multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Allereerst, ik ben een beginner op dit vlak. Ik heb vorige week dit aangeschaft:

- Easystar
- Robbe zender T4EXA + bijhorende ontvanger
- 2 microservo's (lichtblauw)
- Graupner Speed 400 plus (motor+regelaar)

Ik heb draai nu alles op een accu van 7.2Volt met 1000mA. Dit gaat goed en het vliegt prima. Echter is mijn vraag nu: De regelaar, en dus ook de motor, kan 11,1V aan. Dus als ik nu 9 cellen ipv 6 cellen van 1,2V 1000mA gebruik, dan zou ie harder moeten vliegen toch?

Kan ik ook nog iets doen met de prop? Er zit nu de originele op. Kan ik deze vervangen door een andere waardoor hij sneller vliegt, of is dit slecht voor de motor?
 
Als eerste, waarom heb je die speed 400 plus erbij gekocht? bij de easysttar hoort een motor te zitten.

De regelaar kan dat zeer zeker wel aan, maar of de motor dat aankan is nog maar de vraag. Als het een speed 400 6 volt is dan is die zo op als je die op 9 cellen gaat stoken, een 7,2 volt motor kan dit wel hebben.

Als prop zou ik toch gewoon bij die originele Guntherprop blijven, dit is zo ongeveer de beste prop voor deze doeleinden.
 
Verbunt zei:
Allereerst, ik ben een beginner op dit vlak. Ik heb vorige week dit aangeschaft:
Dus als ik nu 9 cellen ipv 6 cellen van 1,2V 1000mA gebruik, dan zou ie harder moeten vliegen toch?

Kan ik ook nog iets doen met de prop? Er zit nu de originele op. Kan ik deze vervangen door een andere waardoor hij sneller vliegt, of is dit slecht voor de motor?

Harder, harder, harder.
Voor snelheid heb je het verkeerde vliegtuig gekocht.
Heb je hem al eens rechtop in de grond laten landen, en vond je toen nog dat-ie niet snel genoeg ging?
Ok, serieus: Je kunt er een cel bij doen (wel solderen he). Volgens mij vliegt de meerderheid hem met iets meer dan 7.2V.
3 Cellen erbij zou echter wel eens veel teveel kunnen zijn voor de standaard motor.
De prop is een beperking: Voor een grotere prop zit de staart in de weg.
 
Er werd me aangeraden om de Gunther prop te vervangen door een Graupner Cam Speed prop 5,5x4,3 (14x11 cm). Motor is de standaard Speed 400 met accu Sanyo 6 cellen 1700 mAh NC. Zou de Cam Speed prop beter presteren? Wat gebruiken jullie?
 
vroeger met men speed 400 8cellen pakket had ik er ook die cam op met een alu spinner en het geeft inderdaad beter performance ja.

grts
 
Ja harder, harder, harder !! :) Als hij harder KAN, heb ik wat meer variatie in mijn snelheidsregeling. Ik heb graag wat reserve..... :wink: Ik heb het vliegtuig in eerste instantie gekocht als zwever, maar wat meer kracht op de moter is altijd fijn, toch?

Ik heb die speed 400 plus genomen omdat daarop de regelaar al zit gemonteerd, lekker makkelijk! En mijn inziens kan deze moter de maximale spanning van 11,1V ook aan. Zoniet, dan zou de regelaar alle extra spanning tot 11,1V omzetten in warmte = erg zonde toch!
 
Verbunt zei:
Ja harder, harder, harder !! :) Als hij harder KAN, heb ik wat meer variatie in mijn snelheidsregeling. Ik heb graag wat reserve..... :wink: Ik heb het vliegtuig in eerste instantie gekocht als zwever, maar wat meer kracht op de moter is altijd fijn, toch?

Ik heb die speed 400 plus genomen omdat daarop de regelaar al zit gemonteerd, lekker makkelijk! En mijn inziens kan deze moter de maximale spanning van 11,1V ook aan. Zoniet, dan zou de regelaar alle extra spanning tot 11,1V omzetten in warmte = erg zonde toch!

De extra spanning omzetten in warmte? Ik weet niet of het zo werkt... de regelaar stuurt pulsen naar de motor en die pulsen hebben de spanning die de accu geeft. Het is dus niet zo dat de spanning omlaag geregeld wordt; de motor draait op de spanning die de accu levert maar hij wordt 1000x per seconde aan en uitgezet.

