Multiplex Picojet topic.

Freakazoid zei:
Als de windsnelheid gelijk is aan dat van et model, zal et ding stallen en als n baksteen omlaag keilen, alsie wind van achteren heeft?

Nee hoor.
Als de windsnelheid gelijk wordt aan de voorwaardse snelheid van het vliegtuig dan blijft dit op zijn plaats staan ten opzichte van de grond. Het vliegtuig zal dan niet stallen en blijft volledig controleerbaar. Alleen wind af kan je dan op problemen stuiten ivm de snelheid.

Zodra de wind dusdanig is dat het vliegtuig achteruit uit je handen wordt getrokken dan waait het te hard om te vliegen of je moet snel genoeg met het vliegtuig mee gaan.

Een harde turbulente wind beperkt wel ons vliegen, en dan houd ik het vliegtuig ook niet meer goed onder controlle.

Erg leuk,

hoogte opbouwen, en dan DUWEN... 8O . Als het "ding"crashed, geeft weinig... Hij is bij mij zo vaak gecrashed, en altijd bleef ie netjes om te zien. Met een flesje secondenlijm (en uiteraard standaard servo's) kan je bijna niets overkomen.
Zelfs de hond heeft hem geregeld bij een low pass uit de lucht gegrepen... goed in de bek, en dan even schudden, vond ze prachtig...of met sneeuwballen uit de lucht smijten...(ga zo maar door).
Het ding is nagenoeg onverwoestbaar, erg veel lol van gehad. Ydo (Wiebe)heeft hem overgenomen, en vliegt er nog steeds mee (wel is waar ellendig overpowered)

('t waren trouwens 6 sub-c cellen in de pico, de micro had 6*2/3 sub-c)

Gr.A.

Haha, nou mensen, ik ben gewoon met de moed in mijn schoenen et veld op gekropen, pico werdt bijna uit mijn hand gemept door de rukwinden, dus na n minuutje "zal ik t doen of zal ik t niet doen?" Heb ik em maar gewoon gegooid, hij ging de lucht in.. ALS N KANONSKOGEL! :lol: :lol: :lol: :lol: Zo heb ik mijn picotje nog nooit meegemaakt, wat n aktie. :D Het leek bijna wel offie 2x zo snel en sterk was vergeleken met stille dagen. Et vliegen ging hardstikke goed, et was wel n beetje schudden met de wind van voren, maar et vloog echt fantastich. De snelheid die et gekke ding haalde als ik em uit n duik met wind mee liet gaan, ik keek mijn ogen uit, "is dat mijn picojet??". 8)

Vanaf nu ben ik niet zo bang meer van n beetje wind. Als et tuinmeubulair nog niet is weg gewaaid, zul je mij op et veld vinden. :wink:

Maare... Aaalie, wat jouw niet gelukt is, is mij wel gelukt denk ik, maar et was meer n lompe fout van mezelf (jaja, een piloot die toegeeft dattie zelf fout zat!!). Ik wilde eens kijken hoe die op zn kop vloog. Nou niet zo goed dus. ;) Hij kwam met zon 3m\s. naar beneden tutteren, en ik kreeg em niet meer gedraaid. Gevolg, accu uit zn bakkie, met de kap er nog op. Klein open ruggetje maar das even wat foamlijm erin, dicht duwen, snotlel afvegen en klaar is pico.

Plaatje voor bij et praatje:
oeps.jpg

Weet iemand trouwens wat de optimale uitslagen zijn van zon picojet? Ik kreeg em duidelijk niet inverted vooruit, hij kwam gewoon naar beneden. Bij mij stonden de linkjes nog in et verste gaatje van de elevon hoorntjes. Nu staan ze in et kortste, duidelijk meer uitslag, maar teveel kan ook?

Ik heb eventjes mijn dualrate ingesteld met hoeveel uitslag ik had, en hoe et kan zijn.
Dualrate (DiVX - 1.8mb)
Wat denken jullie? Teveel op 100% ?

ALs je de dualrate uit heb hebt staan heeft die al zat uitslag hoor ;)

Niet voor rechte vlucht inverted hoor. :P Vanmiddag nog bewezen, dan kan ie zich niet meer in de lucht houden.

