Multiplex Fox RC [bijgewerkt verslag]
Als opvolging van mijn aanschaf van wat foxjes en het binnenkomen van de spullen van united hobbies, vandaag een start gemaakt met het ombouwen van de Fox naar RC..
Spullen:
Fox, zonder ballast (stalen kogel) en leeggesneden > 28G
tweemaal servo 5G (ja daaag, 6,3 dus he) > 12,6G
micro 5100kV buitenlopertje > 5G incl mount
2,5 x 2 prop > 0.5G
Micro regelaartje > 7G (inclusief shrinkwrap)
losgeschroefd oud ontvangertje > 12G
2S1P 100mAh lipo > 7.5G
Totaal gewicht dus (inclusief wat losse onderdeeltjes als stuurstangen) 77.5 gram!
Plan van aanpak: het criterium was "zo licht mogelijk" dus eerst de fox in de lengte doormidden gesneden (tip: snij boven de vleugels niet teveel weg, dat verzwakt nogal) en volledig - tot en met de staart - uitgehold. Gewichtsbesparing: 5.6 gram. Nog een tip: plak hem niet meteen dicht maar eerst met plakband, zodat eventueel schuiven met spulletjes nog mogelijk is..
Vervolgens het hoogteroer aan weerskanten afgesneden en met wat ringetjes ertussen terug geplaatst draaiend om een carbon staafje van 1.5mm. Hopelijk houdt dit omdat er maar aan één zijde een stuurstang aan komt. De tijd zal het leren. Richtingroer is standaard gelaten, hoogteroer + ailerons is voldoende.
-edit- later aangepast omdat de enorme uitslagen nergens voor nodig waren. Vlak voor het carbon staafje doorgesneden en de voorkant van het stabilo weer terug op de originele plek gelijmd en zo het bewegend oppervlak vrijwel gehalveerd. Meer dan voldoende! De volgende keer maak ik het hoogteroer zelfs nog kleiner, een centimeter of vier van de achterkant is imho ruim voldoende. (kijk naar een foto van het hoogteroer van de easystar, zo dus!)
Ailerons uitgesneden over vrijwel de gehele lengte van de vleugel )vlak gedeelte) en terug bevestigd met plakband. Ingekorte servo armpjes eraan als roederhoorntjes. Volgende keer kunnen de ailerons rustig een heel stuk kleiner (volgende Fox maak ik de ailerons de helft zo groot en zo ver mogelijk naar buiten), omdat de fox heel snel instabiel is om de lengteas zijn grote uitslagen heel onvoordelig.
beide servo's precies verdeeld voor en achter het CG ingesneden in het midden van de vleugel en passend gemaakt (moest wat weggeslepen worden uit de body om voldoende grote uitslagen te krijgen), bowdenkabel naar hoogteroer en rechtstreekse aileron aansturing door 0.3mm verenstaal. Volgende keer gebruik ik toch 2.7 grams servo's en komen ze iets vóór het CoG omdat de Fox toch het liefst iets "kopzwaar" vliegt.
motor getest op temperatuur (41 graden max bij 1.3A volgas, ga toch niet zo vliegen > lipo 12C) en bevestigd in overgebleven stukje EPP uit cockpit en bovenop gemonteerd in een pull configuratie, dus vrijwel een easystar maar dan met de motor net andersom. Natuurlijk konden we niet nalaten even te testen hoeveel vermogen dit mini motortje heeft - 110G thrust WOT, ruim voldoende dus. Zelfs op hoogpolige vloerbedekking trekt de motor op 2/3 gas het toestel vooruit. Op een glad oppervlak zelfs al met minder dan 1/3 gas. Gelukkig maar want die niet-echt-indrukwekkende lipootjes moeten natuurlijk wel een poosje mee... -edit- foutje, de prop was geen 3x2 maar een 2,5x2.. Nogal een verschil dus. Ik had nieuwe propjes besteld (3x3) en dat paste natuurlijk niet, raakte de fuselage. Propje flink ingekort en halfgas nu net zoveel thrust als eerder volgas. En dubbele Amps dus meer dan halfgas kan ook niet zonder de lipootjes te vermoorden.. maar klimt prima dus geen probleem. Vliegtijden zijn iets ingekort, gemiddeld een minuut of 8.
Aansturing ailerons gemaakt met 0.3 mm verenstaal, afgesteld door twee stukjes verenstaal aan elkaar te maken met 1 mm shrinkwrap.
Aansturing hoogteroer gemaakt door bowdenkabel van servo naar staart.
Motorbevestiging vastgelijmd met medium secondenlijm en accellerator, hoeft er als het goed is niet meer af. -edit- Tip: gebruik dubbelzijdig 3M tape of POR, bij een stevige stuiter laat de secondenlijm weer los! -edit- dit lijkt te komen door de accellerator, tweede keer dit niet gebruikt en het heeft niet meer losgelaten.
