multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hier zie je ook mooi hoe de ez's worden opgegooid (maar dan met een dikke brushless). Ze worden ligt omhoog geworpen, aan de stijl te zien is dat de juiste manier omdat beide ez's op precies dezelfde wijze weggaan.
Voordeel van iets omhoog gooien is dat je genoeg tijd hebt om je zender 'vast' te pakken.

 
Hallo met Willem

Ik had nog geen antdwoord op de vraag van gisteren van Reezer gezien:


Ik ben van plan het onderstaande aan te schaffen:

-Easy star (ARF)PERMAX 400/6V motor zit hierin
-ultimat 16 lader incl balancer
-Fubatu 6 kanaals FF6-T-6 EX4 2,4 GHZ (met korte antenne) incl. (mode 1? of mode 2? wil dit zeggen gas links of rechts?)
4 Futaba S 3003 servo's
ontvanger accu 650 ma.
zender accu 750 ma.
lader met laadkabels

De Ultimat lader heb je pas nodig als je later Lipo's koopt.
Je vergeet de regelaar (ik heb een Multiplex X8 voor brushed motoren)
Zender is goed, mode 1 is gas rechts, mode 2 is gas links, om te bouwen in 5 minuten bij Futaba.
Je hebt maar 2 servo's nodig, maar wel een maatje kleiner!!!
Als je regelaar een BEC heeft (battery eliminating circuit) heb je geen ontvanger accu nodig.
Zender accu een NiMH nemen, geen Nicad, is wel iets duurder maar heeft 2 maal zoveel capaciteit.
Als aandrijfaccu's adviseer in de NiMh 1000 Mah, 7 cellen voor beginner, 8 cellen iets meer ervaren.
Een Brushless of Lipo's is niet nodig voor dit kistje.
Alleen als je bijvoorbeeld langer als 30 minuten wil vliegen (wat je als beginner niet wil!)
Brusless = dure motor + dure regelaar (al valt leveren vanuit Hong kong best mee)
Lipo = dure accu + dure lader (koop een lader met een equalizer, een simpele lader zonder heeft mij al een lipo gekost).
Ik heb geen ervaring met de 400 motor op Lipo maar 2S = 7,2 volt lijkt mij weinig en 3S = 11 volt net weer teveel.

Wat betreft starten:
Als je de easystar goed uitgetrimt en zwaartepunt goed hebt (accu helemaal voorin met klitteband vast) zal hij met half gas (beetje afhankelijk van je accu) rustig en stabiel klimmen uit zichzelf.
gooi hem rustig recht vooruit vanaf schouderhoogte, hij zal iets zakken, snelheid maken en gaan klimmen.
ik gooi gewoon met mijn rechterhand en heb alle tijd om de zender met 2 handen te pakken en te beginnen met sturen.
Als beginner niet starten met vol gas, natuurlijk maakt hij sneller hoogte maar je moet meer en sneller sturen!

Groeten Willem
 
2 cel lipo is goed bruikbaar, omdat de spanning iets minder inzakt dan bij nimh cellen heb je net een iets hoger vermogen. Heb het zo een tijdje op de Space scooter gehad en was toch iets beter.
 
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren men eerste vlucht gemaakt. Ik heb geen hulp gekregen van iemand en heb gewoon het risico genomen om zo te vliegen.
Ik had eerst wat bang maar heb het dan toch gewaagd. Het was een vlotte start en heb 5 min gevlogen en dan enkele keren proberen te landen. Het is allemaal zonder problemen gegaan tot plots de motor uitviel. Battery plat. Ik heb men EZ dus al zwevend aan de grond moeten zetten en door omstandigheden was de landing wat hard.

Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om een soort van beveiliging te plaatsen dat een signaal geeft als de bat bijna leeg is?
 
Vliegen op een timer wordt vaak gedaan. Als je weet dat je met een goed opgeladen accu 10 minuten kan doen dan zet je hem na 8 minuten aan de grond. Vaak hebben regelaars ook een beveiliging die het motorvermogen afknijpen als de accu leeg raakt.

