Multiplex foam - Meerdere lagen?

Ik wil graag multiplex foam gaan voorzien van een leuk kleurtje,
maar tot op heden is het alleen nog maar gelukt met een enkele laag.
Reden hiervan is dat alle afplak materiaal om een of andere reden de verf er gewoon weer mee af trekt,
waardoor ik bijvoorbeeld niet even mooi wat zwarte checkers of tribals op mijn knalgele vleugel kan spuiten.
Zelfs schilderstape neemt verf mee.

Weet iemand hoe je dit op een juiste manier voor elkaar kunt krijgen?

Oeh, Ik ken geen duits. ;)
Is dat spul er mischien ook in spuitbusjes?
Ik gebruik graag motip verf omdat die lekker goedkoop is, kan dat daar ook op?
En hoe doe je de 2e laag erop? Moet je na de 1e kleur weer zon laagje primer eroverheen doen?

Als je me het hele process van spuiten zou kunnen vertellen zou je me erg gelukkig maken. :p

Is dat spul dan een soort van ontvetter?

En hoe die kerel dat in het filmpje doet snap ik niet.
Hij spuit de helft zonder de al gespoten delen af te dekken. :oops:
Als ik dat doe zit dat hele ding onder de vlekken.
Ik wilde van schilderstape blokjes snijden en er, na de wing geel gespoten te hebben, een zwart dambord patroontje erop zetten.
Als ik dus dat poets spul er een keer overheen wrijf voor het gele erop te spuiten, is er dan niks aan et handje als die schilderstape erop en eraf gaat?
En een finish laag? Is dat nog nodig omdat het een echte buikschuiver is?

jij leest je altijd slim en wetend op internet, over het spuiten van elapor is genoeg geschreven overal.

Dat klopt Gerard, maar dat is zogoed als allemaal in het engels,
met engelse/amerikaanse producten die ik hier niet kan krijgen.
En volgens mij gaat spuitbussen over de post niet lukken ivm. explosiegevaar.

Er zijn zelfs mensen die suggesteren je schuimpje in de douche te zetten. :/
Lijkt me geen goed plan, de laatste EPP kist die in een plas water is neer geploft,
had er meteen een paarhonderd gram gewicht bij, die er lang over deed er weer uit te "zweten".
Je kunt zon ding moeilijk uitwringen natuurlijk. ;)

Ik heb ook nog even gedacht over gewoon een stuk zwart plakvinyl te kopen,
maar door die rot pukkeltjes zullen die er vast niet zo mooi uit gaan zien.

Kan et niet gewoon lekker simpel, schoonmaken, primen, spuiten, afplakken, nog een keer spuiten en dan lakken?
Dat "bouw" gedeelte is echt niets voor mij, ik vlieg liever. :p

Ik ga mijn Twinnjet (Monojet) zo doen .

Alle bubbels er af schuren .
Dan behandelen met balsaplamuur (witte) om de gaatjes te dichten .
Dan met smalle tape er een patroon op zetten .
Dan lakken met de spuitbus in 2-3 kleuren , afplakken op de smalle tape die blijft zitten tot het geheel is gespoten .
Dan direkt na het spuiten de tape er ook afhalen .
Op deze strepen zonder kleur plak ik dan strepen plotterfolie die iets breder zijn als de tape was .
Zo krijg je een perfekte grens tussen de kleuren met nog een kleur .;)
Plotterfolie houd perfekt op Elapor .

Mvg Johan

Op een jetje maakt dat niet veel uit .

Je moet wel iets aan gewicht hebben om hard te kunnen gaan .:mrgreen:

Mijn Monojet zal ook wel 200 gram in gewicht toe nemen door de zwaardere motor en de verf .

Mvg Johan

gewoon goed ontvetten met aceton of thinner (het schuim kan ertegen) dan kan je zo spuiten.

Eeeuh, ja... Dus ook met primer vliegt die verf eraf?
Dan weet ik het effe nietmeer. :oops:

Het zal wel weer uitdraaien op egaal geel spuiten,
en dan heel voorzichtig met een zwarte stift en flexibel lineaaltje gaan zitten klooien. :p
Minder handig en op de grond niet zo mooi, maar ach, met 120km\u ben je een knappe vent als je er iets van ziet. ;)

Eeeuh, ja... Dus ook met primer vliegt die verf eraf?
Dan weet ik het effe nietmeer. :oops:

Het zal wel weer uitdraaien op egaal geel spuiten,
en dan heel voorzichtig met een zwarte stift en flexibel lineaaltje gaan zitten klooien. :p
Minder handig en op de grond niet zo mooi, maar ach, met 120km\u ben je een knappe vent als je er iets van ziet. ;)

Ik heb mijn Gemini van Multiplex gespoten met sjablomen. Is niet zo strak maar toch een leuk resultaat. Je zou isolatietape kunnen gebruiken voor het afplak werk, ik denk dat je dan de minste kans heb dat de lak mee komt.

En als ik nu eens een stuk schilderstape eerst op een stuk stof plak zodat de lijm wat minder vals wordt?
Et hoeft eigenlijk alleen maar net niet weg te waaien bij het spuiten.
Sjabloontje wordt een beetje lastig met een dambord denk ik.

ik doe het zo

-gebruik dat stinkspul van MPX voor Elapor (ontvet)
-gronderen met "gronderung" van Simprop
- aftapen of maskeren

*Dan grote truc ;
- spuitverf vd action 400cc voor €2
- tape eraf als het droog is (ca 10min.)
- aflakken met (alweer) spuitlak vd action 400cc voor €2

Werkt beter dan alle dure Tamiya verf bij elkaar

Succes !

zo ga ik tewerk;eerst de te spuiten gedeeltes afplakken met schilderstape.Dan deppen met eloporprimer van Mpx en spuiten.
Mijn 'racing blocks' heb ik eerst afgeplakt met evenwijdige stroken(taperolbreedte 2.5cm) tape.Dus een strook tape,een strook zonder,weer tape,zonder enz.. en dan in potlood op de tapelijnen haakse lijnen getrokken van dezelfde breedte en de dan bekomen vierkantjes met een zeer scherp mes uitgesneden en verspringend op de nog vrije stroken geplakt, lichtjes ingewreven met elopor primer en dit alles gespoten.
Ik heb ook gemerkt dat bij het dan overplakken men de al gespoten verf mee aftrekt. Ik heb dit voor een deel opgelost door strookjes relatief stijve karton uit te snijden en die met kopspelden op de al gespoten vlakken vast te maken. Dit lukt aardig als men onder een niet te schuine hoek spuit maar recht op het werk.
Oh ja, ik spuit met gewone Motip acryllak.
veel succes

Back