Multiplex Panda Sport

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door ZamBeZi, 18 jul 2013.

  1. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Afgelopen week is m'n MPX Easyglider Pro door een clubgenoot aan gort gevlogen. Aangezien ik meer behoefte had aan een kistje voor tussendoor in een wat krappere omgeving heb ik maar niet weer zo'n ding gekocht, maar een Panda Sport. Volgens mij hartstikke nieuw op de nederlandse markt. Het kistje is nog onderweg uit Duitsland; als ik meer te melden heb, dan kom ik er hier op terug. Aandrijving wordt overigens de voorgeschreven motor met een 25a regelaartje uit de voorraad, HS55 servo's uit de EG en een 1100 mah Hyperion lipo.
     
  2. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Leuk ding!

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Inderdaad,
    vliegt een beetje als een kleine Solius lijkt het wel, en dat is een heel fijn ding !
    Veel plezier er mee :).

    Groeten,

    Paul.
     
  4. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Inmiddels aan het bouwen geslagen; net verzorgd kistje is het. Ik denk wel dat het slimmer is het framewerk van het toegangsluikje eerst te lijmen en dan pas de neuskegel i.t.t. wat de handleiding voorschrijft.
     
  5. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Eindelijk gevlogen met de Panda, op de valreep voor de jaarwisseling. Beetje druk geweest zullen we maar zeggen.

    Conclusie: wat een leuk ding! Vliegt echt heel strak en netjes en direct goed. Ideaal kistje voor er bij of de vakantie - blijvertje!
    Vliegt beter en leuker dan een Easystar of Easyglider en heeft zeker geen ailerons nodig.


    HD
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  6. K.Karssen

    K.Karssen

    Lid geworden:
    19 jan 2010
    Berichten:
    127
    Ook ik vlieg met de Panda Sport maar het eerste wat ik heb gedaan is grote vleugelhoek teruggebracht naar 2 procent en de vleugels voorzien van ailerons Het is nu een toestel waarmee ik graag vlieg Een heerlijke en makkelijke zwever
    Ook het 3S 1000 Mah pack is bij mij heel anders Ik vlieg het op 2S 1600 [zelfde gewicht] met een 1300KV 50 gr motor en kan met gemak een half uur in de lucht blijven
    Groet Kasper
     
  7. K.Karssen

    K.Karssen

    Lid geworden:
    19 jan 2010
    Berichten:
    127
    Is er iemand die binnen onze grenzen een shop weet waar de Panda Sport op voorraad is
    Ik wil een tweede bestellen maar de mij bekende shops hebben het niet
    Gr Kasper
     
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
  9. K.Karssen

    K.Karssen

    Lid geworden:
    19 jan 2010
    Berichten:
    127
    Dank je en ga het daar bestellen Wonderlijk dat ze daar al mijn adresgegevens al kunnen laten zien en zelfs mijn wachtwoord accepteren zonder dat ik er een account heb aangemaakt of ooit deze shop heb bezocht Kreeg net zelfs een mail met dank voor de registratie Vreemd

    Gr Kasper
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dat is de browser die dat automatisch voor je invult denk ik. Succes met de panda!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  11. snoopy

    snoopy

    Lid geworden:
    10 jan 2014
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Utrecht
    super makkelijk en handig zwevertje

    Ik heb ook een Panda gekocht en heb er geen spijt van! Ik heb hem gebouwd met ailerons (Power HD DSM-44) en alleen een elevator servo (Power HD dsm-44) Geen rudder servo, ook de aanleg heb ik niet ingebouwd (bespaard weer wat grammen). Een 12A turnigy plush regelaar en een tunigy 1450kv( D2822/14 Brushless Outrunner 1450kv) met een 7x4 foldingprop (aeronaut), Orange R 615 (zonder plastic omhulsel, 3 gram).
    Als lipo's gebruik ik Zippy compacts 1000mA 25c. Ik haal er met gemak 30 minuten mee (motor en zweven) Mijn record staat op 39 minuten! Zoals ik hem heb opgebouwd is hij een stuk lichter dan origineel (lichtere motor, regelaar, geen ballast in de staart, geen stickers, aluminium moer ipv stalen moer op meenemer, vlieg vaak zonder dekseltje/ klepje. Hij gaat verticaal omhoog als het moet... Hij is echt snel, maar ook heel mooi langzaam! Afgelopen dagen ook mooi kunnen mee liften op een thermiekbel, samen met een buizerd! Kan niet wachten op het echte mooie weer!
    Ideaal om dit doosje (met daarin de Panda) achter in je auto te hebben. In 1 minuut ben je vlieg klaar! Vliegt super leuk, zelfs met een beejte wind! Echt een aanrader!
     
  12. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    *schopje vanuit de oude doos*

    Hoe bevalt de Panda nog? Ik heb er net een aangeschaft en ben niet kapot van het gewicht (originele brushed setup) dus dat moet wel anders. Vast prima aan de helling dat blok voorin maar niet om thermiek mee te pakken (wat hopelijk toch wel gaat, en anders gaat drastisch het mes erin)

    Nog ideeën over ailerons? Ik denk erover om 'm rudderless te maken en met een extra servo (of twee andere en deze gewoon laten zitten) in de vleugels alleen hoogte + aileronbesturing te maken.

