Multiplex E.Z. Balsa variant.

Een tijdje geleden ergens al laten vallen dat ik bezig was met het maken van een multiplex eazystar, in balsa.

Na een kwartiertje in fireworks te hebben geklad, de schets uitgeprint uitgeknipt op balsa geprikt en vervolgens uitgesneden, standaard procedure dus.
Het kladje heb ik nog digitaal, maar het is echt een kladje, geen bouwtekening. (kan ik sturen, roep maar)
De onderkant erbij gemaakt, de nerf in de breedte van het vliegtuig, dus plankje in stukjes snijden en weer verlijmen.
De onderkant (bodem) van het vliegtuig laten toe- en aflopen bij de neus.

Bodem goed op een bouwplank vastprikken, ivm kromtrekken, en de 2 romp-zijkanten vastlijmen, ik heb overal witte houtlijm voor gebruikt, gaat prima.

Aandachtpuntjes:
motor ipv domp juist een paar graden omhoog gericht

rechtsstelling niet nodig (heb ik niet gedaan en tvliegt recht)

kleine uitslagen, motor blaast recht over roeren, erg gevoelig.

Het is een hoogdekker, maar rugvlucht gaat makkelijk door hoge plaatsting van de motor

GEEN gunther prop, maar 6x3 graupner nylon brandstof prop, minder ampjes, en meer statische trek(duw)kracht, duidelijk te merken in loops/stall turns e.d.

2 konions als accu, 2s1p, met goudcontacten rechtstreeks gesoldeerd. (90 gram, 7.4 volt, 1100 mah)

Model blank gelakt, misschien komt er nog een kleurtje over.

Hieronder de fotos, kdenk dat alles wel duidelijk is verder. :roll:

afb7611.jpg

afb7612.jpg

afb7613.jpg

afb7614.jpg

afb7615.jpg

afb7616.jpg

afb7617.jpg

afb7618.jpg

afb7619.jpg

afb7620.jpg

afb7621.jpg

afb7622.jpg

afb7623.jpg

afb7624.jpg

afb7625.jpg

afb7626.jpg

afb7627.jpg

afb7628.jpg

afb7629.jpg

afb7631.jpg

afb7632.jpg

afb7633.jpg

afb7635.jpg

afb7636.jpg

afb7637.jpg

En de maiden flight:
Om het zwaartepunt goed te krijgen heb ik bij gebrek aan beter de reservebatterijen van de digitale camera in de neus moeten stoppen, daar sta je dan met je lekker lichte lithium cellen :evil: moet dus nog iets aan gedaan worden.

afb7638.jpg

afb7639.jpg

afb7640.jpg

Groeten!
Tim Broeke
AKA Monkey

met elastiek vast? of word dat nog beter vast gezet want dat lijkt me niet erg handig als het motortje een btje warm word :) voorderest een mooi vliegtuigje tim

Gaaf Tim!

Kan je die servo's niet nog meer naar voren monteren?
Wat is het totale gewicht?

Ja de motor zit idd met twee elastiekjes vast, de motor word door de vrij lichte prop niet heel warm en word erg goed gekoeld... :lol:
motor iig nog nooit warm gevoeld. (edit, 2 pakketjes achter elkaar volgas opgevlogen, nu voelde de motor warmpjes, maar zeker niet heet)

servos kunnen evt wel naar voren, maar dat vond ik teveel gepiel, dus maar zo gedaan. Ook zal dat niet zoveel schelen, 2 penlites in de neus was zelfs nog niet genoeg, was nog steeds achterlijk.
Ik denk dat ik de vleugel een cm naar achter plaats, of een nieuwe, bredere vleugel maak.
Gewogen, exact 450 gram, zonder de 2 penlites :lol:

Groete!

Tim

@Monkey
dat ziet er goed uit ik heb nog niet alle foto,s gezien duurt lang via tel lijn
en ook niet zwaar nu nog de servo,s naar voren en klaar
groeten wiebe

daar sta je dan met je lekker lichte lithium cellen :twisted: moet dus nog iets aan gedaan worden.

2 pakketten paralell, 2 keer zoveel vliegtijd en je zwaartepunt goed.

Gerard, daar heb ik inderdaad aan gedacht, maar dan word het net te zwaar naar mijn mening, ik wil ook nog lekker kunnen zweven. 540 gram... kan best, maar lichter is beter..

De vleugel is nu 2 cm naar achter geplaats, vanmiddag eens kijken hoe het nu vliegt.

Hiervoor wel wat hout moeten wegsnijden en bijplakken, dus dat word opnieuw lakken. Nu vind ik het er leuk uitzien, zo blank gelakt, maar omdat de romp een flink oppervlakte heeft, is er veel ruimte voor een mooie beschildering, zo zat ik te denken om dit onschuldig ogende kistje te beschilderen zoals dit in oorlogen gebeurd, bijvoorbeeld met tanden/ogen. Op internet naar wat leuke ideetjes gezocht, en kwam de therm nose-art tegen. Hier verder op gezocht, en omdat ik toch opniew moet lakken, kan ik net zo goed de hele romp een kleurtje geven, met een evt. tekening. Dit is wat ik zo tegen kwam, iemand nog leuke ideën, of fotos van modelbouvliegtuigen die op deze manier een mooie romp hebben gekregen?

Groeten
Tim Broeke

http://users.erols.com/mtlong/korea.html

http://www.airventure.de/nose-art.htm

p40.jpg

Zoals ik in de vorige post zei, de vleugel is een stukje naar achter geplaatst, en het zwaartepunt ligt nu een stuk beter. Vanmiddag gevlogen met deze wijziging, maar omdat het flink waaide niet echt lekker kunnen vliegen. Toch een gezellige middag gehad met Xiro die langs was gekomen, en nu ook gaat beginnen met het prachtige modelvliegen 8) .

