multiplex Funman

Dat lijkt prima te vliegen... Ik ken het toestel eigelijk niet.. Komt dit neer op een iets kleinere Funcub?

Funman

Hallo,

Ik heb de Funman hier staan... hij moet nog even afgebouwd worden met dubbele besturing (ik heb zo'n wireless buddybox onderweg vanuit hongkong) en dan kan mijn zoontje ermee vliegen, samen met mij.

Het is een gemoderniseerde (brushless) versie van de Minimag, en op dit moment is hij alleen te krijgen als RR, RR+ en RTF.

Het komt bestickerd uit de doos, er zit een regelaar bij die nog ingebouwd moet worden, servo's voor hoogte en richting zitten al ingebouwd, en de drijfstangen voor hoogte en richting zitten er al in. Alleen het stabilo moet er nog ingelijmd worden en dan is hij klaar voor gebruik.

Heb de motor al getest, met nano techs 3S 950Mah van 8 euro... vliegtuig trekt makkelijk meer dan zijn eigen gewicht.

Rolroeren zijn voorbereid met een afgeplakt gat voor de servo's en rolroeren die je zo los kan snijden.

Het landingsgestel, een bron van ergernis bij de funcub, is ruim stevig genoeg voor dit vliegtuig, met in verhouding mooie grote wielen. Er is geen staartwiel aanwezig. Ik plak wat tape onderaan de romp om slijten tegen te gaan, taxien doe ik toch eigenlijk nooit.

full

full

full

voor de duidelijkheid, ik heb niet de RTF maar een RR gekocht. De winkel had echter het probleem dat ze hem over de toonbank verkochten terwijl ik hem online bestelde... Toen hebben ze de doos 'geplukt' van de onderdelen die niet een RR thuishoorden en gelijk opgestuurd. Heel netjes...

Ziet er al met al goed uit.

Ik zal een update posten als hij vliegt.

Groeten,

Marc

Laatst bewerkt door een moderator:
Funman afgebouwd

Dit weekend kwamen de laatste spulletjes binnen en konden we de Funman klaarmaken om het zwerk onveilig te maken.

De Funman wordt uitgerust met een Wireless Buddybox systeem. Dit systeem vergt twee ontvangers met daartussen een schakelaar die afhankelijk van de stand van een vijfde kanaal de signalen van de vier basiskanalen doorgeeft van de ene of van de andere zender. Die aansluiting heb ik gekoppeld aan kanaal 5 van mijn Assan ontvanger, en dat wordt aangestuurd door de trainer switch op mijn FF9. Het effect is hetzelfde als met een draad tussen de zenders, alleen maakt het merk van de zenders nu geen verschil meer.

full

Daar ik twee computerzender heb die beide van een ander merk zijn, is dat de beste oplossing om tot een leraar-studentsysteem te komen. Een degelijk kastje kostte minder dan 10 euro bij de chinees. Wel even een zwik 3 cm male-male servo kabeltjes bijbestellen om de ontvangers en de WBB te kopppelen.

full

De aansluiting van de WBB is vierkanaals, de Funman is voorlopig nog drie kanaals. Maar ik kan straks de Y-kabel voor de aileronservos dus zo inpluggen.

full

Het enige probleem van de WBB is dat beide zenders ingeregeld moeten worden op het toestel, en dat heeft me op mijn FF9 bijna de volledige subtrim gekost om op zowel hoogte als richting dezelfde servo uitslagen te krijgen als op mijn DX6i... had ik niet echt verwacht.

De leerlingzender is de DX6i en daar heb ik de uitslagen wat kleiner gezet. Een ander probleem is de symmetrie van de roeruitslag... die is er niet op dit toestel en dat heb ik opgelost door de roeruitslag naar een kant te beperken op beide zenders.

full

De regelaar bevatte de groene zes pools MPX stekker en ik heb deze vervangen door de welbekende rode stekker... die MPX stekkers zijn lastig te krijgen, en ik heb ze ook niet aan mijn lader of andere accus... Ik heb een pigtail gebruikt en er zo voor gezorgd dat de ESC aansluiting exact dezelfde lengte zou houden.

