Multiplex Easy Glider / Electric

• Topicstarter Topicstarter branko
  • Startdatum Startdatum
Maarten Engelhardt zei:
Ikzelf wil daar de Spacescooter bestellen, in plaats van €59 slechts voor €46... wil ik wel even weten wat de verzendkosten zijn natuurlijk :!:

'K zal ze even mailen
:offtopic:

Kreeg antwoord dat de Spacescooter helemaal niet meer leverbaar was :| :?:

Branko,

Inderdaad zijn ze daar wat goedkoper, alleen het bestellen bij Staufenbiel lijkt me wat eenvoudiger, vooral het betalen. Ik heb geen ervaring met geld overschrijven naar Duitsland.
Ik wil nu de complete set met servo's en regelaar gemonteerd bestellen. En daarbij de Graupner MX12. Ik vraag me wel af of de combinatie multiplex servo met Graupner ontvanger past.

Gr Rien.

Vrijdagavond heb ik de EG in elkaar gezet en gisteren zijn er een paar kleurtjes aan toegevoegd. Het geheel heb ik met 600 schuurpapier eenbeetje gladder gemaakt, vervolgens gespoten. Nu is het wachten op een beetje geschiktweer voor de eerste vlucht:

Vers van de pers, de restanten van de stickers liggen nog op de tafel.
Jelle toont het resultaat, het is de bedoeling dat hij met dit model zijn eerste vluchtjes gaat maken:
IMG_0420_small.jpg

Hier laat Lisa de onderkant zien en probeert
Jelle zelf ook al vast te vliegen:
IMG_0421_small.jpg

Ik zat net nog even te bladeren in de bouwbeschrijving van de EG en kwam daar de beschrijving voor de sleepkoppeling (met hook en loop tape, nu weet ik "eindelijk " wat klitteband in het engels is) tegen.

Heeft iemand dat al op die manier geprobeerd?!

Als ik het goed begrijp plak je een stukje klitteband tape op de romp. Aan het einde van de sleeplijn ook een stukje klit. Aan elkaar klitten en slepen maar. Om los te koppelen gewoon flink up en een bocht dan laat de klit vanzelf los....

ben erg benieuwd naar de ervaringen.

Ik heb afgelopen weekend mijn in Duitsland bestelde Easy Glider/Space Scooter brushless upgrade set van Multiplex binnengekregen. Gisteren avond heb ik de nieuwe set met dit heel erg rustige en warme weer uitgeprobeerd.

De set bestaat uit een BL400/6 motor, drievoudig kogelgelagerde gearbox, Multicont BL27 regelaar en een 11x8 klapprop (compleet).
De set is een dropin, dus hij past zonder aanpassing zo in de bestaande ruimte. Alleen de motor is een fractie korter.
Ook het gewicht van motor, gearbox plus regelaar is ongeveer gelijk aan die van de standaard aandrijving.

Oh ja, de prop ziet er een stuk beter uit, omdat deze veel netter aanligt op de romp. En wat is 'ie groot!

Al bij de eerste vlucht bleek de EG een flink ander vliegtuig geworden te zijn. Dat is pas klimmen! Ik heb geen vergelijk met andere brushless sets in de EG, maar met de standaard setup is het zeker niet meer te vergelijken.
Voor de hoogte, waar ik normaal een minuut of twee nodig had, heb ik nu nog maar een halve minuut nodig.

Met de standaard motor met 2 cellen 2000mAh Lipo kon ik ongeveer 14 minuten volgas vliegen en daarbij een keer of 7 tot flinke hoogte stijgen.
Nu met de nieuwe setup, maar met dezelfde accu is de volgas motorlooptijd terug gevallen tot een minuut of 6, maar daarbij kan ik wel en keer of 12 naar dezelfde hoogte stijgen!

Anders gezegd, met half gas zal ik ongeveer evenveel motorlooptijd hebben, maar kan ik wel veel meer hoogte bereiken.

Verder is het geluid ook iets aangenamer.

De onderdelen zien er goed uit. De meenemer is van metaal. Alleen het schroefje van de spinner was niet passend, maar daar had ik gelukkig zelf nog een goede liggen.

Een dure investering, maar wederom ben ik erg blij met een brushless motor.

Branko.

Aangezien ik me Robbe Ranger kapot gevlogen heb (reageerde als een natte dweil en had zeer weinig motor vermogen...en opeens een paal van rechts) ben ik nu heel druk op zoek naar een nieuwe zwever.
Me oog is gevallen op de Easy Glider Electric na diverse positieve berichten van een hoop mensen hier.
Maar is er normaal te stijgen met de standaart motor ? Ook met een beetje wind ?
Zit erg te twijvelen om de set in Duitsland te bestellen, me duits is echt bagger en heb 0,0 ervaring met duiste online-winkels.
Iemand een aanrader ?

@branko,
Waar heb je de set gekocht ?

En zijn er nog andere mensen die ervaring hebben met de upgrade set van multiplex ?
Is er misschien een direct drive brushless motor van een ander merk die zonder teveel poespas past met klapprop ?

René

Ik vlieg hem met de standaard motor en standaard prop.
Je kunt niet als een idioot omhoog maar het tuft rustig rond.
Om wat te raggen even wat hoogte winnen en dan aanduiken.
Leuk om dan loopings te draaien die eindigen op een halve meter boven de grond :lol:
Op 2s 1500.
Heb hem gehaald bij Hangar modelbouw in kampen compleet met ingebouwde servo's en regelaar :D

Bichler verkoopt hem in duitsland voor 169,- rr en voor 79,- leeg.
Redelijk goede service en vooruit betalen.
Porto kosten zullen tussen de 8 en 15 euro liggen daar afhankelijk van het gewicht e.d.

http://www.modellbau-bichler.com/pr...=5287&osCsid=2a8c83d68f08b9a310d55c69c30ce61b

Klein verslagje hier:
http://www.rcvliegen.nl/?page=68

Dus er is wel redelijk mee te klimmen.
Bij die kit, wat zitten er dan voor servo's en regelaar in ?
Als het allemaal knap is (en een knappe prijs) is dit misschien wel interressant.
Ik ga dus ook even bij Bichler kijken.
Ik zat te kijken op Ebay en daar stonden er diverse van 129 of 139 euro inc. regelaar en servo's. (bij een winkel)
Ik ben alleen een beetje bang dat ze er "goedkoop" spul in drukken bij de RR versie, of valt dat wel mee ?

De servo's zijn zeer netjes ! Had ik eigenlijk niet verwacht.
Nette regelaar ook.
Dus elke RR versie wordt hier mee geleverd begrijp ik dus ?
Kijk dat het niet de power heeft van brushless is mee te leven, maar me robbe ranger had gewoon geen power om omhoog te komen...en daar baalde ik heel erg van.
Vandaar dat ik een beetje voorzichtig ben met borstelmotors.

De rr versie wordt daar idd mee geleverd.
Mooi hoor de servo's zitten er standaard al in en de regelaar ook.
In een avondje heb je hem gewoon klaar en ingesteld.
Heb zelf ook een ranger gehad met speed 600 (wat was dat ook al weer )
Bij die ranger kon je niet direct gaan stijgen maar moest ik altijd eerst een paar rondjes tegen stall aan vliegen om op gang te komen.
Deze stijgt gewoon netjes door.

Deze kist vliegt iets sneller en laat zich lekker vlot sturen. Zal binnenkort een filmpje maken en op het web plaatsen.

Hoi René,

Met de standaard aandrijving is het redelijk klimmen, maar je moet het dan wel echt zien als een zwever met hulpmotor. Met een beetje tegenwind gaat het klimmen juist nog wat beter, alleen kom je nauwelijks vooruit.

Dat is met de brushless kit wel anders, maar daar moet je wel de redelijk hoge prijs voor over hebben.
Zelf heb ik een jaar met plezier in de standaard uitvoering gevlogen en ben pas net op de brushless overgestapt.

Ik heb de brushless set op een Duitse webwinkel gekocht:

http://www.ruemo-gfk.de/

Easy Glider electric, bouwkit: 69,50 Euro
Easy Glider electric RR set: 149,90 Euro
Verzekerde verzending 16,80 Euro

Ik heb betaald door voorruitbetaling (ik ben nog niet zo happig op credit card betalingen via internet).

Bij vragen per email kreeg ik steeds snel antwoord en de spullen zijn snel en netjes verpakt opgestuurd. Ik ben erg tevreden over de afhandeling bij deze winkel.

Een andere site die ook erg goedkoop is, maar waar ik verder geen ervaring mee heb (alleen email contact en dat was ook snel):

http://www.hobbydirekt.de/

Easy Glider electric, bouwkit: 64,95 Euro
Easy Glider electric RR set: 146,95 Euro
Verzekerde verzending iets van 9 Euro

Maar waar je hem ook koopt, de EG electric is sowieso een hele grote aanrader!

Als je nog vragen hebt (over de Duitstalige site bijvoorbeeld) dan hoor ik het wel!

Succes,

Branko.

Hoi Branko,

Hoe heet dat brushless setje voor de EG, en wat kost deze?
Ik kan hem op die eerste Duitse site niet vinden.
Ook ik ben wel erg warm aan het lopen voor een EG met brushless aandrijving. Ook leuk voor in de vakantie om te hellingvliegen.

Zo, mijn Easyglider-electric is af.

Een goede 8 uur werk...

Aandrijving : Typhoon 6/3D met 8x4,5 klapprop.
1100mah lipo. 3x 10 grams tower pro, en een Hitec hs 81 op de hoogte.
Totaalgewicht 760 gram zonder stickers en meer schilderwerk dan het kapje wat zwart gemaakt is....

Hopelijk vanavond de maiden....
Ben benieuwt naar wat de 6/3D laat zien aan power...
Als het weer zo wordt als gister zal dat genieten worden....

Nou inderdaad, ik ben ook wel benieuwd wat die 6/3d gaat doen.
Als het allemaal een beetje meezit bestel ik mijn EG electric met een weekje of 2 :D

@branko,
Heb even zitten snuffelen op die duiste sites maar dat gaat wel lukken !
Nog bedankt.

De maiden is goed gegaan...

De Easyglider steeg mooi op op de 6/3D. Stijghoek iets van 20 a 30 graden gok ik zo. Geen topprestaties, maar daar had ik dit toestel ook niet op gemaakt.... Bochten gingen mooi op rol en richting. en landen gaat best kort, zelfs zonder spoilers. Ik lande de tweede keer binnen de 10 meter van de draad, was korter als ik voor mogelijk had gehouden.

Voor mijn gevoel mag het zwaartepunt ietsje naar voren, hoe is dat bij de andere gebruikers?

Na drie keer opgooien moest ik helaas alweer weg, maar alle drie de starts op een 1100mah 3S lipotje. Best een stom gezicht dat miniscule pakketje in een 1,8m kist...

Hopelijk vanavond meer vluchtjes...

Net de Easy Glider Electric besteld bij hobbydirekt.
Heb geen RTR besteld, het was wel heel aantrekkelijk maar ik heb nog een borstel regelaar liggen die erin past.
De servo's bestel ik bij ACW, moet nog even kijken welke er mooi inpassen.

Pffff.....nu het besteld is kan ik niet wachten tot het binnen is...(heb ik nou altijd :D )

Edit:

Zit even te kijken naar servo's, maar de servo's die geleverd worden in de RTR versie zijn de MPX Nano (8 gr. en 13 Ncm sterk)
en de Tiny (17 gr. en 29 Ncm sterk)
Is het nodig om zulke "sterke" servo's te plaatsen (die tiny bijv.) of kan het ook met iets minder ?
Zo niet, zou een W-150 Power dan wel voldoen op de hoogte en het roer ?
Op de rolroeren, moeten daar ook sterke servo's in of kan ik af met een simpel GWS NARO+ BB servootje ?
Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel krachten er op een easyglider vrijkomen in de lucht,vandaar de vraag over de servo's.

Ik heb inmiddels 1 hoogteroerservo kapot.
Achteraf blijk het hoogteroer te 'zwaar' te scharnieren.
Na iets meer inkepen van de elapor op het scharnier met een scherp mes, bewoog het al een stuk lichter. Hierna geen problemen meer gehad...

Rene, bij mij zijn ook HS55 servo's gesneuveld op de rolroeren. Sterkere servo's kosten meestal niets meer en die grammen extra heeft de EasyGlider helemaal geen last van. Ik heb dus de gaten opgeruimd en meer degelijke servo's geplaatst.

Back