Groeten
Tim

foootoootje

afb7710.jpg

tja.... was een geslaagde middag tim :D het gras was alleen een beetje te hoog :P

idd, in een erg lage loop met EZ balsa raakte die het gras :lol:
EZ plofte precies aan het einde van de loop plat in het gras. 8)
----

Zoals gerard al voorstelde, heb ik vandaag toch maar een kabeltje gesoldeerd om 2 pakketjes 2s parallel te schakelen.
Met een accu van 2x2p in de neus, en het zwaartepunt nu naar mijn idee veel te ver naar voren(1.5 cm van voorlijst vleugel) toch maar, met een flinke trim UP de EZ balsa de lucht in gesmeten..... en het onverwachte gebeurde, kistje vloog met een lichte stijghoek en kleine afwijking naar links weg... en bleef dit doen. Naar rechts bijgetrimt, en het vloog beter dan ooit! reageerde nog steeds even heerlijk op de roeren, rolls loops alles mogelijk, en met half gas nog stijgen 8O . Als de Multiplex eazystar vliegt als deze nu vliegt, is het idd een fantastisch beginnerstoestel, maar heeft toch genoeg power om loops te trekken en al dat soort ongein, dus ook voor gevorderden een heerlijk funkistje.
Na een half uur vliegen('s avonds) met de nu 2200 mah accu maar gestopt omdat ik geen reet meer zag. Thuis de accu's bijgeladen... ging zon 750 mah per accu bij! dus accu zeker nog niet leeg.

SUPERKISTJE! Aanrader voor zelfbouw modelvlieg beginners.
Ik zal morgen, als het weer meezit een stukje filmen, en hier posten.

Groeten
Tim Broeke

Ps, ondertussen begonnen aan een v2 van de ez-balsa. (kort) verslagje volgt, evenals uitgewerkte bouwtekening, van romp en vleugel voor geinteresseerden. (v2 wat wijzigingen, langere staart, servos in neus tegen "plafon" :wink: en een nieuwe vleugel, 1.40 span.

hopen dat die nog beter vliegt hé :P kijken of die van mij (iets korter) ook goed vliegt :D

Problemen met zwaartepunt opgelost, 2s2p in de neus, 2200 mah, lang en heerlijk vliegen

Natuurlijk vandaag dat filmpje gemaakt! 8) 1 hand vliegen, 1 hand filmen.... int begin ff wenne.... maar toch niet verkeerd, wel continu volgas.... :twisted:

filmpje staat ondertussen ergens op www.aerial-photography.tk

ghehe.... paar loopings gedaan cker met volgas wil dat wel... kwam ook goed hard voorbij

Elastiekjes zijn geen lang leven beschoren (UV licht, temperatuur). Motor vastmaken met twee tie-wrap bandjes. Siliconeslang tussen tie-wrap bandjes en motor.

owowowow ik kom net trug van vliegen... slecht nieuws... de gebruikte vleugel van een hlgtje die ik op de ez had gezet, begaf het in een duikvlucht.

Zondezonde, maar hier ff kort wat er mis ging

heerlijk aan het vliegen (nog nix mis), met dat zwaardere pakket, model in ronden van 200 meter getrimt tot op een hoogte van zon 80 meter, kramp in mn nek vant omhoog kijken, dus naar benee.... ik geef down, kistje komt lekker naar beneden, propellor begint heerlijk op toeren te komen, de lift begint het te winnen van het hoogteroer, model wil weer omhoog, ik geef meer down... tot hoogt van zon 30 meter, langzaam minder up geven minder minder .... om het model niet te overbelasten.. toch breekt de vleugel..... midden door.... romp vliegt nog lekker onbestuurbaar, in dezelfde duikhoek een eind door, en boort zich in het lange gras, daarna in de grond. vleugelhelft komt neer...

En wat leren we hiervan? geen gillende duikvluchten meer maken met een hlg vleugel. 8)

afb7922.jpg

dit is wat ik bij elkaar mocht rapen :cry: hoewel ik er helemaal niet triest om ben, v2 is nl net droog, en die gaat morgen dus al de lucht in :D hoewel hij niet blij is om te zien wat er met zn broertje is gebeurd :twisted:

Groeten
Tim broeke

zwaartepunt verbeterd en grotere vleugel moet je niet vergeten he :P

Vleugel van de v2 is ook af(body ook)... wachten op windstil weer voor de maiden, waarschijnlijk vanavond

2 helften aan elkaar lijmen
afb8206.jpg

en bespannen..
afb8207.jpg

Groeten,
Tim Broeke

afb8280.jpg

Maiden, wat bewogen, opgooien en foto maken tegelijk... :roll:

Roeren heb ik gemaakt van 1.5 mm balsa, zonder verstevigingen, bleek te dun te zijn, met de luchtstroom er recht overheen. roeren flapperden af en toe, snel gas uit en landen. Waarom zo dunne roeren zou je zeggen?
verkeerde gewichtsbesparing om het zwaartepunt toch wat meer naar voren te krijgen. Huidige roeren worden vervangen door 3mm met vuren verstevigingen, dan zullen we zien. Echter, de vakantie is voorbij, dus zo snel zal dat niet gaan.

Kistje vloog, zonder het geflapper, op +- 20% gas al netjes en heel rustig, eeuwig bovenblijven met 2s2p... zweverige eigenschappen, vliegt niet zo snel als de v1, die in vergelijking met dit kistje een racer is. Evt filmpje/tekening volgt als de roeren succesvol zijn vervangen.

Back