Multiplex Fox

Beste vlieger,
Mijn naam is Michel Verbruggen en vlieg ongeveer 2 jaar met electrovliegtuigen. Ik ben vorige week begonnen aan een Multiplex Fox. In tegenstelling tot al mijn andere vliegtuigen is het de bedoeling dat ik dit vliegtuigje van het begin af aan opbouw. Al mijn vorige vliegtuigen hoefde ik niet zoveel te doen, een echte uitdaging dus... :)

Ik ben begonnen met veel informatie verzamelen op het internet. Mij viel op dat er heel veel te vinden is. Ik heb het een en ander gevonden om aan de slag te gaan. Ik heb mijn spulletje bij 2 brothers en RC technics gekocht. Vervolgens heb ik het zwaartepunt van de standaard versie bepaald. Dit is voor mij het richtpunt.

Rolroeren
Allerlei filmpjes over rolroeren bekeken. Helaas niet goed opgelet en beide kanten van de rolroeren schuin gemaakt. Gelukkig had ik nog wat balsa in de juiste maat liggen, vandaar de balsa versie. Achteraf kan ik wel zeggen dat dit oke is. Werkt goed en is zeer licht.

CIMG5707.JPG

Ik wilde heel graag de servo's op het dak hebben. Ik vind het maar niks als het allemaal in de cockpit wordt gerommeld. De stuurstangetjes komen mijn inziens nu ook beter uit. Ik heb een gleuf in de vleugel gemaakt om het draad van de servo door heen te leiden.

CIMG5708.JPG

http://lh5.ggpht.com/_jjmDl30Pg7c/Sfvo8NyRMKI/AAAAAAAAB9c/7VEVXMtlyXo/s640/CIMG5711.JPG[/img]

Wat nodig was deed ik met de soldeerbout, maar het liefst sneed ik het materiaal weg met een stanleymesje. Vervolgens plukte ik met een tangetje het schuim eruit. Ik wil geen los liggende electronica hebben. Het weghalen van schuim levert ook weinig gewichtsbesparing op. Nu komt alles lekker vast te liggen.

CIMG5713.JPG

CIMG5714.JPG

De regelaar komt helemaal voorin (geen bedoeling mee, kwam beter uit). Mijn grootste zorg is de motor. Het is een heel klein buitenlopertje, dus even goed over nadenken. Ik heb begrepen dat de motor een aantal graden naar beneden moet laten richten.

CIMG5717.JPG

Als laatste wil de accu plaatsen. Hiermee wil ik het zwaartepunt weer krijgen zoals het oorspronkelijk was.

Zover ben ik gebleven. Nogmaals, het is mijn eerste project, als je tips hebt... graag.

Specificaties:

- Multiplex Fox
- 151022 brushless outrunner 2200 kv
- e-sky reciever
- fly12a 12a fly brushless esc
- lp037420 lipo 7.4 v 300 mah
- sg-50 micro servo 5 gram towerpro
- sg-50l micro servo 5 grams towerpro-25c-

Laatst bewerkt:
Hoi

Ik denk dat het met die lipo niet goed gaat komen die is te licht.
aangezien je een 2200kv motor hebt zal die rond de 10 amp trekken dat zou inhouden dat je accu ongeveer 30c moet zijn.

stuur anders eens wat meer gegevens over de motor en de accu

groete Hans

Waar zie je het verband tussen het aantal kv van een motor en de hoeveelheid stroom de motor gebruikt?

hoi

het is een hoog toeren motortje en die trekken over het algemeen meer stroom.

Specificaties:
Type: 1510/22
KV (RPM/V): 2200
Werk Voltage: 6-12V
Werk Stroom: 4A-6A
Max. Stroom: 8.5A (60 sec. max)
Max. Eff.: 2-6A > 70%
Stroom Onbelast: 0.5A@10V
Interne Weerstand: 0.52 Ω
Afmetingen: D18 x L17.5mm
As diameter: 2mm
Gewicht: 16.1g.

Inclusief:
1 x Borstelloze motor

Prop:
2S LiPo - 7x3.5, 10150RPM, 5.6A, thrust 215g
3S LiPo - 5x3, 16500RPM, 5.5A, thrust 272g

LP037420 LiPo 7.4V 300MAH (20C) HiModel

deze lipo kan dus max 6 amp leveren dus een beetje op de max denk ik dan

regelaar ontvanger

Hallo,

ziet er strak uit alleen bij mij op de club zijden ze dat de ontvanger in de buurt van de regelaar storing geeft. maar aangezien je geen ruimte hebt is er denk ik ook geen oplossing voor:rolleyes: in ieder geval veel plezier met bouwen.

Gr nick

Beste,
Hierbij gegevens over de accu (dit is alles wat ik kan vinden..)

RCtechnics Internet Store

Motortje heb je al.

Er is idd. al een topic hierover gestart. Die van mij zal net weer iets anders opgebouwd worden. Ik vind dat het zoeken makkelijker gaat als er verschillende topics gestart worden. Elk weer een eigen ingang.