Als je motor dan uitvalt dan laat je hem rustig naar beneden zweven met je gas dicht, bij de landing kan je dan eventueel een beetje gas gebruiken als het nodig is omdat de regelaar wat reserve inbouwt.

Welke regelaar zit er in je EZ? Wat voor accu gebruik je?

Nog een tip, als je de EZ lekker hebt vliegen, doe je gas dan regelmatig dicht of in ieder geval een flink eind terug. De EZ vliegt met heel weinig gas zodat je toch een flink aantal minuten in de lucht kan blijven.

Als de neus van de EZ een beetje krom of ingedeukt is dan kan je dit met heet water redelijk goed weer herstellen. Gewoon water koken in de waterkoker en over de grkreukte delen gieten. Het schuim zet weer uit en komt weer recht te staan. Wees niet bang dat het schuim kapot gaat ofzo, perfect te repareren. Het kan ook boven een kokende waterkoker en dan lekker door de stoom Ducttape zal na verloop van tijd ook een goede vriend van je EZ kunnen worden ;)
 
Laatst bewerkt:
Nog een tip, als je de EZ lekker hebt vliegen, doe je gas dan regelmatig dicht of in ieder geval een flink eind terug. De EZ vliegt met heel weinig gas zodat je toch een flink aantal minuten in de lucht kan blijven.

Klopt, zo doe ik het ook.
Ik ben net gaan vliegen met de EasyStar en kan ongeveer 30 min. vliegen met een 7 cellen nimh 1400 mah accu, hier zijn dan ook stukken volgas en loopings mee getrokken, dus 40 minuten zou haalbaar moeten zijn, denk ik.

grts

niels
 
Als de neus van de EZ een beetje krom of ingedeukt is dan kan je dit met heet water redelijk goed weer herstellen. Gewoon water koken in de waterkoker en over de grkreukte delen gieten. Het schuim zet weer uit en komt weer recht te staan. Wees niet bang dat het schuim kapot gaat ofzo, perfect te repareren. Het kan ook boven een kokende waterkoker en dan lekker door de stoom Ducttape zal na verloop van tijd ook een goede vriend van je EZ kunnen worden ;)

Tip als aanvulling op bovenstaande: door het kokend water/stoom krijgt je EZ een 'bobbeltjes-huid'. Je kan met de bolle kant van een (pol)lepel deze bobbeltjes eenvoudig gladstrijken direct na de hitte-behandeling.
 
Vliegen op een timer wordt vaak gedaan. Als je weet dat je met een goed opgeladen accu 10 minuten kan doen dan zet je hem na 8 minuten aan de grond. Vaak hebben regelaars ook een beveiliging die het motorvermogen afknijpen als de accu leeg raakt.

Als je motor dan uitvalt dan laat je hem rustig naar beneden zweven met je gas dicht, bij de landing kan je dan eventueel een beetje gas gebruiken als het nodig is omdat de regelaar wat reserve inbouwt.

Welke regelaar zit er in je EZ? Wat voor accu gebruik je?

Nog een tip, als je de EZ lekker hebt vliegen, doe je gas dan regelmatig dicht of in ieder geval een flink eind terug. De EZ vliegt met heel weinig gas zodat je toch een flink aantal minuten in de lucht kan blijven.

Als de neus van de EZ een beetje krom of ingedeukt is dan kan je dit met heet water redelijk goed weer herstellen. Gewoon water koken in de waterkoker en over de grkreukte delen gieten. Het schuim zet weer uit en komt weer recht te staan. Wees niet bang dat het schuim kapot gaat ofzo, perfect te repareren. Het kan ook boven een kokende waterkoker en dan lekker door de stoom halen. De ontstane bubbeltjes kan je gewoon gladstrijken met een lepel. Ducttape zal na verloop van tijd ook een goede vriend van je EZ kunnen worden ;)

Grappig, ik had dat ook getikt maar is na een backspace actie weer weggevallen.
 
