie.

Dirk.

Het klopt wat Dirk schrijft ,
zie de tekening . Deze is van een ASW 22 van Multiplex 4 meter span en lijkt veel op jou zwever.
De bovenste en onderste boutjes zijn om het geheel net los/vast tegen elkaar aan te draaien
En de middelste zet druk op het messing zo ook tegen het "hulsje"( nr 6 )aan de achterzijde waardoor de messing "koker profielen"samen gedrukt worden tegen het vlak staal wat in de vleugels zit.
Draai het nooit aan zonder dat de vleugels bevestigd zijn . Want dan vervormen ze en krijg je het vlak staal er niet of zeer moeilijk meer erin
groet,
Joop
20151129_120558.jpg

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Het is nu drie jaar later en de DG600 staat nog altijd te wachten tot ze weer mag vliegen. Zonde!

Ik heb mijn hobby modelvliegen beëindigt omdat ik laatste jaren fanatiek ben in het besturen van de fullscale zweefvliegtuigen.

Maar de 600 verdient een nieuwe eigenaar. Een eigenaar die er goed voor zal zorgen. Vandaar dat ik de kist te koop aanbied.

http://link.marktplaats.nl/m1034996746

Heb je interesse in de 600? Reageer dan even via marktplaats en niet via het forum.

Groeten Steven

Zo, de DG600 is bijna klaar.
Onno en ik hebben een stabilo weten te scoren op een open dag van de vliegclub in Haaren. Past perfect en lijkt het goede formaat te hebben.
Verder heb ik er gisteren een sleepkoppeling ingebouwd.
De eigenaar dient alleen nog een ontvanger en batterij te plaatsen, uit te wegen en in te vliegen, wat een service :yes:!!
We gaan even uit van een CoG van 78mm vanaf de voorlijst, ik las ook berichten van 85mm maar laten we maar even op safe starten.
full
full

Laatst bewerkt:
Ik heb deze nog van Multiplex.

Arriba Multiplex 013.jpg

phoca_thumb_l_mario_nadolski_arriba.jpg

Arriba Arriba !!

(Al veel lachend geroepen op de club voor hij opgesleept wordt :rofl:)

Foto''s zijn van het internet, de mijne heeft sleepkoppeling en geen remkleppen. Maar vliegen.. wauw :) het is eigenlijk "een kleine versie van het oude Alpina model."

(Vandaag met 4bft nog 70min op de teller gezet na de sleep.. en nee wij hebben geen helling ;) )

Net ietsje kleiner dan de dg600, 3m40, 3kg alles in. (Bewust geen remkleppen in, wou hem zo licht mogelijk houden om goed te thermieken.. missie geslaagd :) )

Heb nog een mpx/tangent flamingo ook, die gaat altijd mee de helling op.. vliegt ook super.

In elk geval, multiplex wist hoe ze zwevers moesten maken.

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: jve
Het erfstuk , de DG600 van onze voorzitter, heeft gevlogen. Wat een prachtige kist en hij vliegt nog zoals 25 jaren geleden.

Na 25 jaar op zolder te hebben gelegen en wat knutselwerk was het dan eindelijk zover. Met een geweldige easy sleep van SRS waarbij de DG600 heel relaxed er achter bleef hangen was de kist zo op hoogte. Een paar klikjes op de trim en daar ging ie. Geweldige vlucht en de kist blijft maar vliegen. Helaas was het wat later in de vond daardoor hebben we geen thermiek meer gevonden maar ik geloof zeker dat deze makkelijk boven blijft.
Zelf ok nog even met deze kist gevlogen en vlieg zeer strak. Het landen is rekening houden met een wat langer traject, spoilers werken prima maar remmen niet enorm af. Hier wordt nog veel plezier aan beleefd. Filmpje volgt.

Back