Een kennis van mij gaat er ook 1 opbouwen. Hij zal een binnenloper gebruiken, misschien wel verstandiger. motorsteun is gefreesd, snel weer een foto plaatsen :)

Gr. Mish

Laatst bewerkt:
Vanmiddag het vliegtuigje gereed gemaakt. Ik heb een aluminium motorsteuntje gemaakt. Zojuist mijn eerste proefvlucht gemaakt. Toestel weegt in totaal 143 gr, kwam voor mijn gevoel iets te moeilijk omhoog. Toen de Fox op hoogte was ging het erg goed. Zonder motor zakt de punt te ver naar beneden. Volgas gaat de punt iets omhoog. Halggas gaat het lekkerst, prima in balans. Moet zeggen dat er geen wind stond, dat is maar goed ook. Het wordt anders wel lastig. Moet ook zeggen dat het wel wennen is.

Uiteindelijk een goede vlucht gehad. Ik wil de motor setup toch iets veranderen. Zwaartepunt ligt iets te ver naar voren. De correctie met de accu is natuurlijk niet echt lekker. Zal proberen het steuntje zo te maken dat het motortje ietsmeer naar achteren komt en iets hoger. Bij de landig is het best wel kwetsbaar.

Kortom; leuk ding!

CIMG5732.JPG

Ik vind de plaatsing van de servo's niet zo mooi... Of ligt dat aan mij? Deze vind ik
leuker..
Fox_5.jpg

1001511fm6.jpg

album_11.jpg

Had je de servo's zo niet kunnen wegwerken?

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

ik heb een tijdje geleden ook een fox omgebouwd twee eigenlijk
en ook een graupner mini discus

waar ik achter kwam en dat zie ik bij jouw ook dat je kleine hoogte roeren hebt
nu was mijn ervaring met vliegen van de fox dat het hoogte roer wat aan de kleine kant was
bij de tweede fox die ik omgebouwd heb, heb ik deze groter gemaakt

wat is jouw ervaring ermee is mijn vraag eigenlijk

groeten martin

Laatst bewerkt door een moderator:
Jep, ik had de servo's anders kunnen wegwerken, maar niet alle oplossingen vind ik mooi. Overigens vind ik de servo boven de vleugel onder het kapje wel mooi.! Maar goed, dat is persoonlijk.

Ik had idd. moeite om omhoog te komen, dacht in eerste instantie aan het te hoge gewicht (143 gr.). Misschien is het wel de hoogteroertjes? Inmiddels heb ik het motorsteuntje veranderd. Motortje om de neus is voor mij iets te kwetsbaar. Kies voor een minder elegante oplossing, boven de cockpit. Het is een probeersel, kom door het bouwen meer te weten. :)

Bedankt voor de input.

Michel

Ik heb inmiddels de motorophanging veranderd. Hopeijk komt het zwaartepunt nu iets beter uit. Er komt een klapprop op. Minder kwetsbaar bij de landing.

CIMG5751.JPG

He Dennis,
Leuk dat je dit volgt. Moet idd. nodig weer gaan vliegen in Almere. Ik heb van Andre begrepen dat jullie een ander plekje hebben. Op dit moment bezig met zwaar opgevoerde Funjet's? Helemaal goed.

Gr. Mish

Gisteren met een klein beetje wind gevolgen. Ik kreeg de Fox niet de lucht. Het zwaartepunt was precies hetzelfde als de Fox als zwever (cq ongeveer op 2/3 vanaf de voorkant vleugel). Accu heb ik achter weggehaald en onder de vleugels geplaatst. Zwaartepunt is ongeveer op een 1/3 vanaf de voorkant van de vleugels komen te liggen. Dit ging veel beter. Het vliegt leuk en apart!

Het toestel weegt nu 132 gr. Dit is in de lucht duidelijk te merken. Supper snelle schroeven is mogelijk. Het toestel wil graag zijn eigen gang gaan, opletten dus. Ben een aantal keer hard geland, door het lage gewicht geen enkel probleem. De vleugels zijn ernstig verzwakt door het insnijden van de rolroeren. Tijdens het vliegel staan ze ook flink onder druk. Het zwakste punt is de plek (vanaf de romp gezien) waar de rolroeren beginnen.

Wellicht versterken?

Mish

Ik heb ooit een depron zwevertje gebouwd met de zelfde afmeting, dat vloog ook wel goed met een 5gr motor. gewicht: 76 gram
Waar kan ik een Fox kopen? en voor hoeveel? iets van €14,95 toch?

grt

Leuk voor op vakantie!
Mijn vingers jeuken..
Kopje koffie binnenkort?

@Martin Martens

Klopt jij hebt er 2 omgebouwd 1 voor jou en 1 voor mij, die van mij daar heb je de ontvanger van naar de kl geholpen omdat je de (+/- verkeert om gestoken hebt) tis ni anders een foutje is zo gemaakt he.

Inmiddels zelf de nodige aanpassing gedaan en mijn fox die vliegt nu super, de roeren op de zoals hier vermelde maten voldoen meer als nodig is, niks mis mee, je moet natuurlijk wel een beetje kunnen vliegen.

Op de vliegdagen op Spaarnwoude vloog ook een Fox en die ging helemaal toppie niks mis mee, was een lust om die te zien vliegen, zo'n klein ding toppie gewoon.

Mijn servo's zitten in de romp en dat is wel zo netjes daar ik het geen gezicht vindt dat ik servo's enz enz aan de buitenkant te zien zijn.

Groet Japio

Laatst bewerkt:
Back