Multiplex Funcub, of Easyglider pro?

Psygho (Emil)

Forum veteraan
Lastige keus...
Veel gelezen....

Mijn wensen
Wil een "langzaam" vliegend tuigje, met wel een beetje fun, en uitdaging....
Moet met wat wind nog te vliegen zijn. Liefst niet al te klein 1.20 span minimaal...

De parkzone corsair/extra is me aan de kleine kant, houden we de funcub en de easyglider over.... Ik wil persee schuim, daa rik wildvlieger ben....

Over de easyglider lees ik niets vervelends....
De funcub houden we de motormount over...

Beiden zijn in complete electric uitvoering te verkrijgen, kost wat meer, maar heeft wel mijn voorkeur, tevens een mooie test of die roxy motoren,een stuk beter zijn dan de (ongebalanceerde) hk buitenlopers. Kan me indenken dat die wel een mountje kunnen laten fibreren,en de boel op den duur stuk kunnen maken...

Wie heeft voor mij wat tips, en vlieg ervaringen/eigenschappen omtrent deze 2 kistjes ??

Bedankt....

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik kan je niet helpen met je keuze, je hebt ook meer ervaring dan mij enzo.
maar ik had nog een goedkope easyglider gezien op het forum.. even zoeken...
klikis 70,- inclusief LiPo, nadeel: verkoper woont in Belgie
Omgebouwd naar brushless BTW

Jurre

Laatst bewerkt door een moderator:
Had hem gezien, de nodige gebruiks sporen,op zich niets mis mee, maar dat doe ik liever zelf :P

Probleem is dat alle 2 kopen, net even te duur voor me word, dus ik moet helaas een keuze maken....

Ga voor die funcub !

Versterk anders je neus wat met carbon. Ik heb nog geen last van trillingen gehad (+50 vluchten)
Ik vlieg wel met de standaard setup
Grt,

Lindert

Wat is de standaard setup ? Als ik vragen mag?, zie enkel de tuningsset van mpx....
ik had wel graag borstelloos gehad...

Ik heb de funcub en heb geen enkele problemen met trillingen in de neus (orginele aanbevolen setup gebruikt).

Zover ik weet zijn er twee type funcubs
20110721_215334.jpg

Die met het kleine roer is de eerste persing van de funcub, deze heeft ook last van de trillingen in de neus. Die met het grote roer is de laatste versie van de funcub. Zover ik weet hebben de personen met de laatste versie ook geen problemen meer met trillingen.

Hier is de aanbevolen setup van MPX voor de funcub: Multiplex Antriebssatz -FunCub-, 332649 - MHM-Modellbau®

Laatst bewerkt:
Emil, ik zou sowieso voor de Funcub gaan, de naam zegt al genoeg over de fun-factor ervan! ik vlieg er zelf mee vanuit mijn tuin, een echte bushcraft dus ala Flying Wild Alaska.
Mijn motorsetup is de powerset van de Acromaster, daarmee gaatie verticaal, wel had ik last van de vibratieziektes, maar dit is op 1 2 3 opgelost door de binnenkant in te smeren met epoxy en hier en daar wat carbon. Heb nu een FPV set besteld, en de funcub wordt de basis!

Ik denk dat je vooral moet bedenken of je wil zweven of motorvliegen. De Easyglider Pro is een electrozwever. Ik heb 'm toevalig met de Himax motoroptie. Ik ben er net 2 weken mee aan het vliegen en dit ding heeft 1 heeel groot voordeel to.v mijn T28. Omdat het een zwever is kan je heel erg goed oefenen met het controleren van het vliegtuig. Als je motor uit is (en dat is dan 95% van de tijd het geval) dan zweeft hij heel gemoedelijk als je netjes stuurt. Als je wil kan je er ook acrobatische toeren mee uithalen,. Het is dus een divers toestel. Als je dan beneden komt begint er een heel ander soort lol want als je de motor vol open zet stijgt dit ding verticaal op als een spaceshuttle! De motor is zo sterk! Ik vloog er gisteren mee en op en gegeven moment stond de hele club te kijken hoe dat ding als een raket omhoog ging. Boven aan gekomen (en dat is dus nog geen 3 seconden later) begint het gemoedelijke zweven weer. Mijn instructeur is helemaal enthousiast over het ding, hoe mooi hij in balans is en hoe strak het vliegt ook nog met windje 4-5!
Ook puur op de motor vliegen gaat heel netjes. Je kan heel langzaam vliegen en het vliegtuig reageert heel netjes op wat je van 'm vraagt. Een klein beetje stuur en hij maakt een hele nette bocht. Veel stuur en je gaat vierkant de bocht ombij wijze van.
Landen doe ik dan nog niet zelf maar als dat ding aan komt zeilen is echt prachtig om te zien. Een grote vogel met 1,80 spanwijdte die zachtjes neerdaalt in het gras. Ik ben om iig. :cool:

Kortom. Zweven is heel goed om te leren vliegen.

oh, nog een voordeel van de easyglider. Het is een heel geschikte basis voor als je wil FPV vliegen op een gegeven moment. Dus eigenlijk hoef je zo'n ding nooit meer te verkopen als je eenmaal gewelidig goed kan vliegen.

Laatst bewerkt:
Thnx voor de input!

Ik heb de funcub en heb geen enkele problemen met trillingen in de neus (orginele aanbevolen setup gebruikt).