CG gecontroleerd, de lipo moet ongeveer midden onder het cocpitkapje.
kapje zit nu nog met twee plakbandjes vast, komen nog twee kleine magneetjes onder. -edit- in het kapje twee mini magneetjes, in het toestel twee punaises gebruiken..
Even gewogen. Totaalgewicht exclusief lipo: 70.0 gram!
Lipo weegt 7.7 dus dat is een heel acceptabel totaalgewicht..
Conclusie:
Al met al dus langer dan een dag bouwen (bij de eerste, dit is echt een testje, volgende keer doe ik dingen zeker anders en in ieder geval een stuk sneller
Ok, ik kon dus niet wachten tot de wind afnam en ben (heel eigenwijs, ik weet het) toch even naar mijn oefenveldje gegaan. Lekker vlagerig daar maar achter de bosjes ging het wel. Halfgas opgegooid, dat is toch niet genoeg met deze wind. Nog een keer volgas proberen en... Ze vliegt!
Niet erg lekker en ook niet erg snel maar dat is geen wonder met turbulentie (veldje ligt net achter een dijk) en windkracht 3.
Beetje rondjes gevlogen maar de lipootjes waren nog niet geladen dus was het feest met vijf minuten afgelopen.
Na opladen (een uur voor zo'n mini lipo, wat een ellende
) nogmaals naar het veldje waar de wind ondertussen flink was aangewakkerd. Toch opgegooid en een paar rondjes kunnen vliegen voordat de wind mevrouw Fox te pakken kreeg en dusdanig hard op de grond "smakte" (want we hebben het tenslotte over nog geen 80 gram!) dat de lijm waarmee de motor vast zat het begaf.
Zometeen even wat nieuwe secondenlijm eronder (of toch maar een stukje dubbelzijdig plakband?) en deze keer maar echt wachten tot de wind afneemt.
-edit- nu gevolgen op meerdere locaties: op de veluwe met windkracht -1 (alles dwarrelde omhoog door de enorme thermiekbellen daar).. Niet echt geweldig. Lift als een gek en met minder dan halfgas prima vliegen. Nogmaals geprobeerd op oefenveldje met windstilte - wat een lol voor die paar tientjes! Halfgas vliegen (minder dan dat en stijgen zit er niet meer in) is goed voor 14 minuten rondjes vliegen en voorzichtige loopings.. Nu eerst beginnen aan de Graupner Mini Discus 2C (een met dezelfde motor en een als HLG) en dan nog maar eens wat Foxjes slachten
Enige opmerking: Ik denk dat de Fox wel wat meer gewicht mag hebben. Bij het minste zuchtje ben je vrijwel de controle kwijt. Ik moet even 2x5gram lood kopen om te testen of het dan beter gaat.. Tenslotte zijn er genoeg van deze toestelletjes die met 110 gram gewicht nog goed vliegen! -edit- met een 20-eurocent muntje voorin gaat het inderdaad een stuk beter, gewicht mag dus rustig wat omhoog. Extra celletjes besteld want dat gewicht gebruik ik natuurlijk liever voor extra vermogen.. Even de lipootjes omsolderen van 2S naar 3S.
-edit- 3S kan het motortje niet aan, geen goed idee dus. Ik heb in plaats daarvan 240mAh lipo's besteld en als 2S gesoldeerd. Deze trekken het gevraagde vermogen prima en leveren gelijk wat extra gewicht. Vlieggewicht is nu 81 gram en een beetje de max van dit motortje. Wie weet binnenkort een nieuw Foxje met een motor in de neus. Heb al een 10-grams motortje liggen van UH
Alwin
Als opvolging van mijn aanschaf van wat foxjes en het binnenkomen van de spullen van united hobbies, vandaag een start gemaakt met het ombouwen van de Fox naar RC..
Spullen:
Fox, zonder ballast (stalen kogel) en leeggesneden > 28G
tweemaal servo 5G (ja daaag, 6,3 dus he) > 12,6G
micro 5100kV buitenlopertje > 5G incl mount
2,5 x 2 prop > 0.5G
Micro regelaartje > 7G (inclusief shrinkwrap)
losgeschroefd oud ontvangertje > 12G
2S1P 100mAh lipo > 7.5G
Totaal gewicht dus (inclusief wat losse onderdeeltjes als stuurstangen) 77.5 gram!
Plan van aanpak: het criterium was "zo licht mogelijk" dus eerst de fox in de lengte doormidden gesneden (tip: snij boven de vleugels niet teveel weg, dat verzwakt nogal) en volledig - tot en met de staart - uitgehold. Gewichtsbesparing: 5.6 gram. Nog een tip: plak hem niet meteen dicht maar eerst met plakband, zodat eventueel schuiven met spulletjes nog mogelijk is..