Maar als je nu met 6 cellen vliegt is er zeker verbetering mogelijk!
Dat is waarschijnlijk de snelste en makkelijkste verbetering die je kunt maken.
Ik ben geen propspecialist maar een andere prop lijkt mij niet zoveel verschil te maken als je motor nog lang niet zo hard draait als hij zou kunnen.
Volgens motocalc kan de standaard Easystar prop een stuk harder draaien zonder stall; dat betekent dus dat je het beste de motor kunt opvoeren.
 
oke, dan....dat klinkt goed. Ik ga hem dan op 8 cellen laten vliegen (teminste proberen :) ). Heeft iemand nog opties met de prop?

Ik wil in de toekomst op LiPo accus vliegen, echter moet ik dan een andere lader gaan aanschaffen. In zo'n geval kan ik een 11,1V / 2A accu hanteren.
 
Heya ben nu bezig mn Easystar te bouwen alleen heb een vraagje. Samual zei dat ik er v an die goud plugjes bij moest doen voor vanaf de ESC naar de motor met 2 setjes dus.

Hoezo is dat nodig? Puur om die motor inc kabel af te koppelen?
 
nee geen stekkers naar de motor toe.
dit is alleen handig bij regelaars die je ook op andere vliegtuigen gebruikt of als je brushless motors heb maar zelfs dan is twee kabeltjes om solderen wijnig werk.
het is alleen maar weer een zwakke link in de stroom voorziening.
 
@marco, het probleem zit em juist dat de kabel van de esc naar de motor lang moet zijn, de motor ligt zeker een cm of 20 a 30 verder, dus je moet kabel toevoegen, de enige manier om dat netjes te doen is met goudcontactjes. als je twee kabels aan elkaar gaat solderen wordt het een knoeiboel, ik neem aan dat jij een easystar hebt aangezien dat je hier veel op respond, hoe zit dat dan bij jou?

ik zeg het je moet echt wel goudcontactjes gebruiken, is ook handig als je de esc ergens anders wilt steken ;)

greets
 
Ah dankje voor je antwoord. Kheb nog een vraag!

Hoe laad ik in hemelsnaam mn mx-12 op ! :D Hij zit vanuit de verpakking nog vol maar ik heb geen kabeltje of wat dan ook en er zit een wat vage aansluiting op? :(

Ah ik hoor zojuist dat die een lader nodig heeft die je apart moet bestellen .. je zou toch verwachten dattie erbij zat :(
 
samuel speltdoorn zei:
........dus je moet kabel toevoegen, de enige manier om dat netjes te doen is met goudcontactjes. als je twee kabels aan elkaar gaat solderen wordt het een knoeiboel.....

Dat kun je natuurlijk niet zomaar in het algemeen stellen.
 
samuel speltdoorn zei:
@marco, ik neem aan dat jij een easystar hebt aangezien dat je hier veel op respond, hoe zit dat dan bij jou?

ik zeg het je moet echt wel goudcontactjes gebruiken, is ook handig als je de esc ergens anders wilt steken ;)

greets

ik heb inderdaad een ez.
maar ik heb me regelaar gewoon vast gesoldeerd en vervolgens een kleine gleuf gemaakt waar de regelaar in zit zo dat die ook nog iets van koeling krijgt.
geef les met de ez en vlieg er zelf ook nog mee voor de fun.
dit alles op lipo 2s1p 2000mah met standaard motor.
en gunter prop dat ding heeft genoeg stuw kracht om in 2 minuuten op les/zweef hoogte te zitten. meer is niet nodig. en als je dan zweeft kun je dik 7 minuuten door zweven voor je beslist om te landen of weer te klimmen.
dat is natuurlijk afhankelijk van me leerling bij het les vliegen of als ik zelf vlieg van me eigen zin.

greetz marco
 
Marco,

Op welke hoogte begin jij met de afdaling (het zweven)?
Die 7 min is vrijwel zonder het gebruik van thermiekbellen, neem ik aan?
Op hoeveel Volt werken jouw LiPo accu's?
 
Verbunt zei:
oke, dan....dat klinkt goed. Ik ga hem dan op 8 cellen laten vliegen (teminste proberen :) ). Heeft iemand nog opties met de prop?

Ik wil in de toekomst op LiPo accus vliegen, echter moet ik dan een andere lader gaan aanschaffen. In zo'n geval kan ik een 11,1V / 2A accu hanteren.

Ja, voor Lipo heb je absoluut een lader nodig die speciaal voor Lipo's geschikt is.
Veel moderne laders kunnen zowel NiMH als NiCad als Lipo aan, en beschikken bovendien over moderne technieken om NiMH goed te laden (bijvoorbeeld delta-peak detectie).
Als je al een goede NiMH lader hebt kun je ook een specifieke lader kopen die alleen lipo ' doet'.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top