juul kabbas zei:
Hey ik ga me dinsdag ook een easystar halen, kben van plan deze te voorzien van de outrunner en 17a brushless setje. Hoe monteer ik nu het beste de motor en regelaar en welke prop gebruik ik het beste?
Kwastie het zwaartepunt op de juiste plek te krijgen, hoe en waar monteer ik dan het beste mijn lipo?
Motor:
Probeer het met de triplex motormount van Noah:
(op deze foto met een typhoon, maar zo kan je waarschijnlijk ook de outrunner monteren)
Regelaar:
De regelaar kan je gewoon over de romp heen laten lopen en de draden via de bovenkant de canopy in leiden. Zo wordt hij ook goed gekoeld.
Prop:
Als je met "de outrunner" de outrunner van RCtechnics bedoeld, bestel dan ook de 8*3.8 prop. Maar dan heb je een probleem: de prop raakt de staart.
Je hebt twee oplossingen: de prop inkorten of een stuk uit de staart snijden.
De prop inkorten is wat ik heb gedaan en het werkt prima, nog meer dan genoeg power, zorg alleen wel ervoor dat je precies evenveel aan beide kanten afsnijdt.
Als je perse de prop zo wil laten moet je de staart uitsnijden, hier heb ik geen ervaring mee, maar ik zou zeker wat versteviging in de staart maken (bv. een carbon buis) omdat je iets minder de helft weg zou moeten snijden.
Lipo:
Zorg dat je zware accu's hebt, minstens 150 gram (afhankelijk van het gewicht van andere onderdelen zoals servo's en ontvanger). Als je lichtere accu's gebruikt moet je waarschijnlijk ballast toevoegen om het zwaartepunt goed te krijgen, wat natuurlijk zonde is.
Waar je de lipo moet monteren? Gewoon ergens in de cockpit, beweeg hem heen en weer tot het zwaarte punt goed is en maak hem vast met dubbelzijdig tape. Gebruik niet het meegeleverde klitteband, die werkt na een tijdje niet goed meer en dan kan je het weer los gaan pulken.
Mijn project:
Ik heb de vleugels verstevigt met een carbon lat van 2*10 mm (een halve meter voor elke vleugel) en ik moet zeggen dat de vleugels echt keeeenker stijf zijn nu. Ik ga ook de stock glas-fiber buis vervangen door een langere carbon buis.
Verder heb ik de ailerons uitgesneden (40*4.5 cm) en bijbehorende servo's in de vleugel gelijmd.
Greetz, Ruudie