Vervolgens het hoogteroer aan weerskanten afgesneden en met wat ringetjes ertussen terug geplaatst draaiend om een carbon staafje van 1.5mm. Hopelijk houdt dit omdat er maar aan één zijde een stuurstang aan komt. De tijd zal het leren. Richtingroer is standaard gelaten, hoogteroer + ailerons is voldoende.
-edit- later aangepast omdat de enorme uitslagen nergens voor nodig waren. Vlak voor het carbon staafje doorgesneden en de voorkant van het stabilo weer terug op de originele plek gelijmd en zo het bewegend oppervlak vrijwel gehalveerd. Meer dan voldoende! De volgende keer maak ik het hoogteroer zelfs nog kleiner, een centimeter of vier van de achterkant is imho ruim voldoende. (kijk naar een foto van het hoogteroer van de easystar, zo dus!)

Ailerons uitgesneden over vrijwel de gehele lengte van de vleugel )vlak gedeelte) en terug bevestigd met plakband. Ingekorte servo armpjes eraan als roederhoorntjes. Volgende keer kunnen de ailerons rustig een heel stuk kleiner (volgende Fox maak ik de ailerons de helft zo groot en zo ver mogelijk naar buiten), omdat de fox heel snel instabiel is om de lengteas zijn grote uitslagen heel onvoordelig.

beide servo's precies verdeeld voor en achter het CG ingesneden in het midden van de vleugel en passend gemaakt (moest wat weggeslepen worden uit de body om voldoende grote uitslagen te krijgen), bowdenkabel naar hoogteroer en rechtstreekse aileron aansturing door 0.3mm verenstaal. Volgende keer gebruik ik toch 2.7 grams servo's en komen ze iets vóór het CoG omdat de Fox toch het liefst iets "kopzwaar" vliegt.
motor getest op temperatuur (41 graden max bij 1.3A volgas, ga toch niet zo vliegen > lipo 12C) en bevestigd in overgebleven stukje EPP uit cockpit en bovenop gemonteerd in een pull configuratie, dus vrijwel een easystar maar dan met de motor net andersom. Natuurlijk konden we niet nalaten even te testen hoeveel vermogen dit mini motortje heeft - 110G thrust WOT, ruim voldoende dus. Zelfs op hoogpolige vloerbedekking trekt de motor op 2/3 gas het toestel vooruit. Op een glad oppervlak zelfs al met minder dan 1/3 gas. Gelukkig maar want die niet-echt-indrukwekkende lipootjes moeten natuurlijk wel een poosje mee... -edit- foutje, de prop was geen 3x2 maar een 2,5x2.. Nogal een verschil dus. Ik had nieuwe propjes besteld (3x3) en dat paste natuurlijk niet, raakte de fuselage. Propje flink ingekort en halfgas nu net zoveel thrust als eerder volgas. En dubbele Amps dus meer dan halfgas kan ook niet zonder de lipootjes te vermoorden.. maar klimt prima dus geen probleem. Vliegtijden zijn iets ingekort, gemiddeld een minuut of 8.