    Alle suggesties welkom ;)
     
  13. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Sinds vorig weekend vlieg ik ook met een Panda Sport. Met rolroeren.
    Eerste vlucht zat het zwaartepunt en de trim hoogteroer niet goed. Eerste gedachte was "wat heb ik nu gekocht..."
    Maar de 2de eb 3de lipo brachten een glimlach op mijn gezicht. Wat een leuk toestelletje! Erg compact om snel nog mee in de auto te gooien en het vliegt en zweeft erg leuk en strak.

    Eigenlijk had ik dit gekocht ter vervanging van de EasyStar. Dat toestel was ik al even ontgroeid maar de EZstar is wel een leuke relaxe vlieger. Zo iets zocht ik terug maar met betere zweefeigenschappen en wat wendbaarder. (En mooiere looks in de lucht ;-) )

    Heb ik helemaal gevonden in de Panda Sport. Kan erg snel gaan (al is het geen hotliner) maar ook erg traag worden gevlogen. Een strakke low pass gaat zonder nadenken, acro heb ik nog niet getest.

    Enige waar ik nog mee zit is dat de klapprop toch nog blijft "windmillen". Dit zorgt natuurlijk voor een serieus remmend effect.
    Maar dat heeft te maken met de BMI Spitz regelaar waar ik nog geen rem op kon programmeren. Dit zou nu ook in orde moeten komen eens ik een programmeerkaartje heb. Dan zal de Panda nog beter en langer zweven!

    Takeoff is iets van niks. Wat meer dan halfgas en een lichte worp en het toestel klimt zachtjes en rechtuit. Dan de gas erop en klimmen maar!
    Ook de landing is een eitje. Wel rekening houden dat het een zwever is, zonder remkleppen of flaps! Dus die blijft gaan! Laag (erg laag) aankomen een toch een beetje aan de grond vliegen is wel nodig.

    Ah ja, ik verbruik een 100mAh per minuut dat de prop draait. Dus met een 1300mAh 3S lipo kan ik dik 10min gas geven. Terwijl dit fijne toestel op 10sec volgas op zo'n grote hoogte zit dat je een mooie tijd kan zweven.
    Met andere woorden: zelfs zonder thermiek is een half uur vliegen geen enkel probleem.

    Een echte thermiekpakker lijkt het me niet. Daarvoor is ie wat te zwaar, te kleine spanwijdte,.... Maar wel een leuk all-round vliegertje om zorgeloos mee te "spelen". Volgens mij een blijvertje in mijn vloot!

    Nog dit: ik heb er een aero naut 8x5 klapprop op zitten ipv. de stock 7x4.
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2017
  14. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Huh, betere zweefeigenschappen als de EZ*? Ik heb ooit bij Staphorst op de hei mijn easystar opgegooid recht een loskomende thermiekbel in, zonder 1 seconde de motor aangehad te hebben 38 minuten gevlogen.. Ik denk erover om er weer een aan te schaffen juist door die eigenschap. En ja, het is een beetje een slome vlieger (zelfs met de A380 motor die ik erop had) maar ik ben meer van rustig zweven; ik heb maar een paar toestellen waarbij een gestopte motor een probleem vormt.

    En ik denk dat je gelijk hebt, een echte thermieker is het waarschijnlijk niet (maar als je 'm zelf -brushless- bouwt en die idiote alu buis uit de romp weg laat, lichtere servo's gebruikt en flink expo op dat idioot grote hoogteroer zet (wat dus helaas met mijn setje niet kan) denk ik dat je zeker onder de 400 gram moet kunnen uitkomen. Het zal nooit een DLG worden (wil je relaxed zweven, bouw een MiMi! vier uurtjes werk!) maar ook met een beetje wind kun je ermee uit de voeten.

    Ik zit erover te denken om er wat lichtere lipo's in te kopen (550 of misshien nog minder, die kosten ook niet zoveel) en die helemaal voorin de neus te steken. Kan de vijf gram ballast uit de staart en scheelt al met al toch weer 40-50 gram denk ik. En misschien zet ik het mes er nog wel in en haal ik die alu buis eruit.
     
  15. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Weer een schopje: tweedehands Panda gekocht.

    Zou een 20C lipo (30C max 10 seconden) voldoende zijn voor de standaard setup? De bijgeleverde MPX lipo is volgens de sticker 24C/48C burst.
     
  16. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Je vertelt er niet bij wat de capaciteit van de accu is, dus dan is het moeilijk om een antwoord te geven.....
     
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik neem aan dat je m niet als hotliner gaat gebruiken. Maar af en toe wat motorloop en verder thermieken/ helling. Dan is 20C bij de gebruikelijke capaciteit voldoende lijkt me zo.
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  18. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Makkelijk, het motortje van de standaard setup, trekt zo'n 6,2 Amperé bij 3 cellen.
    Ik zou daar een 25C 3S1000 in zetten, past goed en weegt niet te veel.
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  19. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Het is voor mij inderdaad geen hotliner.

    De 20C 1000mAh kost bijna de helft van zijn 30C broertje en is wat lichter qua gewicht, vandaar de vraag.
     
  20. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ik sluit me helemaal aan bij hobbyist dat ook een 20C accu van 1000 mah dit makkelijk aankan.
     
    Frits37 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina