Multiplex Funcub van een beginner

Ik ben bijna klaar met de bouw van mijn Funcub.

Dit is mijn setup:
Torcster Gold A3542 brushless motor
Torcster 40A Pro SBEC ESC
APC 11x5.5 prop
Ruder servo: 1x Torcster 16g
Elevator servo: 1x Torcster 16g
Aileron servos: 2x Torcster 8g
Flaps servos: 2x Torcster 8g
Turnigy 9x V2 zender en ontvanger
Turnigy servo signal reverser voor de flaps
Turnigy servo delay voor de flaps
2200 mA 3S lipo's van Torcster en Zippy

Huidige mods:
Aanpassing staartwiel; deze is verstevigd met een HK set en stuurt mee.

Motormount, na diverse berichten over trillingen heb ik deze uit voorzorg vervangen voor een aluminium mount (better safe than sorry).

Geplande mods:
Versteviging landingsgestel
Plaatsen van vleugeldragers zoals het origineel.

Hieronder een paar fotos...

52ad20b1-b3d0-f7c6.jpg

52ad20b1-b3f8-0c3a.jpg

52ad20b1-b41b-d609.jpg

52ad20b1-b43e-d4bc.jpg

52ad20b1-b45f-1c68.jpg

52ad20b1-b491-9fd4.jpg

52ad20b1-b4b5-4c94.jpg

52ad20b1-b4df-ec55.jpg

52ad20b1-b50d-6a25.jpg

52ad20b1-b528-cd6e.jpg

52ad20b1-b541-72c0.jpg

52ad20b1-b551-5470.jpg

52ad20b1-b569-cf2f.jpg

52ad20b1-b57f-e6ce.jpg

52ad20b1-b599-4522.jpg


Ik hoop dat ie de maiden gaat overleven...

Gr. Mickael


---
- Successes and crashes are equally good because they both give you information!
 
Laatst bewerkt:
fris kleurenpatroon heb je gemaakt, het ziet er goed uit.
Wat betreft je motor als het 3542-6 is dan gaat het wel goed. De 3542-4 heeft een te hoge KV voor je propje.
Ik zou er niet te veel of liever geen aanpassingen aan je Funcub maken. Maak hem eerst zoals ie bedoelt is met uitzondering van het zwaartepunt (55 ipv 80mm) en een flapservo omdraaien (of ompolen) als je met een Y-kabel werkt. Ga er eerst mee vliegen en kijk dan wat je nodig vindt om aan te passen (waarschijnlijk niets!). Dat geldt ook voor die trillingen die veel mensen hebben op de aandrijving, waarschijnlijk heb je er gewoon helemaal geen last van!
Je gaat er in ieder geval veel fun hebben!

succes met vliegen.
michiel
 
fris kleurenpatroon heb je gemaakt, het ziet er goed uit.
Wat betreft je motor als het 3542-6 is dan gaat het wel goed. De 3542-4 heeft een te hoge KV voor je propje.
Ik zou er niet te veel of liever geen aanpassingen aan je Funcub maken. Maak hem eerst zoals ie bedoelt is met uitzondering van het zwaartepunt (55 ipv 80mm) en een flapservo omdraaien (of ompolen) als je met een Y-kabel werkt. Ga er eerst mee vliegen en kijk dan wat je nodig vindt om aan te passen (waarschijnlijk niets!). Dat geldt ook voor die trillingen die veel mensen hebben op de aandrijving, waarschijnlijk heb je er gewoon helemaal geen last van!
Je gaat er in ieder geval veel fun hebben!

succes met vliegen.
michiel

Bedankt!
De paintjob is nog niet helemaal klaar maar de spuitbussen zijn leeg dus wacht op nieuwe...

Die motor en prop zaten in een combo kit speciaal voor de Funcup, naar verluid met meer power dan de originele setup.

