Een tijdje geleden ergens al laten vallen dat ik bezig was met het maken van een multiplex eazystar, in balsa.
Na een kwartiertje in fireworks te hebben geklad, de schets uitgeprint uitgeknipt op balsa geprikt en vervolgens uitgesneden, standaard procedure dus.
Het kladje heb ik nog digitaal, maar het is echt een kladje, geen bouwtekening. (kan ik sturen, roep maar)
De onderkant erbij gemaakt, de nerf in de breedte van het vliegtuig, dus plankje in stukjes snijden en weer verlijmen.
De onderkant (bodem) van het vliegtuig laten toe- en aflopen bij de neus.
Bodem goed op een bouwplank vastprikken, ivm kromtrekken, en de 2 romp-zijkanten vastlijmen, ik heb overal witte houtlijm voor gebruikt, gaat prima.
Aandachtpuntjes:
motor ipv domp juist een paar graden omhoog gericht
rechtsstelling niet nodig (heb ik niet gedaan en tvliegt recht)
kleine uitslagen, motor blaast recht over roeren, erg gevoelig.
Het is een hoogdekker, maar rugvlucht gaat makkelijk door hoge plaatsting van de motor
GEEN gunther prop, maar 6x3 graupner nylon brandstof prop, minder ampjes, en meer statische trek(duw)kracht, duidelijk te merken in loops/stall turns e.d.
2 konions als accu, 2s1p, met goudcontacten rechtstreeks gesoldeerd. (90 gram, 7.4 volt, 1100 mah)
Model blank gelakt, misschien komt er nog een kleurtje over.
Hieronder de fotos, kdenk dat alles wel duidelijk is verder. :roll:
En de maiden flight:
Om het zwaartepunt goed te krijgen heb ik bij gebrek aan beter de reservebatterijen van de digitale camera in de neus moeten stoppen, daar sta je dan met je lekker lichte lithium cellen :evil: moet dus nog iets aan gedaan worden.
Groeten!
Tim Broeke
AKA Monkey
Na een kwartiertje in fireworks te hebben geklad, de schets uitgeprint uitgeknipt op balsa geprikt en vervolgens uitgesneden, standaard procedure dus.
Het kladje heb ik nog digitaal, maar het is echt een kladje, geen bouwtekening. (kan ik sturen, roep maar)
De onderkant erbij gemaakt, de nerf in de breedte van het vliegtuig, dus plankje in stukjes snijden en weer verlijmen.
De onderkant (bodem) van het vliegtuig laten toe- en aflopen bij de neus.
Bodem goed op een bouwplank vastprikken, ivm kromtrekken, en de 2 romp-zijkanten vastlijmen, ik heb overal witte houtlijm voor gebruikt, gaat prima.
Aandachtpuntjes:
motor ipv domp juist een paar graden omhoog gericht
rechtsstelling niet nodig (heb ik niet gedaan en tvliegt recht)
kleine uitslagen, motor blaast recht over roeren, erg gevoelig.
Het is een hoogdekker, maar rugvlucht gaat makkelijk door hoge plaatsting van de motor
GEEN gunther prop, maar 6x3 graupner nylon brandstof prop, minder ampjes, en meer statische trek(duw)kracht, duidelijk te merken in loops/stall turns e.d.
2 konions als accu, 2s1p, met goudcontacten rechtstreeks gesoldeerd. (90 gram, 7.4 volt, 1100 mah)
Model blank gelakt, misschien komt er nog een kleurtje over.
Hieronder de fotos, kdenk dat alles wel duidelijk is verder. :roll:

























En de maiden flight:
Om het zwaartepunt goed te krijgen heb ik bij gebrek aan beter de reservebatterijen van de digitale camera in de neus moeten stoppen, daar sta je dan met je lekker lichte lithium cellen :evil: moet dus nog iets aan gedaan worden.



Groeten!
Tim Broeke
AKA Monkey