Ik ben ook net terug uit het park.
Gisteren een gebruikte Easystar gekocht en vandaag de eerste loopings gevlogen :p
Hij vliegt inderdaad het makkelijkst met 2/3 gas omhoog en dan op 1/3 gas "cruisen" (vloog met 7 cellen Nicad 500 Mah)
toen was de accu plotseling leeg en door een windvlaag kwam ik in een boom terecht.
De easystar viel op zijn staart uit de boom, scheurtje in het hoogteroer (scharnier stukje los)
Ik denk dat ik er ter versterking een stukje folie uit een floppy disk inzet, en weer lijm met UHU por.
Ca of Epoxy lijkt mij minder geschikt voor het scharnier omdat het flexibel moet blijven.

Ik moet de accu's nog goed uitzoeken en testen.
Ik vloog nu met een oude Nicad 500 Mah en dat is erg weinig.
de accu heeft wel het goede gewicht voor het zwaartepunt, circa 160 gram.
Ik heb met dit gewicht dan keus uit:
NiMh 7 a 8 cel 1800 Mah
Lipo 2S 3600 Mah
Dubbele vliegtijd met de Lipo maar wel een andere regelaar nodig (uitschakelen voor de Lipo onderspanning heeft!).

Ik heb ook nog een vraagje voor de stekkers.
Ik heb de easystar gebruikt gekocht met accu's en regelaar.
De stekkerverbinding van de accu is "JST" zie foto.

1115349e1aee4d82e9.jpg
[/IMG]

Ik ken deze stekkertjes goed maar ze lijken mij vrij klein voor de accu van de easystar, je trekt toch wel meer als 5 Amp denk ik.
Wat is jullie ervaring?

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Willem,

Ik zou andere stekkertjes gebruiken hoor, ik gebruik die JST stekkertjes enkel op mijn indoor shocks. Gewoon vervangen door deans connectoren of andere, zeker als je een zwaardere accu gaat aanschaffen.

grts

niels
 
Vliegen op een timer wordt vaak gedaan. Als je weet dat je met een goed opgeladen accu 10 minuten kan doen dan zet je hem na 8 minuten aan de grond. Vaak hebben regelaars ook een beveiliging die het motorvermogen afknijpen als de accu leeg raakt.

Als je motor dan uitvalt dan laat je hem rustig naar beneden zweven met je gas dicht, bij de landing kan je dan eventueel een beetje gas gebruiken als het nodig is omdat de regelaar wat reserve inbouwt.

Welke regelaar zit er in je EZ? Wat voor accu gebruik je?

Nog een tip, als je de EZ lekker hebt vliegen, doe je gas dan regelmatig dicht of in ieder geval een flink eind terug. De EZ vliegt met heel weinig gas zodat je toch een flink aantal minuten in de lucht kan blijven.

Als de neus van de EZ een beetje krom of ingedeukt is dan kan je dit met heet water redelijk goed weer herstellen. Gewoon water koken in de waterkoker en over de grkreukte delen gieten. Het schuim zet weer uit en komt weer recht te staan. Wees niet bang dat het schuim kapot gaat ofzo, perfect te repareren. Het kan ook boven een kokende waterkoker en dan lekker door de stoom Ducttape zal na verloop van tijd ook een goede vriend van je EZ kunnen worden ;)


Men accu is een permabatt NiMh 6Cellen 1500mAh.
De regelaar :MULTIcont X-16

Ik heb nog een vraagje over het opladen van men accu. Mijn lader is een Ultramat 10 en ik stel de stroom in op 1500mA en spanning 10mV/C (zo heeft de verkoper het me verteld) maar ik heb op de accu gelezen: Standard charge 140mA / Quick charge 1400mA.
Als ik het goed begrijp ga ik dus met de instellingen van hierboven Snelladen maar heeft dit invloed op de levensduur van de accu? want het in niet altijd nodig dat de accu snel is opgeladen.
Dan nog een laatste vraagje over de lader: waarvoor staat de C bij 10mV/C?


Ik ben vandaag weer gaan vliegen en heb toch een 20 min gevlogen. Natuurlijk regelmatig de motor af gezet en laten zweven maar toch ook soms volgas om loopings te maken.
Voor het repareren hoop ik dat ik jullie tips niet te snel zal nodig hebben :) maar alvast bedankt.

Mijn nonkel heeft ook een EZ gekocht en is er vandaag zwaar met gecrashed. De neus is afgebroken iets voor de vleugel, Vleugel gedeukt en antenne van de ontvanger over.




Ohja voor ik het vergeet: Bedankt allamaal voor de snelle reacties :worship:
 
Ik heb nog een vraagje over het opladen van men accu. Mijn lader is een Ultramat 10 en ik stel de stroom in op 1500mA en spanning 10mV/C (zo heeft de verkoper het me verteld) maar ik heb op de accu gelezen: Standard charge 140mA / Quick charge 1400mA.
Als ik het goed begrijp ga ik dus met de instellingen van hierboven Snelladen maar heeft dit invloed op de levensduur van de accu? want het in niet altijd nodig dat de accu snel is opgeladen.

Ik heb dezelfde accu's, alleen heb ik 7 en 8 cellen 1400 mah.
Mijn lader is een ultramat 8 en ik laad mijn accu's op 500 mah(kan niet lager). Je accu's laden op 1500 mah verkort idd de levensduur (aanzienlijk). Als je de tijd hebt zou ik je accu's op 140/150 mah laden... En als je de tijd niet hebt, dan moet je daaruit leren dat je vroeger moet beginnen laden of een extra accu aanschaffen :p.

PS : als je een nieuwe/extra accu aanschaft zou ik een 7 of 8 cellen kopen...
Dan nog een laatste vraagje over de lader: waarvoor staat de C bij 10mV/C?

Dit is de delta peak, ik stel deze in op 5mV/C.
Verder heb ik hier geen kennis over mss kan iemand anders dit verduidelijken, anders staat het ook wel in de handleiding van je lader.

grts

niels
 
Dit is de delta peak, ik stel deze in op 5mV/C.
Verder heb ik hier geen kennis over mss kan iemand anders dit verduidelijken, anders staat het ook wel in de handleiding van je lader.

Ik heb het gevonden op het forum. Volgende keer eerst de zoekfunctie gebruiken voordat ik een vraag stel :oops:



DE DELTA PEAK AFSLAGSPANNING INSTELLEN


Bij sommige laders kun je uitsluitend kiezen tussen NiCd en NiMH. De lader zoekt dan zelf uit bij hoeveel milliVolt per cel de lader afslaat.
Bij andere laders moet je zelf het aantal milliVolts instellen. Ook hier is de instelling weer afhankelijk van het accutype en van het merk, dus ook hier geven we wat richtwaarden.
Bij NiMH-accu's beginnen met 5 mV per cel. Bij NiCd-accu's beginnen met 15 mV per cel.
Met name de eerste keren, dat accu's worden geladen, moet men in de gaten houden dat de afslag op tijd komt. Uiteraard moet men ook alle volgende keren in de buurt blijven tijdens het laden, maar dan heeft men meestentijds de juiste instelwaarden al gevonden. Bij een correcte afslag worden de accu's aan het eind van de lading handwarm (circa 40 graden Celcius). Als de lader regelmatig te vroeg afslaat, stelt men het aantal milliVolts wat hoger in. Bij NiMH wordt dit dan bijvoorbeeld 7 mV.
 
10mV/C betekent 10 millivolt per Cel. Dit id de deltapiek afslag voor je lader. 10mV vind ik aan de hoge kant, begin maar eens op 5mV.

Als je een NiMh (maar oon NiCad) accu laadt dan stijgt de spanning. Vlak voor de accu vol is stijgt de spanning nog wat sterker en daarna daalt hij iets. Dat dalen van de spanning registreert de lader en met bv 7 cellen zal de lader afslaan als de spanning na de "piek" in jouw geval 70mV gedaalt is ten opzichte van de hoogste spanning. Dit noemt men de Delta Piek. Dan is de accu vol. Meestal is hij dan hand warm geworden.