Ik wil de 2 flaps servos op 1 kanaal sturen en kon de servo niet spiegelverkeerd plaatsen. Bovendien wil ik in mijn mixes minimaal 2 flaps standen maken, en dat is dus alleen op te lossen met een reverser, ompolen lukte niet.
Dus die Y kabel gaat direct naar 1 servo en de andere kant naar de reverser.(hoop dat dat goed werkt, anders kost het te veel mixes en die heb ik niet).
Maar ga hem uiteraard eerst in de lucht proberen te krijgen voordat ik hem overhoop haal.

Gr. Mickael
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi resultaat, en heel verstandig dat je het achterwiel direct verstevigd hebt, het origineel is flut.
Dat vind ik trouwens ook van de voorwielconstructie, die kon ik ook regelmatig bijbuigen.
Het is jammer dat een opzich goed doordacht en fijn vliegtuig, zo`n gammel landingsgestel heeft.
Voor mijn moificaties hieromtrent zie mijn website.

Op mijn flapservo`s heb ik een servoregulator gedaan, dan draaien ze niet met een "klap", maar mooi langzaam, en als je met een Y kabel werkt kun je met die regulator ook de draairichting van een van de servo`s omdraaien zodat ze dezefde kant op gaan.

Veel plezier met je Cub, hij is echt fijn!

Grtz,
Jan
 
Laatst bewerkt:
Mooi resultaat, en heel verstandig dat je het achterwiel direct verstevigd hebt, het origineel is flut.
Dat vind ik trouwens ook van de voorwielconstructie, die kon ik ook regelmatig bijbuigen.
Het is jammer dat een opzich goed doordacht en fijn vliegtuig, zo`n gammel landingsgestel heeft.
Voor mijn moificaties hieromtrent zie mijn website.

Op mijn flapservo`s heb ik een servoregulator gedaan, dan draaien ze niet met een "klap", maar mooi langzaam, en als je met een Y kabel werkt kun je met die regulator ook de draairichting van een van de servo`s omdraaien zodat ze dezefde kant op gaan.

Veel plezier met je Cub, hij is echt fijn!

Grtz,
Jan

Hoi Jan,

Welke regulator heb je precies?

En op YouTube staat een Duitser die de Funcub ongeveer heeft aangepast zoals het origineel met aanpassing aan het landingsgestel, zoals hij het heeft wil ik het ook wel gaan maken...

Gr. Mickael
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is echt een zeer goede vlieger, stabiel en rustig. Heb eens met een mogen vliegen van een clublid en moet zeggen dat je er zeer veel mee kan ;)

En de maiden mag geen probleem zijn :D

Grz
Timen
 
Hi Mickael,

Je FC ziet er goed uit,complimenten! :thumbsup:

Ff een vraagje: welk staartwiel setje heb uit HK besteld?
 
Hi Mickael,

Je FC ziet er goed uit,complimenten! :thumbsup:

Ff een vraagje: welk staartwiel setje heb uit HK besteld?

Hoi Bart,

Dank je :-)
Ik heb deze set gebruikt: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8004
Het nadeel van deze is dat het zeer lastig is om alles in de juiste hoek en afstand gebogen te krijgen (veel probeer en gokwerk). Het heeft mij 2 of 3 stangetjes gekost. Voordeel is dat het door de staaldikte extreem sterk en stabiel is. Ander nadeel vind ik zelf dat de as eigenlijk net iets te kort is om er een fatsoenlijk wiel op te zetten, maar ik ben er zo tevreden mee.

Gr. Mickael
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Tank 532.

Hallo, mijn website is www.endenet.nl (zie onderschrift), en ik begrijp dat het niet de bedoeling is reclame te maken op dit forum, maar als ik doorgeef welke regelaar ik gebruik moet ik dat helaas doen. excuses daarvoor, als het een groot probleem is haal ik het wel weer weg.
regelaar : HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 3 Channel Servo Speed/Direction Regulator

Grtz,
Jan

Hey Jan, die regulator heb ik ook maar kreeg het signaal hier niet meer omgedraaid... De vertraging is wel mooi te regelen, hoe heb jij het precies gedaan dan?