Et rollen en loops gaat aardig, maar niet al te snel, mischien krijg ik dr nu wat meer uit. :P En natuurlijk dat op zn kop vliegen, want ik had elevator vol omhoog zitten toen ik em probeerde op zn kop te zetten. Mischien staat zn neutraal niet goed, maar ik denk t wel toch? Gewoon instellen zodattie in de vleugel valt? Ik heb em 2ehands gekocht dus geen boekkie. :P Beetje moeilijk om dan alles te achterhalen.

De mijne vliegt op de kop ook recht door.... ik heb de roeren iets down getrimt en dan vliegt hij altijd recht. Komt vast door de hoge snelheid waar ik mee vlieg ;) Dus heel simpel, max uitslag die je kan geven, iets expo erop en gaan.

Nouw ik weet zeker dat de neus van de picojet kapot kan :mad:
Maarja, die heeft ook nogal wat crashes mee gemaakt :lol:
Ik heb al 2 keer een nieuwe roofmate neus gemaakt maar dat is bijverre niet zo sterk, dus bij de nieuwe motorisering ook maar een nieuwe 2ehandse picojet.
Maar vanwege de fantastische vliegeigenschappen heb ik toch sterk de nijging om hem op een aparte manier weer op te bouwen, misschien een .25os of een cox ofzo als neus.

Ik kan ook niet wachten om hem met een behoorlijke wind te vliegen :P.
Afgelopen zaterdag regende het enorm en ik heb dus niet kunnen vliegen.
Maar als het een beetje droog wil blijven zal ik het dinsdag maar weer eens proberen.
Ik heb nu de onbalans (zo goed als) uit de prop, en de motor en prop 1,5/2cm naar achter geschoven waardoor ik nu al aanzienlijk minder hoor maar dat betekent nog niet dat het niet leuk is om met 10 propjes te gaan meten en “test vliegen”

Nando.

Freakazoid schreef:

Als de windsnelheid gelijk is aan dat van et model, zal et ding stallen en als n baksteen omlaag keilen, alsie wind van achteren heeft?

Waarna Theo schreef :

Nee hoor.
Als de windsnelheid gelijk wordt aan de voorwaardse snelheid van het vliegtuig dan blijft dit op zijn plaats staan ten opzichte van de grond. Het vliegtuig zal dan niet stallen en blijft volledig controleerbaar. Alleen wind af kan je dan op problemen stuiten ivm de snelheid.

Jullie hebben het over 2 verschillende windrichtingen.. :lol:
Freakazoid schreef ook : wind van achteren...
Als je toestel de wind in de rug heeft en de windsnelheid is gelijk aan de voorwaartse snelheid van het toestel dan zal deze zeker stallen, of in het geval van een Delta, netjes z'n neus laten zakken.

Theo heeft het over tegenwind.

frodo dat klopt, wind mee moet de vliegsnelheid altijd hoger zijn dan de windsnelheid anders reageerd het vliegtuig niet meer op de roeren. Dan waai je idd weg.

Freakazoid zei:
expo? leg uit, daar heb ik nog nooit mee gepruld. :P Is dat de powercurve van je stick beweging?

Expo aka exponentieel. Hiermee kan je instellen hoe gevoelig de roeren in het midden van je knuppel gebied zijn. Als je veel uitslag hebt kan je niet lekker rustig sturen normaal. Als je expo op -15 zet bv. stuurt hij in het begin van je knuppel beweging iets minder en dan langzaam steeds meer, exponentieel dus ;) Bij grote 3D kisten kan je haast niet zonder expo vliegen.

Ow, dus dat is om niet meteen 5' uitslag te krijgen als je je duim n beetje beweegt. :P Handig. Dan kun je ook secuur te sturen als je dat wil.

-15 is een goeie voor mijn pico?

Even n heel ander onderdeel.

Veel mensen zeggen dat je de permax480 beter kunt vervangen door een jamara 480, omdat ie beter zou zijn. Alleen... als ik ga vergelijken zie ik alleen maar dat ze SLECHTER zijn? Ze zuipen meer ampere, minder RPM per volt, en ze waren geloof ik ook nog ietsje hoger in weerstand. Et gewicht was etzelfde.

Vergelijk ik ze nu verkeerd of... ?

ja, de Permax 480 kost vele malen meer dan de Jamara 480 en voor modellen met maximaal 8 cellen neem je dan de Jamara Pro 480 HS, die draait in mijn Rapster ruim 15000 toeren met een APC 4,75x4,75 prop en het verbruik is dan 15 ampere.

En als je al n permax 480 hebt? Lekker laten zitten dan? Of loond het de moeite om toch die motor te vervangen met een jamara?

dan dus niet ;) Die jamara is beter omdat hij veel goedkoper is en maar iets minder presteert.

Ik heb nog een 480 race liggen maar die vondt 3s lipo niet fijn :( Trok 32A... :( Op 6 cellen deed die nog 15A met een 4.7x4.7

Volgens motocalc maakt t in iedergeval bar weinig uit. :P

Code:
Motor                          Jamara Pro 480                                       Multiplex Permax 480 BB                             
  Motor Constant (rpm/V)       2445                                                 2459                                                
  No Load Current (A)          0.8                                                  0.92                                                
  Armature Resistance (Ohms)   0.31                                                 0.312                                               

Battery                        KAN 1150                                             KAN 1150                                            
  Series Cell Count            8                                                    8                                                   
  Parallel Cell Count          1                                                    1                                                   
  Cell Capacity (mAh)          1050                                                 1050                                                
  Pack Capacity (mAh)          1050                                                 1050                                                
  Cell Voltage (V)             1.2                                                  1.2                                                 
  Pack Voltage (V)             9.6                                                  9.6                                                 
  Cell Resistance (Ohms)       0.0148                                               0.0148                                              
  Pack Resistance (Ohms)       0.1184                                               0.1184                                              

Speed Control (ESC)            Castle Creations Pixie 20P                           Castle Creations Pixie 20P                          
  Resistance (Ohms)            0.0027                                               0.0027                                              
  Maximum Current (A)          20                                                   20                                                  
  Number of ESCs               1                                                    1                                                   

Drive System                   Gunther 125x110mm                                    Gunther 125x110mm                                   
  Gear Ratio                   1.00:1                                               1.00:1                                              
  Propeller (in x in)          4.9x4.3                                              4.9x4.3                                             
  Series Motors                1                                                    1                                                   
  Parallel Motors              1                                                    1                                                   
  Number of Propellers         1                                                    1                                                   
  Blades per Propeller         2                                                    2                                                   

Airframe                       Pico Jet Combat                                      Pico Jet Combat                                     
  Wing Span (in)               35.2                                                 35.2                                                
  Wing Area (sq.in)            302                                                  302                                                 
  Total Weight (oz)            23.5                                                 23.5                                                

Static Predictions                                                                                                                      
  Current (A)                  7.2                                                  7.3                                                 
  Motor Voltage (V)            8.7                                                  8.7                                                 
  Input Power (W)              62.9                                                 63.5                                                
  Input Power Loading (W/lb)   42.7                                                 43.1                                                
  Power Loss (W)               23.3                                                 24.6                                                
  Motor/Gearbox Output (W)     39.6                                                 38.8                                                
  Output Power Loading (W/lb)  26.9                                                 26.4                                                
  Motor/Gearbox Efficiency (%) 62.9                                                 61.2                                                
  Shaft Efficiency (%)         57.2                                                 55.6                                                
  Motor RPM                    15110                                                15012                                               
  Propeller RPM                15110                                                15012                                               
  Static Thrust (oz)           5.9                                                  5.8                                                 
  Pitch Speed (mph)            61.5                                                 61.1                                                
  Run Time (min:sec)           8:45                                                 8:39                                                

Flight Predictions                                                                                                                      
  Stall Speed (mph)            15                                                   15                                                  
  Optimal Flight Speed (mph)   21                                                   21                                                  
  Throttle for Optimal (%)     71                                                   72                                                  
  Duration at Optimal (m:s)    18:48                                                17:52                                               
  Motor Temp at Optimal (°F)   92                                                   96                                                  
  Hands-off Speed (mph)        25                                                   25                                                  
  Throttle for Hands-off (%)   77                                                   78                                                  
  Duration Hands-off (m:s)     15:37                                                14:54                                               
  Motor Temp Hands-off (°F)    98                                                   102                                                 
  Best Rate of Climb (ft/min)  177                                                  171                                                 
  Rate of Sink (ft/min)        -222                                                 -222

Mja, dat mag van mij ook omhoog, maar dit is denk ik gemiddelde ampere in volle vlucht, n niet de ampere die et ding statisch trekt?

Back