Voor wat betreft het airframe is het een kwestie van het stabilo inlijmen, dat heb ik met Zaki gedaan, even goed vasthouden en dat zat als een huis. Het roer had wat ongelukkig in de doos gezeten en dat heb ik voorzichtig recht gemasseerd. Het 'golft' nog een beetje maar ik verwacht geen problemen met vliegen daardoor.

full

En zo ziet de complete Funman eruit

full

full

full

Dan is het nu de vraag hoe het vliegt...

Daar heb ik nog geen goed antwoord op. Gisteren ben ik even met de trotse eigenaar naar het vliegveld geweest, maar om te beginnen stond er een stevige wind. Het zwaartepunt zoals ik dat had uitgewogen blijkt niet helemaal lekker te zijn wat de kist heel gevoelig voor de wind maakte (hij hangt achterover) en het feit dat hij alleen op het richtigsroer stuurde maakte het niet makkelijker...

Lang verhaal kort... ik kon hem gaan halen. Gelukkig zonder schade (behalve aan mijn schoenen :-( )

Ik heb de roeruitslag groter gemaakt door de stuurstandaansluiting meer naar binnen te plaatsen, dat loste de bestuurbaarheid op, maar hij vloog nog steeds als een draak.

Ik heb nu thuis meer klittenband voor de batterij neergelegd (naar voren) zodat hij hopelijk beter gaat vliegen.

Zal uiteraard posten als dat gebeurd is.

Groeten,

Marc

Ailerons toegevoegd

Gisteren kwamen nog spullen binnen voor de ailerons. Servo's had ik al, maar ik had besloten toch maar originele Multiplex spullen te gebruiken voor de bevestiging ervan, omdat deze roerhorns zo ingelijmd kunnen worden.

Dat werkt heel makkelijk, ook de stickers gaan niet kapot als je ze lostrekt.

Normaal gesproken werk ik met aparte kanalen voor mijn ailerons, maar dat gaat nu niet omdat de WBB schakelaar maar 4 kanaals is (een 8 kanaals had ook echt niet in de romp gepast).

De servo's kwamen met gele horns, geen idee wie dat bedacht heeft maar ik vind het niet zo mooi. Ik heb zelf een z-bocht in het verenstaal gemaakt en vervolgens op lengte gemaakt.

full

full

Vervolgens weer met beide zenders aan de slag gegaan om de boel in te regelen. De leerlingzender heeft een vrij kleine uitslag maar heeft wel wat travel nodig om eventuele trim mogelijk te maken. Dat de leraarzender een flinke travel heeft is prettig, want aan alleen met rudder vliegen ben ik niet zo gewend.

Zwaartepunt probleempjes

Hallo allemaal,

Met het mooie weer van afgelopen maandag nog vol verwachting naar het vliegveld geweest met de Funman, min of meer met de verwachting dat hij met het rustige weer (een unieke windkracht 2) in ieder geval makkelijk zou vliegen.

Niets was minder waar, de Funman spreidde opnieuw listig vlieggedrag ten toon, wat we weer moeten toeschrijven aan staartlastigheid.

De symptomen zijn de volgende
- Een grote koppeling tussen het motorvermogen en de mate waarin het toestel omhoog draait
- De staart zakt weg in een bocht, geen fatsoenlijke bocht te maken zonder een complexe combinatie van aileron, hoogteroer en richtingsroer.
- Toestel is extreem gevoelig op pitch
- Toestel zweeft op dit moment wel heel netjes zijn landing uit (hoewel het naar mijn smaak wat te langzaam naar beneden komt)

Maar momenteel is het toestel absoluut niet geschikt om mee te leren vliegen, en dat was toch de opzet.

Tijdens de tests (heb totaal 8 testvluchten gemaakt) was er langzaam verbetering naarmate meer gewicht voorin kwam te liggen, maar toen ik ook de regelaar bovenop de batterij had liggen was ik door de mogelijkheden heen en konden we weer naar huis.

Nouja, nog wel even de FunCub uitgelaten die wel gewoon netjes vliegt zonder dat je erbij staat te zweten. (ik heb er een prachtig staartwiel onder geplakt en nu taxiet hij echt heel netjes ook)

De vraag is nu - waar is het fout gegaan. De extra electronica (WBB en extra ontvanger) zit allemaal onder de vleugel, de batterij zit ver voorin en is van de voorgeschreven capciteit. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de Nano-tech batterij veel lichter is dan de batterij die Multiplex in gedachten had.

Dat zoeken we op...

Nano-tech 3S 950 Mah 25-50C : 69 gr. (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__20389__Turnigy_nano_tech_950mah_3S_25_50C_Lipo_Pack.html)
Multiplex Li-Batt FX 3/1-950 : 103 Gr. (Multiplex Li-Batt FX 3/1-950)

Ik denk dat we een schuldige kunnen aanwijzen... vooral procentueel is het verschil schokkend. Blijkbaar zijn de batterijen die ik heb toegepast veel te licht en zal ik dus tot 40 gr. aan ballast moeten gebruiken.

Wordt vervolgd.

Groeten,

Marc

Ik heb deze Funman hier een aantal keren rond zien vliegen. Aangezien je aangeeft dat je hiermee iemand wilt leren vliegen, betwijfel ik toch of dit wel het geschikte toestel is voor lessen, zelfs met een correcte CG.
De jongens die er hier mee rondvliegen, stunten ermee als een malle :cool: Het toestel rolt als een gek, en is echt heel erg wendbaar. Natuurlijk kunnen de servo throws behoorlijk beperkt worden, waardoor het toestel ongetwijfeld iets rustiger zal vliegen, maar ik denk dat het zelfs daarmee toch geen echte trainer zal worden. Misschien is de FunCub daarvoor de betere keuze?

Moet wel zeggen dat de Funman dan een heel leuke 2e toestel zou zijn, ik was behoorlijk onder de indruk toen ik dit apparaat door de lucht zag gaan. Wist niet dat die hoogdekkers tot zoiets in staat waren!

Niets was minder waar, de Funman spreidde opnieuw listig vlieggedrag ten toon, wat we weer moeten toeschrijven aan staartlastigheid.

...

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de Nano-tech batterij veel lichter is dan de batterij die Multiplex in gedachten had.

Dat zoeken we op...

Nano-tech 3S 950 Mah 25-50C : 69 gr. (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__20389__Turnigy_nano_tech_950mah_3S_25_50C_Lipo_Pack.html)
Multiplex Li-Batt FX 3/1-950 : 103 Gr. (Multiplex Li-Batt FX 3/1-950)

Ik denk dat we een schuldige kunnen aanwijzen... vooral procentueel is het verschil schokkend. Blijkbaar zijn de batterijen die ik heb toegepast veel te licht en zal ik dus tot 40 gr. aan ballast moeten gebruiken.

Wordt vervolgd.

Groeten,

Marc

De handleiding geeft aan dat het zwaartepunt op 67 mm vanaf de neuslijst moet liggen. Positie zwaartepunt moet je controleren vóór dat je de eerste keer de lucht in gaat... Er staan blijkbaar markeringen op de onderzijde van de vleugel die de positie van het zwaartepunt aangeven.

Hoi allemaal,

Ik heb net een FunMan (RR) klaar gemaakt om in te vliegen (na een tiental jaren afwezigheid uit deze mooie hobby).

Alles is dus 'stock', uitgezonderd de batterij (een 200 gr zware LiPo van Robbe 3S-2200 mah), een GR-12L ontvanger van Graupner, en een staartwieltje (omwille van verharde landingsbaan). Ik heb eveneens de multiplex ailleron-uitbreiding toegevoegd.

Toen ik alles op de weegschaal plaatste, schrok ik toch even, want ik kom uit op 773gr, wat bijna 200gr meer is als aangegeven op de bouwdoos. Aangenomen dat de batterij aan de zware kant is, zit ik nog met 100gr verschil.

