Funman afgebouwd
Dit weekend kwamen de laatste spulletjes binnen en konden we de Funman klaarmaken om het zwerk onveilig te maken.
De Funman wordt uitgerust met een Wireless Buddybox systeem. Dit systeem vergt twee ontvangers met daartussen een schakelaar die afhankelijk van de stand van een vijfde kanaal de signalen van de vier basiskanalen doorgeeft van de ene of van de andere zender. Die aansluiting heb ik gekoppeld aan kanaal 5 van mijn Assan ontvanger, en dat wordt aangestuurd door de trainer switch op mijn FF9. Het effect is hetzelfde als met een draad tussen de zenders, alleen maakt het merk van de zenders nu geen verschil meer.
Daar ik twee computerzender heb die beide van een ander merk zijn, is dat de beste oplossing om tot een leraar-studentsysteem te komen. Een degelijk kastje kostte minder dan 10 euro bij de chinees. Wel even een zwik 3 cm male-male servo kabeltjes bijbestellen om de ontvangers en de WBB te kopppelen.
De aansluiting van de WBB is vierkanaals, de Funman is voorlopig nog drie kanaals. Maar ik kan straks de Y-kabel voor de aileronservos dus zo inpluggen.
Het enige probleem van de WBB is dat beide zenders ingeregeld moeten worden op het toestel, en dat heeft me op mijn FF9 bijna de volledige subtrim gekost om op zowel hoogte als richting dezelfde servo uitslagen te krijgen als op mijn DX6i... had ik niet echt verwacht.
De leerlingzender is de DX6i en daar heb ik de uitslagen wat kleiner gezet. Een ander probleem is de symmetrie van de roeruitslag... die is er niet op dit toestel en dat heb ik opgelost door de roeruitslag naar een kant te beperken op beide zenders.
De regelaar bevatte de groene zes pools MPX stekker en ik heb deze vervangen door de welbekende rode stekker... die MPX stekkers zijn lastig te krijgen, en ik heb ze ook niet aan mijn lader of andere accus... Ik heb een pigtail gebruikt en er zo voor gezorgd dat de ESC aansluiting exact dezelfde lengte zou houden.
Voor wat betreft het airframe is het een kwestie van het stabilo inlijmen, dat heb ik met Zaki gedaan, even goed vasthouden en dat zat als een huis. Het roer had wat ongelukkig in de doos gezeten en dat heb ik voorzichtig recht gemasseerd. Het 'golft' nog een beetje maar ik verwacht geen problemen met vliegen daardoor.
En zo ziet de complete Funman eruit
Dan is het nu de vraag hoe het vliegt...
Daar heb ik nog geen goed antwoord op. Gisteren ben ik even met de trotse eigenaar naar het vliegveld geweest, maar om te beginnen stond er een stevige wind. Het zwaartepunt zoals ik dat had uitgewogen blijkt niet helemaal lekker te zijn wat de kist heel gevoelig voor de wind maakte (hij hangt achterover) en het feit dat hij alleen op het richtigsroer stuurde maakte het niet makkelijker...
Lang verhaal kort... ik kon hem gaan halen. Gelukkig zonder schade (behalve aan mijn schoenen :-( )
Ik heb de roeruitslag groter gemaakt door de stuurstandaansluiting meer naar binnen te plaatsen, dat loste de bestuurbaarheid op, maar hij vloog nog steeds als een draak.
Ik heb nu thuis meer klittenband voor de batterij neergelegd (naar voren) zodat hij hopelijk beter gaat vliegen.
Zal uiteraard posten als dat gebeurd is.
Groeten,
Marc