Multiplex Elapor verven/ spuiten met acryllaatlak?

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met de bouw van een Multiplex Mentor en zou m graag een opvallender kleurtje willen geven (oranje-rood). Heb al diverse draadjes gelezen, dus de methode is:

- Ontvetten
- Gronden met Multiplex Multiprimer
- Spuiten met acryllak en
- aflakken met blanke lak op acrylbasis.

Nu heb ik een hele mooi kleur oranje/ rood gevonden in een spuitbus, maar dat is op acryllaat basis. Mijn vraag is, is dit dan ook te gebruiken op Elapor of is het iets heel anders als acryllak?

De (fellere) kleuren in acryllak zijn best beperkt eigenlijk...

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Patriek

acryl/acrylaat staat voor waterbasis, dus een verf zonder oplosmiddelen zoals terpetine die het schuim kunnen aantasten. Voor kleuren kun je misschien ook bij de action terecht, deze hebben bussen voor €1.99 in verschillende kleuren

Acryl is nooit agressief voor schuim (bij mijn weten voor geen enkele soort schuim); het probleem is bij spuitbussen het gebruikte drijfgas. Ik heb daar een tijdje terug uitgebreid onderzoek naar gedaan, met hulp van een verfwinkelier hier vlakbij. Ik baseerde me op gebruik op Depron, en de enige spuitbus die Depron niet aantastte bleek een oude bus te zijn die ik al jaren in de schuur had staan, dat merk bestond niet meer...
De oplossing bleek uiteindelijk, om van wat grotere afstand te spuiten (>50cm). Het drijfgas is dan verdampt vóór het bij het schuim aankomt.
Volgens mij is Elapor veel minder gevoelig dan Depron, dus het zou best kunnen dat je geen enkel probleem hebt. Gewoon een proefje spuiten op een plek die geen kwaad kan, binnenkant romp of zo. Ik heb zelf een Graupner Junior S gespoten met een spuitbus van Plentyparts.
Wat je ook kan doen: Niet spuiten. Gewoon acrylverf uit een potje gebruiken en met een rollertje opbrengen. Dat gaat op zeker goed.

Laatst bewerkt:
Nog even de adviesjes van Robert en Doets aanvullend...

Multiplex heeft en speciale primer voor ELAPOR en EPP.
Heet MULTIPrimer. Spezialgrundierung Bestell.Nr. 60 2700
Dat breng/dep je met een watje zeer dunnetjes aan.

Daarmee hecht de acryllak beter... naar Multiplex schrijft.
Je kan daarna dan ook bijvoorbeeld Motip spuiten. (Zonder dat de vellen er vanaf fladderen.) Aclyllakken zijn er op waterbasis en op verdunnerbasis.
Die hebben natuurlijk een enorm scala aan kleurtjes. Wel iets duurder.

Theoretisch zou je ook met latexen kunnen werken. (Rubber houdend). Mogelijk wat zwaarder.

Je kan ook naar de kunstbenodigdheden zaak gaan. Die hebben verfjes, acryl-waterbasis die je kan airbrushen (wel vertrager er doorheen mikken anders loopt de spuit vast)
Kan je met de kleuren wit, cyan, magenta, yellow en zwart zowat elke kleur mengen, mocht je daar lol in hebben...
Geen RAL natuurlijk... zo heb ik in mijn academietijd heel wat airbrushes opgezet.

Elapor lost toch ook niet op in thinner of aceton?

Laatst bewerkt:
Dank voor alle reacties!

Ik heb de Multiprimer. Van Motip heb ik een hele coole kleur gezien (fluoriscerend), alleen is die op nitrocellulose basis. No go zeker?

Sta nu in een verfwinkel, de acryllakken zijn allemaal zo .... tam, flets...

Patriek

EPP is polypropyleen. Gaat op den duur stuk aan UV en natuurlijk verval van de kunstof... lost niet op in een of ander....

Motippen is dus geen probleem... Kies een kleur die bij je auto past zou ik zo zeggen ;)

Of... ga voor de instant-hout structuur. In de kleuren balsa, Oisterwijks Eiken, of meranti?
Ook wel chique... met een houtnerfje?

Laatst bewerkt:
EPP en Elapor zijn Ge-expandeerde poly propuleenen. het materiaal is hetzelfde ja...maar...omdat er bepaalde stoffen (oplosmiddelen) toegevoegd zijn aan Elapor om de celstructuur dicht te krijgen en beter een mal vult zorgen dezelfde stoffen ook voor de afbraak onder invloed van UV. Eigenlijk vervluchten de oplosmiddelen zodat het materiaal kruimelig wordt en uit elkaar valt.

