Multiplex Profi royal

• Topicstarter Topicstarter dennisk
  • Startdatum Startdatum
D

dennisk

Guest
Na 16 jaar in de mottenballen heb ik besloten om mijn oude hobby vliegtuig modelbouw weer op te pakken (geinspireerd door een goede vriend die inmiddels hopeloos heli verslaafd is...).

Zelf wil ik voorlopig eerst eens wat electro vliegtuigen gaan bouwen en ik vroeg mij af of mijn oude zender daar nog voor te gebruiken is.
Vandaar mijn vraag bij deze: Kan ik mijn oude 35Mhz 7-kanaals Multiplex profi royal nog gebruiken bij al dat nieuwe speelgoed? En zoja welke 3-kanaals ontvanger zou leuk zijn voor mijn eerste electro vliegtuig...?

Denk eens aan de easystar.....3 kanaals is genoeg en het vliegt makkelijk voor een beginner......wat je niet eens bent, als ik je verhaaltje zo lees.
Ik kan je alleen geen antwoord geven over je zender, daar heb ik helaas nog niet genoeg ervaring mee.

S6

Hobby > Zijn vraag gaat volgensmij alleen over de zender :)

Volgensmij moet je die zender nog prima kunnen gebruiken maar check wel of de accu's nog goed zijn of vervang deze voor nieuwe.
Heb je van die zender geen ontvanger meer ?
Anders kun je gewoon een nieuwe MPX ontvanger halen.
Wel even kijken of het PPM of PCM is.

MPX Profi Royal gaat nog perfect! 8)
Inderdaad wel nieuwe accu's in zetten.
Zelf vlieg ik ook nog zo nu en dan met een oude Royal. Heb hier echter nog NOOIT storing mee gehad (op hout afkloppen natuurlijk) :D
Een nieuwe Pico5/7 ontvanger erbij werkt ook prima.

Nooit wegdoen die zender hoor!!
Suc6 ermee.
Frank

Wauw, wat een aktief forum. Al meteen antwoorden waar ik wat mee kan...bedankt.

@hobby: Bedankt voor de tip van de easystar. Voor die paar tientjes zat ik inderdaad serieus te overwegen om er een aan te schaffen voor mijn (eerste) vluchten. Ik heb destijds alleen gevlogen met zweefvliegtuigen (altijd wel het plan gehad om motor vliegtuigen te gaan vliegen maar studie, geldgebrek en tijd tekort hebben destijds de hobby doen stranden).

De PPM of PCM vraag is een goede...daar zit ik eigenlijk ook mee (die heli-vriend van me kwam daar ook mee en ik ben de handleiding van mijn zender kwijt. Heb alleen nog een klein duits foldertje en daar staat niet veel in). Frank, kan jij daar misschien een antwoord op geven?

De accu's heb ik inmiddels verwijderd en ik heb via internet nieuwe ni-cd besteld. Wordt alleen nog een uitdaging om die dingen aan elkaar te solderen denk ik.

Nog een laatste vraag: Heeft iemand de Pin layout van de DIN stekker op de Profi-Royal? Moet namelijk nog wel een lader kabel solderen voordat de NiCd's binnen zijn...

Dennis,

volgens mij stond in die tijd PCM nog in de kinderschoenen.
Gewoon PPM dus.
Een nieuwe pico5/7 ontvanger werkt gewoon feilloos op die Royal. Is een leuk ontvangertje voor in je EZ.

Penbezetting?
Misschien een tip om deze vraag bij het hoofdstuk Electronica te plaatsen. Daar zit 'Corrien' heel vaak en die kan je daar ongetwijfeld zo uit het blote hoofd antwoord op geven.

Waarom NiCd accu's bestel? Waarom geen NiMH? Deze hebben 3x zoveel capaciteit!! (= langer zweven met je EZ)

Suc6 Frank

Tja, waarom NiCd...de nieuwe NiCd vergroten de capaciteit al flink (6x1700mAh). NiMh leek me een beetje overkill en ik weet niet zeker of ik dan nog dezelfde lader kan gebruiken?

Ik zal de pin vraag eens uitzetten in electronica stuk (er zijn wel een hoop sub-hoofdstukken op dit forum zeg :roll: )

Is er nog een specifieke reden waarom je de pico 5/7 adviseert ipv de 3/4? 4-kanaals moet toch voor een hoop eenvoudige modellen voldoende zijn? Of gebruiken de meeste mensen maar 1 ontvanger die altijd geschikt is?

Back