multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een lipo bewaar je 40 tot 60% volgeladen. Leeg is niet goed, als de spanning nog wat verder zakt, komt ie onder de kritieke grens en is je lipo naar de haaien (eventueel nog wel te redden zoals theo aangeeft, maar aan te raden is het niet). Vol is ook niet goed, bij een temperatuurstijging gaat de spanning stijgen en gaat de lipo overladen kunnen geraken, dat is veel erger dan te ver ontladen. Blijft over: ergens tussenin, dus de laatste vlucht kort houden of maar voor een deel weer opladen.

En spanning nu en dan controleren, ligt dat rond de nominale spanning (11.1 volt voor 3 cellen) dan is dat prima. Je zult zien dat de ontlading minimaal is, heb hier een 4 cel pack al een half jaar liggen zonder noemenswaardige ontlading.

Bedankt voor jullie adviesen, heb ik nog een vraagje.....

Hoe meet ik de spanning van de lipo, kan ik daarvoor een gewone mulitmeter voor gebruiken (en de spanning meten door contact te maken met de stekkertjes?)

Met een multimeter rechtstreeks meten aan de stekkers is mogelijk, let wel op dat de afgelezen spanning niet geweldig nauwkeurig is, als de batterij van je multimeter een beetje leeg aan het geraken is, kan ie nog al eens afwijken.

Ik weet niet welke lader je gebruikt, maar een beetje computerlader heeft een display waarop je de spanning van de accu netjes kunt aflezen, voor, tijdens en na het laden.

Huibert zei:
Het verschil zit in de meegeleverde zender. De eerste heeft een 3 kanaals zender de tweede een 4 kanaals. De 3 kanaals is wel heel erg beperkt met mogelijkheden voor een volgend model. Wanneer je er iets meer geld voor (over) hebt is de aanschaf van de RR versie het overwegen waard. Kun je zelf een voor jou passende zender uitzoeken, komt dan nog wel je vliegaccu en lader bij.

Beste,
Bedankt voor het antwoord
maar is dit niet de 4 kanaals versie?

Nee, dat is ook een 3 kanaals uitvoering.
Als RTF pakket krijg je volgens mij altijd een 3 kanaals zender (althans, op de sites waar ik op gekeken heb).

Bij http://www.verspaget.nl/ heb ik de 2.4 GHz Futaba zender/ontvanger gekocht voor €149 (excl batt pack).
Werkt fantastisch!

morgoth924 zei:
Met een multimeter rechtstreeks meten aan de stekkers is mogelijk, let wel op dat de afgelezen spanning niet geweldig nauwkeurig is, als de batterij van je multimeter een beetje leeg aan het geraken is, kan ie nog al eens afwijken.

Ik weet niet welke lader je gebruikt, maar een beetje computerlader heeft een display waarop je de spanning van de accu netjes kunt aflezen, voor, tijdens en na het laden.

Ik heb de ultramat 14 van Graupner, op het display kun je zien wat het voltage is tijdens het laden, dus even aansluiten op de lader geeft een naukeurigere meetwaarde dan met een multimeter. Bedankt voor de tip.

Hallo,

ik heb ook een Futaba T6ex gekocht bij Verspaget.
binnen 2 dagen in huis!!
de regelaar aangesloten en het geheel werkt. :lol:
er zit wel een duitse/engelse handleiding bij. :(
het is mijn eerste zender die je kan programmeren en ik begrijp er dan ook eigelijk niet veel/niets van. :?:
er zitten blijkbaar een hoop mogelijkheden op de zender

iemand ervaring en een beetje uitleg wat de mogelijkheden zijn?

kan je b.v. de Throttle andersom laten werken zodat "gas" geven naar boven is?

tevens is het zo dat als ik de zender eerder uitzet dan de easystar de motor op volle toeren begint te draaien :?

graag jullie reactie

Eric1962 zei:
tevens is het zo dat als ik de zender eerder uitzet dan de easystar de motor op volle toeren begint te draaien :?

graag jullie reactie

Altijd eerst je vliegtuig uitzetten en dan pas je zender !

En andersom moet je altijd eerst de zender aanzetten en dan pas je vliegtuig

Had ik ook.
In het menu kanaal 3 (= gas) op reverse zetten.
Dan is ook je ontvanger ge-reversed.
Dus dan is ook als je je zender uit zet, je gas uit.
Succes!

[/quote]Beste,
Bedankt voor het antwoord
maar is dit niet de 4 kanaals versie?[/quote]
Voorzover ik het kan controleren moet daar de 4kanaals zender bij zitten. Stel de vraag anders voor de zekerheid bij Natterer, e-mail?

vandaag mijn easystar opgeblazen :cry: :cry:

ik sloot de lipo accu aan en deze begon spontaan te branden.

ik heb geen idee wat ik mis deed.

ik had de electronica alvorens de installatie getest en die werkte probleemloos.

gebruikte materialen:
jamara LI power 480HSBB motor
2x servo multiplex tiny s
regelaar robbe 819 lipo
accu flightpower evo lite 3S1P 11,1V
ontvanger robbe R606FS (zit standaard bij zender T6EXP 2.4ghz

alle onderdelen excl. de motor zijn onbruikbaar geworden. :cry:

maak eens een foto van de onderdelen hoe je ze hebt aangesloten. Ergens op dit forum heb ik jou al eens gezegd dat die jamara pro 480 hsbb lipower motor niet geschikt is voor een 3 cellen pakket. Daarnaast geef je alleen aan het voltage en het cellen aantal van de lipo, maar niet van het amperage. Ik ben bang dat je regelaar ook de stroom van de motor niet aan kon. Wie heeft je die spullen aangeraden?

Maar zoals je het nu schrijft lijkt het erop dat je de plus en min verwisseld hebt bij het aansluiten van de accu op de regelaar en dat toen de regelaar als eerste is doorgebrand waardoor er kortsluiting kwam op de draden van de lipo en deze door die kortsluiting ook overbelast is geraakt en hierdoor in brand is gevlogen.

ff een vraagje m.b.t. de eaystar, ik zit eraan te denken om er drijvers onder te zetten, zou de 480 dan ook genoeg power leveren met ene 3s lipo??

Theo ,

hierbij de specificaties.
tevens kunnen de aansluitingen alleen maar goed gezeten hebben i.v.m. de stekkers (male-female)

jamara LI power 480HSBB motor
2x servo multiplex tiny s
regelaar robbe 819 lipo
accu flightpower evo lite 3S1P 11,1V 2200MAH
ontvanger robbe R606FS (zit standaard bij zender T6EXP 2.4ghz

de spullen heb ik allemaal gekocht bij RC brothers in bussum.
zij hebben dit ook samengesteld

foto's wordt een beetje lastig het geheel is verkoold

bedankt voor je reactie

Mvgr.

Eric

Je zegt dat de aansluitingen alleen maar goed gezeten kunnen hebben, maar heb je dat ook na gemeten. Zo gebruik ik als aansluiting goudstekkers en dan altijd Pa plus en Ma min op de accu, terwijl mijn oudere clubgenoten vrijwel allemaal alles net andersom hebben, die hebben ma de plus en pa de min. Wij kunnen dus nooit iets uitwisselen om snel iets te controleren.

Ik was laatst ook enkele "nieuwe" accupacks aan het voorzien van de door mij gebruikte stekkers en had me bij een setje toch vergist en de plus en min verkeerd om aan de stekkers vast gemaakt. Gelukkig merkte ik het nog op tijd voordat ik alles aansloot op een regelaar. Ik merkte het met laden, een van mijn laders gaf aan dat de accu verkeerd om was aangesloten. Toen pas ben ik alles gaan nameten en die lader had verdorie gelijk.

Daarnaast is die Jamara PRO 480 HS met of zonder BB Niet geschikt voor een 3s lipo pakket of je moet een wel heel klein propje erop zetten. Ik gebruik hem in een pylonracer met een 2s pakket en een 4,75x4,75 camspeedprop en dan draait hij ruim 15000 toeren en verbruikt ruim 15 ampere (effe zo uit mijn blote kop). Je kan je dan dus best wel indenken hoeveel ampere die motor trekt op 3 lipo's en een guntherprop of vergelijkbaar. Daarnaast kan jou regelaar 19 ampere verwerken en kortstondig 40 ampere (dit is iets van 1 of 2 seconden)

Je ziet als er ook maar 1 ding niet goed is dan kan dat al gelijk nare gevolgen hebben. ik zou toch eens met de resten als je die tenminste nog niet hebt weggegooit naar de winkelier gaan om eens te kijken wat hij zelf ervan vind.

theo,

bedankt voor je snelle reactie :wink:

ik heb/had de originele propeller erop zitten
bij het "proef draaien dus enkele minuten ging alles nog goed.
ik heb toen het geheel vast gemonteerd met dubbelzijdig tape in het vliegtuig en de accu met de bijgeleverde klittenband

de stekker verbinding is maar op één manier mogelijk
bij het koppelen ging het na enkele minuten mis daarna rook en de accu brandde direct uit gepaard met veel rook :cry:
tevens verbrande de ontvanger.

ik denk dat mijn volgende easystar een rtf wordt zodat het niet fout kan gaan.

mvgr.

Eric

ik neem aan dat je spul zoals servo's en ontvanger nog wel goed zijn?? dan hoef je echt geen rtf te kopen. gewoon een losse met de componenten die je nodig hebt is veel goedkoper.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back