Welk gewicht hebben jullie bekomen? En dien ik me zorgen te maken? Ik heb meer als tien jaar niet meer gevlogen, en ben overgeschakeld van mode 4 naar 2, dus extra verrassingen zijn te mijden ;)

Alvast bedankt voor de feedback,

grtz

Deze discussie is al wat ouder, maar ik wil er toch op terugkomen.
Ten eerste, 200 Gr. Batterij zal de funman wel kunnen hebben maar is zeker aan de zware kant, en je zal relatief snel moeten vliegen.

Ten tweede, om allerlei redenen was ik een tijdje niet bezig met vliegen maar ik heb de funman een week geleden toch heel goed aan het vliegen gekregen, met 35 gram zink in de neus. Hij vliegt met rustig weer zonder handen.

Met mijn zoontje heb ik ook het wireless buddy box systeem kunnen testen, en dat ging prima. De funman laat wel met zich stunten met met wat minder uitslag vlieg hij ook als een wat grotere trainer. Enig nadeel is dat de funman een vrij klein toestel blijft, wat vrij snel vliegt en dat betekent dat je hem eigenlijk maar eventjes rechtdoor kunt laten vliegen voordat je hem weer naar je toe moet halen.

Mijn zoontje had in het rc hotel (corfu) al les gehad en die trainers (Phoenix) vliegen niet wezenlijk anders dan de funman. Dus hij kan eindelijk weer door met oefenen.

Groeten,

Marc

Mijn zoon (7,5) was afgelopen zondag weer eens mee naar Deelen en vroeg of hij ook een keer weer mocht vliegen.
Nu is mijn jet daar niet heel geschikt voor dus na wt zoeken heb ik gisteravond via marktplaats een 2de hands als nieuw uitziende Funman opgehaald.

Voorzien van rolroeren en 2x een 3S 2200mAh LiPo kon ik vanochtend meteen de vliegeigenschappen eens uit proberen.

En ik moet zeggen dat vliegt geweldig, 25min gevlogen en zeer tevreden.
Daar ga ik ook een hoop plezier aan beleven.

O ja, hij is voor de zoon :lol:

Hij weet het nog niet maar de volgende keer dat ie mee gaat verras ik hem ermee, kijken hoe die reageert.

Grt,
Berto.

Ik heb ondertussen al heel wat vluchten met de Funman gedaan, met verschillende batterijen (2200 -1800 -1500), en ben enorm tevreden van dit toestel.

Rustig rondvliegen is mogelijk, maar er is ook genoeg power voor eenvoudige acro: loopings, rolls, rugvlucht, stall turns, ... Ik ben opgestegen van 'tarmac', kort en lang gras, en heb harde en zachte landingen gemaakt, het toestel verdraagt het allemaal. Reparaties waren tot op heden niet nodig ;-)

Het toestel is wel licht, en de wind speelt er dus soms mee, maar het blijft steeds te controleren, zelfs in harde wind.

Binnen de club heb ik er ook al veel positieve reacties op gekregen ... niet te duur, makkelijk te transporteren en je kan er veel plezier mee hebben :-)

Veel vliegplezier !

Gister eens gevlogen met de Funman met een gryo erin als test voordat ie mijn jet in gaat.
Vliegen wordt dan niet meer leuk :-( gaat kaarsrecht en landingen stellen dan helemaal niets meer voor.

De Cortex is voor de vleugelvliegtuigen.

De overige 3 die Bavarian Demon leveren voor heli`s.

Prijzig apparaatje maar waar die straks in getest gaat worden is nog prijziger.
voor alleen in een piep kissie zijn goedkopere alternatieven verkrijgbaar ;-)

Heb het nog ff een keer beter gelezen. Het type wat jij noemt is inderdaad voor wings.
Wel kassa!! Alles heeft een prijs en vaak is goedkoop meer duurkoop. Ga het volgen wie er nog gebruik van maken.

Back