Aansturing ailerons gemaakt met 0.3 mm verenstaal, afgesteld door twee stukjes verenstaal aan elkaar te maken met 1 mm shrinkwrap.
Aansturing hoogteroer gemaakt door bowdenkabel van servo naar staart.

Motorbevestiging vastgelijmd met medium secondenlijm en accellerator, hoeft er als het goed is niet meer af. -edit- Tip: gebruik dubbelzijdig 3M tape of POR, bij een stevige stuiter laat de secondenlijm weer los! -edit- dit lijkt te komen door de accellerator, tweede keer dit niet gebruikt en het heeft niet meer losgelaten.
CG gecontroleerd, de lipo moet ongeveer midden onder het cocpitkapje.
kapje zit nu nog met twee plakbandjes vast, komen nog twee kleine magneetjes onder. -edit- in het kapje twee mini magneetjes, in het toestel twee punaises gebruiken..

Even gewogen. Totaalgewicht exclusief lipo: 70.0 gram!
Lipo weegt 7.7 dus dat is een heel acceptabel totaalgewicht..

Conclusie:
Al met al dus langer dan een dag bouwen (bij de eerste, dit is echt een testje, volgende keer doe ik dingen zeker anders en in ieder geval een stuk sneller

Ok, ik kon dus niet wachten tot de wind afnam en ben (heel eigenwijs, ik weet het) toch even naar mijn oefenveldje gegaan. Lekker vlagerig daar maar achter de bosjes ging het wel. Halfgas opgegooid, dat is toch niet genoeg met deze wind. Nog een keer volgas proberen en... Ze vliegt!
Niet erg lekker en ook niet erg snel maar dat is geen wonder met turbulentie (veldje ligt net achter een dijk) en windkracht 3.
Beetje rondjes gevlogen maar de lipootjes waren nog niet geladen dus was het feest met vijf minuten afgelopen.
Na opladen (een uur voor zo'n mini lipo, wat een ellende

Zometeen even wat nieuwe secondenlijm eronder (of toch maar een stukje dubbelzijdig plakband?) en deze keer maar echt wachten tot de wind afneemt.
-edit- nu gevolgen op meerdere locaties: op de veluwe met windkracht -1 (alles dwarrelde omhoog door de enorme thermiekbellen daar).. Niet echt geweldig. Lift als een gek en met minder dan halfgas prima vliegen. Nogmaals geprobeerd op oefenveldje met windstilte - wat een lol voor die paar tientjes! Halfgas vliegen (minder dan dat en stijgen zit er niet meer in) is goed voor 14 minuten rondjes vliegen en voorzichtige loopings.. Nu eerst beginnen aan de Graupner Mini Discus 2C (een met dezelfde motor en een als HLG) en dan nog maar eens wat Foxjes slachten

Enige opmerking: Ik denk dat de Fox wel wat meer gewicht mag hebben. Bij het minste zuchtje ben je vrijwel de controle kwijt. Ik moet even 2x5gram lood kopen om te testen of het dan beter gaat.. Tenslotte zijn er genoeg van deze toestelletjes die met 110 gram gewicht nog goed vliegen! -edit- met een 20-eurocent muntje voorin gaat het inderdaad een stuk beter, gewicht mag dus rustig wat omhoog. Extra celletjes besteld want dat gewicht gebruik ik natuurlijk liever voor extra vermogen.. Even de lipootjes omsolderen van 2S naar 3S.
-edit- 3S kan het motortje niet aan, geen goed idee dus. Ik heb in plaats daarvan 240mAh lipo's besteld en als 2S gesoldeerd. Deze trekken het gevraagde vermogen prima en leveren gelijk wat extra gewicht. Vlieggewicht is nu 81 gram en een beetje de max van dit motortje. Wie weet binnenkort een nieuw Foxje met een motor in de neus. Heb al een 10-grams motortje liggen van UH

Alwin
Laatst bewerkt: