multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Misschien zenderaccu of ontvangeraccu leeg? En inderdaad, meeste ESC's hebben een failsafe, je moet 'm echter wel ingeschakeld hebben staan. Eventueel kun je een failsafe erbij kopen en tussen je ontvanger en ESC pluggen. Bij verlies van signaal wordt door de failsafe automatisch het gas wat teruggenomen en gaat je vliegtuig dalen of cirkeltjes vliegen (dalend weliswaar) - afhankelijk van het type failsafe.

Een esc met failsafe heb ik nog nooit gezien. Misschien in de autowereld, maar niet in de vliegwereld. Daar is het de ontvanger die dit moet regelen. Je hebt idd enkele losse versies die je in de auto tussen de ontvanger en de gas servo zet om het gas eruit te halen, maar dat werkt niet echt in een vliegtuig.

Als je al een vorm van storing had en je gaat dan weer vliegen zonder dit echt op gelost te hebben dan ben je het eigenlijk zelf schuld. Ook het wisselen van krsitallen is niet direct zeker dat de problemen weg zijn, als je iets wijzigt dan daarna weer een reikwijdte test voordat je gaat vliegen. Eigenlijk zou je dat elke vliegdag moeten doen voordat je gaat vliegen, maar dat doet niemand, ook ikke niet.

Toch is en blijft het lullig dat je model met de noorderzon is vertrokken. Ik mag toch hopen dat je naam en dergelijke in het model vermeld staat zodat eventueel mensen met schade door jou model contact met je kunnen opnemen, of anders de eerlijke vinders.

Misschien is een Locator een goede optie. Hoewel de reikwijdte beperkt is kan het toch een uitkomst bieden als je in de omgeving rondrijdt en het vliegtuig pprobeert te localiseren.

Gisteravond weer eens gevlogen. Vreemd genoeg de eerste twee vrije worpen dezelfde ellende als in het begin: de EZ trekt vreselijk naar rechts omhoog en is nauwelijks recht te krijgen. :evil: Uiteindelijk de ESC gereset en opnieuw ingesteld en vervolgens succesvol enkele minuten gevlogen (met een onhandige landing tussendoor). Ineens midden in de lucht trekt het rolroer vol omhoog, valt de motor stil en klaar. 8O Keurig netjes op z'n kop op de grond (gelukkig een hele zachte landing met in het zand 4 meter lang 3 strepen van de wingtips en de staart :lol:). Het enige wat de ESC nu nog doet is wild knipperen met het LEDje en af en toe een piepje. Niet meer te resetten of in te stellen. Ook op een andere accu/ontvanger geen teken van leven meer. :?

Verbazingwekkend genoeg is de standaard ESC in een RR-versie slechts 8 Ampère (Pico X-08) terwijl de Permax 400 na wat meten bij volle snelheid 10,5 Ampère trekt. Niet vreemd dat de ESC ermee gestopt is. :evil: In ieder geval nu een 30A ESC met ingebouwde LiPo-Saver besteld.

Na de crash van gisteravond (zie vorige post) is de prop-houder los gaan zitten op de as. Omdat dit een zelfknellende constructie is, krijg ik deze niet meer goed vast zonder hulpmiddelen. Wat is de makkelijkste/beste manier om de prop-houder weer vast te zetten? Ik dacht zelf aan een klein tie-wrap om de vier klauwtjes. Zodoende kan de prop-houder nog steeds zijn werk doen als prop-saver.

Tsjemig Niels, da's heftig. 8O :cry: Volgende keer een kaartje van één of andere ballonnenwedstrijd of prijsvraag eraan binden. Dan bellen ze vast wel als ze hem gevonden hebben. :? ;)

oeps ,das erg naar , het enige nadeel van je gegevens erin stoppen is dat je meteen de schade die je evt aanricht op de grond kunt betalen :lol:
bijv; auto rijd de sloot in na uitwijken voor EZ :oops:

ps ; vergeet me voor te stellen , ik behoor tot het clubje offroaders,rijders omg zaandam , maar ik vlieg de laatste meer dan dat ik met offroad auto's rijd:D
ik heb de EZ nu een paar weken ,prachtig spul ,en heb 1 vlucht gemaakt onder begeleiding van een instructeur ,en dat ging prima .
maar ben nu eerst nog aan het oefenen met een goedkoop zwevertje en de cessna .
nog tips voor de eerste vlucht alleen met de EZ ?
En de set is rtf ,is de zebra zender die erbij zit betrouwbaar genoeg ,en wat is zijn reikwijdte ?

nog tips voor de eerste vlucht alleen met de EZ ?
En de set is rtf ,is de zebra zender die erbij zit betrouwbaar genoeg ,en wat is zijn reikwijdte ?
Kom op man, gewoon doen. Je hebt gezien hoe het af kan lopen. :? :lol: Eigenlijk geen schade, anders dan ten gevolge van een defecte regelaar. En dat bleef beperkt tot een ingedeukt neusje wat vanmiddag weer boven de waterkoker helemaal goed gekomen is. ;) We blijven offroaders, dus een beetje zandhappen met je EZ is best OK. :cool:

We moeten volgende keer gewoon even op HoogTij een reikwijdte-test doen. Kunnen we mooi samen even doen. :yes:

Kom op man, gewoon doen. Je hebt gezien hoe het af kan lopen. :? :lol: Eigenlijk geen schade, anders dan ten gevolge van een defecte regelaar. En dat bleef beperkt tot een ingedeukt neusje wat vanmiddag weer boven de waterkoker helemaal goed gekomen is. ;) We blijven offroaders, dus een beetje zandhappen met je EZ is best OK. :cool:

We moeten volgende keer gewoon even op HoogTij een reikwijdte-test doen. Kunnen we mooi samen even doen. :yes:

gaan we doen , v/d week s'avonds een keer op hoogtij vliegen,is er ook wat minder wind ,voor ons beginners :)
wat betreft zand, het motortje v/d cessna begint ook al wat zanderig te worden,als je het geluid hoort wat er uit komt 8O , maar vliegt nog prima

Misschien nog meer liefhebbers om te komen vliegen? De locatie is industrieterrein HoogTij aan de Westzanerweg in Zaanstad (langs het Noordzeekanaal, Google Map).

Planning is woensdagavond 7 mei rond 20:00 uur. ;)

Vreemd genoeg de eerste twee vrije worpen dezelfde ellende als in het begin: de EZ trekt vreselijk naar rechts omhoog en is nauwelijks recht te krijgen.

Ik kwam er van de week achter dat (waarschijnlijk door wat harde landingen) de stuur servo een heel klein beetje was verzakt. Ik gebruik aan het roer een quicklink maar aan de servo een Z bochtje.

Nou bleef dat ver(!*@!#(! haakje in het schuim steken met ongeveer jouw resultaat. 1 kant ging prima maar de andere kant op lukte niet meer. Het puntje van het haakje prikte in het schuim vast.

Kwam er eigenlijk alleen maar achter doordat ik de servo afdek sticker heb vervangen door tape. Zat een scheur in.

Ik kwam er van de week achter dat (waarschijnlijk door wat harde landingen) de stuur servo een heel klein beetje was verzakt. Ik gebruik aan het roer een quicklink maar aan de servo een Z bochtje.

Nou bleef dat ver(!*@!#(! haakje in het schuim steken met ongeveer jouw resultaat. 1 kant ging prima maar de andere kant op lukte niet meer. Het puntje van het haakje prikte in het schuim vast.

Kwam er eigenlijk alleen maar achter doordat ik de servo afdek sticker heb vervangen door tape. Zat een scheur in.
Hey, da's een helder moment. :idea: Bij het plakken van de stickers viel me wel op dat de armpjes rakelings langs de sticker gingen, maar nooit bij stilgestaan dat door een klap (eerste worp :?) de sticker wel eens wat anders zou kunnen komen te zitten. Na een zoveelste crash dan weer wat meer ruimte en toen deed-ie het weer. Vanavond eens kijken. :thumbsup:

ik heb de stickers niet over de servo's heen gedaan omdat mn armpjes te lang waren, maar je test toch alle roeren voor de vluxht?/ dan zou het toch moeten opvallen??

ik heb de stickers niet over de servo's heen gedaan omdat mn armpjes te lang waren, maar je test toch alle roeren voor de vluxht?/ dan zou het toch moeten opvallen??
Dan werkt het dus wel goed en zonder haperingen. Zoals gezegd ga ik vanavond eens kijken of dit het geval is. Aan de andere kant, het is niet voor niets dat mijn ESC uitgebrand is (zie een tijdje terug waarin ik al aangaf dat de ESC best heet werd). Maar vandaag met de post een nieuwe 30A ESC dus die gaat het zeker trekken. ;)

Als je je servostangetjes omgekeerd monteerd, dan heb je hier toch geen last van? Zo had ik het toch gedaan, en konden ze nergens blijven achter haken.