Originele onbehandelde EPP met z'n open celstructuur heeft dat niet dus ze zijn niet gelijk. Ook is EPP veel slapper door deze structuur. Nadeel van EPP is dat de vochtopname groot kan zijn door sponswerking, bijvoorbeeld als je land op vochtig gras, dan wordt je kist ineens ongewenst zwaarder. Elapor heeft daar weer geen last van. Geloof me maar niet dan en probeer het zelf maar: Leg EPP en Elapor een jaar buiten en zie het resultaat.

Tot over een jaar.

MVG. Robert.

Laatst bewerkt:
Voordat we met welles niettes beginnen,
ook het moderne speelgoed behoort recyclebaar zijn,
of milieu zo min mogelijk belastend etc.

Aangezien de 'meesten' het jaar niet overleven (en... Multiplex graag weer nieuwe modelletjes wil uitbrengen) verdwijnen deze in de afvalberg... of erger 'onvindbaar' in het landschap....

Onder oplosmiddelen versta je weekmakers?

Ik zal Multiplex wel even een briefje schrijven.

Vergelijk het dan maar met roestvrij staal en gewoon staal. Het is allebij ijzer. Bijde recyclebaar. Alleen vergaat roestvrij staal niet zo snel. EPP (ook elopor) zijn uitstekend recyclebaar en zelfs tijdens verbranding van EPP komen er geen giftige gassen vrij.

Juist omdat kunstoffen in het algemeen niet of moeilijk afbreekbaar zijn, zijn ze zeer belastend voor het milieu.

Oplosmiddelen kunnen ook olieen zijn. Ook kunnen er zware metalen of FCKW's in zitten. Elapor voelt ook een beetje vettig aan. Welke precies toegevoegd worden weet ik niet.

Misschien kan je beter een kijkje nemen op site van de makers van EPP: Heitec - Ihr Partner für innovative Schaumstofftechnik

MVG. Robert.

ik ben nog maar kort eigenaar van een FUN CUP , en wou deze toch zijn gele kleur geven maar op een goedkope manier , als ik dit allemaal hoor wat het zou kosten aan werk , dacht ik zo er moet een goede manier zijn om dit te doen .
en wel met dit , VERSCHIET NIET HE :
met een tester van LEVIS ambiance mur koolzaad 4671, en dit voor 2 euro

Dank allemaal voor jullie hulp en tips.

In de verfwinkel hebben ze me uiteindelijk doorgestuurd naar de lokale autospuiterij. Die wezen me erop dat ik natuurlijk ook kan stikkeren. Vliegtuig en originele stickers opgehaald en langs gebracht, en een kleurtje voor stickers uitgezocht – de fluorescerende oranjerood die ik zo graag wilde.
Langs de zijkant van de kist komt nu net zo sticker als het bordeaux-rode origineel, maar dan in fluor oranje-rood en met mijn naam ipv D-EATO, heel cool :cool:

Als de kist klaar is zal ik wel foto’s van het resultaat plaatsen.

Patriek

Je kan ook EPP beprinten zoals ik hier gedaan heb:

full

MVG. Robert.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank allemaal voor jullie hulp en tips.

In de verfwinkel hebben ze me uiteindelijk doorgestuurd naar de lokale autospuiterij. Die wezen me erop dat ik natuurlijk ook kan stikkeren. Vliegtuig en originele stickers opgehaald en langs gebracht, en een kleurtje voor stickers uitgezocht – de fluorescerende oranjerood die ik zo graag wilde.
Langs de zijkant van de kist komt nu net zo sticker als het bordeaux-rode origineel, maar dan in fluor oranje-rood en met mijn naam ipv D-EATO, heel cool :cool:

Als de kist klaar is zal ik wel foto’s van het resultaat plaatsen.

Patriek

Zie hier het resultaat

Patriek

Laatst bewerkt door een moderator:
Vraagje, ik wil wat kleur aanbrengen op mijn multiplex blizzard. Nu heb ik al eerder foam in kleur gespoten maar dit was ander soort foam.

Nu is mijn vraag, kan ik gewoon acrylaatlak spuitbussen van bijvoorbeeld de action of de Fluorescerende lak van motip gebruiken op elapor?

Moet ik eerst nog primer/onder grond gebruiken? of pakt/hecht de verf na het ontvetten gewoon rechtstreeks op elapor?

Ik lees zo veel verschillende verhalen dat ik door de bomen het bos niet meer zie in de soorten foam en verf.

Back