Zover ik weet zijn er twee type funcubs
Die met het kleine roer is de eerste persing van de funcub, deze heeft ook last van de trillingen in de neus. Die met het grote roer is de laatste versie van de funcub. Zover ik weet hebben de personen met de laatste versie ook geen problemen meer met trillingen.

Hier is de aanbevolen setup van MPX voor de funcub: Multiplex Antriebssatz -FunCub-, 332649 - MHM-Modellbau®
Super!, nu nog even kijken hoe ik te weten kom of de verkoper een nieuwe of oude kit heeft liggen...

@djleonardo
Hoe langzaam is langzaam ????
Want dat is ook wel prettig om te weten... Want soms waait het idd een 3bft en wil nog wel kunnen vliegen.....

Tot hoever valt de funcub normaal te vliegen ???
lastige keus ;)

tja wat is langzaam. Afhankelijk van de wind natuurlijk. Afgelopen woensdag. hadden we even bijna windstil. Dan kan je 'm naar beneden laten zweven met, ik schat, een snelheid van zo'n 6-10 km/u. Het is echt alsof er zo'n grote roofvogel bijna stil in de lucht hangt erg mooi om te zien. In het weekend woei het idd 3 of wel harder meen ik. Dat is geen enkel probleem voor dit toestel

De funcub vind ik niet langzaam (hij kan langzaam met full flaps) maar vind hem behoorlijk vlot .
Als je voor de Funcub zou gaan zou ik een setup kiezen uit hongkong oid dan ben je een stuk minder geld kwijt (de motor (met 5mm as) die ik er nu in heb zitten was 30 euro incl 60A regelaar , de regelaar ligt nog in de kast)
meer info over diverse gebruikts motoren zie het funcub draadtje bij het watervliegen)

Van deze kant+1 voor de funcub. Is gewoon veel fun.
Zoals al vele aangeven de aanbevolen motorisering (ook accu) aanhouden of een gelijkwaardig alternatief (zeker niet meer vermogen!) Dan heb je ook geen problemen met trillingen etc. Versterken of aanpassen is dan absoluut niet nodig. Power heeft ie ruim voldoende met de aanbevolen setup.
Dus bouwen volgens de beschrijving met uitzondering van het zwaartepunt (op de 55mm leggen) en de flapservo's niet in spiegelbeeld in de vleugel lijmen maar met de "neuzen" dezelfde richting op. Ook is het op lengte maken en inlijmen van de stuurstangen (hoogte en richting) makkelijker als het stabilo en het richtingsroer er op zit.
Verder niets aanpassen: vliegen is echt fun!
Zie ook het watervliegdraadje funcub.

succes

Voor zover ik je inschat Emil, is de EZ-glider de betere keuze. De Funcub is een leuk toestel, begrijp het niet verkeerd, maar die heb jij vrij snel weer gezien. Qua echt vliegen biedt de EZ-glider toch meer, hij is aanmerkelijk dynamischer, bied zeker méér uitdaging. Bovendien kan hij aanmerkelijk beter overweg met meer wind dan de Funcub.
Funcub is meer een toestel van ... starten-landen, starten-landen. Beetje gek doen, beetje met flaps spelen, landen.

Succes met je keuze, het zijn beide leuke toestellen, je krijgt er veel plezier van!

Groetjes,
Aldert

Tnx voor de input...

Denk dat ik voor de ezglider ga..... Aaldert ken mij persoonlijk,en mijn vliegkunsten, of gebrek eraan ;), en ik mag ook graag met een beetje meer wind vliegen...

Super bedankt voor de adviezen!

Funcub of Easyglider

Hallo Emil,
Goede keus ik vlieg ook met de Easyglider en wel de pro versie met de tuningset en dat vliegt erg goed.
Ik ga echter overstappen op een grotere zwever en de easyglider gaat in de verkoop.
Is dat wat voor jou??

Groeten,
Egbertje

Ben best wel een pietlut....
Beschadigingen maak ik liever zelf..., hetzelfde geld voor eventuele schade... ;)

Dus als hij in absolute nieuwstaat is is het wellicht een idee,anders hoeven we he tniet te proberen, pb me maar als je denk dat het iets is voor me...

Ik heb zelf de funcub, vliegt heerlijk met een roxy motor heb alleen uit voorzorg een alu motorplaat gekocht en echt ik heb nog geen trillinkje gezien.
Ik heb alleen wel gezorgt voor een gebalanceerde prop en een goede motor dan is eigenlijk een alu motorplaat niet eens nodig, kom maar eens bij ons in veendam kijken naar de funcub er vliegen bij ons diverse

De EZGlider is wel even wat anders dan de Funcub hoor. Ik heb ze beide gehad en het is een wereld van verschil. De Funcub is de deur snel weer uitgegaan en de EZglider blijft echt wel. Echter 'langzaam' landen is er niet 1-2-3 bij want de Glider glijdt, glijdt en glijdt maar door.....

Ik heb ook een funcub.. windkracht vier kan hij eenvoudig achteruit vliegen.. Full flaps en gooien maar.. Hij is wel wat gevoelig voor een hoop zij wind.. Starten op ongeveer 90cm .. kan heel langzaam vliegen.. Funcub is leuk voor erbij!
Ik vlieg met een RCtimer motor en niet met het dure MPX aanbevolen setje.

Back