Multiplex Royal Pro

Discussie in 'F3J' gestart door rob de groot, 29 mrt 2020.

  1. rob de groot

    rob de groot

    Lid geworden:
    4 dec 2003
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Leeuwarden
    Goedenavond,

    Wie o wie kan mij vertellen hoe ik de speed en termiek stand in mijn Royal Pro kan programmeren?

    Grz. Rob
     
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Er zijn een aantal zaken afhankelijk van de zogenaamde "Flugphase" (mijn Royal Pro is Duitstalig). Die Flugphasen (FP's) kun je instellen in het geheugen-menu (meest rechtse knop). Activeer Speed, Normal en Thermik. Wijs ook een 3-standen schakelaar aan FP's toe in de Zuordnungsliste > Schalter die je voor jouw model gebruikt (menu System, meest links).

    Speed en thermiek standen komen tot stand door de flaps in een vaste stand iets omhoog of juist iets omlaag te zetten. Dit doe je door in het knuppel-menu (tweede van links) Flaps te kiezen, je FP schakelaar in de juiste stand te zetten (dus Speed of Thermik), en dan de optie Festwerte te kiezen, en dan met de draaiknop of met de omhoog-omlaag knoppen de waarde van "AUS" te veranderen in wat jij denkt nodig te hebben. Zo kun je beide FP's instellen. De FP Normal blijft op AUS, en daardoor blijft de schuifregelaar die je aan "Flap" hebt toegewezen actief in die FP., terwijl die in de andere FP's gedeactiveerd is.

    Let er wel op dat al je trims afhankelijk zijn van de FP, dus als je iets voor alle FP's wilt instellen, bijvoorbeeld voor je richtingroer, moet je dat voor alle FP's apart doen.

    Mocht je geen aparte flaps hebben, maar dat met de rolroeren willen doen, geldt het bovenstaande ook, maar je moet dan ook het aandeel "Flap" in de mixer Quer+ instellen op bijvoorbeeld 100%. Deze instelling samen met de eerder genoemde Festwerte bepalen hoe groot je uitslagen zijn.

    Succes,
    Max.
     
  3. rob de groot

    rob de groot

    Lid geworden:
    4 dec 2003
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt voor je reactie Max,

    Het is gelukt maar vraag me niet hoe.
    Wat is deze zender lastig in te stellen in tegenstelling tot bv. de 3030. Waarschijnlijk moet ik mijn denkwijze aanpassen.

    Gr. Rob
     
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Het is inderdaad even omdenken met de duidelijke scheiding in 3 taken:
    1. Wat doe je met de inputs (knuppels en schakelaars): gevoeligheid, dualrate, expo etc.
    2. Hoe meng je de verschillende stuursignalen afkomstig van 1.
    3. Naar welke servo uitganhen stuur je die signalen, en hoe reageren die servo's op de signalen.

    Een goede beschrijving vind je ook in een document dat wel eerder op het MBF is gelinkt:
    http://www.webx.dk/rc/evo/Multiplex-Evo-Tutorial.pdf
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    MaartenCornelissen vindt dit leuk.
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Ik weet dat het moeilijk is om je in het denkpatroon van iemand anders te verplaatsen, maar ik heb toch een poging gedaan om de verschillen tussen de programmering van mijn Mc3010 (vrijwel hetzelfde als de Mc3030) en mijn RoyalPro aan te geven. Naar mijn mening is de programma-strategie niet zo heel verschillend. De grote verschillen zitten in het gebruik van toewijzingslijsten voor bedieningselementen en mixers, en het instellen van de mix-waarden, wat bij de 3010 per servo gebeurt, en bij de RoyalPro per mixer, waaraan dan weer meerdere servo's gekoppeld kunnen worden ( die dan steeds met identieke mix-waarden werken). Hier het documentje, kijk maar weer of het je helpt:
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina