Multiplex Easystar kopen of niet?

Hallo,

Ik sta op het punt om te beginnen met het modelvliegen, na wat grappige ervaringen met de x-wing van Blokker idd.

Nadat ik wat ben gaan informeren bij een plaatselijke modelvliegclub zat ik toch nog met een paar vragen.

De één zegt, neem een Multiplex Easystar en de andere zegt weer, doe dat vooral niet maar begin meteen met een benzine motor. Dit zou makkelijker te vliegen zijn en later zou het voor minder problemen zorgen als ik zou omschakelen.

Nu mijn vraag....

Wat moet ik kopen??? Ik wil het liefst aan het begin nog niet al teveel uitgeven en als het even kan moet het vliegtuig nog stevig in elkaar zitten ook.

Ik heb geen zin om na mijn eerste vlucht al met plakband te moeten werken :lol:

Wat voor mij ook een rol speelt is de simpelheid van het toestel. Ik ben niet iemand die uren aan het bouwen is om iets in elkaar te krijgen, dus simpelheid is geboden!

So, what shoud I buy :?:

Alvast bedankt!

mpx4192.jpg
 
Ik zal zelf voor de Easystar gaan.
Lees het grote topic over dit toestel maar eens door.
Ik zelf heb hem ook gehaald en morgen ga ik de eerste vlucht ermee maken.
Het bouwen is eenvoudig en duidelijk uitgelegd.
 
Als je bij een club onder begleiding van een instructeur gaat vliegen, en je wil later doorgaan met verbrandingsmotoren, dan kan je beter een arf brandstof trainer aanschaffen.

Anders de easystar
 
Als je bij een club begint en zei leggen de keuze bij jou of je met een brandstof trainer (charter oid) of de easy star begint zou ik daar goed over nadenken.

Weet je zeker dat je "ooit" (mist het vliegen je bevalt natuurlijk) brandstof wilt gaan vliegen dan zou ik eerder een brandstof trainer kiezen.
Heb je behoorlijk wat intresse in de electro takt van het vliegen en zie je nu al de voordelen van electro, dan kun je zeer goed voor de easystar gaan. (hoewel een magister oid ook een goed electro beginners kistje is maar er gaat maar weinig boven de easy star.)
Opzig ben je nu niet veel verder, dus ik zal even mijn begin in het vliegen met je delen.

Ik zag wat gevlieg op een beus en het leek me leuk, dus iemand aangesproken en die werkte bij 2brothers rc en een paar weken later daar met mijn vader heen gegaan en een komplete brandstof trainer gekocht .
Paar weken later naar een club gegaan en ook het vliegtuig mee genomen, (wat zeten er een fouten in zeg) maar daar leren vliegen onder begelijding, en het ging grootendeels goed.
Toen mijn eerste electro, een trainertje: de piper alles drin pakket en daar heel wat mee gevlogen en gerepareerd, en ik zag dat het allenmaal wel erg makkelijk ging met zoon electromotor.
Ik kon zelfs in het park gaan vliegen, wat ik eerder als onmogenlijk zag.
Nu ben ik 100%verslaafd electro vlieger maar ik heb mijn brandstof vliegtuig nog wel, verkopen vind ik tot nu toe nog zonde.
maar ik koop nooit meer een brandstof motor.
Toch ben ik blij dat ik met brandstof ben begonnen, heb ik tenminste allenbij mogen proberen, anders blijft er altijd de vraag, hoe zou dat geweest zijn...

Ik hoop dat je iets uit deze ervaring van een aantal jaar geleden kan halen.

Nando.
 
Bedankt voor de info jongens, het lijkt er inderdaad toch wel op dat het voor mij de Easystar gaat worden.

Ik moet toegeven dat het mij nog steeds het makkelijkst in onderhoud lijkt. Voor mij gaat het vooral om het vliegen zelf, dat mijn vliegtuig dan zonodig op een accu vliegt ipv benzine dat boeit mij niks. Zoals ik het nu kan beoordelen zou mijn volgende kist er ook gewoon opvliegen.

Wat ik mij nog wel afvraag, krijg je een bericht van je zender wanneer de accu bijna leeg is, of moet ik zelf de tijd bijhouden (stopwatch)?
 
frankelfert zei:
Wat ik mij nog wel afvraag, krijg je een bericht van je zender wanneer de accu bijna leeg is, of moet ik zelf de tijd bijhouden (stopwatch)?

De nieuwe vliegregelaars (snelheidsregelaars) bezitten een schakeling die de motor uitschakelt, als de accu leeg begint te raken. Er is dan nog voldoende spanning in de accu om het (zweef)vliegtuig al zwevend een veilige landing te laten maken.

Na verloop van tijd leer je zelf wel inschatten hoe lang je op 1 acculading kunt vliegen.

En hoe beter je leert vliegen des te langer zal je met een accu kunnen vliegen (minder volgas vliegen en meer zweven)
 
Er van uit gaand dat je met de standaart 400 motor vliegt:
Ik vloog met een 7.4 lipo 3000mah 45 min.
Als ik echt ging raggen was het 35 min.
Let wel...zweven deed ik nooit.
Doe je dit wel kan je de vliegtijd enorm verlengen.
 
ik vind wel dat je beter leert vliegen als je een gewone trainer koopt. of dat nou electro of brandstof is.
Een easy star vliegt heel anders dan een normale trainer.

Peter
 
Kan ik in principe straks niet gewoon de meeste onderdelen (accu, motor kristal) omzetten naar een eventuele andere elektrokist?

Ik ga er zelf vanuit dat dit voor mij namelijk wel een blijvende hobby is, maar ik wil graag aan het begin zoveel mogelijk vlieguurtjes maken op een "veilige" goedkope manier, dus niet dat ik iedere keer weer een nieuwe kist moet kopen omdat ik hem kapot gecrasht.

Deze multiplex leek mij zeer veilig voor een beginner, toch?
 
Kan ik in principe straks niet gewoon de meeste onderdelen (accu, motor kristal) omzetten naar een eventuele andere elektrokist?


Ja, in principe kun je onderdelen hergebruiken, echter in de praktijk zul
je zien dat je dat niet doet.

Je koopt dan een ander vliegtuig, groter, beter, sneller etc...
Je zult zien dat daar net een groter motortje in moet, andere regelaar.
En dan nog het emotionele aspect... zonde om vliegtuigje te slopen.
vloog toch zooo goed.
Het is ook gewoon leuk ook meerdere vliegklare modellen te hebben.

Ik hergebruik alleen onderdelen wanneer het vliegtuig echt niet meer is te
repareren.


Deze multiplex leek mij zeer veilig voor een beginner, toch?

Da's relatief...maar overleg maar met instructeur van je vliegclub.
Volgens mij kun je er best mee beginnnen.




Johan
 
Ja...alles is weer overzetbaar.
Dit heb ik nu ook gedaan met mijn EZ.
Servo's en ontvanger er uit (regelaar had ik nog) en alles in de Spacescooter.
Zodoende hoefde ik voor een ander vliegtuig maar 60,- te betalen.
Alleen de kosten van het toestel zelf.

Wat betreft het slopen van je oude toestel.
Als jij je onderdelen zo bevestigd tdat ze nog verwijderd kunnen worden wordt er weinig gesloopt hoor.

Wat Peter zegt vind ik wel de moeite van het overwegen waard.
Ik zelf heb maar met 2 toestellen gevlogen maar volgens mij is de EZ bijna te gemakkelijk.
Dus hiermee gelijk je laatste vraag beantwoordend..ja..erg veilig voor beginners.
Maar ook de EZ kan je nog kapot vliegen hoor ;)

Mvrgr.Melvin
 
en vergeet niet.. en easystar is relatief licht.. en met een beetje wind vliegt ie al niet echt fijn meer.
Een gewone motor trainer heeft daar veel minder last van.
 
Weet iemand een richtprijs als ik de multiplex easystar koop (losse onderdelen, alles bij 1 winkel + een MX-12 zender)?

Ik heb geen flauw idee wat ik namelijk allemaal precies nodig heb aan onderdelen...
 
Bijvoorbeeld het volgende volgens prijslijst www.hoellein.com , een Duitse winkel gespecialiseerd in elektrovliegen:

Multiplex Easystar: 59 euri (staat bij elektrozwevers?)
Graupner MX-12 losse zender: 85 euri
Schulze Alpha 535 ontvanger 43 euri
2 Multiplex Tiny-S servo's samen 42 euri
Kontronik Rondo 400 motorregelaar 21 euri
Graupner Ultramat 12 lader 65 (euri) of de Ultramat 10 (59 euri) als je ook vanaf 220V wilt kunnen laden

Komt nog een accupakket bij (lipo?)
Ik ken de Easystar niet goed genoeg om te weten welk accupakket het meest geschikt is maar zo zit je rond de 300 euri
 
Frank, heb je al wat gekocht?
Het beste advies voordat je iets koopt is er toch eerst even aan 'proeven'.
In dit geval vraag op de club van je keuze of je (begeleid) eens mag proberen om met een gewone trainer en de easystar te proberen.
Zoals Peter al probeerde duidelijk te maken, de easystar is een heel beperkt toestel. Als je een beetje talent hebt en inspiratie hebt om met deze hobby door te gaan ben je in twee weekeinden door de easystar heen.
 
Ik heb gehoord dat je binnen een dag met een Easy Star leert vliegen.
Met andere trainers kan dat weken en soms maanden duren.
Dan vraag ik me af; waar heb je langer plezier van ?
Ik ben bang dat je op een Easy Star snel uitgekeken bent.
 
dat snap ik soms niet waarom moet iets moeilijk zijn om leuk te zijn? ik bedoel maar als het vliegt is het voor mij mooi het hoeft toch niet je uiterste concentratie te kosten om hem vliegend te houden? het is niet alsof ze moeilijk te vliegen vliegtuigen gaan maken omdat het anders niet leuk meer is :?
 
Ik ben inderdaad bij zo'n club geweest (sta inmiddels ingeschreven), maar daar hadden meerdere mensen mij dit toestel aangeraden om mee te beginnen.

Ik moet zelf toegeven dat ik tot nu toe zelf de x-twin nog steeds erg leuk vind om mee te vliegen, dus ik vermoed dat ik die lol ook wel een maand of 2 kan vast houden met de Easystar.

Daarna zal ik inderdaad wel gaan uitkijken naar een ander model
 
Back
Top