En mooi verslag op je site trouwens! Ik zal het zeker ff gaan lezen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Jan, die regulator heb ik ook maar kreeg het signaal hier niet meer omgedraaid... De vertraging is wel mooi te regelen, hoe heb jij het precies gedaan dan?

En mooi verslag op je site trouwens! Ik zal het zeker ff gaan lezen.

Met dat eerste "schroefje" sw3 kun de de draairichting van 1 servo reversen, en dat is , ik meen servoaansluiting 3, op andere servoaansluitingen werkt het niet.

En met sw 1 en 2 regel je de draaisnelheid heen en terug, naar elke kant apart.

Succes,
Jan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
HULP NODIG!

Ik ben bezig om hem te balanceren maar het wil niet echt lukken, wellicht komt het omdat ik tot nu toe te veel verschillende CG en balanceer meningen heb gehoord.
In de hanleiding staat 80mm vanaf voorzijze vleugel, op diverse fora lees ik 55 en 50mm. Iemand die ik ken heeft ook een F en moet de accu helemaal maximaal naar achteren plaatsen, maar hij heeft een hele andere setup.

Als ik 50 mm aanhoud en de accu maximal naar voren dan is hij nog steeds tail heavy ik schat ongeveer 10-15 graden.

Als ik de 80 mm aanhoud met de accu maximaal naar vorn is hij ineens nose heavy.
Wat is nu de juiste CG!?
Ik wil hem gaar goed gebalanceerd hebben voor de aanstaande maiden.

Wie kan me verder helpen hiermee?

Alles is al geprogrammeerd in de Turnigy X9 en werkt perfect, ook de flaps werken in diverse tanden en zijn zelfs traploos bij te regelen via draaiknop.


Vandaag weer een paar plekjes gespoten zie afbeeldingen:

52ad20b1-4751-6a7a.jpg


52ad20b1-475f-710c.jpg


52ad20b1-476e-4f74.jpg


52ad20b1-477f-98af.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gewoon de ligger (glasvezel buis in de vleugel) aanhouden. Geloof dat die op ~55mm ligt.
De motor lijkt mij érg zwaar overigens, dus ben benieuwd of je het zwaartepunt daar krijgt. Ikzelf heb de batterij (2200mah) precies tot de luchtuitlaat naar achter gezet.
 
HULP NODIG!

Als ik 50 mm aanhoud en de accu maximal naar voren dan is hij nog steeds tail heavy ik schat ongeveer 10-15 graden.

Als ik de 80 mm aanhoud met de accu maximaal naar vorn is hij ineens nose heavy.
Wat is nu de juiste CG!?
Ik wil hem gaar goed gebalanceerd hebben voor de aanstaande maiden.

Houd 55mm aan dan ligt je zwaartepunt op de vleugelbuis. Met een 2200 3s pakket en je gebruikte motor moet dat uit te balanceren zijn. Bij mij ligt de accu ongeveer 8 cm van de maximale voorste positie. En je opgegeven motor weegt 130 gram dat is evenveel als de aanbevolen setup dus klopt er iets niet als je een 3s200pakket helemaal voorin moet leggen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij mij is het CG op de plaats van de eerste schroef waar de vleugel mee vast zit, ik heb het niet nagemeten, maar dat zal ook een cm of 5 zijn.
De lipo moet dan ver naar achteren, inderdaad bijna totaan het ventilatiegat.

Ehh ... dat is inderdaad de eerste vleugelbuis, want die zit vast in dat deel waar die schroef zit :)

Succes,
Jan
 
Laatst bewerkt:
Ik vlieg met de 8 cm CG rond. Dan is hij wat speelser, en vliegt hij bijvoorbeeld bijna zonder hoogteroer-input op zijn rug. Het is een kwestie van voorkeur. Maar mocht je die 5 cm niet precies halen, dan heb je nog geen onvliegbare funcub...
 
Back
Top