Met een langzaam lader werk je met een constante lage stroom waarbij de accu dus min of meer langzaam wordt vol gedruppeld.

Volgens de theorie levert een accu die snel wordt ontladen wat meer vermogen als hij ook snel wordt geladen. Twee voorbeelden:

In de racerij (met rc auto's) worden de accu's met hoge stromen geladen omdat ze dan wat meer power hebben, zeker aan het begin.

Accuutjes in een afstandsbediening gaan vaak erg lang mee omdat deze langzaam worden ontladen, deze moet je dus ook langzaam weer laden.
 
Ik vlieg met 2S lipo's en gebruik die stekkertjes. Heb geen problemen gemerkt. Worden niet warm of niets.
 
Zo uit mijn hoofd zijn deze stekkers geschikt voor 3-5A maximaal. Dus niet geschikt voor de EZ met een LiPo, zelfs de standaard motor trek wel iets meer dan die 5A. Ik zeg niet dat het niet kan maar je zit buiten de specificaties van de connector te werken.
 
Hallo met Willem

Ik had nog geen antdwoord op de vraag van gisteren van Reezer gezien:


Ik ben van plan het onderstaande aan te schaffen:

-Easy star (ARF)PERMAX 400/6V motor zit hierin
-ultimat 16 lader incl balancer
-Fubatu 6 kanaals FF6-T-6 EX4 2,4 GHZ (met korte antenne) incl. (mode 1? of mode 2? wil dit zeggen gas links of rechts?)
4 Futaba S 3003 servo's
ontvanger accu 650 ma.
zender accu 750 ma.
lader met laadkabels

De Ultimat lader heb je pas nodig als je later Lipo's koopt.
Je vergeet de regelaar (ik heb een Multiplex X8 voor brushed motoren)
Zender is goed, mode 1 is gas rechts, mode 2 is gas links, om te bouwen in 5 minuten bij Futaba.
Je hebt maar 2 servo's nodig, maar wel een maatje kleiner!!!
Als je regelaar een BEC heeft (battery eliminating circuit) heb je geen ontvanger accu nodig.
Zender accu een NiMH nemen, geen Nicad, is wel iets duurder maar heeft 2 maal zoveel capaciteit.
Als aandrijfaccu's adviseer in de NiMh 1000 Mah, 7 cellen voor beginner, 8 cellen iets meer ervaren.
Een Brushless of Lipo's is niet nodig voor dit kistje.
Alleen als je bijvoorbeeld langer als 30 minuten wil vliegen (wat je als beginner niet wil!)
Brusless = dure motor + dure regelaar (al valt leveren vanuit Hong kong best mee)
Lipo = dure accu + dure lader (koop een lader met een equalizer, een simpele lader zonder heeft mij al een lipo gekost).
Ik heb geen ervaring met de 400 motor op Lipo maar 2S = 7,2 volt lijkt mij weinig en 3S = 11 volt net weer teveel.

Wat betreft starten:
Als je de easystar goed uitgetrimt en zwaartepunt goed hebt (accu helemaal voorin met klitteband vast) zal hij met half gas (beetje afhankelijk van je accu) rustig en stabiel klimmen uit zichzelf.
gooi hem rustig recht vooruit vanaf schouderhoogte, hij zal iets zakken, snelheid maken en gaan klimmen.
ik gooi gewoon met mijn rechterhand en heb alle tijd om de zender met 2 handen te pakken en te beginnen met sturen.
Als beginner niet starten met vol gas, natuurlijk maakt hij sneller hoogte maar je moet meer en sneller sturen!

Groeten Willem

Ik schaf meteen een lader aan waarmee ik dan later dmv balancer ook lipo kan laden. dan zit ik meteen goed
Verder zal ik niet meteen starten op lipo want NiMH is veel goedkoper.
Die regelaar dat is pure beveiliging voor overbelasting?
Is de zender makkelijk te voorzien van een timer?
En de bijbehorende servo's voor wat voor modelbouw zijn deze te gebruiken?

Ik kan niet wachten tot het zover is haha
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top