Heel vanzelfsprekende opmerking van robert maar dat werkt dus wél ;)
Vooral je roeren vasthouden en dan pas sturen helpt, wat dat betreft. Zie je het meteen als er een probleem is...
Zojuist even gecontroleerd. Tijdens de pre-flight check werkt alles uitstekend. Echter bij het gooien loop je denk ik het risico dat je net op de sticker grijpt als je even niet oplet. Echter is dat nu niet gelukt te reproduceren.

Hoe dan ook, ik heb nu een nieuwe ESC en de stickers ga ik uit voorzorg vervangen door plaatjes lexaan waar een extra uitsparing (bobbel) in zit. :thumbsup:

Even een bezoek gebracht aan Heemskerk Aeroport. Stond best een aardig windje in de polder maar vol zelfvertrouwen (lees overmoedig geworden door de vele HoogTij-toeschouwers ;)) toch de EZ de lucht in geholpen.

Even de propellor met een stukje tape vastgezet op de motoras. En ja hoor, vliegen maar... :thumbsup: Eerste rondje de propellor verloren en aan de overkant in de klei terecht gekomen zonder verdere schade. Propellor teruggevonden in het gras en wederom vastgezet.

Herkansing... Tegen de wind in ging prima, bocht naar wind mee ook. Maar bij de bocht om tegen de wind in te komen minder geluk. De EZ werd meegenomen door de wind. Te laag om door te draaien en te corrigeren en *kwak* op/in de grond met de neus. Piepschuim gedeukt, gescheurd en ontzet. 8O :cry:

Beetje alles rechtgezet, de twee gescheiden helften van de neus wat bij elkaar geduwd, stukjes tape er omheen gewikkeld en dan natuurlijk voor de eer toch een derde keer opstijgen. Deze keer rustiger aan gedaan want woensdagavond moeten er natuurlijk ook nog gevlogen worden. Dus langzaam tegen de wind in en weer netjes aan de grond gezet. :thumbsup:

De schade na de duikvlucht/crash:

easy-bad_landing1_080506.jpg

easy-bad_landing2_080506.jpg

En zo los je dat op met een EasyStar:

easy-bad_landing3_080506.jpg

easy-bad_landing4_080506.jpg

Een easystar is gewoon niet kapot te krijgen :D

hoelang is eigelijk de gemiddelde levensduur van een standaard 400 motortje? Dit omdat ik me dus een nieuwe ez wil kopen, en zeker wil zijn dat ik er veel mee kan vliegen zonder kosten na een tijd. En om onmiddelijk brushless te gaan, zie ik ook niet zitten.
Wil hem gewoon gaan gebruiken om te vliegen natuurlijk (bij wind en zonder), en later eventueel voor luchtfotografie.

Een easystar is gewoon niet kapot te krijgen :D

hoelang is eigelijk de gemiddelde levensduur van een standaard 400 motortje? Dit omdat ik me dus een nieuwe ez wil kopen, en zeker wil zijn dat ik er veel mee kan vliegen zonder kosten na een tijd.

Hmm moeilijk te zeggen lijkt me, afhankelijk van de belasting ;)
Maar goed ik vlieg nu al 3 jaar met mijn easystar en de koolstofborsteltjes zijn niet meer echt goed voelbaar, maar vliegen doet hij nog steeds ;)

Ik heb hem metname het eerste jaar veel gebruikt (meerdere vluchten per week). Dus je kan er zeker wel een jaar of 2 plezier van hebben ;)

Mijn eerste motortje begint nu een beetje kracht te verliezen, maar is dan ook 2 jaar intensief gebruikt met een 8-cellen accu. Overigens vliegt ie nog aardig goed en omdat je zelf went aan het langzame slijten van de motor, valt het niet eens op (in vergelijking met een nieuwe wel, uiteraard).

Na een jaar of twee, drie een nieuw motortje moeten kopen voor een euro of 5, da's ook geen onoverkomelijke zaak, denk ik.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back